Hallais Er det fler enn meg som synes det ville vært kult med et minienduro over en dag med muligheter for prima overnatting, velsamkende BBQ og tilhørende begersvining etter endt løp? Ingen lisenser, ingen forsikringer.....bare moro Det kunne feks vært 2 SSer, hvor en kunne gått fra skjennungstua-vettakollen-riksen også jukse litt på klatringa ved å ta banen opp og finne en eller annen bra (finnes mange) sak ned mot bogstad/wyller/sørkedalen på dette viset holder vi oss med unntak av riksen utenfor allfarvei også. SSene blir klassisk Enduro med mye nedover men også litt bortover og oppover sånn at det må sykles litt også. I klassisk Enduroånd sykles det på makstider til start på de forskjellige etappene og i klassisk enduroånd spyttes det ikke glassene etter endt økt PS: Denne er lagt på ymse fordi ritt og arr neppe er det rette fora Edit: Enduro-termen er ofte litt misforstått som DH uten shuttle. Det jeg snakker om her og som folk som er kjent i området vil skjønne er et opplegg hvor det skal tråkkes ganske mye hvor (tildels) grove stisykler og halvhjelm vil være det naturlige å bruke....ikke 20 mm boing og helis. Edit2: 20mm boing blir litt kort, det var seff 200 det var snakk om
"It never gets easier, you just go faster."
Re: EndurOslo uhøytidelig sti og BBQ kos
[Re: sanouka]
#132647324/01/201212:57
Høres ut som en god plan. Vettakollen ned fra Skjennungen har jeg sett på som en mulighet lenge, men jeg har antatt at det blir for mye klatring utover til utsiktspunktet fra grusveien til at dette vil lokke stienduroistene. Kanskje jeg tar feil?
Hva med å gjøre dette en sen sommerkveld for å unngå turgåere? Rundt St.Hans kan dette gjøres mellom 22 og 24 om kvelden uten fare for at det blir for mørkt.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#132647624/01/201213:00
To store tomler opp fra meg. Har tenkt tilsvarende tanker, og jeg ser at de i USA har hatt et oppsving av det de kaller Super D og som for meg ser ut til å være rette kombinasjon av uhøytidelighet og lav-terskel.
Jens
#132649124/01/201213:14
Hei Øyvind Moro at du likte ideen. Nei jeg tror ikke den klatringa der skremmer noen fra å delta. Når det er sagt så veit jeg ikke om det er stienduroistene (hvem er de ;D)var de jeg tenkte på. Hele utgangspkt for dette er egentlig bare basert på egne preferanser og hva som kunne vært kult, et supert utgangspunkt/samlingspunkt oppi marka og at alle jeg kjenner som liker å sykle sti synes jo nevnte rute er en klassiker. Turgåere må unngås, det er viktig I så måte er jo tanken din om kveldskjøring god, selv om det ikke er ofte det er folk uti marka på sommeren med unntak av områdene rundt sognsvann da. Kanskje avbryte SS når vettakollenstien møter måneskinnsløypa (er det ikke det den heter nesten i bunn?)
#132650424/01/201213:27
@Øyvind Fin løsning den der. Vi vet jo begge to at å finne stages rundt oslo blir kanskje det enkleste med en sånn plan. Vi får se om det er fler enn oss som synes det høres moro ut ;D @Baronen 80/20 gutta ønskes velkommen, forskjellen her er vel at de ønsker å lage en mer seriøs cup ut av det mens jeg bare vil ut å sykle og drekka ;D Edit: Og ha et villsvin på spyd over bålet
Redigert av sanouka; 24/01/201213:50.
#132653124/01/201213:54
Ja også Øyvind Vi som tenker på dette har lang og solid erfaring på å lage fest og moro, men liten (ingen) knowhow på ritt, tidtakning og sånne greier så hvis (mot formodning) at forumet tar bølgen på dette så vil vi trenge fler entusiaster som kan noe om dette, men moro kunne det jaggu ha blitt
#132654224/01/201214:07
Vettakollen og helt ned til snuplassen er jo en klassiker og ville vært helt kanon. Men kanskje litt langt å ha start v Skjennungstua? Jeg tenker at et enkelt run ikke bør overstige noe særlig mer enn 10 min? En annen kandidat er Fagervann nedkjøringen (i skogen, ikke den breie hovedstien) Her er det jo mulig å starte et lite stykke tilbake retning Fagervann hvis litt tråkking er ønskelig.
Jens
#132660124/01/201215:58
10 min etapper er for pingler ;D På den annen side så er kanskje turen fra skjennungen litt lang, selv om det ikke umiddelbart føles sånn. Jeg skal ikke si sånn eller sånn, det er bare kult at noen mener noe om dette, men for min egen del så synes jeg hadde vært fint med litt sykling også. I det øyeblikket det blir 10 min SS og mye (bare) nedover så er vi på DH/FR territoriet og da er det jo like greit å ta heisen hvis du skjønner hva jeg mener. Trans Provence er jo ikke redde for litt lengde på etappene ;D
#132661624/01/201216:25
10 min er kanskje i snaueste laget, ja. Men sykler du fra toppen av vettakollen og helt til snuplassen på 10 minutter er du vesentlig bedre enn det jeg er Det jeg tenker mest på er at terskelen bør være lav og at løypen ikke bør være mer hårete enn at du fint klarer deg med en gjennomsnittlig stisykkel. Det er tross alt ikke Mega Avalanche vi snakker om her
Redigert av jeth; 24/01/201216:27.
Jens
#132662624/01/201216:45
Mange enduroritt i England har etapper på rundt 10 minutter.
Enig at Skjennungstua ned til snuplassen blir for lang. Jeg hadde kanskje tenkt noe i retningen Skjennungstua - Frøensvollen, etter første klatringen i vettakollstien til Ankersveien, Ankersveien til snuplassen gjennom svingene i Gaustadskogen.
10 min meg og 15 meg der, jeg sier at det der finner man ut av og at man med unntak av syklinga til starten på makstid, singletrack, mye nedover og god stemning ikke trenger å se seg blind på hva andre gjør...hehe Det store spm derimot er jo om det er mange nok som synes konseptet med litt sykling og grillings fenger nok til at man setter av en dag og evt kveld til dette.
#132663224/01/201216:57
Skal være litt seriøs: Selve opplegget med hva slags etapper det burde være mener jeg er en sånn sak som blir til mens man diskuterer dette. Hvis det skulle vise seg å være stemning for noe som dette så vil det være en større utfordring å få opplegget til å gli enn det vil være å finne kule spots å sykle på. For ikke å snakke om at opplegget med mat og drikke utover kvelden må bli noe langt utover den vanlige grillinga som foregår de tusen hjem......akkurat dette har jeg ne del erfaring med så den saken er om ikke biff så ihvertfall (asperøykt) entrecote ;D
#132665324/01/201217:49
Vi får lage noen aktuelle segmenter på Strava så fort snøen går. Da ser vi sånn ca tidsbruken. Jeg har sykler å teste i slikt terreng og melder meg frivillig til fungere som prøvekanin.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#132665624/01/201217:54
En annen tanke jeg har hatt tidligere er om det kanskje er mulig å gjennomføre noe slikt og basere tidtagningen på Strava. Ulempen er jo selvsagt at det potensielt kan ekskludere noen, men på den andre siden; vil konseptet være lettere å gjennomføre da?
Jens
#132672824/01/201220:03
Stravafornoe?!? Viktig å ikke gjøre dette for hightech, dessuten så er det kanskje ikke så dumt å ha noen med god gammeldags walkietalkie og stoppeklokke der ute hvis noe skulle skje.......på den annen side så har jo den nymotens saken man ringer med uten plugg i veggen og kan brukes tom i bilen vært til megen nytte for meg etter jeg anskaffet meg en slik til jul. Men det er jo særs viktig at vi ikke ekskluderer folk pga noe nymotens (funksjonelt) tullball
#132677324/01/201221:12
Tullball og tullball fru blom. Fordelen er at du slipper styr med tidtaging, det skjer av seg selv. Eller hokus pokus filokus som man også sier. Ta en titt på hjemmesiden til Strava.
Jens
#132682024/01/201222:51
Det kunne feks vært 2 SSer, hvor en kunne gått fra skjennungstua-vettakollen-riksen også jukse litt på klatringa ved å ta banen opp og finne en eller annen bra (finnes mange) sak ned mot bogstad/wyller/sørkedalen på dette viset holder vi oss med unntak av riksen utenfor allfarvei også.
Til SS2 kan stien fra Bjordammen via Ringerikstjern til Søndre Ringerike gård like nord for bunnen av Wyllerløypa være en mulighet. Lenge siden jeg har syklet der, men det var en av mine favoritter da jeg bodde i "strøket".
Ellers må da Sjennungstua-Vettakollen-Riksen være flott. 10 minutter er ikke enduro!!1
Redigert av perano; 25/01/201208:22. Rediger grunn: nord...
Var ikke veldig seriøst ment det der da, funker det så funker det. Som sagt så har jeg med unntak av enduroprinsippene lite eller ingen bestemte ideer om hvordan selve rittet skal gjennomføres. Om dette skulle finne på å gå fra tankespinn til realitet så trengs det innspill og entusiaster som deg og de andre Når det er sagt så er jo ikke tilbakemeld på tråden helt i toppskiktet så langt ihvertfall. Uansett så er det jo hyggelig at red har funnet den såpass interessant at den har blitt sticky topic
[Re: perano]
#132682624/01/201222:58
Det kunne feks vært 2 SSer, hvor en kunne gått fra skjennungstua-vettakollen-riksen også jukse litt på klatringa ved å ta banen opp og finne en eller annen bra (finnes mange) sak ned mot bogstad/wyller/sørkedalen på dette viset holder vi oss med unntak av riksen utenfor allfarvei også.
Til SS2 kan stien fra Bjordammen via Ringerikstjern til Søndre Ringerike gård like nor for bunnen av Wyllerløypa være en mulighet. Lenge siden jeg har syklet der, men det var en av mine favoritter da jeg bodde i "strøket".
Ellers må da Sjennungstua-Vettakollen-Riksen være flott. 10 minutter er ikke enduro!!1
Sterkt inspill på SS2, den der er fin og passer bra med BBQ og overnattingslocation også:D
Godt å høre at andre synes 10 min er litt kort, kan det henge sammen med alder mon tro
#132683124/01/201223:14
Flott initiativ, kan bli veldig gøy! Med litt innsats fra oss på østkanten av byen kan jo dette bli en minicup og.
Haukåsen er perfekt for enduro med minst tre SSer: Radaren-Kroktjern-Lutdalen, Radaren-Lauvtjerns vestside-Lut og Radaren-Lauvtjerns østside-Evensmåsan).
Opplagt base for arrangementet er Mariholtet, som skulle ha det meste av fasiliteter, pre- & postride.
#132683324/01/201223:17
Hørtes artig ut. Passer det i programmet kan jeg godt enten bli med i pyseklassen eller kanskje være nyttig i noe tidtagergreier om det er av interesse.