Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Terrengsykkeljomfru

Terrengsykkeljomfru #1325725 22/01/2012 19:36
melkor Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hei!
Nå har jeg snoket rundt på dette forumet i cirka 9 måneder og har funnet ut at jeg får ta det dristige steget inn i lyset og presentere meg selv, samtidig som jeg søker litt hjelp fra dette forumets vise synsere;)

Mitt navn er Aleksander, er 27 år og kommer fra Tønsberg. Min bedre halvdel lurte meg til Holmestrand, noe som merkelig nok har ført til at jeg har blitt særdeles opptatt av friluftsliv og trening:) Som så mange andre her inne lever jeg også i systemutviklingsbransjen thinking

Nå har det seg slik at jeg er veldig glad i å sykle, og har fått veldig sansen for terrengsykkel (i hovedsak gjennom dette forumet og det flotte bladet) - MEN, jeg har ennå ikke fått kjøpt meg min første 'ordentlige' sykkel.

Høsten og vinteren har blitt brukt til utallige timer på en tacx flow (og jeg har blitt hekta).

Jeg har vel også brukt 9 måneder på å legge til rette for hvorfor jeg bør få lov til å bruke utallige tusener av kroner på en sykkel hos min bedre halvdel;)

Så valgets kval, jeg vet det er en mengde tråder med slike spørsmål og dere er sikkert lei av å svare, men jeg føler jeg trenger litt tips og hjelp her...

Jeg har tenkt som følger:
Jeg kommer til å sykle grus, og en del sti, men ikke _sykt_ krevende teknisk sett. Jeg har også ambisjoner om å være med på noen ritt i år. (Jeg er også ritt-jomfru). Jeg er 185 og veier rundt 93kg (har noen kilo å gå på med andre ord...)

Ettersom jeg er rimelig fersk og nybegynner vil jeg starte med en hard-tail, jeg er åpen for 29'er, men har ikke noen spesiell preferanse akkurat her... Jeg håper på en grei start i prisklassen 10-15k...

Jeg har sett et par alternativer, men jeg er HELT åpen for innspill og tips.

Noen erfaringer med denne:
http://www.merida-bikes.com/en_int/bike/2012/209/MTB+Hardtails/O.Nine+Pro+1000-D
Denne har jeg sett til 9999,-

Evt så jeg at White XC Ultimate Carbon 2011 var på tilbud nå til 14.999,-

Og hva med denne:
FULL DYNAMIX F29 X.9 CARBON TERRENG 2012
http://bikeshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=19129
Noen erfaringer?

Det ble en veeeldig lang post:)
Håper på hyggelige svar!

Hilsen Aleksander

Re: Terrengsykkeljomfru [Re: melkor] #1325752 22/01/2012 20:30
Andrehua Offline
Besatt
Besatt
Hei! Og velkommen til forumet, her vil du få stort sett all hjelpen du trenger.. ICON_SMILE

Til valg av sykkel: Tror du vil få mye mer for pengene dine om du kjøper en brukt (og velholdt sykkel) via forumet her f.eks..

En 2011 modell til 10-15.000 vil stort sett ha kostet 20-30.000 ny ifjor. Jeg gjør dette hvert år.. Og får stort sett igjen nesten det samme neste år, da jeg tar meget godt vare på "babyene mine".. ICON_SMILE

Av de du listet opp likte jeg Full Dynamix'en best. Deler kan byttes litt etterhvert, og husk det er han oppå som står for farten, ikke sykkelen.. ICON_WINK

Re: Terrengsykkeljomfru [Re: melkor] #1325754 22/01/2012 20:34
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: melkor
Hei!
Nå har det seg slik at jeg er veldig glad i å sykle, og har fått veldig sansen for terrengsykkel (i hovedsak gjennom dette forumet og det flotte bladet) - MEN, jeg har ennå ikke fått kjøpt meg min første 'ordentlige' sykkel.

Høsten og vinteren har blitt brukt til utallige timer på en tacx flow (og jeg har blitt hekta).

Første gang jeg har hørt om en som begynte med rulle og ble hekta på sykling.

Har ikke noe formening om hvilken sykkel du skal ha deg, det blir sikkert moro uansett!

Velkommen, og lykke til!

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Terrengsykkeljomfru [Re: DavidS] #1325759 22/01/2012 20:40
melkor Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hehe, ja jeg har jo syklet litt asfalt da, så blir vel feil å påstå at jeg ble hektet av rulla;) Har ennå ikke fått et hat-forhold til min rulle som så mange andre her inne - håper jeg holder den holdningen en stund til!

Re: Terrengsykkeljomfru [Re: Andrehua] #1325761 22/01/2012 20:43
melkor Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Takk for input! Jeg er åpen for å kjøpe brukt ja, men er fortsatt veldig 'usikker' - det er jo en del penger og jeg vil nødig kjøpe noe som jeg 1 måned senere angrer på... Selv om jeg sikkert kommer til å ha lyst til å oppgradere etter noen måneder;)

Synes også at Full Dynamixen så bra ut utstyrsmessig, men har lite erfaring og har ikke sett så mange kommentarer her inne rundt syklene som bikeshop selger heller.

Re: Terrengsykkeljomfru [Re: melkor] #1325766 22/01/2012 20:54
Andrehua Offline
Besatt
Besatt
Det er vel ett ganske nytt merke her til lands, og vanskelig å si noe om kvaliteten på hjula f.eks.. Hjulene er vel egentlig det viktigste på en sykkel.. Er de lette OG holdbare, så er endel gjort allerede.

Kommer nok flere svar her etterhvert. ICON_SMILE

Re: Terrengsykkeljomfru [Re: melkor] #1325771 22/01/2012 21:11
svk Offline
Medlem
Medlem
Høres jo ut som en 29er hardtail er bra for deg! Ser Oslo Sportslager har noen Everest Twenty9 igjen fra i fjor, jeg er veldig godt fornøyd med 2009-modellen.

http://www.oslosportslager.no/produkt/everest-twenty9-2011-terrengsykkel-26389.aspx

Re: Terrengsykkeljomfru [Re: melkor] #1325772 22/01/2012 21:13
Telemark Skier Offline
Entusiast
Entusiast
Gi gass Melkor og nyt dagene når vårsola tiner grus i Holmestrand & Tønsberg !

For min del hadde jeg ikke kjøpt min første terrengsykkel på nett (du sier vel ikke at du skal det heller). dette fordi du ikke vet hva du trives med av ramme. Og 'Nette' gir dessverre ikke svar på det. www adresser gir svar på så godt som alt, men dessverre gir ikke www adresser service. Du bor i Holmestrand, det er kort vei til Bikeshop i Horten - ta turn dit da vel yes
Hadde ringt først og lagt fram tankene slik at dem kunne satt sammen en ramme eller to for deg å teste litt.

Man kan jo selvfølgelig kjøpe en sykkel her på forumet og bli knallfornøyd. Muligheten du da har er å prøve før du kjøper, men det kan jo hende du må farte litt rundt på Østlandet

Du vet sikkert at alle deler kan byttes og tilpasses din stil, lengde og foretrukket sittestilling, men ramma's geometri kan du ikke endre.

Om du finner en carbon ramme som passer deg så kan det godt hende du finner samme ramma i alu til halve prisen.

LYKKE TIL, bruk vinteren til valget og våren til tuning!
Tur tips rett ved der du bor:
Skibergfjell (Vestfolds høyeste) mellom Hoff og Eidsfoss gir gode muligheter for lange trekk opp grusbakker (parker ved riksveien) Når du kommer opp til stien imot "toppen" har du fine stier som ikke er altfor tekniske. Velger du rundtur så har du 'FeelGood' flytstier ned imot masse fin grus. NB! Ta med kart

-------
ride it !
Re: Terrengsykkeljomfru [Re: melkor] #1325773 22/01/2012 21:14
Z
Zaskarin Offline
Avhengig
Avhengig
Z
I denne pris kategorien ville jeg sett på diamant og nakamura.
Får du lettere sykkel med like bra eller bedre utstyr.

Re: Terrengsykkeljomfru [Re: melkor] #1326545 24/01/2012 14:15
BikeTorjus Offline
Veteran
Veteran
her er noen Brukte og noen nye sykkler fra finn som du kan se på.

flere sykkler i området ved deg det er en del av sykklene som er nye også.

jeg andbefaler spesielt denne: Specialized stumpjumper comp carbon 29 2011 har 2012 modellen selv og syntes det er en rå sykkel.

Eller denne: scott scale 30 2010 ubrukt han burde kunne gå ned litt i pris også og da er det mye sykkel for pengene (kan være at den er for liten).

Eller denne litt over budsjettet, men er vært det. Specialized stumpjumper expert carbon (26)

Redigert av BikeTorjus; 24/01/2012 18:00. Rediger grunn: enda et sykkel forslag

Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora

Moderator  support