Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Taue dama på sykkeltur?

Taue dama på sykkeltur? #1329220 30/01/2012 11:14
A
AllanHov Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
A
Det er veldig stor nivåforskjell på dama og meg når det gjelder sykkelstyrke. I tillegg så er vi på fullstendig motsatt ende av "hvor-glad-jeg-er-i-smerte-skalaen". Likevel så ønsker jeg gjerne å ha henne med på sykkeltur av og til og hun liker å være med, men nivåforsjellene gjør det til en utfordring. Vi har leid tandemsykkel og det var stor suksess, men det er vanskelig å finne brukbare tandemsykler når vi er ute å reiser. Dessuten så ønsker vi å bruke våre egne sykler.

Er det noen som har en god løsning med f.eks å ha et fleksibelt tau som enkelt kan kobles av og på? I oppoverbakker har jeg dyttet henne (også med stor suksess), men jeg blir sliten i ryggen av det når bakkene blir mange og lange.

Det hele er litt korny, men jeg tror ikke det hjelper å si til dama at hun må "harden the fuck up" og bite i seg smerten. Jeg har en fornemmelse om at det virker mot sin hensikt.

Fra vår tandemsykkeltur på Mallorca

www.triallan.com Veien til Ironman Hawaii.
Re: Taue dama på sykkeltur? [Re: AllanHov] #1329224 30/01/2012 11:22
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Du skal være veldig glad for at dama deler interessen med deg og blir med på tur, så får heller turene med henne være restitusjonsturer. Forhåpentligvis blir hun sprekere etterhvert og behovet for tauing avtar.

Transport av tandemsykkel virker noe tungvint, men har hørt om modeller med s/s kobling som visstnok fungerer.

Re: Taue dama på sykkeltur? [Re: AllanHov] #1329231 30/01/2012 11:36
T
test Offline
Entusiast
Entusiast
T
Istedet for at dama di skal "harden the fuck up", er det du som bør "soften the fuck down" spør du meg ICON_WINK

En kompis av meg skulle ut på kosetur med dama si, hvorpå han i forkant presiserte at hun hadde å legge seg på hjul og bli der, maks 20 cm avstand skulle det være. Slapp hun bakhjulet så kom han til å rykke med en gang. Hun ble med på 1 tur (ja han rykket).

Kjør et par timers tur med dama, og så kjører du et par timer alene før eller etter i ditt eget tempo.

Ellers har du denne varianten, fås sikkert i større modeller også:
http://www.bardum.no/padmin/public/GetFile.ashx?id=439

Med vimpel og greier!

Re: Taue dama på sykkeltur? [Re: test] #1329236 30/01/2012 11:46
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: test

Kjør et par timers tur med dama, og så kjører du et par timer alene før eller etter i ditt eget tempo.

Støtter denne jeg. Da får du ihvertfall sikra deg tid i sone 1 og ikke minst påfyll på kredkonto.
Det er oppmerksomhet disse fruene ønsker seg mest vettu;)

facebook.com/secondhandsessions

Re: Taue dama på sykkeltur? [Re: AllanHov] #1329242 30/01/2012 11:54
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har hatt mange turer med hjemmelaget "flexiline" som ble brukt til fruen ide seigeste klatringene. Det funker finfint, og gjorde at hun kunne være med på flotte lange turer uten å bli begrenset av "fjell".
Hovedingrediensen er en bagasjestropp som ved hjelp av snor/krok var festet i konas styrestem, den andre enden hektet jeg i mine seterails i bunnen av bakken og "leverte tilbake" på toppen (begge kunne ekte av i sin ende med et enkelt håndgrep).

Ideen fikk jeg under TransAlp der flere i mix-klassen brukte dette (noen med hundebånd, andre med sykkelslange).

Re: Taue dama på sykkeltur? [Re: test] #1329246 30/01/2012 12:01
A
AllanHov Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
A
Sitat: test
Ellers har du denne varianten, fås sikkert i større modeller også:
http://www.bardum.no/padmin/public/GetFile.ashx?id=439

Hehe, noe å tenke på!

Jeg er veldig oppmuntrende og diplomatisk når vi er på sykkeltur, men det er et problem at hun har terskelwatt på ca. 120 (grovestimert av meg) og ikke er glad i å presse seg. Hvis det kommer en bakke som er 2 km lang så er hun sjanseløs på å komme opp for egen motor. Det er et problem når vi sykler på Fuerteventura, Mallorca, Gran Canaria o.l.

Jeg kan nesten ikke regne turen som restitusjonsturer en gang da jeg etter en tur har typisk snittpuls på 20-30 slag over hvilepuls og ca. 30 slag under starten på min sone 1. På en uke Fuerteventura i fjor hadde jeg 33 t trening og ca. 10 t sammen med henne så jeg har ikke et behov for at turene skal være trening heller, men det hadde vært greit å kunne fullført en kosetur på lengre enn et par mil i god stil.

Selvsagt så håper og tror jeg at hun blir i bedre form etter hvert, men med innsatsen som legges ned så skjer det ikke over natta. Det kommer til å ta mange år.

Re: Taue dama på sykkeltur? [Re: Oystein L] #1329247 30/01/2012 12:02
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg trodde det var en genial ide, at jeg uten at min samboer merket det, festet en strikk mellom styret og bremsehendel, slik at det alltid var litt subb og større motstand på mine hjul. Funka helt supert. Brutke slike lilla strikk som man binder aspargesbunt med.

Inntil hun begynte å klage mer og mer på den høyfrekvente pipelyden som kom fra sykkelen min. Jeg hørte ingenting.

Så ble jeg busta; hun oppdaget de lilla oppgraderingene rundt bremsehendelen, og helvete var løs, type "Du klarer jo for fxxx aldri å dra på tur med meg uten å måtte trene!", og turen var greit spolert.

Aldersbetinget hørselstap av høyre frekvenser må ta skylda. Presbyakusis, dom kaller. Del to voksenlivet here I come.

Re: Taue dama på sykkeltur? [Re: AllanHov] #1329251 30/01/2012 12:04
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Våre felles søndagsturer på grus i nordmarka blir hardturer for henne, og sone 1 for meg. vil hun ha en veldig rolig tur kan jeg sykle med stisykkelen for å utligne forskjellen. Funker greit det, men duverden så sakte det går nedoverbakke.

- Stefan
Re: Taue dama på sykkeltur? [Re: Oystein L] #1329252 30/01/2012 12:06
A
AllanHov Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
A
Sitat: Oystein L
Har hatt mange turer med hjemmelaget "flexiline" som ble brukt til fruen ide seigeste klatringene. Det funker finfint, og gjorde at hun kunne være med på flotte lange turer uten å bli begrenset av "fjell".
Hovedingrediensen er en bagasjestropp som ved hjelp av snor/krok var festet i konas styrestem, den andre enden hektet jeg i mine seterails i bunnen av bakken og "leverte tilbake" på toppen (begge kunne ekte av i sin ende med et enkelt håndgrep).

Ideen fikk jeg under TransAlp der flere i mix-klassen brukte dette (noen med hundebånd, andre med sykkelslange).

Heeeey, en løsningsorientert mann. Er det mye fleksibilitet i baggasjestroppen?

Re: Taue dama på sykkeltur? [Re: Kaffelars] #1329260 30/01/2012 12:15
J
joje Offline
Ivrig
Ivrig
J
Sitat: Kaffelars
Jeg trodde det var en genial ide, at jeg uten at min samboer merket det, festet en strikk mellom styret og bremsehendel, slik at det alltid var litt subb og større motstand på mine hjul. Funka helt supert. Brutke slike lilla strikk som man binder aspargesbunt med.

Inntil hun begynte å klage mer og mer på den høyfrekvente pipelyden som kom fra sykkelen min. Jeg hørte ingenting.

Så ble jeg busta; hun oppdaget de lilla oppgraderingene rundt bremsehendelen, og helvete var løs, type "Du klarer jo for fxxx aldri å dra på tur med meg uten å måtte trene!", og turen var greit spolert.

Aldersbetinget hørselstap av høyre frekvenser må ta skylda. Presbyakusis, dom kaller. Del to voksenlivet here I come.

Jeg syklet en tur med dama hvor bremsen subba på bakhjulet, hun var faktisk veldig fornøyd med farta på den turen :-)

Re: Taue dama på sykkeltur? [Re: AllanHov] #1329263 30/01/2012 12:17
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Jeg har lært meg å skille mellom tur og trening. Er jeg med familien, er det det sosiale som prioriteres og jeg kler meg godt siden jeg ikke blir varm av å holde familietempoet. Har følgelig INGEN ambisjoner m.h.t. treningseffekt på familieturer (så er det iblandt noen positive overraskelser hvis jeg har en punktering eller tilsv som gjør at jeg får et drag for å ta igjen.)
Trening gjøres i egne økter - alene.

Til å hjelpe opp bakkene er vi utstyrt med armer - en arm på styret og en på skulderen/hofta til den som trenger hjelp.

Re: Taue dama på sykkeltur? [Re: AllanHov] #1329274 30/01/2012 12:35
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Løsningen min er å ha barnehenger med passende tilbehør (barn, blant annet) i, så det blir 25kg+ handicap på meg. Drar fra henne likevel, men så er plutselig hele familien med :-)

Kjøp sykkelhenger og fyll den med sementsekker og teglstein.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Taue dama på sykkeltur? [Re: AllanHov] #1329275 30/01/2012 12:37
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: AllanHov

Kun vanlig gammeldags stropp type takgrindbagasje på 70-talet.

Hensikten var ikke å kombinere trening og tur, men å gi fruen flotte sykkelopplevelser hun ellers ikke ville kunnet tatt del i (som å starte en tur med 7-800m klatrring før fjellandskapet kan nytes i timesvis).
Å kompensere med å gi meg selv "straffetyngde" vil ikke bidra til det.

Det hører med til historien at stroppen ble overflødig etter et par sesonger, nå tar hun bakkene for egen maskin (litt hjelp gis dog ved håndspåleggelse i de seigeste bakkene, spesielt mot slutten av en langtur).
Mission Accomplished

Re: Taue dama på sykkeltur? [Re: AllanHov] #1329276 30/01/2012 12:40
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Hadde noe av samme problemstilling på 80-tallet....

bytta kjærring så nå er det problemet borte...

Re: Taue dama på sykkeltur? [Re: rockphotog] #1329277 30/01/2012 12:42
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: rockphotog
Løsningen min er å ha barnehenger med passende tilbehør (barn, blant annet) i, så det blir 25kg+ handicap på meg. Drar fra henne likevel, men så er plutselig hele familien med :-)

Denne bruker vi også, funker som fjell.
Et annet triks vi benytter er at jeg mot sluten av en etappe stikker avgårde og slår leir/tenner bål/lager mat/fisker etc, så er alt klart til hun kommer fram.

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Taue dama på sykkeltur? [Re: AllanHov] #1329290 30/01/2012 12:58
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Hvis du rekker å få fisk blir jeg ekstra imponert :-)

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Taue dama på sykkeltur? [Re: rockphotog] #1329293 30/01/2012 13:01
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: rockphotog
Hvis du rekker å få fisk blir jeg ekstra imponert :-)

Hun sørger jo seff for at jeg har godt Haill! :-P

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Taue dama på sykkeltur? [Re: Oystein L] #1329372 30/01/2012 15:07
M
MortenRE Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sitat: AllanHov

Kun vanlig gammeldags stropp type takgrindbagasje på 70-talet.

Hensikten var ikke å kombinere trening og tur, men å gi fruen flotte sykkelopplevelser hun ellers ikke ville kunnet tatt del i (som å starte en tur med 7-800m klatrring før fjellandskapet kan nytes i timesvis).

Det hører med til historien at stroppen ble overflødig etter et par sesonger, nå tar hun bakkene for egen maskin (litt hjelp gis dog ved håndspåleggelse i de seigeste bakkene, spesielt mot slutten av en langtur).
Mission Accomplished

Ser for meg mye smerte dersom stroppen ryker.. Finnes det noe alternativ ala slepetau til bil, som er litt elastisk men ikke slik at dersom den ryker så utsettes andre enden for smekk?

Re: Taue dama på sykkeltur? [Re: AllanHov] #1329378 30/01/2012 15:25
Tex Offline
Besatt
Besatt
Hva med et tau / bånd som brukes til snørekjøring med hund?

Jeg kjøpte nylig et helt enkelt slikt i en dyrebutikk til et par hundre kroner.

Det er en tre meter lang nylonbånd med som er litt elastisk, kanskje 30-40 cm, altså nok til at det fjærer, men ikke full strikk. (Har ikke studert det så nøye, men jeg tror det er en del av båndet hvor det er sydd inn en strikk.)

Re: Taue dama på sykkeltur? [Re: AllanHov] #1329387 30/01/2012 15:51
S
shan Offline
Fersking
Fersking
S
Dette var jo er vanskelig tema. Dame som orker nok.... søkes.

Det er jo bare en løsning på dette, -å tilpasse seg til damen sin fart når man er på tur.
Blir ikke lett å forklare for henne at hun må sykle med strikker og snorer fordi det ikke går fort nok for deg. Det går jo fort nok for henne. Det holder en tur eller to og så blir hele greia en negativ diskusjon.

Men det er ikke bedre å gjøre som jeg gjorde på tur i England. Gikk litt lei fordi det gikk sakte og prøvde derfor ut alternative sykkelteknikker (ikke holde på styret) mens jeg studerte naturen. Problemet var at jeg heller ikke så på veien og så hullet før jeg fant det og gikk på tryne.

Re: Taue dama på sykkeltur? [Re: shan] #1329394 30/01/2012 16:07
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Det enkleste er kanskje å sykle terrengsykkel med litt grove dekk, mens dama er på racer?

Re: Taue dama på sykkeltur? [Re: Oystein L] #1329404 30/01/2012 16:27
parkprest Offline
Ivrig
Ivrig

Kjent problemstilling. Jeg kjører også med vogn full av unger, men er det bratt så er det bratt. At det blir tyngre for meg gjør det ikke lettere for henne.

pedalistisk !
Re: Taue dama på sykkeltur? [Re: MortenRE] #1329446 30/01/2012 18:31
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: MortenRE

Ser for meg mye smerte dersom stroppen ryker.. Finnes det noe alternativ ala slepetau til bil, som er litt elastisk men ikke slik at dersom den ryker så utsettes andre enden for smekk?

Null problem, vi snakker meget små krefter her, kun å erstatte en "hjelpende hånd". Skolissen til 17. mai-skoa er sterk nok.

Har prøvd med det elastiske båndet jeg brukte til skikjøring med bikkja, men det ble alt for langt/tungt.

Re: Taue dama på sykkeltur? [Re: Oystein L] #1329466 30/01/2012 19:07
J
jonfly Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Innen Multisport er hundesnelle med påmontert strikksløyfe populært.

Oppskrift:

Snoren i hundesnella kuttes i passe lengde, ca 1,2 meter. I enden festes en bagasjestrikk på ca 20 cm slik at du får en løkke på størrelse med ei hånd. Hundesnella festes enkelt med 2-3 strips i setet og setepinnen. En liten karabin strippet fast i åpen stilling i styret er fint for de som ønsker å bli trukket.

At karabinen på styret er åpen gjør at det er enkelt å løsne løkka i fart. Hundesnella som trekker automatisk inn gjør at tauesystemet er borte når det ikke er i bruk (nedoverbakker f.eks.) Strikken i enden gir nok elastikk i systemet, og det er enkelt for "passasjeren" å gripe løkka og feste på egen sykkel.

Vedlegg
DSC_2800 (Small).JPG (82.49 KB, 1942 nedlastinger)
Redigert av jonfly; 30/01/2012 19:09.
Re: Taue dama på sykkeltur? [Re: AllanHov] #1329476 30/01/2012 19:13
R
RGi Offline
Entusiast
Entusiast
R
Her er det omvendt.. her kjører hun jaggeu fra meg i bakken.. men eg er aerodynamisk så eg tar henne igjen i nedoverbakkene ICON_SMILE

Re: Taue dama på sykkeltur? [Re: AllanHov] #1329551 30/01/2012 21:42
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er det ikke bare å være singel?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Taue dama på sykkeltur? [Re: Alpers] #1329648 31/01/2012 07:22
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Alpers

Vel... det er iallefall ikke bare bare å være gift!

Re: Taue dama på sykkeltur? [Re: Oystein L] #1329658 31/01/2012 07:47
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: MortenRE

Null problem, vi snakker meget små krefter her, kun å erstatte en "hjelpende hånd". Skolissen til 17. mai-skoa er sterk nok.

Har prøvd med det elastiske båndet jeg brukte til skikjøring med bikkja, men det ble alt for langt/tungt.

Helt off-topic, men hundebåndet av snelletypen røyk (kroken på enden) da min store gordon-setter hann så en katt ute til venstre flanke på tur en gang. Restene av kroken kom flygende tilbake og traff meg rett på håndleddet. Svært vondt. Det var først når jeg kom hjem at jeg så det pulveriserte armbåndsuret mitt.... *phew* litt flaks skal man ha.

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Taue dama på sykkeltur? [Re: Alpers] #1329662 31/01/2012 07:55
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Alpers

Eller bare la frøkna sykle alene. Er alt for mye krangling å sykle med de.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Taue dama på sykkeltur? [Re: parob] #1329683 31/01/2012 08:32
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: parob

Helt off-topic, men hundebåndet av snelletypen røyk (kroken på enden) da min store gordon-setter hann så en katt ute til venstre flanke på tur en gang. Restene av kroken kom flygende tilbake og traff meg rett på håndleddet. Svært vondt...

Mao hvis kjærringa får los på en sprek kar langs veien (evt møtende medsyklist) så er du i fare for å få deg en smekk? ICON_WINK

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support, Valentino