Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 19 1 2 3 18 19

Trening og nikotin (snus)

Trening og nikotin (snus) #1202103 21/06/2011 23:08
N
Neostar Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
N
Etter å vært av og på snusebølgen de siste årene samtidig som jeg har syklet aktivt i turritt, NC og NM landevei har jeg i lengre tid vært på utgikk etter relevante artikler og forskning på området som omhandler nikotinens innvirkning på trening og konkurranse. Da jeg ikke har funnet noe som helt konkret viser hvilken negativ effekt snusing har, bestemte jeg meg for å finne ut av dette på egen hånd ved å aktivt snuse i vinter samt mai og halve juni måned. Dette for å få syklet ritt i starten på sesongen med nikotin i blodet..for så å kutte helt ut og se hvordan dette ville slå ut i de siste rittene før julipausen..

Mange vil nok si dette er bortkastet å bruke tid på, men jeg mener likefullt at det kan være relevant å få ting klarlagt en gang for alle. Jeg har så langt i år kun syklet lokale turritt samt bedriftsritt. Fjorårssesongen var jeg helt snusfri, mens jeg altså i starten på denne sesongen kom fra en vinter med regelmessig snusing. (ikke snusing før rittstart på løpsdagen og ikke før det har gått 2 timer etter målgang og inntak av ernæring.

Sesongen min i fjor var for meg en opptur med greie resultater i NC samt top50 plassering i NM i Trondheim. I de turrittene jeg deltok i var jeg som regel helt i toppen(kom inn med første grupetto). Treningsmengdene i fjor og i år har vært omtrent like med mellom 10 og 15 timer i uken..

Etter tester på rulla har jeg i vinter økt min Vo2 max ganske betydelig, mens min aerobe utholdenhet nok er omtrent den samme. Hva ble således erfart i de rittene jeg kjørte i mai og juni?

Resultatene er for meg slående..

I motsetning til i fjor hvor jeg slet i starten på hvert ritt men ble sterkere og sterkere utover i rittet var opplevelsen i år den rake motsetning. Hang bedre med i starten i år grunnet bedre Vo2max mens bena ble bare dårligere og dårligere utover i rittene som igjen resulterte i at jeg falt totalt igjennom og ble frakjørt i samtlige ritt mot slutten og kom inn flere minutter bak de jeg året før hadde hengt lett med. Jeg tenkte at dette også kunne ha noe å gjøre med at jeg har nedprioritert langkjøring framfor intervaller i vinter. For å finne ut av dette kuttet jeg så ut snusing fullstendig foran de 3 siste rittene før julipausen. Resultatet lot ikke vente på seg. Uten nikotin i kroppen var det som jeg hadde fått en dose epo injisert rett i hjertet. Løpsutviklingen var nå tilbake der den hadde vært året før men med enda et gir. Sterk fra start av i hvert ritt samt aldri følt meg sterkere mot slutten noengang. Fra å komme flere minutter bak teten i de første rittene i mai og juni lekte jeg meg nå helt i front.

Hva blir så konklusjonen?

For meg er det ganske tydelig at vo2max innsatsen over korte perioder står ganske uforandret med og uten nikotin i blodet mens min aerobe utholdenhet er bemerkelsesverdig lav med nikotin i blodet. Dette vil jeg tro skyldes at kroppen ikke klarer å restituere seg under ritt på samme måte ved å kvitte seg med co2 og avfallsstoffer samt at blodårene trekker seg sammen og ikke klarer å frakte nok oksygen rundt i kroppen.

Etter å ha erfart hvor mye nikotin i blodet ødelegger for min aerobe utholdenhetog restitusjon er jeg ikke lengre i tvil om at snusing og langvarig utholdenhetsidretter ikke går sammen overhodet. For min egen del så er snusen lagt bort for godt så lenge jeg har ambisjoner på sykkelsetet. Det får så være at kosen ved å ta seg en pris snus etter endt trening, dusj og mat nå er borte..

Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar] #1202205 22/06/2011 08:08
G. Freeman Offline
Entusiast
Entusiast
Hør, hør. Interessant innlegg. For 2 år siden la jeg selv bort snusen etter 15 års (mis)bruk. På den tiden trente jeg riktignok ikke så mye og så hardt som nå, men min erfaring er like fullt akkurat den samme som Neostars; mens snusingen pågikk ble jeg mye raskere stiv i de store muskelgruppene ved høy belastning, dette ble spesielt synlig i såpass spesifikke beinøvelser som f.eks sykling.

Tror analysen din er helt spot on. Nikotin trekker sammen blodårene, så utvekslingen av næring/oksygen og borttransport av avfallsstoffer hemmes, hvilket igjen resulterer at avfallsstoffer hoper seg opp raskere på lik belastning.

En annen effekt av å være nikotinfri er at man får tilbake et normalt humør igjen, med både opp og nedturer. Nikotin virker rett i nervesystemet og "capp'er" topper og bunner - sikrer en jevn tilgang på kjemisk stimuli til de delene av systemet som normalt tar imot serotonin som vel er kroppens eget "belønningsdop". Det er ikke så mange som tenker på det, men snusere (som har tilgang på snus) er som regel rolig og lune i humøret, med hverken de store oppturene eller de store nedturene. Man får litt mer smak på "spice of life" uten nikotin i blodet, på godt og vondt.

Redigert av G. Freeman; 22/06/2011 11:07. Rediger grunn: Typo

Shut up legs!
Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar] #1202207 22/06/2011 08:11
Alltid sliten Offline
Entusiast
Entusiast
Huff. Dette var ikke gode nyheter. Jeg snuser ganske mye (en boks porsjon om dagen) og har gjerne snus i kjeften inntil jeg setter meg på sykkelen enten det er trening eller konkurranse. På rolige langturer kan jeg finne på å ta en snus underveis og etter trening er det å få en snus i kjeften det første jeg gjør hver gang.

Nå er det ganske mange faktorer som spiller inn i forhold til dine resultater, så usikkerheten er ganske stor. Alikevell håper jeg å finne forskning som beviser det samme slik at jeg endelig kan få en god grunn til å slutte.

Pr i dag er det ikke nok motivasjon for meg at det koster meg 30.000 i året og at mange synes det er ekkelt.....

Hilsen Alltid Sliten
Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Alltid sliten] #1202210 22/06/2011 08:13
Alltid sliten Offline
Entusiast
Entusiast
Ser at det innlegget mitt over er ganske tvetydig. Først synes jeg nyheten er negativ, så håper jeg å finne vitenskaplige beviser som viser at du har rett ICON_WINK

Jeg tror dette skyldes et ønske om å slutte samtidig som jeg har en "frykt" for å slutte...

Hilsen Alltid Sliten
Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Alltid sliten] #1202254 22/06/2011 09:06
C
Calavera Offline
Fersking
Fersking
C
Sitat: Alltid sliten
Ser at det innlegget mitt over er ganske tvetydig. Først synes jeg nyheten er negativ, så håper jeg å finne vitenskaplige beviser som viser at du har rett ICON_WINK

Jeg tror dette skyldes et ønske om å slutte samtidig som jeg har en "frykt" for å slutte...

Hehe... må innrømme at jeg hadde akkurat samme tankerekkefølge som deg. Tror jeg må gjemme meg bak at dette ikke er signifikant vitenskapelig bevist. Skulle jo noen ta seg bryet med å bevise dette, må jeg jo slutte (grøsssss...)

Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Calavera] #1202270 22/06/2011 09:29
N
Neostar Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
N
Forskjellene i de aerobe prestasjonene var så store med og uten nikotin i blodet at jeg vanskelig kan se noen annen naturlig forklaring. Når det er sagt fant jeg ut at ved å være snusløs i kun 2-3 dager før ritt hjalp også dette meg til å kjøre betydelig bedre mot slutten av løpene. Det kan kanskje vøre en trøst? Det vil altså være fult mulig for en hardbarka snuser som deg "alltid sliten" å teste ut min teori. Vil man likevel ikke kaste vekk snusen helt kan man altså kutte den ut 2 dager før rittet starter for så å begynne igjen etter målgang. Å snuse under trening og rett etter trening før man har spist er hvertfall noe man absolutt bør unngå uansett..

Re: Trening og nikotin (snus) [Re: ] #1202366 22/06/2011 11:37
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kanskje det ville gått fortere hvis man hang en snusboks på denne måten...

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Trening og nikotin (snus) [Re: SimonS] #1202443 22/06/2011 13:25
Joano Offline
Entusiast
Entusiast
Slutter herved fram til etter Trondheim-Oslo

Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Joano] #1202488 22/06/2011 14:57
L
Lundby89 Offline
Entusiast
Entusiast
L
Det sier til du sitter med nerver i høyspenn. Da er det godt med snus. Forøverig startet jeg en slutte å snuse tråd på forumet for en stund siden. Artig å se at det virker som en del slang seg på bølgen og klarte å slutte, mens jeg sprakk i eksamenstiden, og sliter med motivasjonen til å slutte igjen. Om jeg ser at noe stort på sykkelsetet er innen rekkevidde skal jeg slutte, enn så lenge er totaloplevelsen med trening+snus bedre enn trening+5min bedre tid i birken.

Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Lundby89] #1333370 08/02/2012 08:06
TexHausRe Offline
Fersking
Fersking
Hei:

Jeg har for en tid tilbake forsøkt å slutte å snuse. Merket nesten umiddelbart at en "fast" treningsøkt på tredemølle gikk med lavere puls.

Nå er jeg i gang med å slutte igjen. Har fortsatt nikotin i kroppen men vesentlig mindre enn tidligere.

Vedlagt er link til 2 stk tredemeølleøkter som er gjort med en ukes mellomrom, samme type rolig trening dagen i forveien mv. Så øktene er sammenlignbare mht hvile i forkant. Kuttet vesentlig ned på snus på mandag 06.02

Tirsdag 31.01.12: http://tpks.ws/Czpc
Tirsdag 07.02.12: http://tpks.ws/MbXr

Man ser på det 20 minutter lange intervallet så ligger jeg på ca 5 slag under når jeg har mindre nikotin i kroppen. Tirsdag 07.02.12 hadde jeg vel tygget 4-5 nikotin-tyggis. Har snust veldig mye så jeg må trappe ned.

Jeg er ikke i tvil om at kroppen arbeider lettere uten nikotin i kroppen. Dessuten tror jeg nikotin stresser kroppen og ødelegger nattesøvn mv.

Øktene jeg viser over er for meg ganske harde. Normalt, med snus i kroppen, pleier jeg å være litt øm i musklene dagen etter. Nå, med vesentlig mindre nikotin i kroppen er jeg mindre stiv en normalt. Kan være tilfeldig.

Hilsen en som er lei av å våkne kl 04:00 i morgenen for å få i seg en porsjonssnus..... (for kroppen vil bare ha mer og mer og mer...)

Har ligget på ca 1,5 boks general portion white om dagen.

Har alltid vært flink til å kutte ned på snus et par timer før ritt/løp mv, men tror ikke det holder. Det tar lenger tid å få ut nikotonen.

Andre med erfaringer? For jeg har lett mye etter "dokumentasjon" på nikotinens ødeleggende effekt på ytelsen.

/t

Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar] #1333397 08/02/2012 09:03
Frode RJ Offline
Entusiast
Entusiast
Heisann,

Jeg er en snuser og mistenker at det kan være noe i dette her desverre. Jeg er relativt sterk på kortere ritt/økter, men når vi nærmer oss 2-3 timer sliter jeg med kramper og dårlige bein.

Har tidligere vært aktiv syklist/snusfri og da fikk jeg aldri kramper på sykkelen.

Det skal sies at jeg trente mye mer før, og at jeg var 18 år yngre, men likevel sitter jeg med en følelse om at jeg skulle hatt gangske mye å hente på å bli snusfri. Tror kanskje dette er motivasjonen jeg trenger for å legge bort dritten/herligheten.

Noen her som er klare for en Snuskutt tråd?

Jeg snuser 2/3 boks general løs om dagen og er veldig hekta.

Farrisrunden 2012
Grenserittet 2012

Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar] #1333455 08/02/2012 11:05
TexHausRe Offline
Fersking
Fersking
Det er en tråd her http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1281046&page=1, men den inneholder ikke så mye om "effekten" av å være nikotinfri.

Jeg har lett ganske mye på nett, men funnet lite.

Uansett så merker jeg at kroppen arbeider lettere. Både i form av lavere puls og ikke så fort "tung" i bena, på samme intensitet. Kjører noen ganger noen rolige økter på en time på spinningsykkelen. Med mindre nikotion i kroppen er pulsen litt lavere (samme watt), men men den største forskjellen er at bena føles lettere på slutten. Jeg opplever ofte at når man ligger på ca 200 watt jevnt i en time, så blir jeg etterhvert litt tung/treg. Ikke det at 200w er så mye, men det er sikkert fordi det er monontont. På mandag og i dag så oppleves øktene som "lettere". Pulsen er det ikke så stor forskjell på. Var større forskjell på de harde løpeøktene hvor jeg løp 20 min intervall ca 1 km/t under anaerob-terskel (antatt)

Har ikke funnet andre tråder her som inneholder konkrete eksempler på før/etter nikotin.

Jeg tror imidlertid sterkt på noe bedre ytelse. Viktigste for meg er imidlertid at jeg opplever at det stresser kroppen såpass mye at det ikke er bra for søvn mv. Stress er ikke bra i det hele tatt. Søker man litt på stress/nikotin på nett ser man en interessant.

Og man man ha mindre stress i kroppen og sove tyngre, så er det en kjempeverdi i seg selv. Gir bedre restitusjon mv ville jeg tro.

Redigert av TexHausRe; 08/02/2012 11:06.
Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar] #1333484 08/02/2012 11:48
Frode RJ Offline
Entusiast
Entusiast
For å ta ett eksempel så lå jeg ann til ca 3:15 på birken halvveis (Kvarstad) og endte på 3:27 etter store krampeproblemer fra like etter Rosinbakken og inn. Klarte ikke engang å holde farten opp i nedkjøringen mot slutten. Klarte ikke å holde ett hjul...

Dette gjentar seg mer eller mindre i alle ritt. Men med snus går jeg konstant med kalde fingre og tær, kanskje ikke rart om musklaturen også trives dårlig med blodårer som trekker seg sammen...

Merker at jeg leter etter dokumentasjon på at det er nikotinen som er synderen slik at jeg bare kan slutte... Men kan det være noe tvil ?

Farrisrunden 2012
Grenserittet 2012

Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar] #1333502 08/02/2012 12:20
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Har kommet over noen forskningsresultater som sier det motsatte av hva dere mener.

http://www.forskning.no/artikler/2009/februar/210633

Mens andre studier nevner at det er større sjans for skader ved nikotin. Skjelett og muskler:

Én studie av norske soldater viser at når du snuser øker sjansene for skader ved fysisk trening. Nikotinet i snusen gjør at blodtilførselen i muskelvevet blir redusert, forstyrrer blodsirkulasjonen og stoffskiftet. Blir du skadet er det også mulig at det tar lenger tid å bli frisk igjen.

Men summa summarum, kutt ut snus og røyk.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar] #1333507 08/02/2012 12:24
G. Freeman Offline
Entusiast
Entusiast
Dere kommer jo her med mange gode argumenter helt selv, så er det noe å lure på? Kutt ut. Jeg må jo trekke på smilebåndet når snusere forsøker å kvantifisere effekten av snus med grafer, pulskurver watt mm - det er jo bare et forsøk på å rettferdiggjøre sin egen nikotinbruk. Been there, done that. Dette er ikke vanskelig: Snus bidrar overhodet ikke POSITIVT til ytelsen. Den negative effekten er sikkert individuell.

Jeg uttaler meg her som ex-snuser, har vært fri nå i snart 3 år etter å ha brukt snus i 15-16 år, på slutten ca 1 boks løs General om dagen.

Det er BARE positive effekter ved å slutte med snus, men det er noe så sykt inne i h..... vanskelig å kutte ut. Man lager seg argumenter, søker på nett for å finne ut at det "ikke er så farlig." Ikke uten grunn at ekspertene sammenlikner avhengigheten med den en heroinist opplever. Forskjellen er naturligvis at nikotinabstinensene er mindre alvorlige.

I den grad det kan motivere; her er de mest åpenbare positive effektene jeg fikk av å slutte med snus. Jeg har snust MYE og LENGE.

-Stress. Dette var utslagsgivende for at jeg slutta. Møtte nesten veggen i stress/angst i kombo med stressende jobb. Føltes som at kroppen var i helspenn med dertil hørende hvilepuls langt oppe på 60 tallet. Den ligger nå lavt på 40 tallet og jeg klarer å slappe av. Det morsomme er jo at man som snuser tror det har motsatt effekt. Jeg grep jo alltid etter boksen når jeg fikk litt nerver eller var spent. Trodde det kunne roe meg ned. Fysiologisk sett er det det motsatte som skjer.

-Svetting. Jeg svetta ofte mye når jeg snusa, var storforbruker av deodorant flere ganger om dagen og måtte ofte skifte skjorte fordi det var ubehagelig. Nå? Nada. Niks. Det gav seg nesten med en gang jeg var snusfri. Et klassisk tegn på at kroppen går med unaturlig stress som følge av nikotin.

-Humør. Viktig punkt, men veldig individuelt. Jeg har gjort MYE research. Nikotin sløver belønningssenteret i hjernen, dvs holder det alltid litt i gang. Humørmessig blir livet litt sånn plain vanilla, i alle fall for meg. Det er derfor mange opplever en smell når man kutter nikotin, kroppen klarer ikke å produsere nok dopamin, serotonin og hva de heter alle sammen selv med det resultat at (midlertidig) depresjon ikke er uvanlig ved snus eller røykeslutt. Som nikotinfri svinger livet mer. På godt og vondt.

-Avhengigheten. Det er så vanvittig deilig å være fri fra den tavngstrøya det var å alltid sørge for å ha med snusboksen, planlegge innkjøp, krype ned på Statoil kl 23.00 på kvelden fordi man var tom og ikke kunne vente til neste dag, sitte i selskap å tenkte "hvor kan jeg spytte snus nå" osv osv. Man blir helt fri. Når man snuser en boks løs General om dagen da lar man seg styre totalt, det gjorde jeg.

-Økonomi. Ikke avgjørende, men allikevel. En boks løs General kosta vel rundt 80 kroner da jeg slutta. Har spart sånn ca 80k på under 3 år. De penga har gått til nye sykler og div. stasj.. ICON_SMILE

Alt dette er jo lett å se i etterkant, men jeg sleit jo med å komme meg vekk fra nikotinmonsteret. Som snuser tror man at man trenger den kosen med snusen etter maten, snusen etter trening, snusen til fredagspilsen osv og at man trenger den lille "belønningen." Det gjør man altså ikke, selv om hjernen din er så hekta at den prøver å overbevise deg. Livet fungerer helt strålende uten.

Shut up legs!
Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar] #1333514 08/02/2012 12:45
Frode RJ Offline
Entusiast
Entusiast
Takk!

Skal lese teksten din 3 ganger og psyke meg opp. Tenker nå at fredag morgen er en fin dag å starte på. Clean cut, ingen substitutter, kun vanlig tyggis.

Farrisrunden 2012
Grenserittet 2012

Re: Trening og nikotin (snus) [Re: NjuK] #1333517 08/02/2012 12:48
Frode RJ Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: NjuK
Har kommet over noen forskningsresultater som sier det motsatte av hva dere mener.

Denne studien tar for seg den akutte virkningen av nikotin, som er vist å gi bedre utholdenhet. Problemet er at de kroniske virkningene er dårligere vilkår for kapillærutvikling og restitusjon som jo på sikt vil gi betydelig dårligere utholdenhet.

Så som doping i ett enkelt ritt, mulig effektivt. Men hver dag hele livet....ikkje bra!

Farrisrunden 2012
Grenserittet 2012

Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Frode RJ] #1333523 08/02/2012 12:58
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Frode RJ
Sitat: NjuK

Denne studien tar for seg den akutte virkningen av nikotin, som er vist å gi bedre utholdenhet. Problemet er at de kroniske virkningene er dårligere vilkår for kapillærutvikling og restitusjon som jo på sikt vil gi betydelig dårligere utholdenhet.

Så som doping i ett enkelt ritt, mulig effektivt. Men hver dag hele livet....ikkje bra!

Men som jeg skriver tilslutt i mitt innlegg, det beste er vel å slutte uansett.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar] #1333526 08/02/2012 13:03
Frode RJ Offline
Entusiast
Entusiast
Ja, det eneste rasjonelle er å slutte. Så her er det bare å manne seg opp!

Farrisrunden 2012
Grenserittet 2012

Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Frode RJ] #1333529 08/02/2012 13:07
G. Freeman Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Frode RJ
Takk!

Skal lese teksten din 3 ganger og psyke meg opp. Tenker nå at fredag morgen er en fin dag å starte på. Clean cut, ingen substitutter, kun vanlig tyggis.

Kjør på. Vær forberedt. Og husk at en annen, mye bedre måte å frigjøre de samme kjemikaliene i belønningssenteret i hjernen din på, er å trene. Mye og hardt. Det var sånn jeg kom igang med treninga og ut av snusinga.

Shut up legs!
Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar] #1333534 08/02/2012 13:15
Frode RJ Offline
Entusiast
Entusiast
Kanskje jeg må øke fra 4 til 6 økter i uka :-) Får være skikkelig grinete så fruen sender meg ut :-)

Farrisrunden 2012
Grenserittet 2012

Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar] #1333592 08/02/2012 15:11
aasgaard Offline
Medlem
Medlem
Hmmmm, det var dette jeg fryktet.
Det er vel bare å manne seg opp for å kaste snusen.
Hadde bestilt meg en rull fra harryhandelen til muttern, men den fikk jeg avbestilt nå.

Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar] #1333603 08/02/2012 15:54
TexHausRe Offline
Fersking
Fersking
he he...

Her er jo mer nok av erfaringer. Jeg er selv ikke i tvil egentlig. Men nysgjerrig på andres erfaringer. For det hadde jo vært litt enklere å slutte hvis "alle" hadde "dokumentasjon"

Jeg har nå fri i nesten 3 uker før jeg begynner i ny jobb. Tenkte å være snus/abstinesfri når jeg starter i ny jobb. Og tenkte som det står skrevet over; tren hyggig og mye.

Og det passer jo bra for du og rastløs man blir ;-)

Kun en nikotintyggis så langt i dag....må trappe litt ned, men tror jeg skal forsøke å kutte tyggisen helt, ganske kjapt. Tenkte å forsøke å holde meg vekk fra nikotinfri snus også.

PS!
Jeg trenger ikke dokumentere ovenfor meg selv egentlig, men tenkte kanskje noen andre ville se forskjellen i praksis :-)

Har sett den artikkelen angående bedre ytelse med nikotin. Jeg tror imidlertid, slik andre sier her, at de andre mer langsiktige virkningene av nikotin døgnet rundt, ikke er bra pga hvordan det stresser kroppen.

Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar] #1333609 08/02/2012 16:22
Freakout Offline
Veteran
Veteran
Hvordan/hvorfor begynte dere å snuse? Har mange kompis som snuser, men det virker som om de gir f**n i helsa, men det gjør jo ikke dere, så skjønner ikke hvorfor dere ikke slutter. Er det virkelig så vanskelig?

Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar] #1333612 08/02/2012 16:32
aasgaard Offline
Medlem
Medlem
begynte vel å snuse når jeg skulle være flink å slutte å røyke.
veldig toskete egentlig.
tror det nesten er værre å slutte med snusen en røyken

Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar] #1333616 08/02/2012 16:48
Freakout Offline
Veteran
Veteran
hvorfor begynte du å røyke da?

Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
Re: Trening og nikotin (snus) [Re: TexHausRe] #1333658 08/02/2012 18:20
el_mundo Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg sluttet med snusen for ca ett år siden, etter 3-4 år med snusing (og en del år med røyking før der igjen).

Den største forandringen jeg merket rent fysisk, var at hvilepulsen sank fra over 50 til 45 slag i minuttet i løpet av 14 dager.
Denne observasjonen gjorde det langt lettere å gjennomføre prosessen, da det tydeliggjorde hvor påvirket kroppen faktisk blir av nikotinen (noe jeg som snuser var meget flink til å bagatellisere ovenfor meg selv).

Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Freakout] #1333673 08/02/2012 19:07
G. Freeman Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Freakout
Hvordan/hvorfor begynte dere å snuse? Har mange kompis som snuser, men det virker som om de gir f**n i helsa, men det gjør jo ikke dere, så skjønner ikke hvorfor dere ikke slutter. Er det virkelig så vanskelig?

Ehhh - JA, det er "virkelig så vanskelig" å slutte. Alle de menneskene i verden som er avhengige av rusmidler eller nikotin er ikke nødvendigvis idioter, veit du. Det dreier seg om fysisk avhengighet, og da er det ikke bare å skru av en bryter. Du har (heldigvis) aldri vært i den situasjonen, skjønner jeg. ICON_SMILE

Hvorfor man begynner er jo med rette et mer betimelig spørsmål. DET er dumt, det. For min egen del var snusingen en yrkesskade etter mange år i Forsvaret.

Redigert av G. Freeman; 08/02/2012 19:08.

Shut up legs!
Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar] #1333677 08/02/2012 19:49
Tronda Offline
Entusiast
Entusiast
Kjenner meg igjen i mye her gitt! Jeg begynte med snus for å slutte å røyke og endte opp med 10 års snusing i stedet. Jeg trente ikke så mye mens jeg brukte snus men merket meg at snusingen påvirket pulsen ja.

Jeg sluttet for ca 4 år siden som ett nyttårsforsett7veddemål med en kompis. Det gikk overraskende bra å slutte cold turkey uten noe nikotintyggis eller slikt. Klart det var noen uker jeg var litt slitsom og være rundt pga. moodswings men om de rundt deg er forståelsesfulle går det greit! Kjør på gutter og jenter! ICON_WINK

Re: Trening og nikotin (snus) [Re: Neostar] #1333683 08/02/2012 20:08
maghva Offline
Ringrev
Ringrev
Da prøver jeg å slutte en gang til...

Side 1 av 19 1 2 3 18 19

Moderator  support