Noen som har gode tips når det kommer til samboerkontrakt? Jeg og fruen fikk en liten kar for litt over 6mnd siden, vi har null kontrakt mellom vårs... Giftemål er heller ikke aktuelt i overskuelig fremtid.
Finnes standardformular forskjellige steder. Kan sende deg en på PM.
Personlig forstår jeg ikke denne motstanden mot ekteskap.
Personlig forstår jeg ikke poengen med ekteskap så lenge som man ikke er hyperreligiøs og må gifte seg før man får lov til å komme nedi trusa på den andre.
Et ugift par elsker hverandre ikke mindre enn et gift par.
motstanden mot giftermål kan man spørre en av mine kompiser om, for dagen han gifta seg var dagen knærne til kona blei limt igjen
han var så sur som ei våt fele, for vi kødda på utdriknings laget att gifte menn fikk ikke mus av kona og jaggu stemte det godt:p
jeg kommer selv aldri til og gifte meg, om jeg ikke får det på mine premisser, da jeg lider av allskens mulig tale for forsamlings skrekk... men på ett kontor og rett i flyet til ett utland for en romantisk ferie skulle jeg klart:)
Personlig forstår jeg ikke poengen med ekteskap så lenge som man ikke er hyperreligiøs og må gifte seg før man får lov til å komme nedi trusa på den andre.
Og selv ateister uten moralske betenkligheter kan plutselig få det for seg å gifte seg, uten at det går ut over følelsen av å være et frittenkende individ.
Utover det rettslige tror jeg noe så enkelt som det å samle - Samboeren - Kjæresten - Min bedre halvdel - Hun jeg deler seng med - Moren til mine barn - ...
til
- Kona
er min motivasjon for å evt gifte meg. Dette gjelder minst like mye på engelsk, som jeg stadig må forholde meg til.
Staten ønsker at vi skal være gift. Det er jo derfor staten til alle tider har gitt sånne spesielle skattefordeler til gifte. Flokkdyr ensretter og trøkker kultur nedover huene på hverandre. Så har du assosiasjon til religion, til stammesamfunn, til tider hvor damene var guttas eiendom og måtte gis videre, osv. Ser massevis av grunner til å opponere mot ekteskap og alt som er etablert, selv om forpliktelsene skulle jevne seg ut med gjensidige avtaler.
Staten ønsker at vi skal være gift. Det er jo derfor staten til alle tider har gitt sånne spesielle skattefordeler til gifte.
Driter i ektemål eller ikke, men skatt er kult. I hvilket år gjennom alle tider var det størst fordel å gifte seg? Er jammen ikke sikker på om disse fordelene reelt har eksistert?
Mange ekteskap som blir inngått i moderne tider som nå, så vil det ikke lønne seg å inngå ekteskap. Mange har med seg barn fra tidligere og vil således ha skatteklasse 2 grunnet status som enslig forsørger. Denne faller bort ved nytt giftemål og man er tilbake i skatteklasse 1. Er man derimot av den gamle skolen eller børsmegler, fotballproff eller innvandrer fra strøk med sterke patrialske strukturer hvor fruen går hjemme så vil minstefradrag mm fra din kone kunne overføres som trekk på din skatt.
En liten regle fra skolegården som etter en del år ser ut til å stemme; Forelskelse, Forlovelse, Forgiftelse
Ja noe sånn. Så hvis paret ditt i eksempel 3 hadde vært samboere så vil man(nen) kun få sitt eget minstefradrag. I tillegg mener jeg å huske at det er noe med rentefradrag på evt ektefelles gjeld som lar seg overføre på den som har inntekt, men det kan tenkes at jeg tar feil.
Du har rett, men renter trekkes litt ettersom hvem som har signert avtalen. Kan lett fordeles på selvangivelsen Dette er uansett likt for samboere og ektefelller. Man kan også framføre rentene til et annet år hvis man ikke kan trekke det i samme år. Elteskapsnøytralt.
Da har vi et tilfelle hvor det ikke lønner seg å gifte seg, hvis man er aleneforsørger, og et tilfelle hvor det lønner, hvis den ene tjener dårlig. Trur generelt det er feil å si at myndighetene presser ekteskap på folk, ved hjelp av skattemessige grep.
Utover det rettslige tror jeg noe så enkelt som det å samle - Samboeren - Kjæresten - Min bedre halvdel - Hun jeg deler seng med - Moren til mine barn - ...
til
- Kona
er min motivasjon for å evt gifte meg. Dette gjelder minst like mye på engelsk, som jeg stadig må forholde meg til.
Kona? Jeg trodde at alle som vanket på terrengsykkel.no kalte dama si for Sjefen, med stor S.
Legg merke til punktet som gjelder arv. Dersom man er samboere med felles barn, og den ene faller fra, kan en ikke leve i uskiftet bo. En slik prosess kan ta litt tid, og alle konti til den avdøde vil bli sperret i denne perioden. I tillegg vil overformynderiet ha et ord med i laget på den delen av arven som går til barna.
Dette har det vært flere skrekkeksempler på i media, så jeg vil anbefale dere å sette dere inn i denne problemstillingen
Har inntrykk av at folk ikke vil gifte seg av prinsipp. Det er lov å gifte seg av juridiske grunner også slik som nevnt ovenfor. Vet om flere som har gjort det. Feks giftet seg hos byfogden i lunsjpausen.
Legg merke til punktet som gjelder arv. Dersom man er samboere med felles barn, og den ene faller fra, kan en ikke leve i uskiftet bo. En slik prosess kan ta litt tid, og alle konti til den avdøde vil bli sperret i denne perioden. I tillegg vil overformynderiet ha et ord med i laget på den delen av arven som går til barna.
Dette har det vært flere skrekkeksempler på i media, så jeg vil anbefale dere å sette dere inn i denne problemstillingen
Harald D
Dette er vel endret? Samboere med felles barn har nå rett til å sitte i uskiftet bo og har også begrenset arverett etter det jeg forstår.
til
- Kona
Kona? Jeg trodde at alle som vanket på terrengsykkel.no kalte dama si for Sjefen, med stor S.
Har du virkelig klart å lure han til det?
Der har du forresten en annen en - dama. "Dama" funker utrolig dårlig når man har passert 25 IMO.
Harald D
Dette er vel endret? Samboere med felles barn har nå rett til å sitte i uskiftet bo og har også begrenset arverett etter det jeg forstår.
Du har rett. Ser nå at det kom nye regler på dette i 2009. NB! Det betinger imidlertid at det blir satt opp Testamente.
Det var morsomt å se hvordan de verste folka klarte å polarisere diskusjonen så til de grader som de gjorde. Selv som gammelt medlem på forumet fikk jeg beskjed om å pelle meg ut derfra hvis jeg ikke slutta å kverulere. Bilist-syklist-diskusjoner er dømt til å skli ut, uansett hvordan man ter seg.