Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Xxxlfaktoren!

Xxxlfaktoren! #1338355 20/02/2012 09:19
D
DagRS Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D
Noen som leste siste nummer av Sykkelmagasinet og fikk med seg artikkelen om Xxxlfaktoren?
Hva het det "slankepulveret" som ble omtalt og testet? Noen som har gjort noen erfaringer på produktet.
Testpersonen skal ha kvittet seg med 2,5 kg fett på noen dagers bruk. Humbug eller real...

Skulle gjerne ha hatt en kickstart for å bli kvitt noen kilo før en Spaniatur. Sitter litt igjen etter julen.

"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success."
~ Doug Larson

Re: Xxxlfaktoren! [Re: DagRS] #1338360 20/02/2012 09:34
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
2,5 kilo du mister på noen dager får du mest sannsynlig igjen på like mange dager...

Jojoslanking er vel ikke akkurat optimalt.

Hvis du vil miste vekt:

1. Beveg deg mer
2. Spis mindre/bedre/sunnere

The End

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: Xxxlfaktoren! [Re: DagRS] #1338362 20/02/2012 09:39
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: DagRS

Testpersonen skal ha kvittet seg med 2,5 kg fett på noen dagers bruk. Humbug eller real...

De eneste måtene å bli kvitt fett på er forbrenning eller kirurgi. Dersom han forbrant 2,5 kg og "noen" tilsvarer f.eks fire, vil det si at han på ett eller annet mystisk vis greide å forbrenne 5625 kcal mer enn han inntok. Det tror jeg INGEN ting på.

Det kan godt hende at han mistet flere kilo på noen dager, men hvordan i all verden kan han vite at 2,5kg av dem var fett?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Xxxlfaktoren! [Re: DagRS] #1338365 20/02/2012 09:42
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Dette ble vel målt i en eller annen slags dings, skjønte jeg. Målte først før testen satte igang, og ved endt test. Syns det hele virket merkelig, som så mye annet i Sykkelmagasinet.

RoyE

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Xxxlfaktoren! [Re: DagRS] #1338366 20/02/2012 09:44
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Anonym5
Re: Xxxlfaktoren! [Re: RoyE] #1338371 20/02/2012 09:50
D
DagRS Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D
Sitat: Compom
Dette ble vel målt i en eller annen slags dings, skjønte jeg. Målte først før testen satte igang, og ved endt test. Syns det hele virket merkelig, som så mye annet i Sykkelmagasinet.

RoyE

Akkurat ja. Og hva het den dingsen?

~ Doug Larson

Re: Xxxlfaktoren! [Re: anonym5] #1338372 20/02/2012 09:52
D
DagRS Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D
Sitat: pontiff

Takk!

~ Doug Larson

Re: Xxxlfaktoren! [Re: H.Iversen] #1338402 20/02/2012 10:53
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Sitat: H.Iversen

Hvis du vil miste vekt:

1. Beveg deg mer

The End

Har stilt følgende spørsmål flere ganger på forumet uten å ha fått noe svar:

Hvorfor går jeg da ned i vekt når jeg beveger meg mer, samtidig når jeg spiser mer?

Re: Xxxlfaktoren! [Re: DagRS] #1338405 20/02/2012 11:02
R
ReidarS Offline
Avhengig
Avhengig
R
Fordi du ikke spiser nok?

Re: Xxxlfaktoren! [Re: femte_gir] #1338407 20/02/2012 11:03
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Sitat: femte_gir

Hvis du vil miste vekt:

1. Beveg deg mer

The End

Hvorfor går jeg da ned i vekt når jeg beveger meg mer, samtidig når jeg spiser mer?

Kroppen består av 60% vann...drikker du mer?
Såvidt jeg har forstått det så er størsteparten av hva folk "slanker" ned på mirakelkurer vann.

Trønder osv
Re: Xxxlfaktoren! [Re: femte_gir] #1338410 20/02/2012 11:08
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Skjønner jeg spørsmålet ditt rett: Du lurer på hvorfor du går ned i vekt når du spiser mer?

Kommer vel an på mengden bevegelse også. Da spiser du vel ikke nok? Trener du mye så må man spise mye, men jeg tror det er like viktig at du spiser ofte som at du spiser mye i slike tilfeller. Altså, lik mengde mat i flere måltider. la oss si 3-4000 kalorier fordelt på 3-4 måltider vs 6-7-8 måltider. Kroppen tar nok bedre opp kaloriene når du spiser litt og litt. Eller?

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
Re: Xxxlfaktoren! [Re: ReidarS] #1338411 20/02/2012 11:11
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Sitat: ReidarS
Fordi du ikke spiser nok?

Du mener "spiser ikke nok i forhold til det økte forbruket"? Det er jeg enig i.

Re: Xxxlfaktoren! [Re: DagRS] #1338414 20/02/2012 11:14
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Slankepulver etc er vel ofte humbug. MAn mister vel en god del vann av slike kurer, og det tar det jo et par dager å erstatte når kuren er over..

Ser nutrilett nå garanterer at du går ned i vekt om du erstatter ALLE måltider med pulver.
Garantert ned i et par uker, til du blir lei av pulver og ryker på en peppespizza....

Sunn mat, mindre karbohydrater og mer trening er vel den gode gamle oppskriften som alltid har hjulpet.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Xxxlfaktoren! [Re: Espen J] #1338419 20/02/2012 11:25
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Sitat: dopapiret

Hvis du vil miste vekt:

1. Beveg deg mer

The End

Kroppen består av 60% vann...drikker du mer?
Såvidt jeg har forstått det så er størsteparten av hva folk "slanker" ned på mirakelkurer vann.

Jeg er ikke sikker men jeg tror jeg også drikker mer når jeg beveger meg.

Re: Xxxlfaktoren! [Re: H.Iversen] #1338428 20/02/2012 11:47
femte_gir Offline
Besatt
Besatt

Skjønner jeg spørsmålet ditt rett: Du lurer på hvorfor du går ned i vekt når du spiser mer?

Kommer vel an på mengden bevegelse også. Da spiser du vel ikke nok? Trener du mye så må man spise mye, men jeg tror det er like viktig at du spiser ofte som at du spiser mye i slike tilfeller. Altså, lik mengde mat i flere måltider. la oss si 3-4000 kalorier fordelt på 3-4 måltider vs 6-7-8 måltider. Kroppen tar nok bedre opp kaloriene når du spiser litt og litt. Eller?

Jeg syntes at påstanden din om spis-mindre-tren-mer var upresis så jeg ville gjerne høre hva du mente med det.

Jeg har på grunn av skade lange perioder med ro. Jeg sykler ikke, trener ikke så jeg prøver å holde vekten med å unngå søtsaker og chips. Når jeg føler meg bedre så tar jeg et par turer på treningssenteret og vips, jeg går ned 2kg i løpet av én uke, selv om jeg spiser betraktelig mer enn når jeg ikke beveger meg. Jeg kan da spise kake eller junkfood uten å bekymre meg for vekten.

Re: Xxxlfaktoren! [Re: femte_gir] #1338436 20/02/2012 12:01
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg syntes at påstanden din om spis-mindre-tren-mer var upresis så jeg ville gjerne høre hva du mente med det.

Jeg har på grunn av skade lange perioder med ro. Jeg sykler ikke, trener ikke så jeg prøver å holde vekten med å unngå søtsaker og chips. Når jeg føler meg bedre så tar jeg et par turer på treningssenteret og vips, jeg går ned 2kg i løpet av én uke, selv om jeg spiser betraktelig mer enn når jeg ikke beveger meg. Jeg kan da spise kake eller junkfood uten å bekymre meg for vekten.

Ja, det var jo poenget mitt:

Man må bevege seg mer OG spise mindre/"bedre"/sunnere. Det er jo kombinasjonen av disse to som gir summen av netto vekttap/økning.

Jeg kjenner jeg blir irritert når folk skal bruke masse penger og energi på slike supervidunderfantastiskeFedonAtkinsVannLavkarboFettkurer i stedet for å faktisk gjøre en innsats i å endre det fundamentale problemet, som som oftest er:

1. For lite i bevegelse
2. Dårlig kosthold

Det finnes ikke snarveier, og om det gjør det så er de som oftest midlertidige eller overhodet ikke bra for helsa. Det blir som å pisse i underbuksa for å holde varmen når du står utenfor utedassen og venter på tur.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
Re: Xxxlfaktoren! [Re: H.Iversen] #1338448 20/02/2012 12:13
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Man må bevege seg mer OG spise mindre/"bedre"/sunnere. Det er jo kombinasjonen av disse to som gir summen av netto vekttap/økning.

Men detta stämmer ju faktiskt inte eftersom man kan röra sig lika mycket och äta mindre eller röra sig mer och äta mer (men inte för mycket) och gå ned i vikt.

Jag går (oftast) inte opp i vikt när jag rör mig mindre eftersom jag då också äter rätt lite. När jag tränar mycket går jag (oftast) inte ned i vikt eftersom jag äter bra mycket mer.

Jag gick ned en del kg för lite över ett årsedan på en rätt kort tid och har sen hållt den vikten sån cirka. Orsaken var att jag var förkyld ett par veckor och att jag därför inte åt så mycket.

Re: Xxxlfaktoren! [Re: fredriks] #1338453 20/02/2012 12:25
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: fredriks

Men detta stämmer ju faktiskt inte eftersom man kan röra sig lika mycket och äta mindre eller röra sig mer och äta mer (men inte för mycket) och gå ned i vikt.

Jag går (oftast) inte opp i vikt när jag rör mig mindre eftersom jag då också äter rätt lite. När jag tränar mycket går jag (oftast) inte ned i vikt eftersom jag äter bra mycket mer.

Jag gick ned en del kg för lite över ett årsedan på en rätt kort tid och har sen hållt den vikten sån cirka. Orsaken var att jag var förkyld ett par veckor och att jag därför inte åt så mycket.

Kan du forklare meg forskjellen mellom det jeg skrev og det du skriver?

Spiser man mer og trener mindre går man opp i vekt. Spiser man mindre og trener mer går man ned i vekt. Jeg snakker selvfølgelig om litt større mengder enn å spise ei brødskive ekstra eller å gå med søpla en gang i uka.....

Trener man mer og spiser mer så går man ikke nødvendigvis ned i vekt. Trener man mindr og spiser mindre går man ikke nødvendigvis opp i vekt.

Poenget mitt er at det er FORHOLDET mellom disse to som er viktig. Hjelper jævla lite om du jogger en kort tur hver dag hvis du dytter i deg McDonalsmat eller annet faenskap 6 ganger om dagen.

Har venninner som "unner seg" en pose potetgull samme dag som de har vært på en slapp aerobictime fordi de tross alt "har gjort noe"...og så lurer de på hvorfor de ikke går ned i vekt.
*facepalm*

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
Re: Xxxlfaktoren! [Re: DagRS] #1338456 20/02/2012 12:30
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Det som er korrekt når det gjelder vekttap er at man må bruke mer energi enn mann inntar.

Det vanskelige er å finne ut hvor mye energi man bruker. Der er det ofte store forskjeller fra person til person og tommelfingelregler blir gjerne i beste fall villedende.

Redigert av Raskall; 20/02/2012 13:41. Rediger grunn: Et par presiseringer som øker muligheten for å forstå hva jeg mener.
Re: Xxxlfaktoren! [Re: H.Iversen] #1338457 20/02/2012 12:33
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Du använde orden "må" och "og" på ett sett som gjorde att det du skrev blev fel.

Det är klart att det är forholdet mellan hur mycket man förbrenner och hur mycket man äter som är det viktiga men det var inte det du skrev.

Vad man äter är nog viktigare än hur mycket man tränar (och jag tror att det finns forskning som visar på just detta).

Re: Xxxlfaktoren! [Re: fredriks] #1338461 20/02/2012 12:39
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Du använde orden "må" och "og" på ett sett som gjorde att det du skrev blev fel.

Greit, jeg ser den. ICON_SMILE
Vad man äter är nog viktigare än hur mycket man tränar (och jag tror att det finns forskning som visar på just detta).

Helt klart. Jeg og samboeren min endret kosthold fullstendig for noen år tilbake og selv uten å bevege meg nevneverdig mindre gikk begge jeg ned 3-4 kilo på noen få måneder. Jeg var ikke så tung fra før av heller.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
Re: Xxxlfaktoren! [Re: H.Iversen] #1338470 20/02/2012 13:00
femte_gir Offline
Besatt
Besatt

Ja, det var jo poenget mitt:

Vi to snakker visst forbi hverandre. Jeg skriver at jeg går ned i vekt når jeg "beveger meg mer OG spiser mer" mens du skriver at "man skal bevege seg mer OG spise mindre".

Spise mindre i forhold til hva; tidligere energibehov i ro-perioden eller nåværende energibehov i bevegelse-perioden?

Re: Xxxlfaktoren! [Re: DagRS] #1338479 20/02/2012 13:11
RoyE Offline
Besatt
Besatt

RoyE

Hadde jeg hatt bladet her på jobben skulle jeg gitt deg svaret. Liknet på en badevekt på bildet.

RoyE

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Xxxlfaktoren! [Re: DagRS] #1338481 20/02/2012 13:23
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Quote:
Jeg kan da spise kake eller junkfood

Helt riktig, kake er ikke det samme som junkfood.

Re: Xxxlfaktoren! [Re: RoyE] #1338483 20/02/2012 13:27
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

RoyE

Hadde jeg hatt bladet her på jobben skulle jeg gitt deg svaret. Liknet på en badevekt på bildet.

RoyE

Det er nok en av de dyrere tanita-variantene. Det er gjerne slik at jo lenger man står på de jo mer nøyaktige er de. I artikkelen stod han i 10 minutter og det er av toppmodellene på den typen kroppsanalyse.

Min hjemmevariant har et slingringsmodd på +/- 5 kg fett/muskler pr. dag. Jeg har gått på en vekt hos fysioterapeut som gir en variasjon på +/- 2,5 kg fett/muskler pr. dag. Der står jeg i et par minutter.

Når man har en analyse som tar så lang tid som 10 minutter vil jeg tro den blir en del mer nøyaktig enn min fysioterapeuts variant. Men nøyaktig vil de nok aldri bli.

Min hjemmevariant er dog ganske konsistent så lenge jeg følger rådene i bruksanvisningen: måle på kveldstid, 3 timer etter (eventuell) fysisk aktivitet og minimum 2 timer etter siste måltid. Så de dagene jeg husker å måle 2 timer etter middag (spiser ca. 1800) er det minimalt med forskjeller fra dagen i forveien.

Men variasjonene er ganske store i forhold til hva jeg har spist, hvor mye jeg har spist og drukket osv.

Men to dager med lik aktivitet, likt inntak av mat på ca. samme tidspunkter gir et resultat som er veldig nær hverandre.

Hydreringen er dog veldig viktig. Dårlig hydrert gir høyere fett-prosent og mindre muskelmasse. Overhydrering gir lavere fettprosent, mindre muskelmasse og naturlig nok høyere "kroppsvann".

Så kort oppsummert: Dette er nok ingen nøyaktig målemetode men gir noenlunde ok indikasjoner om man klarer å sørge for at kroppen er i noenlunde samme tilstand på måledagene.

Redigert av Raskall; 20/02/2012 13:28.
Re: Xxxlfaktoren! [Re: Raskall] #1338491 20/02/2012 13:37
D
DagRS Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
D
Takk ICON_SMILE

~ Doug Larson

Re: Xxxlfaktoren! [Re: DagRS] #1338494 20/02/2012 13:45
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Takk ICON_SMILE

Det er forøvrig ikke alltid (jeg vil anta veldig sjelden) at det opplyses om feilmarginene jeg beskrev over. Om det er fordi de har blind tro på utstyret eller om de tar 500-1000 kroner pr. analyse er usikkert. ICON_WINK

Re: Xxxlfaktoren! [Re: DagRS] #1338497 20/02/2012 13:52
TrondF Offline
Entusiast
Entusiast
ville ikke målebånd og fettklype gi like bra resultat som disse hi tech vektene?

Re: Xxxlfaktoren! [Re: DagRS] #1338550 20/02/2012 16:41
Cervin Offline
Veteran
Veteran
Jeg blir utrolig sulten av å trene, så jeg går opp i vekt når jeg trener mere. frown

Men heller feit og sprek enn tynn og slapp. ICON_LAUGH

Always looking for the next trail.

Kristiansand Sykkelpark
Re: Xxxlfaktoren! [Re: DagRS] #1338676 20/02/2012 21:14
kitbay Offline
Ivrig
Ivrig
1 kg fett = 9000 Kalorier, men menneske fett er ikke 100% rent så ca 7800 er det man regner.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support