|
|
|
|
Aftenpostens Einsteinoppgave
|
Re: Aftenpostens Einsteinoppgave
[Re: Lemond]
01/02/2012 20:28
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
"Det grønne huset er til venstre for det grå huset". Jeg kan ikke se at jeg kom videre uten å anta at de mener "rett til venstre for det grå". Stemmer det?
Edit: Klarte den selvfølgelig, lurer bare på om det er flere løsninger/unøyaktig oppgave. Jeg trur sannelig at Aftenposten leser TS. Nå er hintet endret til: det grønne huset er nabohuset til venstre for det grå huset.Men det var sannelig ikke så vanskelig. På den andre siden så kan jeg sannelig ikke tru at alle som påstår, de klarte gåten, sannelig har løst oppgaven.
|
|
|
[Re: GeirK]
01/02/2012 20:31
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Greia tipper jeg er at oppgaven opprinnenlig var gitt bare som tekst, og mange feiler ved at de ikke lager seg et verktøy som grafisk illustrer løsningen. Når dette verktøyet er laget for deg er mye gjort allerede.
Det er ikke få ganger jeg har måttet hjelpe eldstemann med fysikkoppgaver, og ofte er det eneste som skal til å be ham tegne problemstillingen ... Denne: There are 5 houses that are each a different colour.
There is a person of a different nationality in each house.
The 5 owners drink a certain drink. They each smoke a certain brand of cigarettes and also have a certain pet. No owner has the same pet, smokes the same brand of cigarettes nor drinks the same drink.
The question is. "Who has the fish?"
CLUES
1. The British man lives in the red house.
2. The Swedish man has a dog for a pet.
3. The Danish man drinks tea.
4. The green house is to the left of the white house.
5. The owner of the green house drinks coffee.
6. The person that smokes Pall Mall has a bird.
7. The owner of the yellow house smokes Dunhill.
8. The person that lives in the middle house drinks milk.
9. The Norwegian lives in the first house.
10. The person that smokes Blend, lives next to the one that has a cat.
11. The person that has a horse lives next to the one that smokes Dunhill.
12. The one that smokes Bluemaster drinks beer.
13. The German smokes Prince.
14. The Norwegian lives next to a blue house.
15. The person that smokes Blend, has a neighbour that drinks water.
|
|
|
[Re: Tange]
01/02/2012 21:19
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Flere som har funnet en alternativ løsning?
|
|
|
[Re: supernalle]
02/02/2012 05:13
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det var sannelig ikke vanskelig. Fjortisen her i huset klarte oppgaven med glans. Brukte nok under 10 minutter.
|
|
|
[Re: Tange]
02/02/2012 07:52
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
"Det grønne huset er til venstre for det grå huset". Jeg kan ikke se at jeg kom videre uten å anta at de mener "rett til venstre for det grå". Stemmer det?
Edit: Klarte den selvfølgelig, lurer bare på om det er flere løsninger/unøyaktig oppgave. Jeg trur sannelig at Aftenposten leser TS. Nå er hintet endret til: det grønne huset er nabohuset til venstre for det grå huset.Men det var sannelig ikke så vanskelig. På den andre siden så kan jeg sannelig ikke tru at alle som påstår, de klarte gåten, sannelig har løst oppgaven. Påstår du at folk lyger eller jukser for å fremstile seg selv mer vellykket enn de i virkeligheten er? ;-) Jeg tror faktisk du har et poeng, selv om jeg ikke er helt sikker på at det gjelder like mye i denne tråden her. Mener jeg leste en artikkel nylig om norske studenter og deres tilbøylighet til å jukse og at det var en trend som dessverre var i negativ utvikling. http://www.forskning.no/index_search_html?start=0&searchString=studenter+og+juks
Redigert av DagRS; 02/02/2012 08:24.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
[Re: DagRS]
02/02/2012 11:54
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Yepp, det trur jeg sannelig. Kanskje ikke nødvendigvis her på TS, det er tross alt bare et par håndfull brukere som påstår de har klart det. Sett i forhold til de mange hundre brukere på TS så støtter det jo opp for Einsteins påstand.
|
|
|
|
|
|
|