Så satte jeg opp et regneark for å sammenligne med Pro2 og CK ISO, for å se hvor stor forskjell det egentlig er.
Jeg har regnet ut vinkelen eiken har ut fra felgen, samt lengden av "eiken". "Eiken" er den korteste avstanden fra hullet i navet til hullet i felgen, dvs som om hjulet skulle hatt radielt eikemønster. I virkeligheten er det jo ikke slik, og resultatene vil bli ørlitt mindre forskjellige.
I forhold til feks Pro2 - er ca 1cm kortere eiker og ca 0,75 grader større utgangsvinkel noe å rope hurra for? Eller er dette bare gimmick?
Kjør debatt!
-Magnus
Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si?
[Re: langen]
#132919730/01/201210:29
Større flens skal i teorien gi stivere hjul, da du får kortere eiker. Kortere eiker vil som kjent ikke strekke seg like mye som lenger eiker, noe som er medvirkende grunn til at det er vanskelig å få 29"-hjul til å bli like stive som 26"-hjul.
Ulempen er at du får et tyngre nav, med de vektmessige ulempene dette medfører. Større kropp i navet gir også et stivere nav.
Radiale hjul har tradisjonelt blitt bygget for å spare vekt, samt at det gir et stivere hjul i radiell retning. Dessverre er ikke stivest mulig alltid det beste heller. Dessuten vil en mer radiell belastning på navet gi større stress på flensen. Nuke Proof lagde i sin tid spesielle nav for radiell bygging. Men det er litt mer på siden.
Jeg tror det nok kanskje muligens vil ha noe for seg på sirkushjul.
Nå er jo disse navene basert på The Hive sitt Chub-konsept, men at de lager et såpass massivt baknav er noe nytt.
Når det gjelder at 29" hjul er/skal være svakere enn 26" hjul tenker jeg at det er en kombinasjon av både lengre eiker og vinkelen til eikene på vei inn i eyeleten. Ref utfor-hjul på 150mm nav er mye sterkere siden de ikke har noen dish.
La også inn ERD til Flow 26" i regnearket, og ser at seff eikelengde men også vinkelen endres betydelig.
Når det gjelder radielle hjul så var det bare for å forenkle regnestykkene, ellers helt irrelevant egentlig. Det er jo en veldig god grunn til at rene radielle hjul bare brukes på forhjul med felgbrems..
-Magnus
Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si?
[Re: baronKanon]
#132925430/01/201212:08
Ja, de må de jo nødvendigvis bli. Kortere og dermed stivere. Men også mer belastende på felg og nav, så bruker man komponenter i grenseland, bør man også gå for tynnere eiker.
Ole.
Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si?
[Re: langen]
#132928030/01/201212:44
Siden du er på/i tråden: Tror du at de kortere eikene har mest å si, eller har også vinkelen på eikene inn i felgen også noe å si?
Punchet litt mer, og forskjellen er størst på vinkelen mellom e.13 og Hope - markert gult. Til sammenligning er forskjellen på 26 og 29 Flow mellom 13 og 14% både på vinkel og lengde, så hvis man går fra Hope til e.13 framnav, så får man 50% av "braheten" til et 26" hjul.
Mye teoretisering her nå
-Magnus
Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si?
[Re: langen]
#132930430/01/201213:25
En karbonfelg med max eikespenn på feks 150kg må vel gi et veldig stivt hjul, iom at man vel da kan bruke DT Comp som strammes skikkelig? Tenker da feks i forhold til Flow/Supercomp.
På mtbr snakkes det om 29er karbonfelger på drøye 400gr som er 23mm innvendig. $155 fra Kina. Hvis disse holder mål kan jeg ikke skjønne annet enn at det må bli supre stihjul, ref over.
-Magnus
Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si?
[Re: langen]
#133292707/02/201207:39
På mtbr snakkes det om 29er karbonfelger på drøye 400gr som er 23mm innvendig. $155 fra Kina. Hvis disse holder mål kan jeg ikke skjønne annet enn at det må bli supre stihjul, ref over.
Hvis felgen er superstiv, er det ingenting i veien for å bruke en skikkelig lett eike, så holder du vekten nede. Hvis felgen ikke flekser nevneverdig blir flere eiker aktivert når felgen utsettes for krefter, og vips er selv Revo stivt nok. Går du for CX-Ray eller Aerolite får du også en eike som tåler deng.
Vurderer faktisk å gå over til CX-Ray på det meste av hjul jeg bygger. Noe dyrere, men med moderne felger blir hjulene både stive og holdbare.
Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si?
[Re: Ole]
#133294807/02/201208:11
Hvis felgen er superstiv, er det ingenting i veien for å bruke en skikkelig lett eike, så holder du vekten nede. Hvis felgen ikke flekser nevneverdig blir flere eiker aktivert når felgen utsettes for krefter, og vips er selv Revo stivt nok. Går du for CX-Ray eller Aerolite får du også en eike som tåler deng.
Vurderer faktisk å gå over til CX-Ray på det meste av hjul jeg bygger. Noe dyrere, men med moderne felger blir hjulene både stive og holdbare.
Det spørs jo på ryttervekt og bruk. Men det går alltid greit å bruke de letteste eikene med tyngre felger enn man normalt ville brukt med de letteste eikene, men så spørs det jo om man ønsker mer stivhet ved å bruke tykkere eiker. Veldig stive felger bøyer seg veldig lite lokalt, da blir alle eikene med og holder igjen.
En myk felg bøyer seg mye lokalt, og er enda mer følsom for eikestivhet, siden man da bare har noen få eiker som er med å holder igjen. Men er eikene for stive, får man ikke spent dem opp skikkelig.
Skrutvinge-testen min utsetter både felg og eiker for sidekrefter, så både felgstivhet og eikestivhet har noe så si. Jeg fikk øket eikestivhete ved å bøye til eikene skikkelig så de ikke stod i en bue.
Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si?
[Re: Ole]
#133314607/02/201215:56
Basert på at du anbefaler Supercomp til Flow, var tanken min at siden karbonfelger (ihvertfall denne, etter sigende) tåler mer spenn enn Flow, så får man utnyttet DT Comp sitt fulle potensial. Dvs bra match mellom karbonfelg og DT Comp, såvidt jeg kan skjønne. Som igjen betyr både stivt og sterkt hjul.
Arrestér meg gjerne hvis jeg tar feil!
-Magnus
Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si?
[Re: langen]
#133316607/02/201216:58
Joda, men med en pøkk stiv karbonfelg (gitt at den er det, da) blir det hyggeligere hjul ved å bruke tynner eiker. Kanskje man får litt "vertical compliance" også. Det er jo grenser for hvor stive hjul du trenger. Sliter du med at Flow/SuperComp flekser for mye?
Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si?
[Re: Ole]
#133320307/02/201218:28
Har noen funnet karbonfelger som har tilnærmet samme innvendige fasong som NoTubes-felgene? Har blitt veldig glad i det faktum at dekkene blir et helt nummer større med NoTubes-felgene. Liten vits i å spare 120g på felgene ved å bytte fra Flow til DT EXC400 hvis jeg må opp 200g i dekk for å få samme volum.
Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si?
[Re: Ole]
#133341508/02/201209:39
Har noen funnet karbonfelger som har tilnærmet samme innvendige fasong som NoTubes-felgene?
Kan ikke dette bli litt vrient ift. patenter som holdes av NoTubes? Man må kanskje mase lenge nok på at noen lisensierer NoTubes-teknologi til produksjon av karbonfelger.
Har noen funnet karbonfelger som har tilnærmet samme innvendige fasong som NoTubes-felgene? Har blitt veldig glad i det faktum at dekkene blir et helt nummer større med NoTubes-felgene. Liten vits i å spare 120g på felgene ved å bytte fra Flow til DT EXC400 hvis jeg må opp 200g i dekk for å få samme volum.
Spørs litt hva du mener med fasongen, men Enve sine AM-felger har 24mm bredde innvendig og de står høyt på lista mi.... blir nok et innkjøp ganske snart.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si?
[Re: langen]
#133350108/02/201212:19
Det er jo forsåvidt et poeng. Men hvorfor kjøper du ikke bare Specialized-hjulene og evt. bygger dem om (og selger navene). Er det noe du ikke liker med de felgene?