Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Størrelse på navflenser - har det noe å si?

Størrelse på navflenser - har det noe å si? #1329167 30/01/2012 09:55
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708
L
langen Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
L
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708
Da jeg så de nye navene til e.13 med veldig store flenser, tenkte jeg at dette må jo være veldig bra.

http://www.e13components.com/product_lg1p_hub.html

Så satte jeg opp et regneark for å sammenligne med Pro2 og CK ISO, for å se hvor stor forskjell det egentlig er.

Jeg har regnet ut vinkelen eiken har ut fra felgen, samt lengden av "eiken". "Eiken" er den korteste avstanden fra hullet i navet til hullet i felgen, dvs som om hjulet skulle hatt radielt eikemønster.
I virkeligheten er det jo ikke slik, og resultatene vil bli ørlitt mindre forskjellige.

I forhold til feks Pro2 - er ca 1cm kortere eiker og ca 0,75 grader større utgangsvinkel noe å rope hurra for?
Eller er dette bare gimmick?


Kjør debatt!


Vedlegg
Skjermbilde 2012-01-30 kl. 10.54.15.png (82.38 KB, 1182 nedlastinger)

-Magnus
Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si? [Re: langen] #1329197 30/01/2012 10:29
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Større flens skal i teorien gi stivere hjul, da du får kortere eiker. Kortere eiker vil som kjent ikke strekke seg like mye som lenger eiker, noe som er medvirkende grunn til at det er vanskelig å få 29"-hjul til å bli like stive som 26"-hjul.

Ulempen er at du får et tyngre nav, med de vektmessige ulempene dette medfører. Større kropp i navet gir også et stivere nav.

Radiale hjul har tradisjonelt blitt bygget for å spare vekt, samt at det gir et stivere hjul i radiell retning. Dessverre er ikke stivest mulig alltid det beste heller. Dessuten vil en mer radiell belastning på navet gi større stress på flensen. Nuke Proof lagde i sin tid spesielle nav for radiell bygging. Men det er litt mer på siden.

Jeg tror det nok kanskje muligens vil ha noe for seg på sirkushjul.

Nå er jo disse navene basert på The Hive sitt Chub-konsept, men at de lager et såpass massivt baknav er noe nytt.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si? [Re: baronKanon] #1329250 30/01/2012 12:04
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708
L
langen Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
L
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708
Når det gjelder at 29" hjul er/skal være svakere enn 26" hjul tenker jeg at det er en kombinasjon av både lengre eiker og vinkelen til eikene på vei inn i eyeleten. Ref utfor-hjul på 150mm nav er mye sterkere siden de ikke har noen dish.

La også inn ERD til Flow 26" i regnearket, og ser at seff eikelengde men også vinkelen endres betydelig.

Når det gjelder radielle hjul så var det bare for å forenkle regnestykkene, ellers helt irrelevant egentlig. Det er jo en veldig god grunn til at rene radielle hjul bare brukes på forhjul med felgbrems..


Vedlegg
Skjermbilde 2012-01-30 kl. 12.50.17.png (81.95 KB, 1135 nedlastinger)

-Magnus
Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si? [Re: baronKanon] #1329254 30/01/2012 12:08
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 4,483
klean Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 4,483
Sitat: baronKanon
Større flens skal i teorien gi stivere hjul, da du får kortere eiker.


Gjør du det? Med radielle eiker ja, men med tradisjonelle 3 kryss får du vel, om noe, lengre eiker?


Andreas.
Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si? [Re: klean] #1329258 30/01/2012 12:14
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: klean
Sitat: baronKanon
Større flens skal i teorien gi stivere hjul, da du får kortere eiker.


Gjør du det? Med radielle eiker ja, men med tradisjonelle 3 kryss får du vel, om noe, lengre eiker?
Knottet dette inn i DT Swiss' eikekalkis?


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si? [Re: langen] #1329265 30/01/2012 12:21
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Ok, ikke mer enn 1mm i praksis, ser det ut til
LG1+ fornav

CK fornav


Redigert av baronKanon; 30/01/2012 12:22. Rediger grunn: bilder

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si? [Re: langen] #1329269 30/01/2012 12:30
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline
More than words
Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Med så store flenser kan man kjøre 2x på begge sider, eller sågar driste seg til 2x på LavSpennSiden og 1x på HSS.

Ole.

Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si? [Re: Ole] #1329272 30/01/2012 12:35
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708
L
langen Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
L
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708
Dvs kortere eiker?


-Magnus
Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si? [Re: langen] #1329278 30/01/2012 12:42
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline
More than words
Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Ja, de må de jo nødvendigvis bli. Kortere og dermed stivere. Men også mer belastende på felg og nav, så bruker man komponenter i grenseland, bør man også gå for tynnere eiker.


Ole.

Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si? [Re: langen] #1329280 30/01/2012 12:44
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline
More than words
Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Til stihjul hadde jeg nok brukt 3x på LSS og 2x på HSS, med mindre navet har symmetrisk flensplassering, da ville jeg gått for 2x på begge sider.

Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si? [Re: Ole] #1329298 30/01/2012 13:12
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708
L
langen Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
L
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708
OK.

Siden du er på/i tråden:
Tror du at de kortere eikene har mest å si, eller har også vinkelen på eikene inn i felgen også noe å si?

Punchet litt mer, og forskjellen er størst på vinkelen mellom e.13 og Hope - markert gult.
Til sammenligning er forskjellen på 26 og 29 Flow mellom 13 og 14% både på vinkel og lengde, så hvis man går fra Hope til e.13 framnav, så får man 50% av "braheten" til et 26" hjul.

Mye teoretisering her nå ICON_SMILE


Vedlegg
Skjermbilde 2012-01-30 kl. 14.11.00.png (37.13 KB, 1108 nedlastinger)

-Magnus
Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si? [Re: langen] #1329304 30/01/2012 13:25
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline
More than words
Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Vinkelen har nok mest å si, uten at jeg har fintenkt alt for mye på det.

Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si? [Re: langen] #1332922 07/02/2012 07:36
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708
L
langen Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
L
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708
Når vi er inne på hjulstivhet og -styrke:

En karbonfelg med max eikespenn på feks 150kg må vel gi et veldig stivt hjul, iom at man vel da kan bruke DT Comp som strammes skikkelig?
Tenker da feks i forhold til Flow/Supercomp.

På mtbr snakkes det om 29er karbonfelger på drøye 400gr som er 23mm innvendig. $155 fra Kina.
Hvis disse holder mål kan jeg ikke skjønne annet enn at det må bli supre stihjul, ref over.


-Magnus
Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si? [Re: langen] #1332927 07/02/2012 07:39
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: langen
På mtbr snakkes det om 29er karbonfelger på drøye 400gr som er 23mm innvendig. $155 fra Kina.
Hvis disse holder mål kan jeg ikke skjønne annet enn at det må bli supre stihjul, ref over.
Stivt betyr ikke nødvendigvis sterkt...


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si? [Re: langen] #1332928 07/02/2012 07:41
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si? [Re: baronKanon] #1332932 07/02/2012 07:48
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708
L
langen Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
L
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708
I know.
Stramme eiker: Sterkt hjul
Tykke eiker: Stivt hjul
Eller?

Ergo må stramme DT Comp eiker være knall.

Har sett bildet på mtbr, men jeg håper at det en vakker dag går an å få tak i karbonfelger som koster mindre enn Enve.. $155 er jo en fin pris ICON_SMILE


-Magnus
Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si? [Re: langen] #1332936 07/02/2012 07:58
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline
More than words
Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Hvis felgen er superstiv, er det ingenting i veien for å bruke en skikkelig lett eike, så holder du vekten nede. Hvis felgen ikke flekser nevneverdig blir flere eiker aktivert når felgen utsettes for krefter, og vips er selv Revo stivt nok. Går du for CX-Ray eller Aerolite får du også en eike som tåler deng.

Vurderer faktisk å gå over til CX-Ray på det meste av hjul jeg bygger. Noe dyrere, men med moderne felger blir hjulene både stive og holdbare.

Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si? [Re: Ole] #1332948 07/02/2012 08:11
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708
L
langen Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
L
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708
Så stiv felg og høyt spenn holder? Gitt at (den tynne) eiken tåler spennet da.

Edit:
Hva med stiv-gaffel-i-skrustikke testen din av sideveis stivhet? Der har jo ikke felgstivheten noe å si? Stive eiker derimot..

Redigert av langen; 07/02/2012 08:39.

-Magnus
Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si? [Re: Ole] #1333051 07/02/2012 11:53
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 777
jerik Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Mar 2008
Innlegg: 777
Sitat: Ole
Hvis felgen er superstiv, er det ingenting i veien for å bruke en skikkelig lett eike, så holder du vekten nede. Hvis felgen ikke flekser nevneverdig blir flere eiker aktivert når felgen utsettes for krefter, og vips er selv Revo stivt nok. Går du for CX-Ray eller Aerolite får du også en eike som tåler deng.

Vurderer faktisk å gå over til CX-Ray på det meste av hjul jeg bygger. Noe dyrere, men med moderne felger blir hjulene både stive og holdbare.
Hvilke felger anbefaler du til disse eiketypene?

Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si? [Re: langen] #1333142 07/02/2012 15:46
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline
More than words
Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Det spørs jo på ryttervekt og bruk. Men det går alltid greit å bruke de letteste eikene med tyngre felger enn man normalt ville brukt med de letteste eikene, men så spørs det jo om man ønsker mer stivhet ved å bruke tykkere eiker. Veldig stive felger bøyer seg veldig lite lokalt, da blir alle eikene med og holder igjen.

En myk felg bøyer seg mye lokalt, og er enda mer følsom for eikestivhet, siden man da bare har noen få eiker som er med å holder igjen. Men er eikene for stive, får man ikke spent dem opp skikkelig.

Skrutvinge-testen min utsetter både felg og eiker for sidekrefter, så både felgstivhet og eikestivhet har noe så si. Jeg fikk øket eikestivhete ved å bøye til eikene skikkelig så de ikke stod i en bue.

Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si? [Re: Ole] #1333146 07/02/2012 15:56
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708
L
langen Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
L
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708
Jepp, er med på det du sier.

Basert på at du anbefaler Supercomp til Flow, var tanken min at siden karbonfelger (ihvertfall denne, etter sigende) tåler mer spenn enn Flow, så får man utnyttet DT Comp sitt fulle potensial. Dvs bra match mellom karbonfelg og DT Comp, såvidt jeg kan skjønne. Som igjen betyr både stivt og sterkt hjul.

Arrestér meg gjerne hvis jeg tar feil!


-Magnus
Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si? [Re: langen] #1333166 07/02/2012 16:58
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline
More than words
Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Joda, men med en pøkk stiv karbonfelg (gitt at den er det, da) blir det hyggeligere hjul ved å bruke tynner eiker. Kanskje man får litt "vertical compliance" også. Det er jo grenser for hvor stive hjul du trenger. Sliter du med at Flow/SuperComp flekser for mye?

Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si? [Re: Ole] #1333203 07/02/2012 18:28
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708
L
langen Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
L
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708
Hehe, neida ICON_SMILE

Bare litt vinterrunkepelling..


-Magnus
Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si? [Re: langen] #1333351 08/02/2012 06:39
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Kjør karrbång med CX Ray ICON_WINK


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si? [Re: langen] #1333354 08/02/2012 07:07
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline
More than words
Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Har noen funnet karbonfelger som har tilnærmet samme innvendige fasong som NoTubes-felgene? Har blitt veldig glad i det faktum at dekkene blir et helt nummer større med NoTubes-felgene. Liten vits i å spare 120g på felgene ved å bytte fra Flow til DT EXC400 hvis jeg må opp 200g i dekk for å få samme volum.

Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si? [Re: Ole] #1333415 08/02/2012 09:39
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708
L
langen Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
L
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708


-Magnus
Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si? [Re: Ole] #1333423 08/02/2012 09:49
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: Ole
Har noen funnet karbonfelger som har tilnærmet samme innvendige fasong som NoTubes-felgene?
Kan ikke dette bli litt vrient ift. patenter som holdes av NoTubes? Man må kanskje mase lenge nok på at noen lisensierer NoTubes-teknologi til produksjon av karbonfelger.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si? [Re: Ole] #1333494 08/02/2012 12:09
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
Sitat: Ole
Har noen funnet karbonfelger som har tilnærmet samme innvendige fasong som NoTubes-felgene? Har blitt veldig glad i det faktum at dekkene blir et helt nummer større med NoTubes-felgene. Liten vits i å spare 120g på felgene ved å bytte fra Flow til DT EXC400 hvis jeg må opp 200g i dekk for å få samme volum.


Spørs litt hva du mener med fasongen, men Enve sine AM-felger har 24mm bredde innvendig og de står høyt på lista mi.... blir nok et innkjøp ganske snart.



Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si? [Re: langen] #1333501 08/02/2012 12:19
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
O
Ole Offline
More than words
Offline
More than words
O
Registrert: Aug 2001
Innlegg: 13,701
Enve-felgene, i likhet med DT-felgene, har veldig høye kanter, og vips er en srot del av dekket borte nede i felgen.

Specialized har vel kopiert NoTubes-felgene såpass at NoTubes gikk til sak, så kanskje man må finne fabrikken som lager Spez-felgene.

Re: Størrelse på navflenser - har det noe å si? [Re: langen] #1333510 08/02/2012 12:34
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
supernalle Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2003
Innlegg: 5,594
Det er jo forsåvidt et poeng. Men hvorfor kjøper du ikke bare Specialized-hjulene og evt. bygger dem om (og selger navene). Er det noe du ikke liker med de felgene?

Det er vel disse?



Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support