Lyd fra android via USB på stereo....hjelp!!
|
Lyd fra android via USB på stereo....hjelp!!
30/01/2012 11:03
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hei Jeg har den nye vanntette sony ericsson smart tlf. På stereoen har jeg en usb inngang og da var ideen at jeg skulle bruke tlf som musikk spiller istedenfor pc eller ipod (som jeg ikke har gidda å kjøpe meg), men det ser ut som om stereoen ikke klarer å gjøre det nødvendige med (mp3)filene som ligger på tlf for ålage lyd. Noen som vet om jeg allikevel kan få til dette eller om jeg rett og slett må kjøpe meg en ipod eller mp3 for å få til dette. Takk på forhånd
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Lyd fra android via USB på stereo....hjelp!!
[Re: sanouka]
30/01/2012 11:24
|
skibum
Besatt
|
Besatt
Du må sette telefonen i USB-storage dersom du ikke har gjort dette. Da skal minnekortet dukke opp som en usb-disk. Finner dette under Innstillinger --> Koble til PC
|
|
|
30/01/2012 11:35
|
Uluen
Fersking
|
Fersking
De fleste (tror jeg) forsterkere bruker denne USB inngangen kun til oppdatering av intern firmware og slikt og kan neppe brukes på denne måten.
|
|
|
30/01/2012 11:52
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Manualen sier noe om hvilke filer som støttes bla mp3, men den sier også noe om at den ikke fikser å ta imot filer hvor det må kjøres en eller annen driver for dette, og det er jo akkurat det tlf spør om jeg vil gjøre når den kobles opp. Så konklusjonen er vael at det ikke går, så sant det ikke dukker opp en eller annen pettersmart her inne med en app eller no da 
|
|
|
30/01/2012 11:58
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Sånne USB-innganger er gjerne for minnepinner eller eksterne harddisker. Hvis du kan sette telefonen din opp som en ekstern disk og ikke telefon når den brukes på USB, vil den fungere så lenge du har .mp3-filer tilgjengelig på minnekortet.
|
|
|
30/01/2012 12:03
|
tron
Besatt
|
Besatt
Alle Android-telefoner kan settes opp som masselagringsenhet. Dersom stereoen til trådstarter greier å finne mappen som musikkfilene ligger, skal avspilling gå greit. Men det kan være at stereoen kun greier å finne musikkfiler som ligger på rota eller i en mappe med et bestemt navn - sjekk manualen til stereoen om det er krav til mappestruktur.
|
|
|
30/01/2012 12:35
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Okay tron, da bør det vel kunne gå an å fikse selv for techkløner som meg. Manualen sier ingenting om mappestruktur og virker heller ikke veldig avansert. Den sier som sagt noe om filer som støttes sitat: avspillingsrekkefølge er mp3/wma, divx, jpeg sitat 2: spesifikasjoner for usb vert støtter enheter som er kompatible med usb 1.1 eller usb 2.0 sttter ums som er kompatible med standard v1.0 sitat 3: støtter IKKE enheter som krever at det innstalleres en separat driver på datamaskinen (windows) Der står mye mer i manualen så dette er bare et utdrag av hva jeg tror kan være til hjelp
Edit: Som en tilleggsopplysning fra en helt håpløst hode. Skal jeg spille fra tlf via pc så må jeg inn mappene og velge musikk og spille via mediaspilleren på pcn. Kan sikkert være sånn det skal være, men jeg hadde kanskje trodd at saker og ting bare gikk av seg selv altså press play på spilleren i tlf, pc finer selv ut hva som skal gjøres og spiller av......
Redigert av sanouka; 30/01/2012 13:18.
|
|
|
30/01/2012 13:35
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bare et lite innspill her fra en som ikke kjenner til akkurat din telefon. Ifølge mobili.no har den mini-jack, og hva er vel enklere enn det?
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
30/01/2012 15:36
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det stemmer den har minijack til headset, men jeg er ikke sikker på at signalene fra mp3 filene på tlf vil la seg omsette til lyd i stereoen. Dessuten så vil jo jacken trenge et eller annet sted å gå inn på steroen og aux er allerede opptatt. Er ikke mp3 filer digitale og signaler via vanlige plugger analoge og dermed ikke kompatible med hverandre uten en eller annen converter forresten ?
|
|
|
30/01/2012 18:49
|
thoddler
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Som tron sier, er det mulig at musikkfilene må ligge i en mappe med et spesifikt navn, eller på rota. Du kan teste dette ved å legge én mp3-fil på rota (øverste nivå i filstrukturen på minnekortet) og så prøve om den spiller på anlegget ditt. Hvis du ikke har en filutforsker (for eksempel astro eller ES filutforsker) kan du koble mobilen din til pc'en og gjøre det der.
Edit: dette er for å koble til og spille musikk over usb, altså. Har du mulighet for å sjekke om forsterkeren din spiller musikk fra en minnepenn, forresten?
Redigert av thoddler; 30/01/2012 18:51. Rediger grunn: presisering og ekstra spørsmål
|
|
|
[Re: thoddler]
30/01/2012 20:24
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Utrolig hva dette forumet kan svare på assa......slutter aldri å bli ståka. Minnepenn var jo et godt tips og det går jo (selvføgelig) som bare det og om plan A ikke skal funke så er jo dette helt ok også. Men jeg vil gjerne prøve og det som er den store forskjellen er at når tlf kobles inn i usbn så gir steroen beskjed om no usb, med engang minnepennen gikk inn så var det "reading" smack! og rett på mp3 filene som var på pennen. Så hva skal til for at stereoen oppfatter at tlf er koblet til og har noen mp3 filer som skal spilles?? Jeg er redd for at det trengs en eller annen driver og da ryker planen jeg hadde for opplegget på gutterommet og enda verre planen om å gå fra cd til digitalt i kjerra. Ille er jo kanskje å drapå litt siden det bare er å skaffe en ipod el, men da er jeg der hvor jeg har enda en greie å holde styr på.
|
|
|
30/01/2012 22:50
|
thoddler
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Du skrev i utdrag tre av manualen at mobilen støtter ums, som står for USB mass storage. Dette støtter android, men du må vanligvis velge dette moduset selv. Når du kobler mobilen til forsterkeren din skal det komme opp en dialogboks hvor det spørres om hvilken modus du vil at den skal kobles til i, enten "kun lading" eller "monter som diskstasjon". Her må du velge sistnevnte. Det er mulig at ikke denne dialogboksen kommer opp av seg selv, og da må du trekke ned "rullegardinen" fra toppen av skjermen og trykke på "velg å endre USB-tilkoblingstype". Velg så "monter som diskstasjon". Her har jeg tatt utganspunkt i at ting er nogenlunde likt som på min htc sensation, men hvis det ikke er slik, så kan du som skibum sa gå i innstillinger -> koble til pc -> standard tilkoblingstype -> diskstasjon
Når du har gjort dette skal forsterkeren din kunne søke gjennom filstrukturen og finne musikken som ligger der. Men med mindre jeg tar feil kan du dessverre ikke styre hva som spilles med musikkspilleren på mobilen. Les i manualen om hvordan musikk spilles av via USB. Jeg vil tippe at du har mulighet til å velge play/stop/next osv med fjernkontrollen.
Håper dette hjelper!
|
|
|
31/01/2012 00:58
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Grrrrr Hvorfor kan ikke saker og ting bare gjøre det de burde gjøre. Nå hadde jeg planen klar og gikk og skaffa meg en android som smart nok skulle tåle litt juling og hva skjer? En masse plunder bare for å brukt den som en simpel mp3 spiller....f...n også. Jeg har satt den i usb modus valgt medieoverføringsmodus (som det heter på xperiaen) men stereoen registrerer fremdeles ingen tilkoblet enhet. Tlf lader så det er jo connection, men den registrerer altså ikke at det er koblet til noe som skal brukes. Takker til alle som har gidda sålangt å bidra, nå er det natta.
|
|
|
31/01/2012 06:03
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Her er en youtube link som viser hvordan man kobler xperia til pc. Har ikke lyd på pc'n her så hører ikke hva han sier, men det ser greit ut. Du har jo ikke xperia, men regner ikke med at det skal være noen forskjell. http://www.youtube.com/watch?v=JBJ2PQHNyko
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
31/01/2012 07:55
|
skibum
Besatt
|
Besatt
Dersom du får beskjeden "No USB" så har du ikke satt telefonen i riktig modus. Denne Videoen viser hvordan man setter opp dette på standard android, så jeg regner med det skal hjelpe.
|
|
|
31/01/2012 08:26
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
Ikke sikkert det går via USB, da enheten man kobler tlf i (ofte pc) somregel må ha drivere for å kunne oppdage tlf som USB Mass Storage.. Ikke så lett å innstallere drivere i en bilstereo  AUX er jo det letteste, men siden den er opptatt, så legger du musikk på en USB-minnepenn. 
|
|
|
31/01/2012 08:38
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Det stemmer den har minijack til headset, men jeg er ikke sikker på at signalene fra mp3 filene på tlf vil la seg omsette til lyd i stereoen. Dessuten så vil jo jacken trenge et eller annet sted å gå inn på steroen og aux er allerede opptatt. Er ikke mp3 filer digitale og signaler via vanlige plugger analoge og dermed ikke kompatible med hverandre uten en eller annen converter forresten ? Det som kommer ut av minijack'en er analogt, og det er også det bilstereoen forventer å få inn på Aux, så det skal gi lyd. Det forutsetter da at du bruker musikkspilleren på mobilen til å styre hva du vil spille og ikke stereoen Du kan jo bruke en splitter hvis du trenger en inngang mer enn du har: http://www.dealextreme.com/p/3-5mm-audio-jack-splitter-5212
|
|
|
31/01/2012 08:39
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hoi Hoi Jeg tror du har rett andre, de to "how to" linkene har jeg gjort for lenge siden og det er ikke problemet jeg kan greit åpne filer og sånt på pcn. Men det er altså når jeg skal ha den utrolig smarte tlf til å gjøre en simpel jobb som mp3 spiller ting skjærer seg.....det blir for avansert tydeligvis. Er du sikker på at jeg kan bruke AUX forresten.....trodde dette var for analoge signaler og ville ha problemer med digi sign. Hvis dette ikke er et tema, er det en usb overgang til AUX som da er løsningen eller kan headphone inngangen også funke som utgang??
|
|
|
31/01/2012 08:47
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Hoi Hoi
Er du sikker på at jeg kan bruke AUX forresten.....trodde dette var for analoge signaler og ville ha problemer med digi sign. Hvis dette ikke er et tema, er det en usb overgang til AUX som da er løsningen eller kan headphone inngangen også funke som utgang?? Det som kommer ut av minijack'en på mobilen din er analogt, ikke digitalt. Selv om det er en mp3-fil (digital) du spiller av så gjør mobilen en digital-til-analog-konvertering, slik at at det som kommer ut er analogt. Hvis ikke hadde du ikke kunnet bruke minijack'en til hodetelefoner heller USB til AUX vil nesten garantert ikke fungere. Da forsøker du å sende et digitalt signal til en inngang som forventer analogt.
Redigert av Radival; 31/01/2012 08:48.
|
|
|
31/01/2012 09:18
|
skibum
Besatt
|
Besatt
Merkelig problem. Jeg bruker mobil og minnepenn om hverandre i bilen, og så lenge jeg setter opp mobilen til USB mass storage så funker det som snus... Dette har jeg gjort med HTC Desire, Desire HD, Samsung GS II, HTC Sensation, SE Xperia mini og flere andre uten problemer...
|
|
|
31/01/2012 09:49
|
jørgm
Ringrev
|
Ringrev
Men det er altså når jeg skal ha den utrolig smarte tlf til å gjøre en simpel jobb som mp3 spiller ting skjærer seg.....det blir for avansert tydeligvis. Problemet er jo at du slett ikke prøver å bruke telefonen som mp3-spiller. Du prøver å bruke stereoen som mp3-spiller med dataføde fra en lagringsdings. Det er altså lagringsdingsfunksjonaliteten til telefonen du sliter med. Jeg tipper at telefonen funker helt fint som mp3-spiller (plugg et headset i minijack-utgangen og du har nesten garantert lyd). USB-koblinger på diverse utstyr spriker ganske vidt når det gjelder spesifikasjoner. Som flere har vært inne på så stilles det krav til alt fra filsystem, mappestruktur og filnavn, til koding, filtyper, bitrater osv.
|
|
|
[Re: Radival]
31/01/2012 09:51
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hoi Hoi
Er du sikker på at jeg kan bruke AUX forresten.....trodde dette var for analoge signaler og ville ha problemer med digi sign. Hvis dette ikke er et tema, er det en usb overgang til AUX som da er løsningen eller kan headphone inngangen også funke som utgang?? Det som kommer ut av minijack'en på mobilen din er analogt, ikke digitalt. Selv om det er en mp3-fil (digital) du spiller av så gjør mobilen en digital-til-analog-konvertering, slik at at det som kommer ut er analogt. Hvis ikke hadde du ikke kunnet bruke minijack'en til hodetelefoner heller USB til AUX vil nesten garantert ikke fungere. Da forsøker du å sende et digitalt signal til en inngang som forventer analogt. Okay, da er det klart at hvis AUxn skal benyttes så må den gå via minijackn til headsettet altså @ Skibum: Ser jo du har testa dette med experia det er jo det jeg har også. Jeg har usb inngang i den andre bilen vi har og har ikke fått testa den der enda, det kan jo hende at det er steroen som ikke fixer dette.....som nevnt tidligere sier jo manualen noe om st den ikke støtter ting som trenger å innstallere drivere......kan jo tenkes at nyere bilstereoer ikke har denne begrensningen. Skal få testa dette så kommer jeg tilbake med resultatet 
|
|
|
[Re: Andrehua]
31/01/2012 09:52
|
tron
Besatt
|
Besatt
Ikke sikkert det går via USB, da enheten man kobler tlf i (ofte pc) somregel må ha drivere for å kunne oppdage tlf som USB Mass Storage.. Ikke så lett å innstallere drivere i en bilstereo  AUX er jo det letteste, men siden den er opptatt, så legger du musikk på en USB-minnepenn. Er ikke Mass Storage Device-driveren den samme uansett enhet? Enten det er en receiver, et anlegg i bilen eller USB-kontakten i TV-en, skal enheten kunne lese av filer på enhver masselagringsenhet. Det eneste kravet utover støtte for masselagringsstandarden er at mange slike enheter har krav til fil- og mappestruktur og eventuelt formateringsstandard på masselagringsenheten. Siden trådstarter ikke får det til å funke, tipper jeg at filstrukturen på mobilen ikke er i tråd med kravene til receiveren, eller at receiveren krever at masselagringsenheten er formatert med enn annen standard enn den telefonen bruker.
|
|
|
[Re: jørgm]
31/01/2012 09:58
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Men det er altså når jeg skal ha den utrolig smarte tlf til å gjøre en simpel jobb som mp3 spiller ting skjærer seg.....det blir for avansert tydeligvis. Problemet er jo at du slett ikke prøver å bruke telefonen som mp3-spiller. Du prøver å bruke stereoen som mp3-spiller med dataføde fra en lagringsdings. Det er altså lagringsdingsfunksjonaliteten til telefonen du sliter med. Jeg tipper at telefonen funker helt fint som mp3-spiller (plugg et headset i minijack-utgangen og du har nesten garantert lyd). USB-koblinger på diverse utstyr spriker ganske vidt når det gjelder spesifikasjoner. Som flere har vært inne på så stilles det krav til alt fra filsystem, mappestruktur og filnavn, til koding, filtyper, bitrater osv. Joda, det har vært lyd i headsettet hele tiden, og oppkoplingen til pc funker som nevnt tidligere helt topp......tipper som også nylig nevnt at det har med alt det andre å gjøre........irriterende er det uansett at ting ikke bare kan funke. Men om noen kan svare positive på om headset til aux kommer til å funke så kan jeg jo bare kjøpe meg en bilstereo med AUX så er bilen løst og hvis jeg kjøper meg noen multioverganger til AUXn på steroen så funker jo det også  Takker igjen for gode innspill
|
|
|
[Re: tron]
31/01/2012 10:20
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ikke sikkert det går via USB, da enheten man kobler tlf i (ofte pc) somregel må ha drivere for å kunne oppdage tlf som USB Mass Storage.. Ikke så lett å innstallere drivere i en bilstereo  AUX er jo det letteste, men siden den er opptatt, så legger du musikk på en USB-minnepenn. Er ikke Mass Storage Device-driveren den samme uansett enhet? Enten det er en receiver, et anlegg i bilen eller USB-kontakten i TV-en, skal enheten kunne lese av filer på enhver masselagringsenhet. Det eneste kravet utover støtte for masselagringsstandarden er at mange slike enheter har krav til fil- og mappestruktur og eventuelt formateringsstandard på masselagringsenheten. Siden trådstarter ikke får det til å funke, tipper jeg at filstrukturen på mobilen ikke er i tråd med kravene til receiveren, eller at receiveren krever at masselagringsenheten er formatert med enn annen standard enn den telefonen bruker. Mmmmm, noe sånn som dette ja. Men da tipper jeg at kanskje, kanskje, kanskje så gjelder ikke dette nødvendigvis en stereo eller bilstereo fra en annen produsent, jeg skal teste som sagt i den andre bilen når kona kommer hjem.
|
|
|
31/01/2012 22:28
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Neida den ville ikke funke i stereoen i bilen heller, fikk en eller annen melding om no support. Det kan altså se ut som om min nye smart tlf ikke lar seg plugge inn i en stereo og spille av.......hvor smart er det?? Den blir levert med en masse ræl jeg aldri kommer til å gidde å bruke, men en basic funksjon som dette blir for mye for den......fucking unbeliavble. Som å kjøpe sykkel og få den levert uten pedaler og krank spør du meg........
Redigert av sanouka; 31/01/2012 23:02.
|
|
|
[Re: tron]
01/02/2012 07:36
|
Andrehua
Besatt
|
Besatt
Ikke sikkert det går via USB, da enheten man kobler tlf i (ofte pc) somregel må ha drivere for å kunne oppdage tlf som USB Mass Storage.. Ikke så lett å innstallere drivere i en bilstereo  AUX er jo det letteste, men siden den er opptatt, så legger du musikk på en USB-minnepenn. Er ikke Mass Storage Device-driveren den samme uansett enhet? Enten det er en receiver, et anlegg i bilen eller USB-kontakten i TV-en, skal enheten kunne lese av filer på enhver masselagringsenhet. Det eneste kravet utover støtte for masselagringsstandarden er at mange slike enheter har krav til fil- og mappestruktur og eventuelt formateringsstandard på masselagringsenheten. Siden trådstarter ikke får det til å funke, tipper jeg at filstrukturen på mobilen ikke er i tråd med kravene til receiveren, eller at receiveren krever at masselagringsenheten er formatert med enn annen standard enn den telefonen bruker. Er nok ikke så enkelt. Har en LG Optimus 2X, og den må man legge inn driverne for, for at den skal fungere som Usb-disk..
|
|
|
01/02/2012 07:41
|
GeirK
More than words
|
More than words
Neida den ville ikke funke i stereoen i bilen heller, fikk en eller annen melding om no support. Det kan altså se ut som om min nye smart tlf ikke lar seg plugge inn i en stereo og spille av.......hvor smart er det?? Den blir levert med en masse ræl jeg aldri kommer til å gidde å bruke, men en basic funksjon som dette blir for mye for den......fucking unbeliavble. Som å kjøpe sykkel og få den levert uten pedaler og krank spør du meg........ Mangel på muligheter for musikkavspilling er hvorfor jeg har en iPhone.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
01/02/2012 08:30
|
skibum
Besatt
|
Besatt
Her virker det som om SE (og tydeligvis LG) har tråkket i salaten så det synger etter, og har smurfet rundt med standard funksjonaliteten i Android. Dette skal fungere rett ut av boksen (alle nexus-telefoner med standard Android fungerer)
Jeg synes det er merkelig at de velger denne måten å implementere funksjonalitet på, å fjerne standardfunksjonalitet for å tilføre utvidet funksjonalitet burde vært straffbart innenfor IT-verden.
Forøvrig er lydoverføringen nesten det eneste jeg er misunnelig på iPhone-eierne for, google burde fikset muligheten for en tilsvarende plugg/API som gjorde at det var mulig for verdens 3. partsleverandører å lage gode dock-løsninger for android også.
|
|
|
01/02/2012 08:45
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jepps Mulig jeg skaffer meg en iphone stereoen har docking, selv om årsaken i første omgang til at jeg ikke gjorde det er at jeg synes de ser skjøre ut. Mulig jeg bare slår meg til ro med en AUX oppkobling......får bare finne nok splittere sån at det blir plass til alt som skal inn der.
|
|
|
|
|