I fjor sommer hadde jeg besøk av broren min med terrengsykkel. Den ble plassert på verandaen i 5. etasje i en blokk hvor de 4 første etasjene bebos av sosialklienter, og de 4 øverste av sykehuspersonale. En vakker dag forsvant sykkelen, en custombygga cannondale F2000Sl optimoramme med crossmaxSL og Reba-gaffel, sporløst fra balkongen. Ingen av oss skjønte bæret av hva som hadde skjedd, men det er tydelig at også spiderman støttes med kommunal bolig.
Flash-forward til i går. Jeg kommer ut fra ny jobb i sentrum, og skal sykle hjem. Ved siden av sykkelen min står
cannondale-sykkelen til broren min!!!!! Umiskjennelig, men samme custom-tuning, bare holkene, en pedal og sadel er byttet. Heller ikke dekkene var byttet. Dette er en sykkel bygget opp etter reklamasjon på en brukket ramme, det er altså ingen originaldeler, alt er byttet rundt.
Jeg slang på en kraftig lås på sykkelen og ringte broren min og agder politidistrikt. Politiet fortalte at de skulle komme å taue inn sykkelen, klippe av låsen, i påvente av å avklare hvem som var eier.
Vel, den nye eieren kom tilbake, og omsider politiet. Jeg avga personalia, ga dem saksnummeret på anmeldelsen fra i fjor, og så dro jeg hjem uten sykkelen.
Broren min tok da senere kontakt med politiet som ikke hadde tauet inn sykkelen. De hadde latt den nye eieren få sykkelen, da han angivelig hadde kjøpt den på hittegods-auksjon hos politiet!!
Denne historien blir jo da bare mer og mer utrolig, en sykkel som stjeles fra høyden i en blokk ved innbrudd, så DUMPES (angivelig) havner på en HITTEGODS-auksjon, for så å bli funnet i samme bygning som jeg jobber et halvt år senere!! Og så får ikke broren min tilbake sykkelen, fordi politiet hevder at den nå er tilbake hos rettmessig eier, da han har kjøpt den på hittegods-auksjon!!!
Jeg trodde
godtroervervloven gjaldt i slike tilfeller, er det noen med juridisk kunnskap som aner om tyverier blir gjort lovlige, om politiet er heleren?