Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Brøyting av sykkelfelt - hvem ringer jeg til?

Re: Brøyting av sykkelfelt - hvem ringer jeg til? [Re: Alpers] #878803 25/01/2010 14:48
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: Alpers
det er enklere å akseptere og således tilpasse seg de nåværende forhold, heller enn å forandre hele virkeligheten.

Klart vi bare skal tilpasse oss forholdene slik de er. Bare måk all snøen over i feltet vårt. Den blir jo borte i løpet av påsken. Takk-takk! Ta det som ligger på fortauet også, ja. Takk-takk. Vi tar alt sammen.

Men...de "nåværende forhold" som vi må akseptere, stopper jo ikke ved snøen, mørket og glatta. Selve sannheten er jo at vi som sykler om vinteren, tilhører en liten gjeng egoistiske kverulanter som er en fare for oss selv og andre. Vi lever ut våre livskriser ved å drive hensynsløs risikoatferd (kondomkledt, selvsagt, selv om vinteren). Vi hindrer andre. Og vi gjør det unødig.

Bare passér med 30 cm avstand, ja. Det spiller ingen rolle om det ikke er plass foran. Værsågod, kjære leddbuss. Bare ta deg til rette og klem meg flat mellom sida di og disse parkerte bilene. Ingen problem. Jeg er jo bare en hensynsløs syklist, så jeg tilpasser meg virkeligheten.

Re: Brøyting av sykkelfelt - hvem ringer jeg til? [Re: P_Dalen] #1324719 19/01/2012 13:49
Sancho Panza Offline
Entusiast
Entusiast
Frisker opp denne igjen.

Syklet ned Kongsveien i morges og sykkelfeltet var forsøkt brøytet etter gårsdagens snøfall, likevel er det fortsatt så mye snø der at forhjulet mange steder sporer av.

Er det da OK å legge seg ut i veien der det er mindre snø, men mer biler?

Re: Brøyting av sykkelfelt - hvem ringer jeg til? [Re: astein] #1324726 19/01/2012 14:00
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Er det ikke trygt eller fremkommelig å sykle i sykkelfeltet må du absolutt benytte det alminnelige kjørefeltet (Om det er tryggere)

Re: Brøyting av sykkelfelt - hvem ringer jeg til? [Re: astein] #1324844 19/01/2012 20:25
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Sjekk denne:
"Oppdaget et hull i veien? Passert et påkjørt trafikkskilt? Sett et trafikksignalanlegg ute av drift, eller er det mørke gatelys i området der du bor?

Ved å benytte denne applikasjonen kan du raskt og enkelt melde fra om feil og mangler direkte til Bymiljøetaten i Oslo kommune."

Den støtter innsending av melding om manglende brøyting, inkludert manglende brøyting gang- og sykkelvei.

For android:
https://market.android.com/details?id=no.ok.it.bym.melding&feature=search_result

eller denne om du har iPhone:
http://itunes.apple.com/ca/app/bymelding/id493000805?mt=8

Redigert av tobiast; 19/01/2012 20:33.
Re: Brøyting av sykkelfelt - hvem ringer jeg til? [Re: tobiast] #1324899 20/01/2012 06:10
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
All ære til dem som prøver å melde fra, men jeg har mine tvil om det hjelper.

For i Oslo garanterer nemlig Samferdselsetaten at de fleste sykkelveier og sykkelfelt ikke blir brøytet. Det fremgår av noe de kaller serviceerklæring for brøyting og strøing av kommunale veier:

Sykkelveier og sykkelfelt som er definert som hovedsykkelvei skal brøytes og strøs.
(...) De andre sykkelveiene/-feltene vil bli benyttet til snølagring

En hverdagslig situasjonsrapport:

Redigert av P_Dalen; 20/01/2012 11:02.
Re: Brøyting av sykkelfelt - hvem ringer jeg til? [Re: P_Dalen] #1324913 20/01/2012 07:20
Sancho Panza Offline
Entusiast
Entusiast
Har i hvert fall meldt fra om Kongsveien, om det er flere som mener det kan brøytes bedre skader det ikke å melde fra.

I dag tok jeg fortauet langs Mosseveien inn til byen, og der var det OK brøytet og heftig saltet, så der går det greit så lenge man ikke tar igjen eller møter andre folk (den problemstillingen slapp jeg i morges).

Re: Brøyting av sykkelfelt - hvem ringer jeg til? [Re: astein] #1324926 20/01/2012 08:09
tron Offline
Besatt
Besatt
Noen som har opplevd at kommunen faktisk har gjort noe med ting dere har rapportert gjennom bymeldings-appen? Ikke noe jeg har registrert er utbedret.
Ang. brøyting av sykkelfelt, forstår jeg at de må brukes til snølagring. I hvert fall midlertidig. Men i de gatene hvor kommunen ikke har noen ambisjon om å holde dem åpne gjennom vinteren, burde jo skiltene fjernes! Bilistene forventer jo at vi skal ut i sykkelfeltet med en gang de ser sykkelfeltskiltet - at det ligger 40 cm snø i sykkelfeltet er de ikke så oppmerksomme på.

Re: Brøyting av sykkelfelt - hvem ringer jeg til? [Re: tron] #1324936 20/01/2012 08:22
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: tron
Men i de gatene hvor kommunen ikke har noen ambisjon om å holde dem åpne gjennom vinteren, burde jo skiltene fjernes! Bilistene forventer jo at vi skal ut i sykkelfeltet med en gang de ser sykkelfeltskiltet - at det ligger 40 cm snø i sykkelfeltet er de ikke så oppmerksomme på.

Godt poeng! Forøvrig er jeg en av de som er svært fornøyd med snøbrøytingen, men det er vel fordi jeg stort sett sykler gang - og sykkelveien langst Rv4 og Ring3 til jobb. Disse strekningene er stort sett brøytet før kl 0800, noe jeg synes er veldig bra.

Re: Brøyting av sykkelfelt - hvem ringer jeg til? [Re: astein] #1324942 20/01/2012 08:36
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Jeg sykler i veibanen ned Kongsveien, og jeg tror det hjelper lite å klage til Oslo kommune. Når det brøytes, blir det alltids noe snø igjen. Kombinert med store mengder saltlake, blir dette en guffe som kastes ut i sykkelfeltet.

Skal det være mulig å styre med forhjulet, må kommunen bruke veldig mye tid på å få bort denne guffa, og det kan jeg ikke tenke meg at de vil.

MEN - finnes det alternativer ned Kongsveien? Hva med veien på andre siden av trikken inni skogen ned til Ekebergrestauranten, og hva med derfra og ned til Gamlebyen? Noen forslag? Jeg er villig til å bruke noen minutter mer bare jeg slipper Kongsveien.

Og i samme slengen (om kommunalt ansatte skulle lese dette), hvorfor i huleste brøytes ikke Kongeveien fra Prinsdal skole til kommunegrensen til Oppegård? Denne veien brukes av svært mange, og nabokommunen brøyter sin del av den. Det må jo være fint å få sluset grønne pendlere gjennom en fint brøytet skogsbilvei i stedet for gjennom Prinsdalen og riksveien.

H

NOTS
Re: Brøyting av sykkelfelt - hvem ringer jeg til? [Re: tron] #1324968 20/01/2012 09:26
tobiast Offline
Ivrig
Ivrig
Noen som har opplevd at kommunen faktisk har gjort noe med ting dere har rapportert gjennom bymeldings-appen? Ikke noe jeg har registrert er utbedret.

Jeg har gjort noen tester, og to lys som ikke lyste har i alle fall blitt utbedret. Meldingene går for øvrig rett til de som har ansvaret for utbedring.

Mvh
Tobias (som har vært involvert i utvikling av den aktuelle app-en)

Re: Brøyting av sykkelfelt - hvem ringer jeg til? [Re: HaraldW] #1324975 20/01/2012 09:39
tron Offline
Besatt
Besatt
Sitat: HaraldW
Jeg sykler i veibanen ned Kongsveien, og jeg tror det hjelper lite å klage til Oslo kommune. Når det brøytes, blir det alltids noe snø igjen. Kombinert med store mengder saltlake, blir dette en guffe som kastes ut i sykkelfeltet.

Skal det være mulig å styre med forhjulet, må kommunen bruke veldig mye tid på å få bort denne guffa, og det kan jeg ikke tenke meg at de vil.

Leste et innlegg i Aften forleden der innsenderen beskyldte entrepenørene for å brøyte raskest mulig med minst mulig slitasje på utstyret - at de altså ikke senker skjæret tilstrekkelig ned mot bakken, og dermed ligger det igjen et godt snølag.
Mulig han har rett. Jeg registrer i hvert fall at det ligger igjen mye løssnø selv etter brøytingen er gjort. Når de heller salt på dette, får man den håpløse potetmelsnøen som både er glatt og umulig å styre i. Det er utrolig at det ikke er krav til grad av snøfjerning FØR saltet strøs på.

Re: Brøyting av sykkelfelt - hvem ringer jeg til? [Re: P_Dalen] #1324985 20/01/2012 10:07
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: P_Dalen
All ære til dem som prøver å melde fra, men jeg har mine tvil om det hjelper.

For i Oslo garanterer nemlig Samferdselsetaten at de fleste sykkelveier og sykkelfelt ikke blir brøytet. Det fremgår av noe de kaller serviceærklæring for brøyting og strøing av kommunale veier:

Sykkelveier og sykkelfelt som er definert som hovedsykkelvei skal brøytes og strøs.
(...) De andre sykkelveiene/-feltene vil bli benyttet til snølagring

Spør du meg, så er jo dette fantastisk stoff for en journalist. Harald ? ;-)

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Brøyting av sykkelfelt - hvem ringer jeg til? [Re: tron] #1324988 20/01/2012 10:09
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Leste et innlegg i Aften forleden der innsenderen beskyldte entrepenørene for å brøyte raskest mulig med minst mulig slitasje på utstyret - at de altså ikke senker skjæret tilstrekkelig ned mot bakken, og dermed ligger det igjen et godt snølag.
Mulig han har rett. Jeg registrer i hvert fall at det ligger igjen mye løssnø selv etter brøytingen er gjort. Når de heller salt på dette, får man den håpløse potetmelsnøen som både er glatt og umulig å styre i. Det er utrolig at det ikke er krav til grad av snøfjerning FØR saltet strøs på.

Velkjent sak, alle som ønsker å bevare dyre brøyteskjær lengst mulig gjør det sånn.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Brøyting av sykkelfelt - hvem ringer jeg til? [Re: Anders A-R] #1324998 20/01/2012 10:32
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Anders A-R
Velkjent sak, alle som ønsker å bevare dyre brøyteskjær lengst mulig gjør det sånn.

Jeg lurer på om det er dette, å holde skjæret litt for høyt, som gjør at skjæret begynner å slå slik at det blir utrolig humpete å sykle. Ser for meg at hvis skjæret lå mot bakken så ville det være større sjanse for at skjæret går stødig.

Re: Brøyting av sykkelfelt - hvem ringer jeg til? [Re: astein] #1325006 20/01/2012 10:46
tron Offline
Besatt
Besatt
Om det er slik at entreprenørene hever skjæret med overlegg slik at det blir liggende igjen snø, så bør de jo pålegges å kjøre kostemaskin etterpå. Salt rett i et snølag på 5 cm er jo ikke akkurat noe som hever trafikksikkerheten, tvert imot!

På sykkelveien langs RV4 ser jeg at de av og til kjører en slik kostemaskin, og det er jo utrolig effektivt om det ikke er for mye snø.

Re: Brøyting av sykkelfelt - hvem ringer jeg til? [Re: Dan] #1325012 20/01/2012 10:53
Lenny Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Dan
Sitat: Anders A-R

Jeg lurer på om det er dette, å holde skjæret litt for høyt, som gjør at skjæret begynner å slå slik at det blir utrolig humpete å sykle. Ser for meg at hvis skjæret lå mot bakken så ville det være større sjanse for at skjæret går stødig.

Hvis skjæret ligger helt nede, vil det kunne treffe kumlokk og andre ting som stikker litt opp. Da ødelegger man ikke bare selve skjæret. Hydraulikk og bæreoppheng får seg også en trøkk, og de risikerer dager og uker på verksted. I tillegg kan kumlokk bli revet opp og slengt bortetter veien.

Noen er vel mer redd for utstyret sitt enn andre, og kjører med skjæret unødvendig høyt oppe.

"I'd take the awe of understanding over the awe of ignorance any day." - Douglas Adams

Re: Brøyting av sykkelfelt - hvem ringer jeg til? [Re: tron] #1325020 20/01/2012 11:10
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Om det er slik at entreprenørene hever skjæret med overlegg slik at det blir liggende igjen snø, så bør de jo pålegges å kjøre kostemaskin etterpå. Salt rett i et snølag på 5 cm er jo ikke akkurat noe som hever trafikksikkerheten, tvert imot!

På sykkelveien langs RV4 ser jeg at de av og til kjører en slik kostemaskin, og det er jo utrolig effektivt om det ikke er for mye snø.

Hehe, det er det som er så fint med å ha de såkalte funksjonskontraktene. De setter grenseverdier for brøyting basert på trafikkmengde/snømengde/veitype.
Så det brøytest ikke oftere enn det som er kriteriene for gitt veistrekning, og da garantert ikke veldig mye bedre enn det som er nødvendig for å oppfylle kontraktskravet.

Når det gjelder belastninger på skjæret så er det selvfølgelig en sak som avhenger av veitypen og typen skjær. Noen kjører med skjær for å ta slaps, og da kan det være en plast/gummilist i stedet for rent stål som brukes mot underlaget. Da er ikke oppheng/hydraulikk like utsatt.

Sitat: Dan

Både ja og nei, det har gjerne med vekt av selve skjæret å gjøre også. Er skjæret lett, og attpåtil heves noen cm vil det lettere få fritt spillerom til å vandre fritt. Dersom det senkes/presses mot underlaget blir slitasjen større, men resultatet bedre.
På sykkelveier brukes gjerne små "hagetraktorer" og mindre redskap, og da blir det gjerne litt for lett så fort det er is og hard snø.

Redigert av Anders A-R; 20/01/2012 11:14.

Re: Brøyting av sykkelfelt - hvem ringer jeg til? [Re: astein] #1325023 20/01/2012 11:15
tron Offline
Besatt
Besatt
Anders A-R som brøyteminister! Nå!

Re: Brøyting av sykkelfelt - hvem ringer jeg til? [Re: tron] #1325125 20/01/2012 16:12
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
yes Jeg er klar!
Og jeg vet hva slags utstyr jeg skal ta med meg for å fikse snøbelagte sykkelstier i Oslo!

Statens Vegvesens konferanse "Vinterdagene" på Beitostølen i 2008.

Redigert av Anders A-R; 20/01/2012 16:13.

Re: Brøyting av sykkelfelt - hvem ringer jeg til? [Re: tron] #1325267 20/01/2012 22:19
P
P_Dalen Offline
Veteran
Veteran
P
Men i de gatene hvor kommunen ikke har noen ambisjon om å holde dem åpne gjennom vinteren, burde jo skiltene fjernes! Bilistene forventer jo at vi skal ut i sykkelfeltet med en gang de ser sykkelfeltskiltet - at det ligger 40 cm snø i sykkelfeltet er de ikke så oppmerksomme på.

Jeg synes ikke det er noe godt forslag å fjerne sykkelfeltskilt om vinteren. Bilister får pent lære seg at det er en frivillig sak å sykle i sykkelfeltet. Alt for mange tror åpenbart at det er forbudt å sykle i kjørefeltet der det er sykkelfelt.

Men det er selvsagt både tillatt og helt legitimt å sykle i kjørefeltet der det er sykkelfelt, f.eks.

- før man skal svinge til venstre,
- før en innsnevring (trafikkøy f.eks.)
- når man sykler forbi andre syklister i sykkelfeltet, eller
- når det er snø eller andre hindringer i sykkelfeltet.

Dette må bilister lære seg uansett.

Re: Brøyting av sykkelfelt - hvem ringer jeg til? [Re: astein] #1335803 13/02/2012 19:53
K
kodax Offline
Veteran
Veteran
K
De først par vinterturene har virkelig gitt mersmak! Litt kjøligere etter tre måneder i Australia, men med riktig antrekk er det like moro.

Jeg (kona?) hadde egentlig bestemt meg for å bare sykle fortauet i Kongsveien, men nedover fra Sjømannsskolen føles det foreløpig tryggere i veibanen enn på et trangt og slapsete fortau. Oppover kjører jeg kun fortau; tungt og glatt, men god trening.

Forøvrig er jeg overrasket over antall morgenmørkeryttere nedover helt eller nesten uten lys, (men sikkert noen som syns min rullende hjuletre-fremtoning også ser teit ut:)

Re: Brøyting av sykkelfelt - hvem ringer jeg til? [Re: kodax] #1335989 14/02/2012 09:27
HaraldW Offline
Besatt
Besatt
Sitat: kodax
Forøvrig er jeg overrasket over antall morgenmørkeryttere nedover helt eller nesten uten lys, (men sikkert noen som syns min rullende hjuletre-fremtoning også ser teit ut:)

Hjuletre, den var fin! ICON_LAUGH

Men +1 på den med manglende lys. I forrige uke tråkket jeg meg oppover fortauet langs Kongsveien, og jeg har ingen prestisje i tempoet.
Likevel - på veien forbi meg i høyt tempo kom en godt voksen mann, la oss si over 55 et sted. Han syklet på en gammel sykkel med rustent drivverk, på tungt gir og med gummistøvler på beina. Gubben slo alle på hastighet opp bakken med sin høyreiste Brelett-stilling.

Det som ødela det hele var at mannen syklet både uten hjelm og lys. Hadde han brydd seg litt om slikt, hadde han vært min helt. Gummistøvler liksom!

H

NOTS
Re: Brøyting av sykkelfelt - hvem ringer jeg til? [Re: astein] #1336168 14/02/2012 16:05
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Flere e-post til Trondheim bydrift har iallefall ikke ført noe sted.
I dag var det 15cm isslaps på gang/sykkelvei da de hadde brøytet den bort fra veien og opp på fortau.

Barn, eldre, uføre og hjulbrukere har stor problemer med å komme seg hjem fra jobb og skole nå.
I natt blir det minusgrader og morgendagens jobbpendling interessant.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Brøyting av sykkelfelt - hvem ringer jeg til? [Re: Knirkekne] #1336431 15/02/2012 09:22
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Knirkekne
Flere e-post til Trondheim bydrift har iallefall ikke ført noe sted.
I dag var det 15cm isslaps på gang/sykkelvei da de hadde brøytet den bort fra veien og opp på fortau.

Her er fortauet ditt, Knirkekne!
Og litt av grunnen til at det ikke ble jobbsykling på meg i dag frown

Det var flere som valgte veibanen i går pga. dette, men det å sykle oppover Byåsveien er ikke videre bra for vårt rykte. Og bilistene ser jo ikke hvor ille gang- og sykkelveien er, det er en stor brøytekant som hindrer sikten. Og om de hadde sett det, så tror jeg ikke de hadde utvist større forståelse av den grunn...

Redigert av Ola R.; 15/02/2012 09:22.
Re: Brøyting av sykkelfelt - hvem ringer jeg til? [Re: astein] #1336460 15/02/2012 10:08
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
haha, ja der er den :-D

Jeg hadde et håp om at det var brøytet i løpet av gårkvelden, så jeg tok sjansen på å sykle i morges. Smale hybridpigger og dødsforakt holdt farta oppe, men det var en del innvendig banning og forhjulsskrens.
Jeg svetter litt ved tanken på at jeg skal oppover den veien også.

Sykle i veibanen der er jo totalt uaktuelt på den strekningen. Ingen retrettmuligheter med slike brøytekanter.

Sukk x 1000000000

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Brøyting av sykkelfelt - hvem ringer jeg til? [Re: astein] #1336477 15/02/2012 10:39
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Jeg pleier å sykle ganske tidlig, og før kl 07 syns jeg det er helt kurant å velge veibanen nedover (med trykk på nedover) Byåsveien. Hjemover er det uaktuelt, iallefall for min del.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support