Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Trans alp 2012

Trans alp 2012 #1326270 23/01/2012 22:47
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Har hatt lyst på å prøve denne utfordringen noen år nå! Så da har jeg og Elgvenn2 meldt oss på! Betaler i morgen. Dyrt, men opplevelse, både natur og mestring kan ikke pris settes økomomisk.

Mye klatring er det iallefall så her må det vel trenes!
Scalpel eller Flash (begge 26ere) blir vel valgets kvaler!

Andre som er påmeldt/skal melde seg på ?
Noen som har vært med før og som kan dele sin erfaring (kan søke opp tråd fra i fjor)

Re: Trans alp 2012 [Re: Oddefa] #1326641 24/01/2012 17:19
T
Torp Offline
Avhengig
Avhengig
T
Deltok på Transalp i sommer, godt arrangement og veldig moro.

På sykkelfronten er det lett HT med gode bremser som gjelder. Du skal rett opp og rett ned, fulldemper trenger du ikke nedover og hvertfall ikke oppover i sammenhengende stigninger på 1-2 timer. Ideelt sett er det gunstig med Scott sykkel, da de vasker og mekker sykkelen for deg gratis hver dag. Jeg klarte dog dette veldig fint selv på min Merida, det var lagt opp for sykkelvask i alle målbyene. Hvis mulig bør du ha utstyr som det er mulig å få service på underveis, det vil si fra leverandører som har stand. I fjor var dette Sram, Shimano, Rock Shox og Scott hvertfall. Det vil si at slitedeler til f.eks Formula, DT Swiss og Cannondale utstyr bør du ha med selv.

Bodde i bobil ifjor og kan anbefale det på det varmeste, hvis dere har noen til å kjøre for dere. Da slipper du å pakke fra dag til dag og har kjapp tilgang til skifte og næring etter målgang. Dessuten er det veldig sosialt, det er fort den samme gjengen som bor på samme sted hele tiden. Vi var så heldige å få "bruke" massøren til et av teamene når han var ledig, som var gull verdt for slitne muskler. Ellers sov vi i Zoot kompresjonsbukse hver natt - funket veldig fint, og beina mine ble bare bedre og bedre utover etappene.

Det er mat ved målgang i hver by, så det er mulig å få i seg noe næring med en gang. Ellers er det pastaparty hver kveld, som er inkludert i prisen. Vi hadde dog pastaparty i bobilen etter målgang og så restaurantbesøk om kvelden ICON_SMILE

Hvis dere har høye ambisjoner, så er første etappe veldig viktig for å bli seedet i A-pulja til neste dag. I denne pulja slipper du kø, ting flyter og du har god heng. Vi kom inn til rundt 50. plass i klassen fra pulje b de fleste dagene, men trodde vi var lure en dag og sneik oss inn i A-pulja. Da kom vi på rundt 25.plass, men de fant ut av det og gav oss 10 min straffetid for stuntet frown

Ellers bør det trenes på lange motbakker. De to første dagene var værst, da det psykisk var veldig tøft å klatre sammenhengende så lenge. Du føler du har klatret en evighet og så ser du oppover fjellet og såvidt skimter en vei som nesten går over toppen - yes, den skal du over...

Ellers er det fantastik natur, noen veldig flotte stier og hyggelige småbyer. Bare å glede seg!

Re: Trans alp 2012 [Re: Oddefa] #1326762 24/01/2012 20:52
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Lange klatringer: check (Gran Canaria + Tenerife = Bratt i timesvis. ICON_WINK )
Lett HT: checkish, hva er lett? Håper under 9kg er lett nok.
Bra nok bremser: Hmm, 160/140 kan kanskje bli litt spinkelt her?
Lett kropp: JObber med saken, men blir nok ikke noen sylfide til juli ICON_WINK
Bobil og sjåfør.... Hmm, noen som tar bestikkelser og har bobil? ICON_WINK

Uansett blir det morro, skrekken er hvis det blir mye mekk og styr etter målgang. Utstyret må funke hele veien stort sett...

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Trans alp 2012 [Re: Oddefa] #1326891 25/01/2012 07:46
ØyNe Offline
Veteran
Veteran
Kjempebra, gutta!
Jeg har forresten en pent brukt Scott-HT du kan få kjøpe rimelig, H-O! Tenk på det, ligge på ryggen og få gratis service mens Odd Erik står og svetter over Leftyen sin! ICON_SMILE

Re: Trans alp 2012 [Re: Oddefa] #1326972 25/01/2012 09:49
KAMO Offline
Medlem
Medlem
Hei
Jeg deltok i Transalp 2011 sammen med min samboer. Vi bodde i Camp og det kan ikke anbefales. Vist nok var campen i 2011 svært dårlig i forhold til tidligere år. Jeg anbefaler at dere streker dere så langt det er mulig ressursmessig å gjennomføre turen med bobil eller hotell.

Dersom dere bor i camp så går dagene omtrent slik. Våken kl 06.00 – 06.30. Stå i kø 15 min for å drite. Stå i kø 10 min for å pusse tenner. Gå til frokost 1-2 Km (mulig regn). Stå i kø 15 min for å få mat (for å oppdage at det er tomt for drikke). Ferdig å spise ca kl 08.00. Siste forberedelser før start kl 09.00.

Sykle en fin tur på 5-6 timer med mye moro og fin utsikt.

Komme i mål kl 14.00. Du er drit sulten, men alle spisesteder er fulle. Kun frukt og energibarer å spise (energibarer blir du drit lei etter noen dager). Finne sykkel vask, sykle 1 km stå i kø 20 min. Finne camp sykle 2 km. Stå i dusj kø 30 min for å dusje i kalt vann. Få noe å spise gå 2 km stå i kø/vente i 30 min. Reparere sykel, klesvask, eventuelt å forberede neste dag. Gå til Pasta party her varierer maten fra by til by. 3 ganger fikk vi konge mat, resten var mye pasta og lite annet. Ferdig å spise kl 21.00. Gå 2 km til camp. Gjøre seg klar for å sove. Så 15 min i kø for å gå på en ned pissa og bedriten dass (samme du må bruke dagen etter). Stå 5 min i kø for å pusse tenner. Legge seg kl 22.30. Er stort sett stille fra kl 23.00. (Dersom det ikke er ute konsert ved siden av hallen du sover i)

Dersom der må bo i camp så har jeg noen tips som kan gjøre turen litt bedre.

1. kjøp en stor oppblåsbar luftmadrass (sjekk at den holder lufta gjennom en natt med en person på)

2. Ta med klesklyper og tørkesnor og sko tørker.

3. Ta med utstyr til å lage matpakker til rittet og etter rittet

4. Reis ned to dager før slik at du har en hel dag til å forberede deg.

5. Ikke bo i camp i Riva del Garda, men book hotell.

6. Ha med ørepropper og noe å dekke øynene med når dere sover

7. ta med liten sovepose som tåler 5-30 grader. (temperaturen varier mye)

8. Ta med kosttilskudd. Du klarer ikke å spise nok.

9. Kjøp en boks kramp fix. Et must etter dehydrering.

10. ta med skjøteleding med ekstra uttak ellers får du ikke strøm

11. Ta med varme klær vi hadde 2-3 dager med snø i fjellet.

12. Spis, drikk så mye du orker og kan. En dags etappe er mye lengre enn du tror. 9 mil i alpene er ikke det samme som 9 mil på Østlandet.

Redigert av KAMO; 25/01/2012 10:16.
Re: Trans alp 2012 [Re: Oddefa] #1327042 25/01/2012 11:47
T
Torp Offline
Avhengig
Avhengig
T
Ville byttet ut 140 skiva til 160 ja.

Ellers hadde jeg ingen tekniske problemer, til tross for at jeg måtte vaske og olje sykkelen min selv ICON_SMILE Slapp unna med et par bytter av bremsekloss og bytte av et halvslitt dekk i løpet av de 8 dagene.

Enig med KAMO, kosttilskudd er lurt. Og etter å ha lest hans opplevelser med campen, ville jeg vurdert bestikkelser til en bobilsjåfør... For oss gikk det meste smud, ingen kø, masse tid til mat og mye hvile ICON_SMILE

Re: Trans alp 2012 [Re: Oddefa] #1327048 25/01/2012 11:58
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg vil faktisk gå så langt som å anbefale 180/160-skiver. Sist jeg syklet opplevde lagkameraten å smelte sin bakbrems slik at vi resten av dagen (den lengste etappen) måtte ta det pent utfor.

Jeg ville gått for hardtail med slangeløse dekk av den litt robuste typen. Race King 2,2, Crossmark, Racing Ralph 2,25, Specialized Fasttrak osv.
Bobil høres fint ut. Jeg har bodd på forhåndsbestillte hotell og B&B-er når jeg har vært med. Da leverer arrangøren bagen din til hotellet hver dag.

Husk ekstra dekk, bremseklosser, slanger, klær, girvaiere, kjeder osv.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Trans alp 2012 [Re: ØyNe] #1327262 25/01/2012 18:35
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: ØyNe
Kjempebra, gutta!
Jeg har forresten en pent brukt Scott-HT du kan få kjøpe rimelig, H-O! Tenk på det, ligge på ryggen og få gratis service mens Odd Erik står og svetter over Leftyen sin! ICON_SMILE

Hva med deg ? tenkte jeg skulle høre med deg og flere andre av hedmarksgutta også. Kao ? De andre elverumsgutta får ikke til.

Re: Trans alp 2012 [Re: Oddefa] #1327264 25/01/2012 18:39
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Og takk til alle tips! Jeg og Hans Olav tenker nok bobil ja, uten at vi har snakket mye om det. Da kan en ta med seg mye utstyr også. Må bare finne en som er klar for å kjøre bil på alpeveier. Har en plan he he.

Re: Trans alp 2012 [Re: Oddefa] #1335236 12/02/2012 18:10
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Bremsene mottatt, og 180/160 Sram XX WC bremser står klare (står 160/140 på sykkelen akkurat nå, men skivene byttes noen uker før rittet).

Hvordan er det forresten med service underveis? Får man ha "følgebil" og bytte deler hvis noe går til helvete, eller blir det brutt hvis hjulet blir 8-tall halveis på en etappe?

Høres bra ut at du har tenkt litt Odd Erik. Trur det kan bli bra om vi får til noe eget soveopplegg + transport og sjåfør! ICON_SMILE

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Trans alp 2012 [Re: Oddefa] #1421102 11/06/2012 13:05
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Da er det en mnd til jeg og Hans Olav kjører på Kiel ferga, klar for bratte bakker, flott natur, gode historier, dårlige historier, smerte og glede i 8 dager gjennom 4 land. Sjekket deltaker listen, 555 lag (opprinnelig tak på 500 lag tror jeg, men de kan vel gamble litt ala birken med at noen melder avbud).

Men av de 555 lagene, telte jeg 5 norske lag. Sier det igjen, 5 lag!!!!!!!!!!! Er det virkelig ikke flere som fra Norge som deltar ? hadde sett for meg 10-12 lag iallefall. Men er det flere her på forumet som skal delta i år ?

Re: Trans alp 2012 [Re: Oddefa] #1441140 09/07/2012 18:58
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Vel, da er rittet snart i gang.
Etter bukkerittet har jeg ladet opp på følgende måte:

1. Lørdag: Fylla
2. Søndag: Dagen derpå
3. mandag: 3 timer terrengløping
4. Tirsdag: 3 timer terrengløping
5. Onsdag: Sjuk
6. Torsdag: Jævlig sjuk, feber og halsbetennelse, håper det gir seg snart.... Prøver å flytte på sykkelen, det går ikke fordi lagerene i fremhjulet har gått etter Trans Østerdalen.... Fane!
7. Fredag: Reiser på ferie til nordnorge: Jævlig sjuk. Klarer ikke å trykkutligne etter flyturen hodet kjennes ut som det skal sprenge. Tidlig i seng
8. Lørdag: Rett på legevakt, 10 dagers penicillin kur og formaninger om å ikke sykle sykkelritt på mer enn 599km og 19999hm.
9. Søndag: Litt bedre. Woho! ICON_SMILE Reiser hjem, vondt i hodet etter flyturen ned, klarer ikke å trykkutligne! Auau!
10. Mandag: Litt bedre, tett i hue men bedre i halsen og mye mindre feber!

Så planene er da
Tirsdag:
-Håpe formen er god
-Pakke alt
-mekke sykkel som faen (må bytte lager, bremser og fremgir)
-gjøre noen innkjøp
-håpe formen fortsatt er god
-pakke alt jeg har glemt
-pakke alt jeg har glemt
-slappe av
-håpe formen er god...

ICON_SMILE

Re: Trans alp 2012 [Re: Oddefa] #1441167 09/07/2012 19:28
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Onsdag: Avreise!
Fredag: Fremme på start.
Lørdag: Start

Re: Trans alp 2012 [Re: Oddefa] #1441172 09/07/2012 19:36
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Mao, terrengløp er ikke bra for helsa. Nei da, dette betyr at du hviler deg i form:)

Har allerede pakket sykkelen inn i bilen, går fint inn der med framhjulet av. Tar med meg 2 framhjul, mulig 2 bakhjul også. Tar ikke så mye plass. Skulle sikkert gått mer gjennom sykkelen, men gikk gjennom krank og sånne ting før Trysilrittet og funket bra der. Har en erfaring at når jeg skal begynne å skru ting som funker så ender jeg med å ødelegge ting.

Har lagt fram klær og pakker det i kveld og i morgen. Pakker det i Ikea storpose da vi skal pakke det ned i bag vi får dere nede likevel. Mao dropper egen bag/koffert.

Har en bestillng på ekstra kjede og bremseklosser (er ikke utslitt enda så tipper jeg kjører 2 etapper før jeg bytter). Kjede bytter jeg kun hvis jeg må. Har syklet 4 ritt + 40 mil på de kjede jeg har.

Tar med ekstra setepinne, muligens sete.

Langtidsværmelding dere nede sier sol/regn på lørdag, regn på søndag, sol på mandag osv. Men lenge igjen. Blitt veldig god til å sykle i regn. Hans Olav vil vel helst ha snø:) dvs når du har blitt frisk.

Re: Trans alp 2012 [Re: Oddefa] #1441173 09/07/2012 19:36
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Og ja, ny GPS er innkjøpt, Bryton Rider 50, må sette meg inn i den i løpet av uken:)

Re: Trans alp 2012 [Re: Oddefa] #1441179 09/07/2012 19:42
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Hva, noe annet enn Garmin?!? huff og huff! ICON_WINK

Har med 7 par (tror jeg) elexir metal klosser og kan sikkert slenge inn et ekstra 10-delt kjede også til deg. Ellers pakkes det samme av verktøy og deler som til TØ, men kaster oppi et par lager for krank og hjul også denne gangen! ICON_WINK

Bygger om til 180/160 bremser jfr. det Øyvind skriver over. Nedover er vel et sted jeg ikke trenger å ta det rolig. Jo fortere man kjører jo hardere nedbremsinger vettu! ICON_WINK

I tillegg så har fremgiret mitt vært ødelagt siden Bukkerittet i fjor (!!). Virker, men ikke optimalt... På tide å få bytta det.

Re: Trans alp 2012 [Re: Oddefa] #1441187 09/07/2012 19:50
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: oddefa
(...)Har lagt fram klær og pakker det i kveld og i morgen. Pakker det i Ikea storpose da vi skal pakke det ned i bag vi får dere nede likevel. Mao dropper egen bag/koffert.(...)
Kommer til å legge noe i en egen liten bag som jeg får plass til oppi den store bagen. Praktisk at noen ting ikke flyter rundt oppi der, og ikke sikkert alt får plass i sidelommene heller...

Re: Trans alp 2012 [Re: Elgvenn2] #1441200 09/07/2012 20:05
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Elgvenn2
Hva, noe annet enn Garmin?!? huff og huff! ICON_WINK

Har med 7 par (tror jeg) elexir metal klosser og kan sikkert slenge inn et ekstra 10-delt kjede også til deg. Ellers pakkes det samme av verktøy og deler som til TØ, men kaster oppi et par lager for krank og hjul også denne gangen! ICON_WINK

Bygger om til 180/160 bremser jfr. det Øyvind skriver over. Nedover er vel et sted jeg ikke trenger å ta det rolig. Jo fortere man kjører jo hardere nedbremsinger vettu! ICON_WINK

I tillegg så har fremgiret mitt vært ødelagt siden Bukkerittet i fjor (!!). Virker, men ikke optimalt... På tide å få bytta det.

Måtte handle kjapt, og fikk en kjempepris, halv pris:) Har også ekstra maskinlager til krank, håper som sagt at kjede/Klosser dukker opp i morgen (bruker å gjøre det når vi snakker om Sykkelkomponenter, ingen raskere eller bedre service). Men oki at du har med også. Streng tatt kan vi ta med en del og heller legge igjen i bilen det vi ikke trenger/får med oss.

Re: Trans alp 2012 [Re: Elgvenn2] #1441202 09/07/2012 20:08
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Elgvenn2
Sitat: oddefa
(...)Har lagt fram klær og pakker det i kveld og i morgen. Pakker det i Ikea storpose da vi skal pakke det ned i bag vi får dere nede likevel. Mao dropper egen bag/koffert.(...)
Kommer til å legge noe i en egen liten bag som jeg får plass til oppi den store bagen. Praktisk at noen ting ikke flyter rundt oppi der, og ikke sikkert alt får plass i sidelommene heller...

Høres lurt ut. Men kommer til å begrense fritidsklær, og satser på en vask underveis. Fikk ny 2xu bukse i dag + muligens at jeg kjøper en bukse underveis (f.eks sport conrad selger SKins 400 til 1500 kr i butikken i Garmisch P, er jo bare noen mil unna så vi må en tur dit på fredag etter å ha "sjekket inn". Tar med meg 4 bukser. Og ditto trøyer.

Re: Trans alp 2012 [Re: Oddefa] #1441562 10/07/2012 15:22
esv Offline
Avhengig
Avhengig
Blir det fortsatt bobil-opplegg på dere eller har dere byttet til hotell eller snorkesal?

Tipper jeg skal nedover neste år, så blir spennende å følge med dere!

Kjør hardt ICON_WINK

Re: Trans alp 2012 [Re: Oddefa] #1441578 10/07/2012 16:11
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hotell, 3-4 timers jobbing en kveld så var det i boks! Brukt Norewegian sine booking sider, Expedia, Hotels.com og lokale sider. Dyreste overnatting 600 kr person, billigste 200 kr, snitt ca 400 kr. 2-4 stjernes, ganske sentralt i forhold til mål/start (tror jeg, har jo ikke detaljepeil på hvor det er, men antar sentrum er gode indikasjoner).

Re: Trans alp 2012 [Re: Oddefa] #1441601 10/07/2012 17:08
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Håper dette går bra. Litt sånn svingende form om dagen. I ferd med å bli feberfri, men ikke heeelt i mål enda, så det blir på håret i ft. start tenker jeg. Startet pakkinga nå. Greit å ha malen klar fra TØ. ICON_SMILE

Akkurat bygget om sykkelen fra 160/140 til 180/160, så får'n i det minste stoppa. Problemet blir da å komme seg opp på toppen... ICON_WINK

Odd Erik er mr. booking! ICON_SMILE

Re: Trans alp 2012 [Re: Oddefa] #1441610 10/07/2012 17:26
anerz Offline
Veteran
Veteran
Lykke til gutta, blir sikkert en helt rå opplevelse. Gruer meg til å sykle Ultrabirken mot dere etter "oppladningen" deres nå. ICON_SMILE

After climbing a great hill, one only finds that there are many more hills to climb.

Re: Trans alp 2012 [Re: anerz] #1441617 10/07/2012 17:37
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: anerz
Lykke til gutta, blir sikkert en helt rå opplevelse. Gruer meg til å sykle Ultrabirken mot dere etter "oppladningen" deres nå. ICON_SMILE

Takk Anders, men husk at UB i motsetning til mange andre ritt handler om sykle MED noen, ikke MOT noen:)

Re: Trans alp 2012 [Re: Oddefa] #1442165 11/07/2012 15:44
ØyNe Offline
Veteran
Veteran
God tur og lykke til, gutta! Ser fram til daglige rittrapporter. ICON_SMILE

Re: Trans alp 2012 [Re: Oddefa] #1442217 11/07/2012 18:38
N
neguah81 Offline
Medlem
Medlem
N
Lykke til gutta! Full gass!!!:-)

Re: Trans alp 2012 [Re: Oddefa] #1442372 11/07/2012 21:39
over the top Offline
Ivrig
Ivrig
Lykke til og god tur!

Re: Trans alp 2012 [Re: Oddefa] #1442835 12/07/2012 18:16
Hugen Offline
Entusiast
Entusiast
Lykke til ! Kjør hardt kom hjem i et stykke :-)

Lars Hugo
LCK
Re: Trans alp 2012 [Re: Oddefa] #1442983 12/07/2012 21:53
Oddefa Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Takk, skal prøve å rapportere litt her, hvis vi har nett tilgang og overskudd! Registrering og gjennomgang av sykkel er planen i morgen! Utfordringen vår nå er Elgvennens helse, den skranter fortsatt og har litt feber/uggen ellers.

I dag har vi kjørt 100 mil, ok trafikk, bare det obligatoriske veiarbeidet rett før Hannover som stopper opp trafikken en stund. Noen skikkelig regnfall men ikke over lang tid, men var obs på vannplaning.

Musikkvalg, de obligatoriske: Ramstein av Kielferga og inn på autobahn, Helloween gjennom Hamburg, Scorpions gjennom Hannover osv.

Dagens undring: Hvorfor tror trailersjafører at deres trailer er raskere i motbakke en traileren foran. Disse tar "5 minutt å passere en 20 meter lang trailer" seansene er litt irriterendes. Minner meg på ritt der jeg har ligget bak en stund og prøver å rykke forbi mannen foran i en bakke, så ender jeg med å ligge på siden i 5 minutt uten å passere, før jeg slukøret må legge meg inn bak igjen. Hadde de fordømte trailersjaførene hatt vett til å legge seg bak igjen, men de skal forbi, FORBI for enhver pris.
Ramstein hjelper på frustrasjonen. Eller Accept...son of a bitch.

Kryss fingra for Hans Olav folkens!

Redigert av oddefa; 12/07/2012 21:54.
Re: Trans alp 2012 [Re: Oddefa] #1443059 13/07/2012 06:34
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Fingre krysses på harde livet her - lykke til gutta :-)

Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support