Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

VO2 Max og watt - testresultater

Re: VO2 Max og watt - testresultater [Re: RGi] #1348373 09/03/2012 12:45
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: RGi
det blir omvendt.. du kan holde en høyere puls over lengre tid uten å akkumulere melkesyre. vertfall slik eg har forstått det ICON_SMILE

Men det är faktiskt inte så för mig och jag har för mig att andra har samma erfarenhet.

Joe Friel skriver också att terskelpulsen är rätt konstant och oberoende av form.

Jag tror att puls kan vara ett ok hjälpmedel men jag tror faktiskt att det är fel att en ökning av tröskel puls är något man generellt ska sträva efter eller att det är bra. Jag tror inte heller det är något som tyder på att de bästa är de som har högst tröskel puls.

Men detta beror nog också på vilken aktivitet man håller på med. I aktiviteter där man använder stora och eller många muskler som i löpning och diagonal åkning skidor brukar det inte vara något problem för folk att få opp pulsen och klara av att hålla på länge på en hög puls. I andra aktiviter som stakning och padling behöver man nog mer träning och kanske muskler för att kunna få opp pulsen och då kan en ökning i tröskel puls vara ett mål i sig.

Sykling ligger nog lite mitt imellan. En väldigt otränt kan nog ha problem med att få opp pulsen i sykling men efter ett tag borde det gå bra.

Re: VO2 Max og watt - testresultater [Re: fredriks] #1348382 09/03/2012 13:04
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: fredriks
Sitat: RGi
det blir omvendt.. du kan holde en høyere puls over lengre tid uten å akkumulere melkesyre. vertfall slik eg har forstått det ICON_SMILE

Men det är faktiskt inte så för mig och jag har för mig att andra har samma erfarenhet.

Joe Friel skriver också att terskelpulsen är rätt konstant och oberoende av form.

Jag tror att puls kan vara ett ok hjälpmedel men jag tror faktiskt att det är fel att en ökning av tröskel puls är något man generellt ska sträva efter eller att det är bra. Jag tror inte heller det är något som tyder på att de bästa är de som har högst tröskel puls.

Men detta beror nog också på vilken aktivitet man håller på med. I aktiviteter där man använder stora och eller många muskler som i löpning och diagonal åkning skidor brukar det inte vara något problem för folk att få opp pulsen och klara av att hålla på länge på en hög puls. I andra aktiviter som stakning och padling behöver man nog mer träning och kanske muskler för att kunna få opp pulsen och då kan en ökning i tröskel puls vara ett mål i sig.

Sykling ligger nog lite mitt imellan. En väldigt otränt kan nog ha problem med att få opp pulsen i sykling men efter ett tag borde det gå bra.

Fredriks har nok "rett" med sin erfaring her. Terskelpuls er lite eller ikke trenbar i det hele tatt, det som øker er terskelfart/watt.

Re: VO2 Max og watt - testresultater [Re: Alltid sliten] #1348530 09/03/2012 19:03
R
RGi Offline
Entusiast
Entusiast
R
ja du har nok rett.. eg som tenkte feil på grafen min.. det er jo watt som står nederst som man ønsker å forskyve til høyre slik at man klarer flere watt på terskelen. men trodde også at terskelpulsen også ble flyttet litt oppover.. men tok nok feil der ICON_SMILE

Re: VO2 Max og watt - testresultater [Re: Alltid sliten] #1348817 10/03/2012 10:46
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Men mange vil nok oppleve at det de tror er terskelpuls tidlig i treningskarrieren øker med endel slag fordi man etterhvert skjønner at det skal gjøre litt vondt. Laktatmålinger for å finne treningssoner har jeg null tro på.

Re: VO2 Max og watt - testresultater [Re: Alltid sliten] #1350674 13/03/2012 13:13
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Kurt Asle Arvesen på "rulla" med VO2MAX på 75,2 ml/kg/min:

http://www.melkesyrefabrikken.no/no/magasinet/

Ganske dramatisk "forfall" på 4 måneder fra toppform:

Sitat:
Kurt tester VO2max
Fire måneder etter at han la opp som aktiv syklist stilte Kurt Asle sporty opp til test på Melkesyrefabrikken. Alle vet jo at god fysisk form er ferskvare og må vedlikeholdes, men hvor mye "forfaller" man egentlig på fire måneder?

Aller først må vi innrømme at vi dessverre ikke kan komme med et entydig svar på dette her. Vi fikk ikke muligheten til å teste Kurt rett etter at han la opp. Da var det ferie i varmer strøk som stod på programmet, og sykkelen fikk ikke lov å være med dit. Men siden Kurt er en av de som har testet høyest på VO2max noensinne, faktisk så høyt som 93 ml/kg/min, så er det nærliggende å tro at han i hvert fall hadde en verdi på midten til øvre halvdel av 80-tallet da han avsluttet karrieren noen uker etter VM. Formen var, etter eget utsagn, meget bra på den tiden, og eresfjordingen er vel ikke typen som skryter på seg ting.

Re: VO2 Max og watt - testresultater [Re: Alltid sliten] #1350686 13/03/2012 13:29
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Mange proffer har "så lav" VO2max utenom sesong, så jeg synes ikke det var noe dramatisk forfall. Dessuten tror jeg ikke han hadde 93ml/min/kg den dagen han la opp, heller.

Re: VO2 Max og watt - testresultater [Re: Alltid sliten] #1350702 13/03/2012 14:01
T
trulsh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
93 ml/min/kg hadde han vel i 1999, da han syklet seg inn på et italiensk lag. Er vel høyeste noen syklist har målt.

Re: VO2 Max og watt - testresultater [Re: Alltid sliten] #1350714 13/03/2012 14:21
Frode RJ Offline
Entusiast
Entusiast
Dessuten ser det ut som det er motsatt korrelasjon mellom arbeidsøkonomi og VO2Max i følge studier. Så mange proffer som har 75 ml/min/kg kan kjøre ifra andre med 80+ på grunn av bedre arbeidsøkonomi. Mange proffer hadde høyere VO2Max i starten av proffkarrieren enn i 30 årene...selv om de presterte bedre mot slutten....

Flere ting enn VO2Max som spiller inn med andre ord.

Redigert av Frode RJ; 13/03/2012 14:22.

Farrisrunden 2012
Grenserittet 2012

Re: VO2 Max og watt - testresultater [Re: Frode RJ] #1350718 13/03/2012 14:30
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: Frode RJ
Dessuten ser det ut som det er motsatt korrelasjon mellom arbeidsøkonomi og VO2Max i følge studier. Så mange proffer som har 75 ml/min/kg kan kjøre ifra andre med 80+ på grunn av bedre arbeidsøkonomi. Mange proffer hadde høyere VO2Max i starten av proffkarrieren enn i 30 årene...selv om de presterte bedre mot slutten....

Flere ting enn VO2Max som spiller inn med andre ord.

På videoen av Arvesens test ser du også at han sitter stødig og rolig, selv når han begynner å ta i for alvor. Mindre garvede syklister kan vel begynne å fuske i sittestillingen når melkesyren begynner å boble for alvor.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: VO2 Max og watt - testresultater [Re: Alltid sliten] #1350752 13/03/2012 15:19
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H
Ikke glem at mange av de høye tallene er målt når syklistene er i toppform og veier ekstremt lite. I vinterhalvåret og etter de har lagt opp er vekten høyere, noe som gjenspeiles i VO2max verdien.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support