Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 4 1 2 3 4

Dagens spørsmål: Er Subaru Outback en gubbebil ?

Re: Dagens spørsmål: Er Subaru Outback en gubbebil ? [Re: fjøråsyklist] #1339081 21/02/2012 15:09
HeavyDude Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Her var det mange gode råd og innspill, takk for det ICON_SMILE

Og det ser ut at Subaru ligger i tet i forhold til Volvo ut fra kommentarene her.

Til spørsmålene:
Nei, det er ikke noe vesenenforskjell i pris mellom en så og si ny Outback med 4-5 års garanti vs en 2008/09-modell XC70 med 3 kanskje 12 mnds bruktbilgaranti.

Jeg velger bil etter hva jeg skal bruke bilen til + driftssikkerhet + "attraktivitet". Jeg bruker som sagt bilen en del i terreng, derfor udiskutabelt behov for 4*4 og høy bakkeklaring.

Outback altså ????

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Dagens spørsmål: Er Subaru Outback en gubbebil ? [Re: HeavyDude] #1339083 21/02/2012 15:13
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg er overbevist om at du velger Subaru. Et fornuftig valg.

Re: Dagens spørsmål: Er Subaru Outback en gubbebil ? [Re: GeirK] #1339087 21/02/2012 15:20
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Hvor mye har du kjørt med 4WD?

Tilnærmet, men ikke helt, null. Men det har jo ikke noe å si for sannheten i det jeg skrev, nemlig at jeg ikke har savnet det. ICON_SMILE Men greit, det er sikkert noe jeg går glipp av og nå er det jo uansett åpenbart at trådstarter trenger 4WD så jeg skal slutte å mase.

Re: Dagens spørsmål: Er Subaru Outback en gubbebil ? [Re: HeavyDude] #1339091 21/02/2012 15:22
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Grattis med splitterny outback ICON_WINK

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Dagens spørsmål: Er Subaru Outback en gubbebil ? [Re: HeavyDude] #1339092 21/02/2012 15:23
bik3man Offline
More than words
More than words
Ny Outback blir neppe feil. Knallbil! Bare hold deg langt unna verkstedet til Bilbutikken i Drammen.

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Dagens spørsmål: Er Subaru Outback en gubbebil ? [Re: Red Devils] #1339098 21/02/2012 15:33
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Red Devils
Jeg har hørt at 4WD er for de som ikke kan kjøre bil ICON_WINK

Det er jo litt sannhet i det, for du slutter å tenke deg om i litt større grad enn med f.eks forhjulstrekk.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Dagens spørsmål: Er Subaru Outback en gubbebil ? [Re: Anders A-R] #1339102 21/02/2012 15:45
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Anders A-R

Det er jo litt sannhet i det, for du slutter å tenke deg om i litt større grad enn med f.eks forhjulstrekk.

Hæ?

Re: Dagens spørsmål: Er Subaru Outback en gubbebil ? [Re: Johnny Yuma] #1339111 21/02/2012 16:17
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Johnny Yuma

Hæ?

Ref. de som kjørte inn i skiløypa?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Dagens spørsmål: Er Subaru Outback en gubbebil ? [Re: Anders A-R] #1339120 21/02/2012 16:44
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R

Jepp, det er de som tror hele poenget med 4WD er at de kan kjøre fortere siden det "henger" bedre på veien. I det det slipper går det rett til skogen fordi det ikke får indikasjoner på at det er glatt før det er for seint. Når det slipper på fire hjul går det som regel litt fortere enn når det slipper på 2 hjul. I følge redningsbiler er det i overkant mange 4WD som har kjørt av veien.

Men 4WD er fint det hvis man bruker det til det som er tenkt. Og det gjelder ikke halve befolkningen ICON_WINK

Re: Dagens spørsmål: Er Subaru Outback en gubbebil ? [Re: HeavyDude] #1339157 21/02/2012 18:24
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg kjøpte en ny Legacy stasjonsvogn med automatgear i 2003. Har vært så godt som problemfritt. Vi hadde planer om å bytte den etter sju-åtte år, men har den fortsatt fordi vi liker den så godt. Vi kommer sannsynligvis til å kjøpe Subaru neste gang også, men da en Forrester fordi jeg ikke klarer å venne meg til utseendet på den nye Legacy/Outback.

Liker du utseendet på Outback, så er det bare å slå til!

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Dagens spørsmål: Er Subaru Outback en gubbebil ? [Re: HeavyDude] #1339167 21/02/2012 18:52
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Om du skulle være i tvil så smaker sikkert espressoen best i subaruen ref tråden "espresso og luftfuktighet" og Dan og hans teori (som forøvrig støttes fullt ut av undertegnede) om situasjonsbestemt resepsjon av smaker ICON_SMILE

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Dagens spørsmål: Er Subaru Outback en gubbebil ? [Re: oivindg] #1339172 21/02/2012 19:11
HeavyDude Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: oivindg
Jeg kjøpte en ny Legacy stasjonsvogn med automatgear i 2003. Har vært så godt som problemfritt. Vi hadde planer om å bytte den etter sju-åtte år, men har den fortsatt fordi vi liker den så godt. Vi kommer sannsynligvis til å kjøpe Subaru neste gang også, men da en Forrester fordi jeg ikke klarer å venne meg til utseendet på den nye Legacy/Outback.

Liker du utseendet på Outback, så er det bare å slå til!

Øivind

Hvor mye bruker Legacyen på langkjøring ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Dagens spørsmål: Er Subaru Outback en gubbebil ? [Re: Red Devils] #1339217 21/02/2012 20:45
B
biffo Offline
Entusiast
Entusiast
B

Men 4WD er fint det hvis man bruker det til det som er tenkt. Og det gjelder ikke halve befolkningen ICON_WINK

Å joda, disse holdningene har bare de som
1. Aldri har eid en bil med 4WD
2. Ikke bor i oslo

Forklaring til punkt 2:
Det er jo stort sett slutt på brøyting i Oslo, noe som medfører sinnsvake kjøreforhold og ikke minst ennå mer sinnsvake parkeringsforhold for alle de som er avhengig av å parkere langs bygatene.

Jeg vil vel strekke det så langt som å si at det mer behov for 4WD i Osloområdet enn på bygda - men om man aldri har eid en 4WD så vet man ikke hva man har gått glipp av...

-forøvrig... XC70 har haldex, og er følgelig ikke en "ekte" firehjulstrekker. Når merker du forskjell? Når du finner ut at du ikke har motorbrems på bakhjulene også slik du har på Subaru/Audi Quattro. Mye viktigere enn å komme opp bakken, det klarer alle biler som har en eller annen evne til å trekke på alle fire.

Biffo

Re: Dagens spørsmål: Er Subaru Outback en gubbebil ? [Re: biffo] #1339218 21/02/2012 20:48
B
biffo Offline
Entusiast
Entusiast
B
Typisk oslovinter, dette har ingenting med å komme 1 sekund fortere over lyskryss å gjøre...

Typisk oslo...

Re: Dagens spørsmål: Er Subaru Outback en gubbebil ? [Re: biffo] #1339226 21/02/2012 21:06
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sant nok, jeg har selv tenkt tanken i blant.

I et svakt øyeblikk vurderte jeg faktisk å tro bilselgerens lovnader om å kunne parkere på topp av brøytehaugene i sentrum.
Det det gjaldt da var en slik:

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Dagens spørsmål: Er Subaru Outback en gubbebil ? [Re: HeavyDude] #1339241 21/02/2012 21:25
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: HeavyDude
Hvor mye bruker Legacyen på langkjøring ?

Jeg har pinglemotoren på 125 hester. Den bruker ca. 0.7 på langkjøring. På småkjøring bruker den godt over literen. Det er vel en av få ulemper med Subaruene, at alle motorene er ganske tørste. For meg er det en så liten del av kostnaden ved å ha bil, at jeg fint lever med det.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: Dagens spørsmål: Er Subaru Outback en gubbebil ? [Re: HeavyDude] #1339248 21/02/2012 21:32
avdem Offline
Avhengig
Avhengig
Min 2005 med 137hk og manuell kasse ligger like under 0,7 på langkjøring. Hatt den nede på 0.64 men det er med egg mellom høyrefoten og gasspedalen. Til og fra jobb kjøring, 2 mil hver vei ca 0.75-0.78.

Positivt overraska egentlig....

Stisykling i Nordfjord: www.stinordfjord.blogspot.no
Re: Dagens spørsmål: Er Subaru Outback en gubbebil ? [Re: HeavyDude] #1339323 22/02/2012 07:19
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Subaru Forrester burde jo nesten ha endret modellnavn etter ansiktsløftet. Man kan jo kanpt se at det er samme bil :-)

Men gubbebiler, ja det er det. Men mange her på terrengsykkel.no begynenr jo å komme i gubbealderen (sa Passateieren...)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Dagens spørsmål: Er Subaru Outback en gubbebil ? [Re: Knirkekne] #1339341 22/02/2012 07:50
ToHee Offline
- så humla suser
- så humla suser
Jeg har Gubbaru Forester og er kanonfornøyd. De siste tre bilene mine har vært 4x4, og Forestern er den med overlegent best fremkommelighet. Har aldri vært en merketro bilmann, men skal litt til for at jeg ikke velger Subaru igjen neste gang jeg skal bytte bil.

Aron SK, NBNL
Re: Dagens spørsmål: Er Subaru Outback en gubbebil ? [Re: ToHee] #1339343 22/02/2012 07:56
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: ToHee
Gubbaru Forester

Hirr Hirr.

ICON_SMILE

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Dagens spørsmål: Er Subaru Outback en gubbebil ? [Re: HeavyDude] #1339347 22/02/2012 08:12
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg hadde tidligere en 2008 Volvo V70. Riktignok ikke XC. Svoger har en 2010 XC. Vi var/er begge svært fornøyde. Gode å kjøre. Lite problemer. Lyxig følelse. Sitter utrolig godt (noe som jeg mener er aller viktigst ved valg av bil)

På jobben har vi en 2010 Subaru Forester aut. Det er bil jeg ikke liker å kjøre. Masse støy. Sitter vondt. Simpelt og plastaktig interiør. Automaten er helt hinssides ræva. Aldri vært borte i mer håpløs kasse. Nei, dette er rett og slett en utrivelig bil å kjøre. Simpel riskoker. Kvaliteten vet jeg ikke noe om.

Hva med en Subaru Tribeca? De skal være veldig gode. Og de får du billige pga. bensinmotor.

Re: Dagens spørsmål: Er Subaru Outback en gubbebil ? [Re: HeavyDude] #1339370 22/02/2012 08:51
S
spilleth Offline
Entusiast
Entusiast
S
Begge bilene er kanon og bra kjøp. Subaru med diesel har vel også til nå hatt bruktbilpriser som har holdt seg særdeles godt.

Når det gjelder 4x4 systemet fungerer vel begge bra, men det er vel ikke tvil om at Subaru sitt er hakket vassere. Tidligere var det forskjell på 4x4 systemet til Subaru med eller uten automat gir. Stemmer det Silverwx? Mener å huske at Subaru med manual kasse hadde en vesentlig vassere 4hjulstrekk system enn automat kasse. Men kan hende at jeg husker feil.

Når det gjelder Haldex er vel det bedre enn sitt rykte på snø føre. Svenske Teknikens varld vintertest for noen år siden ga jo stryk til VW Toareg, mens Volvo XC 70 klarte seg bra (men helt objektive mot volvo har de aldri vært....). Et firehjulsystem, som er basert på forhjulstrekk og tverrstilt motor (som haldex er) er bra på vinterføre for fremkommelighet og retningstabilitet. Men kunne godt tenkt meg Touareg likevel, men best var naturligvis Land Rover………. Sjekk test gitt i link.

http://www.teknikensvarld.se/2006/02/14/13805/jakten-pa-ratta-drivet/

Svenske gjorde også en morsom test med RWD, 4x4 mot FWD. Morsom lesning og RWD kom ikke så dårlig ut som man kanskje skulle tro

http://www.teknikensvarld.se/2011/01/20/14107/fyrkulsdrift/.

Hilsen en som stortrives med RWD på vinteren...

Pes

Re: Dagens spørsmål: Er Subaru Outback en gubbebil ? [Re: erling] #1339375 22/02/2012 08:54
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: erling
2010 Subaru Forester aut.
Den har jo de 4trinns autokassene jeg ikke liker. Kjøper du Subaru med automat kan du like godt kjøpe noe annet ræl. Når du i tillegg har kjiping bensinmotoren (rullator utgaven) så må jeg jo humre litt. De er ikke akkurat morsomme, mere handlevogner.

5trinns sportshiften i 3,0R og Tribeca er bedre. De går klar av gubbebilkategorien selv om de ikke har turbo.

Pt har vi 4 subaru; en Forester S-turbo(JDM 280hk ECU turbo), en sølv wrx sti (310hk), en blå wrx sti (450hk), begge sti med DCCD-Auto) og en Impreza 2,0d sportpremium(konebilen).

Men det er jo ikke hester eller 0-100tider som avgjør om det er gubbebiler, det er mest eieren selv føler jeg. Subarueiere hadde jo en snittalder på 68år som kjøper kun rullatorer, men det finnes andre modeller som er morsomme (og nærmest ulovelige prismessig i nazi-noreg). Vår sorte 2009 wrx sti kostet 980.000, men bare 1/3 i Sverige og utrolig bang for buck.

Tror jaggu de 3,0R legacy og tribecane koster 7-800K og.

Livet er kort, så kjør nå for guds skyld en morsom bil som det ikke går 10 på dusinet av, som er morsom hele året.

Og hvor kult er det med en tråsykkel som alle sammen har akkurat lik bare med litt annet utstyr?

Re: Dagens spørsmål: Er Subaru Outback en gubbebil ? [Re: spilleth] #1339403 22/02/2012 09:22
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: spilleth
Tidligere var det forskjell på 4x4 systemet til Subaru med eller uten automat gir. Stemmer det Silverwx? Mener å huske at Subaru med manual kasse hadde en vesentlig vassere 4hjulstrekk system enn automat kasse. Men kan hende at jeg husker feil.

Svenske gjorde også en morsom test med RWD, 4x4 mot FWD. Morsom lesning og RWD kom ikke så dårlig ut som man kanskje skulle tro

http://www.teknikensvarld.se/2011/01/20/14107/fyrkulsdrift/.

Hilsen en som stortrives med RWD på vinteren...

Ja det er stor forskjell på mekanisk grep på med og uten automat. Som jeg skriver lenger opp, VTD(variable torque distribution) i de nye autokassene er betydelig bedre enn de eldre automatene på fremkommelighet.De manuelle er bedre. Alikevel så bunner det ut i differ (og dekk).

I vår wrx sti er det Ap suretrack frontdiff, elektrisk senterdiff(denne juvelen styrer driften enten automatisk, eller manuelt. I automode jobber den med styreutslagsensor, gsensorer og gasspådrag og hjulsensorer mm, og det gir et en helt SYK mekanisk grep, feks bremser man låser diffen og gir mer bremsekraft, gir man full gass rattet rett frem kjøres all kraft bak, svinger så fordeler den ut fra styreutslag) og diffbrems bak. Låser man diffen, og bremser, så får man låsing på alle 4hjul før abs slår inn(skal mye til), derav bremser det utrolig mye bedre og. Å putte slike systemer i en bil for hvermansen i gata (som så brukes i GrN rally uendret) er vilt, kjører du sirkler sparker og knaker det, vrir mye. Det er så kjapt på vinterføre, bremser godt, at man nekter å kjøre RWD etterpå. Vil man ha RWD så trykker man på manuellknappen og kjører driften bak i 35front/65% bak. Men da er det jo ikke like morro, det beveger seg jo ikke, trehundre hk+ og RWD funker ikke på vått eller vinterføre.

Det som og er alfa og omega er dekk. Grep. Tester må kjøres på helst lik gummi. Har sett tester der de har beholdt orginaldimensjon (!), brukt forskjellige dekkmerker/typer og kjørt sammenligningstester. Det funker på sommerdekk, da grepet er annerledes. Det er stort sprik i samme bil med forskjellig dekk (jeg bruker Racelogic performancebox 12mhz gps datalogger).

Re: Dagens spørsmål: Er Subaru Outback en gubbebil ? [Re: silverwrx] #1339411 22/02/2012 09:28
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: silverwrx

Det som og er alfa og omega er dekk. Grep. Tester må kjøres på helst lik gummi. Har sett tester der de har beholdt orginaldimensjon (!), brukt forskjellige dekkmerker/typer og kjørt sammenligningstester. Det funker på sommerdekk, da grepet er annerledes. Det er stort sprik i samme bil med forskjellig dekk (jeg bruker Racelogic performancebox 12mhz gps datalogger).

Dette høres litt overkill ut for min del i forhold til det å kjøre på sjappa og handle melk. ICON_WINK

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Dagens spørsmål: Er Subaru Outback en gubbebil ? [Re: H.Iversen] #1339431 22/02/2012 09:49
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: H.Iversen

Dette høres litt overkill ut for min del i forhold til det å kjøre på sjappa og handle melk. ICON_WINK

Joda, men undertegnede er på banekjøringer sommerstid og vinterstid. Samt i utlandet for å sette rundetider på diverse baner (i tillegg på tråsykkel). Bruker mye tid på finne dekk med best grep. Som på sykkel(dekkvalg er jo et stort tema her inne og, og betyr like mye). Linjevalg, mye som sykkel (og alpin SSL). Osv.

Tipper det er mange som har GPS logger++ på sykkelen her inne og uten at det er ekstremt, eller bruker det på vei til butikken. Jeg har det på begge arenaer ingen big deal.

Og når krasjer du så er det som regel på vei til butikken for å kjøpe melk. Eller at du står fast i en bratt bakke i nærmiljøet, kryss, inn i rundkjøringer. Det er i det daglige man trenger 4wd. Ikke for den ene fjellturen, eller hyttebakken. Det at plasten er dyr gir deg ikke bedre grep.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Dagens spørsmål: Er Subaru Outback en gubbebil ? [Re: silverwrx] #1339486 22/02/2012 10:54
ToHee Offline
- så humla suser
- så humla suser
Det at plasten er dyr gir deg ikke bedre grep.
*Humre*

Aron SK, NBNL
Re: Dagens spørsmål: Er Subaru Outback en gubbebil ? [Re: silverwrx] #1339618 22/02/2012 13:54
HeavyDude Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: erling
2010 Subaru Forester aut.
Den har jo de 4trinns autokassene jeg ikke liker. Kjøper du Subaru med automat kan du like godt kjøpe noe annet ræl. Når du i tillegg har kjiping bensinmotoren (rullator utgaven) så må jeg jo humre litt. De er ikke akkurat morsomme, mere handlevogner.

Hmmmmm..... nå var jeg på vei til å bestemme meg for Outbacken, men med denen kraftsalven mot autmatgearet og 170hk bensinmotor'n ble jeg jo i tvil igjen ! At de ikke kan sammenligens med Subarus WRX-mod skjønenr jeg, men er de helt ræl mener du kombo'n automat + besning ( 170 hk) ? ( 2011-mod)

Re: Dagens spørsmål: Er Subaru Outback en gubbebil ? [Re: HeavyDude] #1339654 22/02/2012 14:45
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Nå var den salven var mot autokassa i 2010 Forester bensin. Den er ikke lik.

Outback 2,5 har LSD, selv på automat. Stor forskjell i kjørefølelse, spesielt på holke og dårlig underlag! Outback har nok fått det pga den skal være noe mer terrenggående og effektmessig. Det har ikke de mindre søskenene, med mindre der er, 3,0R, 3,4, 3,6 eller wrx sti.

Wrx har ikke lsd. Sti har. Forkjell merker man. For et par år siden gikk vi til en 2,5WRX, og samboer lurte på om det var noe galt med den, for den "slapp så lett". Har du kjent ordentlige differ, så merker du forskjell.

Beklager at jeg er på "kaffekvern-korningsgraden" på emne subaru og 4wd;) Det er bare knakendes gøy når man har sett lyset. Som med god kaffe.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Dagens spørsmål: Er Subaru Outback en gubbebil ? [Re: silverwrx] #1339729 22/02/2012 16:28
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nå var den salven var mot autokassa i 2010 Forester bensin. Den er ikke lik.

Outback 2,5 har LSD, selv på automat. Stor forskjell i kjørefølelse, spesielt på holke og dårlig underlag! Outback har nok fått det pga den skal være noe mer terrenggående og effektmessig. Det har ikke de mindre søskenene, med mindre der er, 3,0R, 3,4, 3,6 eller wrx sti.

Så Forester har dårlig automatkasse, mens Outback 2,5 har bra. Hva med vanlig Legacy 2,5, eller Legacy 2,0? Er de en av de "mindre søsknene"?

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Side 2 av 4 1 2 3 4

Moderator  support