Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 6

Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel..

Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. #1344973 04/03/2012 10:11
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
Jeg er helt noob, både på forumet og på terrengsykling. Etter å ha bestemt meg for å komme litt i form, har jeg fått sug etter å skaffe meg en dedikert sykkel for litt " hverdagsmosjonering". Jeg kjøpte min siste sykkel når jeg var student, det er snart 20 år siden. DBS Kilmanjaro PRO var navnet, og den står i garasjen fortsatt. Har vært i bruk litt dann og vann, og virker som den skal, men tida har nok gått fra den.

Har fått sansen for å teste litt terrengsykling, siden romeriksåsen jo starter rett ved husveggen her ( siste huset langs veien faktisk, videre er det bare hytter )
Ønsker dermed å skaffe meg en grei sykkel som kan være egnet til å rulle litt på grusveger, stier og tracks. Ambisjonsnivået er lavt, vi snakker mosjon og frisk luft.
Har liksom tenkt at en DBS eller Diamant kanskje kunne være noe. DBS har jo sine INTRUDER, og Diamant sine APEX serier. Har vært litt rundt å glant, men få forhandlere har noe utvalg i butikkene sine enda. Var dog på GMAX på Storo, de hadde en INTRUDER 02:52 i helt rett størrelse jeg kunne få 30% på ( fjorårsmodell ) Likevel kostet den nesten 12000kr, som var i overkant hva jeg hadde tenkt. På annen side, den var superlett, og med carbonramme og det hele.

Hvor bør jeg egentlig legge lista når jeg er helt grønn ? Kan jeg likegodt kjøpe en tyngre, enklere sykkel, siden ambisjonsnivået er å " ta seg en tur noen ganger i uka " En Intruder 03:47 koster jo bare 5000kr, tilsvarende gjelder vel for Diamant APEX, det er et ganske langt spenn fra APEX T3 til APEX T5 prismessig, og syklene er jo "tilsynelatende like " for en NOOB..

Jeg er forberedt på å betale det jeg må for en god sykkel, men ønsker heller ikke betale MER enn jeg må, om dere forstår.

Var også innom dedikerte sykkelsjapper, men ble ikke så mye klokere. Tittet litt på sykler med 29" hjul, men føler man må teste og ha noen preferanser om det er noe man " trenger " eller ikke.

Brukt er selvsagt en opsjon, men siden jeg er helt grønn, er det vanskelig å skille ut det som kan være gode kjøp, fra det som blir helt feil. Vil anta det er lettere med sykkel no 2,3 osv, da man ved mer hva man vil ha / ikke vil ha.

Fant iaf størrelsen min, er 173cm liten, og trenger vel da 17,5-18" ramme. Jeg er ganske tung, har det betydning for mine valg ellers forresten ? Veier over 90kg...

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1344978 04/03/2012 10:29
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Du får mye fint i prisklassen 10000.

Der er jo diamant/nakamura(samme sykkel) ett enkelt og trygt valg,eller White fra xxl,Gavia fra bikeshop,canyon osv.

Noen eksempler på helt greie sykler til 10000:

Gavia

Diamant

nakamura

http://www.xxl.no/sykkel/sykler/terrengsykler/29-pro-terrengsykkel-12-1077779

http://www.xxl.no/sykkel/sykler/terrengsykler/xc-pro-terrengsykkel-12-1077775

Eller så kan du jo kjøpe brukt på forumet,det vil jeg anbefale hvis du ikke vil legge mye penger i kjøpet,eller vil ha en ok fulldempet sykkel.

Husk at det ikke bare er sykkelen som koster,noe verktøy bør man ha,hjelm,sko, sykkelshorts osv. koster også penger.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1344987 04/03/2012 10:49
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
Har bestemt at jeg IKKE vil ha fulldemper. Tror ikke jeg er tøff nok på dårlige stier til at jeg trenger det rett og slett, satser heller på å overleve turen :-D

Noen med tips til bra sykkelbutikker i stor-oslo-nord som ikke bare pusher carbon-raketter til 40 000 og oppover ?

Kan godt tenkte meg en butikk med stort utvalg i butikken, så jeg får prøvesitte diverse modeller. Var innom 2-3 tilfeldige i går, syns utvalget var elendig. Fikk ikke inn et hjul nesten på 2-3 uker enda. Håpet kunne prøvesitte, teste og bruke en uke eller 2 på å bestemme meg. Om 2-3-4 uker er det jo bart....

Brukt er klart et alternativ, men samtidig leverer jo flere med " service inklusive " første året når man handler nyt, som borger for et problemfritt sykkelhold første tiden. Selvsagt KAN jeg justere og holde på, men det er nå comfy å få det årna også.....

Hvem har stort utvalg i DBS i Oslo regionen forresten ?

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1344995 04/03/2012 11:16
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vet ikke hvem som har mye DBS, men ta en tur innom:

- Spinn (Storo og Majorstua)
- Bikes and Boards (Grünerløkka)
- Raske Sykler (Pilestredet)

Dette er butikker som kan hjelpe deg med fornuftige sykler i (nesten) alle prisklasser.

Syklene som de har igjen fra i fjor bør du få gode tilbud på nå.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1344997 04/03/2012 11:20
D
Danfea Offline
Avhengig
Avhengig
D
Ville valgt mye annet fremfor DBS ettersom jeg har mange negative opplevelser med både sykkler og leverandør.

Om du drar til en gsport vil de ha fått mesteparten av sykkler på gulv ila neste uke.
Om de sier de ikke har fått dem enda så er det i såfall fordi de er trege til å skru dem opp.

Stikk innom Anton sport sykedeliske i bogstadveien, de kan sakene sine og er ikke subjektive. har hatt mange konstruktive samtaler med de om andre sykkelmerker.

Men evt diamant og nakamura gir deg jo 3års gratis service på sykkelen da, det er digg:)

G-sport Tillertorget.
Jeg ytrer mine egne meninger på vegne av meg selv. Og g-sport er ikke å holde ansvarlig for mine meninger.
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1344999 04/03/2012 11:21
D
Danfea Offline
Avhengig
Avhengig
D
Ps, fulldempa gjør at du føller deg bedre en du er på grovere partier. du får en bedre flyt.

G-sport Tillertorget.
Jeg ytrer mine egne meninger på vegne av meg selv. Og g-sport er ikke å holde ansvarlig for mine meninger.
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1345006 04/03/2012 11:39
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
aha - enda et argument MOT fulldempa mao, føle seg bedre enn man er, høres ut som et innlegg i famous last words kategorien
" se,det går så fint og fort... "

Har blitt anbefalt Diamant APEX av en kollega, som mener dette gir mye for penga.

Var på begge spinn butikkene i går, de hadde dårlig utvalg i butikken på Storo iallefall. Gary Fisher ett-eller annet i ca 8000kr klassen ble dog studert,som 29" utgave. Meget, meget god sittesilling vil jeg si, av de beste jeg har testet. Tror modellen het Mamba 29".

Av noen grunn føles Diamant / DBS / SCOTT elns som " tryggere " valg. Irrasjonelt sikkert, men likevel.

Danfea: kan du spesifisere hva du mener er negativt med DBS syklene ?

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1345007 04/03/2012 11:44
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Initium

Danfea: kan du spesifisere hva du mener er negativt med DBS syklene ?

Jeg vet ikke hva Danfea mener om DBS,men jeg mener bestemt at de fremdeles ligger for høyt i pris i forhold til mange andre merker.

Det har de gjort lenge,og det er ikke noe spesielt trygt eller bra med en DBS kontra for eks. en tilfeldig annen sykkel med samme ca. utstyrsnivå.

Fulldemper er nå det jeg ville kjøpt til den bruken du nevner,mye bedre i mine øyne.
Teknikk burde man forøvrig trene/leke seg med uansett hvilken terrengsykkel man har.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1345011 04/03/2012 11:49
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
Hm.
Fulldemper altså.

Sukk - må forklare kona et budsjettsprekk i 5K klassen igjen da ?

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1345015 04/03/2012 12:03
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Sykkelexperten på Lørenskog har et bra utvalg av DBS og jeg vet at Rasta Sykkel også på Lørenskog skal begynne å selge DBS.

Forøvrig mener jeg at det er greit å vurdere hva du skal bruke sykkelen til. Greit å være drømmende om stisykling og utfordrende terreng, men vær realist på hva du skal bruke sykkelen til.

Skal det være en ren treningssykkel eller skal du også sykle ritt. Skal du sykle ritt, er det greit å vurdere å legge noe mer i sykkelen.

Forskjellen mellom billigere sykler (type Intruder 03:47) kontra dyrere sykler er for det meste vekt. Kanskje en demper som både er lettere og litt bedre. Holdbarheten på delene er ikke dårligere og du risikerer ikke at bakgiret på din 5000-kronerssykkel blir lettere ødelagt enn bakgiret på en sykkel til tjue lapper...

90+ kilo er forøvrig ikke spesielt tungt, så du vil ikke oppleve vektbegrensinger på syklene du ser etter.

Jeg har forøvrig syklet mange år på sykler som er langt billigere enn 5000 også og det har funket utmerket for meg.

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1345017 04/03/2012 12:14
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
1. Jeg skal IKKE sykle ritt. Igjen, famouos last words osv, men det er iaf ikke intensjonen. Er ikke noe konkurransemenneske, har ikke tid, dedikasjon eller motivasjon til å trene for å slå klokka.

2. Det blir nok mye grus, grusveger og enklere stier / tracks til å begynne med. Jeg har terrenget rett utenfor stuedøra. Å sykle langs RV4 er jeg lei. ( det tok 2 uker, alt for mye biler ) Gamlevegen sørover Nittedal er fin den, men det tiltrekker meg MYE mer å sykle opp i marka. Det er dagens sykkel ubrukelig til.

3. Selvsagt er vekt viktig, men når målsetningen er å komme på tur, er det kanskje bedre som du sier, å fokusere på å komme seg ut. Jeg har egentlig best erfaring med å "kjøpe billig " når det er noe nytt jeg skal teste ut. Blir jeg hekta, ønsker jeg uansett oppgradere, og brukes gjenstanden lite, er den som regel bra nok uansett. Blir man hekta, kan man ta seg søren på at det er en eller annen feature eller gadget som "mangler" som gjør en lysten på å oppgradere uansett. Kjøper jeg den dyreste alu sykkelen og blir hekta, angrer jeg sikkert på at jeg ikke valgte carbon. Kjøper jeg carbon, angrer jeg på at jeg ikke valgte fulldemper.

And so on.

Og dermed var jeg tilbake der jeg starta. Vel - litt av leke det også :-D

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1345039 04/03/2012 13:05
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H

Var på begge spinn butikkene i går, de hadde dårlig utvalg i butikken på Storo iallefall. Gary Fisher ett-eller annet i ca 8000kr klassen ble dog studert,som 29" utgave. Meget, meget god sittesilling vil jeg si, av de beste jeg har testet. Tror modellen het Mamba 29".

Jeg kjenner ikke akkurat GF Mamba, men tenk over hva du selv sier her så tenker jeg du er i mål med valget ditt. Det å føle at sykkelen er perfekt er ikke lett å finne uten å modifisere den litt. Hadde jeg vært deg hadde jeg gått for GF Mamba.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1345041 04/03/2012 13:07
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For å gi et konkret eksempel:

Hard Rocx Cambrium fra Sportslageret ser ut som en mer enn godt nok utstyrt sykkel til ditt bruk i flere år. Jeg har riktinok slått i stykker en sånn gaffel som står på, men det var etter grovere bruk enn det du beskriver ... ICON_GRIN

edit: og hvis ingen har sagt det: Velkommen til forumet (og på sykkel)!

Redigert av Garpen; 04/03/2012 13:09.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1345049 04/03/2012 13:17
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
Ja, skjønner jo at min skepsis mot merket GaryF Mamba, og pro " standardsykler " blir litt som å se på en Ferrari testarossa, og ende opp med en Toyota Avensis fordi det føles tryggere..... :-)

Må dra tilbake å se på den Mambaen en gang til.

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1345096 04/03/2012 15:06
BikeTorjus Offline
Veteran
Veteran
29er er veldig bra, men du vil få mere for pengene ved og kjøpe en 26er. hvis du finner en 2011 modell som passer deg så burde du kunne få minst 40% på den, men hvis Mambaèn er perfekt så er det kjo selvfølgelig et bra kjøp ICON_SMILE

Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1345128 04/03/2012 16:20
N
nyzeta Offline
Veteran
Veteran
N
Hvis ambisjonen er å komme seg ut, så vil jeg tro at den gamle jernhesten sikkert klarer et par år til. Hvis det er litt av motivasjonen å få seg noe nytt, så ville jeg siktet på en fjorårsmodell av en passende 26".

Gsport, Intersport, XXL osv har sine husmerker. Disse er relativt ok specet og burde duge mer enn nok for deg. En fjorårsmodell i 10k klassen bør du få for rundt 6k som BikeTorjus sier.

Størrelsen din tilsier at du bør ha en medium ramme. 17,5->18,5". Når det gjelder vekt så er ikke dette så veldig farlig. 10->12kg. Jeg ville prioritert en sykkel som har jevnt over samme spec på delene. Typisk for enkelte billigmerker er shimano XT på alt som vises og Deore på alt som er greit at skal vare litt. Feks girskiftere og krank. Da ville jeg mye heller spandert på meg SLX på hele fjøla.

Har aldri prøvd den før, men XXL's White er verdt å ta en titt på. Jeg har selv hatt Nakamura før og dette er en god sykkel.

Husk også på at disse "spesialsyklene" også har vektbegrensning. Da særlig på hjulene. Noen hjulsett er helt nede i 70kg klassen. For enkelte av oss "bamsene" så er det lite lurt ICON_WINK

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1345134 04/03/2012 16:26
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
Litt av motivasjonen ligger i å få seg noe nytt. I tillegg MÅ jeg har en dempegaffel, da jeg har fått nok slag / smeller fra den gamle jernhesten på grusveg / traktorveger. Å bytte gaffel foran på den jeg har, er neppe noen løsning. Eller er det mulig egentlig ?
For jeg er veldig glad i den sykkelen egentlig. Holdt seg inne med meg i 17 år, ikke dårlig egentlig....

EDIT: tøvete innlegg. Sykkelen har ikke skivebremser heller, og bremser dårlig i unnabakkene. Dvs krever MYE kraft for å holde godt igjen...

Skal spane på XXL doningene en gang til også. Forstår det dithen at Nakamura og Diamant kan være samme ride, iaf noen modeller.

Redigert av Initium; 04/03/2012 16:32.
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1345168 04/03/2012 17:26
D
Desmo Offline
Avhengig
Avhengig
D
White 29eren virker som et bra kjøp i forhold til pris hvis det er sånn nogenlunde ok geometri.

Ellers så vil jeg absolutt anbefale 29er. Har hatt 2 sesonger på GF X-caliber og er meget fornøyd. En 29er gir "trygge" kjøreegenskaper for en noob.

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1345198 04/03/2012 18:39
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
mm
av noen grunn KLARER jeg ikke stoppe se på DBS Intruder mddellene

DBS var en gang det grommeste, jeg ble sikkert hjerneskadet av DBS APACHE tida på 70 tallet. Jeg fikk aldri noen APACHE, men måtte nøye meg med en Tomahawk. Som var LANGT under APECHE`n i prestisje..., i tillegg til at den var helt ukontrollerbar...

Redigert av Initium; 04/03/2012 18:43.
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1345231 04/03/2012 19:48
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Hvor mye har du tenkt å bruke?

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: SimonS] #1345244 04/03/2012 20:07
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Sitat: SimonS
Fulldemper er nå det jeg ville kjøpt til den bruken du nevner,mye bedre i mine øyne.
Teknikk burde man forøvrig trene/leke seg med uansett hvilken terrengsykkel man har.

Synes ikke det er noe opplagt valg med en fulldemper for en som skal mosjonere med å sykle grusveger og enkel sti.

Man kommer langt med en rimeligere entrymodell, gjerne en HT, for den bruken han skisserer. Ser liksom ikke de gode argumentene for å blåse 10-15 lapper for å få seg en sykkel som kan bidra til at han får brukt naturen som ligger utenfor stuedøren.

Men, har man alltid vært vant til å sykle på det beste, så skjønner man vel kanskje ikke at det er mye sykkelglede også i rimeligere sykler...

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1345263 04/03/2012 20:28
fjøråsyklist Offline
Veteran
Veteran
Ville vurdert de billigere Trek HT, de er solide, greit specet og med et litt bredt og godt terrengstyre.
Hadde jeg kjøpt en sykkel på gmax, xxl, osv. Hadde jeg bytta ut halvparten av delene for husmerkesyklene er fulle av "tulledeler" Og for en som er ute etter å komme seg ut og sykle i skauen er ikke det noe gunstig.

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1345299 04/03/2012 21:17
T
Thmro Offline
Entusiast
Entusiast
T
Jeg kan ikke tro at fulldemper er løsningen for deg, med mindre du er villig til å bruke nok penger (og ditt budsjett virker ikke å være så mye). Da ender du opp med en hardtrail, 29" eller 26". 29" er stødigere, kjører over hindringer lettere og flere mener denne er raskere i snitt. 26" akselrerer raskere og er lettere i oppoverbaker. Fremdeles finnes vel de beste tilbudene i denne kategorien (26").

Jeg tror personlig at du gjerne får mer glede av en sykkel til 10 000 (veiledende) enn en til 5000. Da jeg synes det går et skille her i mellom når det kommer til kvalitet på komponenter.
Dessuten vil en oppgradering av billigsykkeln oftest ende opp med helt ny sykkel, men oppgradering av en bedre sykkel ofte kan begrenses til hjul og evt komponenter (da mange av komponenetene allerede er ganske bra). Sykkel du likevel ikke bruke sykkelen mye, så vil det gjerne være lettere å selge en dyrere sykkel enn en billig.

Jeg ville satt opp et budsjett for maksimalt bruk, innenfor dette må du ha pedaler, sykkelsko, sykkelbukse, hjelm, flaskeholdere, flasker (eller drikkesekk) og i allefall en pumpe, en liten multiverktøy, ekstra slange og om du ikke har sekk så en sadeltaske til å ha med verktøy, dekkspaker og ekstra slange. (alle småtingen kan selvsagt føres opp på annen post i regnskapet da :)).

mambaen er sikkert fin, men kan sikker finne en x-caliber under 10k også.

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1345305 04/03/2012 21:33
T
Thmro Offline
Entusiast
Entusiast
T
Oslo sykkelverksted har 30% på en rekke sykler: http://www.finn.no/butikk/oslobjorn?previous=32493275

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33554943

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=33543165

Her er noen jeg fant på finn.no førsteside

Dersom det er kunnskapen som er bakgrunn for å ikke handle brukt så kan du leite opp noen du liker og poset de her for vurdering.

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1345355 04/03/2012 23:15
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Mamba gjorde det gull på test i et av disse britiske bladene i fjor(eller var det 2010), så godt at det var utsolgt situasjon på øyriket.

Nevnes mange butikker, men hvorfor ikke svinge innom Glømmi dersom du allerede sykler i nabolaget.

...og velkommen til forumet!

Del stien, skru av Strava
Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1345402 05/03/2012 07:45
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
@femtegir: har ikke bestemt meg for absolutt grense, hadde sett for meg 10-12 store, men så har jeg vært rundt hos en del aktører, som hevder man kommer svært langt med 6-8 lapper eller der omkring. Budsjett er egentlig ikke altfor viktig, mer viktig er det å finne det som kjennes ut som det beste kompromisset mellom pris / kvalitet / funksjon

@thomro: som sagt, budsjettet er ikke spikret enda. Det har jeg så dårlige erfaringer med å spikre tidlig i prosessen, at jeg har sluttet med det. Sist jeg sku handle bil, skulle jeg bruke 50 000,- Endte med å bruke 170 000,-…….. og ble kjempefornøyd…

@jo-inge: Glømmi har vært nevnt, de er som regel stengt når jeg kjører forbi.

Og BTW; takk for mange hyggelige, engasjerte og gode velkomster, råd, tips og engasjement. Jeg startet sykkelhandleprosessen tidlig, nettopp for å kunne bruke 1-2 uker med å sette meg inn i saker / ting før handel

Jo mer jeg glaner, jo mer har jeg blitt keen på en litt fæl modell med Carbonramme. Ingen gode argumenter egentlig, utover at det er kult å eie en sykkel som må defineres som ”high end ”.
Med litt god pruting på fjorårsmodeller, bør jeg klare komme unna for ca 11- 14000kr, og det kan jeg fint leve med.

Oppdatert Scope:
MTB - 17,5/ 18” størrelse
Carbon
Hardtail
Bred armstilling – bredt styre ( jeg er bred i fasongen, spesielt overkroppen )

Dette tar litt av ift hva jeg opprinnelig hadde tenkt, men hva gjør det, våren er jo her snart !

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1345525 05/03/2012 10:38
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
mm
av noen grunn KLARER jeg ikke stoppe se på DBS Intruder mddellene

DBS var en gang det grommeste, jeg ble sikkert hjerneskadet av DBS APACHE tida på 70 tallet. Jeg fikk aldri noen APACHE, men måtte nøye meg med en Tomahawk. Som var LANGT under APECHE`n i prestisje..., i tillegg til at den var helt ukontrollerbar...

Kødder du!! I gata vår var det de tøffeste som hadde Tomahawk, Apacher var for feiginger. Gud bedre å herdet vi ble av å sykle den sykkelen. Mye tryn, og skrubbsår med en sånn

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1345623 05/03/2012 13:15
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
Hm - mulig altzheimeren begynner spille meg et puss.

Uansett - jeg sitter med tre, fire konkrete valg. Ikke dårlig
etter to dagers reko:

DBS:
Intruder 02:59
Intruder 02:57

GFC Mamba 29er <-- Antagelig det beste valget, syns bare den var så...... rar...

Brukt Diamant APEX T4. Mest fornuftig - og mest kjedelig...

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1345626 05/03/2012 13:25
R
Reke Offline
Entusiast
Entusiast
R
Hva med å følge din egen tro? DBS er tried and true, du kan sikkert finne tilbud som er bedre, men har du lyst på DBS så er det jo ikke på noen måte gæli. Har sett noen blankpolerte DBS langs veiene nå siste ukene, og jeg synes de ser bra ut.

Det du liker selv, kommer du til å bruke.

Re: Noob trenger å bli veiledet i valg av 1stesykkel.. [Re: Initium] #1345634 05/03/2012 13:34
Alexr80 Offline
Ringrev
Ringrev
Har 0 peil på hva slags sykkel du burde velge. Men alternativer til anskaffelse er det mange av.

1. Kjøp en ny sykkel og betal hva det koster.
2. Kjøp en "fjoråretsmodell" sykkel i butikk og få rabatt.
3. Kjøp en demo modell fra en sykkelbutikk med bra avslag.
4. Kjøp en brukt sykkel her på forumet / finn.no
5. Kjøp en "stjålet" sykkel på politiets sykkelauksjon.
6. Bygg din egen sykkel ved å hamstre deler(tar dog litt tid).

Sistnevnte blir er mest gøy og lærerikt, men som sagt, kan ta tid.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support