Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Moccamann

Re: Moccamann [Re: Raskall] #1323045 15/01/2012 12:53
Andrehua Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Raskall
Hovedreaksjonen min går ikke hovedsaklig på ordet "mokkamenn". Men han sa at sangen fikk en ny betydning eller noe sånt. Når man ser på teksten så kan man lese ganske mye mer inn i kommentaren.

Plumbo - Møkkamann Lyrics

Langt inne skauen ja så bor det, en som ikke mange før har møtt.
Bygda er på vakt og de hakke ikke ro, ja skauen skjuler noe fælt og noe sprøtt.
Han er aldri nede i bygda blant andre, han lever ensom oppå skogens høye *tind*.
Vi veit når han er ute for og vandre, vi kjenner lukta ja den følger norda vind.

For det er møkkamann som er ute,
han er på leit etter kjerringa si,
han lokker på a med fløyte,
men dama er rein fantasi

Før så levde møkkammannen,
med sin kjære, i et lit hus,
men en dag så fant hun en annen ,
siden den gang falt livet hans si grus.

han er på leit etter kjerringa si.
Han lokker på a med fløyte,
men dama er rein fantasi

Når sola står på himmeln og vi sitter rundt et bord,
da er det lite tegn, på liv i der fra nord
men plutselig går alt i svart og nordavinden flår,
det høres ut som Tor med hammeren slår.
Det merkes på bygda om kvelden, vi lukker døra og tar på lås og slå.
Og se folk ute da er sjeldent, alle vet hva som vil skje og hvor de skal gå.

men dama er rein fantasi

men dama er rein fantasi

Tror du folk tenkte gjennom teksten der og da? Eller tror du Plumbo har gjort det? Dumt å komme med hele sangteksten.. Han prøvde å være morsom uten egentlig å tenke så mye. Og dreit seg ut...

Re: Moccamann [Re: perbl] #1323046 15/01/2012 12:56
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: perbl

I så måte kan man jo reflektere over Tshawes kvinnesyn, som betegner folk som "fittehøl". Har han et alvorlig dårlig syn på kvinner, eller var dette bare en smakløs kommentar med et uheldig ordvalg?

At Tchahwe som elsker å få oppmerksomhet bl.a. ved å slenge med leppa både i og utenfor låtene nærmest bryter sammen pga. av termen "mokkamenn" er jo nesten litt underholdende. Plumbo-medlemmet ser i all fall ut til å prøve å leve opp til renommeet som band med "tekster med høy folkelig faktor og sjarm" (Wikipedia).

Det sosialmedielle Norge kommer nok de nærmeste dagene til å være meget opptatt av å finmåle rasisme opp mot sexisme. Også et eksempel på hvordan sosiale medier hele tiden krever påfyll for å legitimere sin eksistens, noe som per dags dato nok resulterer i større grad i kvantitet enn kvalitet.

Jeg advarer i hvert fall alle mot å omtale sitt fødested som "møkkahøl" fra nå av - eller enda være "mokkahøl". En utilgivelig utskeielse sett ut fra en dagsaktuell kontekst.

Martin

Re: Moccamann [Re: M@rtin] #1323050 15/01/2012 13:17
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: M@rtin
Jeg advarer i hvert fall alle mot å omtale sitt fødested som "møkkahøl" fra nå av - eller enda være "mokkahøl". En utilgivelig utskeielse sett ut fra en dagsaktuell kontekst.

Betyr det også at jeg ikke lenger kan omtale munnen min som mokahølet når jeg drikker frokostkaffen min?

Re: Moccamann [Re: Dan] #1323051 15/01/2012 13:20
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Du ville nok oute deg som typisk representant for kaffebøndene.

Martin

Re: Moccamann [Re: M@rtin] #1323054 15/01/2012 13:33
bik3man Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Også et eksempel på hvordan sosiale medier hele tiden krever påfyll for å legitimere sin eksistens, noe som per dags dato nok resulterer i større grad i kvantitet enn kvalitet.

Kjære deg, slik har da dette forumet holdt på i 10 år :-)

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Moccamann [Re: M@rtin] #1323058 15/01/2012 13:55
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K

At Tchahwe som elsker å få oppmerksomhet bl.a. ved å slenge med leppa både i og utenfor låtene nærmest bryter sammen pga. av termen "mokkamenn" er jo nesten litt underholdende. Plumbo-medlemmet ser i all fall ut til å prøve å leve opp til renommeet som band med "tekster med høy folkelig faktor og sjarm" (Wikipedia).

Jeg havnet i høst på fest/nachspiel der Tshawe med noen venner dukket opp utpå kvelden. En av festens kvinnelige deltagere fra søramerika, forøvrig brun i huden, slengte vistnok noen kommentarer til ham som ble oppfattet som dypt rasistiske. Jeg fikk ikke med meg hva som ble sagt, men det ble uansett endel oppstandelse og Tshawe virket oppriktig lei seg og såret. Jeg syntes dette var litt pussig, at en popstjerne lot seg vippe så lett av pinnen av en "no-body". Jeg vet ikke helt hvordan man skal tolke det, men det kan hende at dette stikker dypere enn det en skulle tro. Ikke vet jeg, men hadde jeg vært popstjerne tror jeg at jeg hadde kjørt en mer konfronterende linje ICON_SMILE.

Forøvrig: Som en kuriositet kan jeg nevne at dette var samme kvelden som Madcon hadde spilt for Märtha Louise i hennes 40-års lag og Tshawe fikk store nyhetsoppslag for å ha rappet med seg krystall fra slottet. Vel, jeg kan nå avsløre for det store internettet at denne krystallen havnet i en bålpanne på Vålerenga som påseilede festdeltagere sto å varmet seg rundt.

Re: Moccamann [Re: bik3man] #1323070 15/01/2012 14:47
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg syns de som snakker om folk som tøyser med egen hudfarge og etnisitet innad i vennegjengen, og de som trekker inn komikere (Cris Rock ble nevt på Twitter), eller Pondus-saken tidligere i uken bommer litt på et sentralt aspekt her.

Innad i en vennegjeng er alle trygge på hverandre, og man kjenner egne og hverandres grenser, det kan derfor ikke sammenlignes med en situasjon hvor man mottar en pris foran et publikum både på fjernsyn og i salen. Når det gjelder humor-delen går den i det store og det hele ut på å harselere med stereotypier og lignende, og det hele foregår i en arena hvor "alt" er lov, noe som ikke kan sies om en prisutdeling på TV.

I tillegg var visst poenget med vitsen noe sånt som "Dere er mørkhudede, haha", noe som er ganske ukult.

At Tshawe reagerer med noen ufine kommentarer er i grunnen greit for meg, forstår godt at han blir opprørt. Selv reagerte jeg heller ikke noe særlig på hans bruk av "fittehøl", og jeg tviler på at det sier noe som helst om hans kvinnesyn, selv om jeg kanskje hadde valgt å kalle ham et rasshøl selv. (Betyr det at jeg har et tvilsomt menneskesyn?)

Re: Moccamann [Re: bik3man] #1323091 15/01/2012 15:59
Cervin Offline
Veteran
Veteran
Dette irriterer meg egenlig en del.
Jeg er imot rasisme, men jeg mener ikke at å kalle dem moccamenn er noe de skal få lov å hisse seg opp over. Hele greiene virker for meg som en stor fest med fulle folk hvor en har sagt ett feil ord om alfahannen, og derfor skal bli banket opp av alle.

Southpark hadde en episode hvor noe av det samme skjedde. Randy tabbet seg ut og sa nigger på tv, og ble plaget og utstøtt etterpå.

Det må gå ann å se forskell på ord og hva som var meningen med det.

Always looking for the next trail.

Kristiansand Sykkelpark
Re: Moccamann [Re: FHanserud] #1323095 15/01/2012 16:26
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: FHanserud
I tillegg var visst poenget med vitsen noe sånt som "Dere er mørkhudede, haha", noe som er ganske ukult.

Nei, poenget med vitsen var at møkkamann og mokkamann er to veldig like ord. I en sosial sammenheng hvor alle innblandede hadde kjent hverandre godt og vært trygge på hverandre så ville dette ha vært et helt ålreit ordspill som alle hadde humret over. Plumbo-mannen bommet på sammenhengen, men det synes jeg ikke er ille nok til at han skal henges ut som simpel rasist med dårlig humor. Humoren var bra nok, den var bare fryktelig malplassert.

Re: Moccamann [Re: Cervin] #1323096 15/01/2012 16:26
parkprest Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Cervin
Dette irriterer meg egenlig en del.
Jeg er imot rasisme, men jeg mener ikke at å kalle dem moccamenn er noe de skal få lov å hisse seg opp over. Hele greiene virker for meg som en stor fest med fulle folk hvor en har sagt ett feil ord om alfahannen, og derfor skal bli banket opp av alle.

Southpark hadde en episode hvor noe av det samme skjedde. Randy tabbet seg ut og sa nigger på tv, og ble plaget og utstøtt etterpå.

Det må gå ann å se forskell på ord og hva som var meningen med det.

Hvis du tar et raskt overblik over norsk musikk- og kulturliv tror jeg du fort vil oppdage at "alfahannen" er kritthvit.

Når du snakker om meningen bak tror jeg du er inne på essensen i dette. Sannsynligvis har ikke Blokkhus fra Plumbo den oppfatning at fargede mennesker er mindreverdige eller stereotype, men når han ser på prisutdelerne klarer han ikke å se forbi hudfargen deres allikevel.

Og han klarer ikke å holde kjeft om det engang, på direktesendt TV ! For madcon gutta som sannsynligvis er blitt minnet på hudfargen sin ca 34.548 ganger mer enn nødvendig allerede er det selvsagt krenkende.

Redigert av parkprest; 15/01/2012 16:27.

pedalistisk !
Re: Moccamann [Re: parkprest] #1323098 15/01/2012 16:34
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: parkprest
Sannsynligvis har ikke Blokkhus fra Plumbo den oppfatning at fargede mennesker er mindreverdige eller stereotype, men når han ser på prisutdelerne klarer han ikke å se forbi hudfargen deres allikevel.

Hva hvis prisutdeleren hadde vært rødhåret med fregner og Plumbo-mannen hadde fleipet med det, ville det ha vært ok? Jeg tror den beste måten å "se forbi hudfarge" er å se hudfarge, å avdramatisere den isteden for å late som at den ikke finnes.

At vi fortsatt er redde for å si at noen er mørkhudet i en sammenheng der det ville vært naturlig å beskrive en annen som lyshåret, skjeggete eller veldig høy viser at mørk hudfarge fortsatt blir sett på som noe negativt. Ved å se hudfargen som like naturlig som andre trekk kan vi etter hvert kvitte oss med de negative assosiasjonene. Å stå frem som offer i denne saken, slik Madcon gjør, tror jeg ikke akkurat gjør dagene enklere for mørkhudede.

Re: Moccamann [Re: bik3man] #1323099 15/01/2012 16:35
Tex Offline
Besatt
Besatt
Og i et forsøk på å få roet gemyttene:

"Plumbo-uttalelsen var harry, men ikke rasisme"

http://www.aftenposten.no/kultur/--Na-ma-NRK-og-alle-roe-seg-ned-6742054.html

.... men er ikke dette diskriminerende mot de 2787 her i landet som heter Harry?

Re: Moccamann [Re: Dan] #1323107 15/01/2012 16:48
parkprest Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Dan
Hva hvis prisutdeleren hadde vært rødhåret med fregner og Plumbo-mannen hadde fleipet med det, ville det ha vært ok? Jeg tror den beste måten å "se forbi hudfarge" er å se hudfarge, å avdramatisere den isteden for å late som at den ikke finnes.

Dersom vi kunne se tilbake på en historie der rødhårede var utsatt for systematiske overgrep og undertrykking ville det absolutt ikke være ok.

Jeg sier ikke at man skal late som om det ikke finnes, jeg sier at man skal late som om at det ikke betyr noe. Helt til den lykkelige dagen da det faktisk ikke betyr noe. Altså at det ikke har noen mening å bemerke det. Akkurat som med fregner eller rødt hår.

pedalistisk !
Re: Moccamann [Re: bik3man] #1323115 15/01/2012 17:06
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Opel mokkabil!

Noe for førerkortløse Lamborghini klemtomaner med sterk onanilyst?

http://m.dinside.no/php/art.php?id=886974

Re: Moccamann [Re: bik3man] #1323127 15/01/2012 17:28
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Er det bare jeg som reagerer på at en sånn låt kan få "Spellemann" (det heter jo egentlig "Spelemannsprisen")? Regner med at det var avstemning?

Tenk at i Sverige ble grammisen nedlagt når Philemon Arthur & the Dung fikk pris. Her til lands får Plumbo prisen og hele nasjon bryr seg bare om hva de sier på scenen...

Re: Moccamann [Re: bik3man] #1323132 15/01/2012 17:35
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Ja det værste er at en sånn låt kan vinne. Skikkelig møkkalåt! ICON_SMILE

Re: Moccamann [Re: bik3man] #1323143 15/01/2012 17:58
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: bik3man

Jeg har mørkhudede og ikke-etnisk-norske bekjente som er så trygge på seg selv og sin posisjon at de flåser i vei om sin egen hudfarge eller bakgrunn. Og hvis andre gjøre det, så serveres kommentarer om blekansikt og blendatryna tilbake i all vennskapelighet.

I dagens Norge kan man spøke om absolutt alt mellom himmel og jord, men altså ennå ikke hudfarge.........

Det har jeg også, og jeg tror nok de fleste ser på dette som storm i vannglass, godt hjulpet av elitistiske hovedstadsmusikere.

Sitat: bik3man

De største drittungene i går var Terje fra Kaizers og Madcon sjøl.

Kaizers er vel bare sure fordi de aldri vinner noe som helst selv... Noe som ikke er så rart når man ser hvilket nivå man må synke til for å fremheve seg selv. Hadde jeg selv vært så indignert over noens uttalelser tror jeg heller jeg hadde dratt hjem.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Moccamann [Re: bik3man] #1323148 15/01/2012 18:13
Cervin Offline
Veteran
Veteran
Hadde gutta fra Madcon reagert som voksne folk hadde det ikke vært noe problem. Jeg ser likt på hudfarge, som høyde. Det at du er brun eller gul eller hvit eller blå, spiller ingen rolle, alle likestilte.
Jada sorte har blitt undertrykt i mange år, men er vi ikke snart ferdig med det??

Og jeg sa aldri at Madcon var alfahannen i Norsk musikk.
Men at hele sirkuset med han fra kaizers og madcons oppførsel er sånn. Som fjortisser på fest. Hvor hvis han kuleste gutten i klassen blir fornærmet av en av nerd, og alle på festen vil banke opp nerden. Den effekten hadde madcons oppførsel.

Always looking for the next trail.

Kristiansand Sykkelpark
Re: Moccamann [Re: bik3man] #1323152 15/01/2012 18:17
Tex Offline
Besatt
Besatt
Ja dette var ille greier.

Dog ikke verre enn at Dagsrevyen nettopp kjørte full reprise på hele opptrinnet!

Re: Moccamann [Re: bik3man] #1323158 15/01/2012 18:27
bik3man Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Funnet via fjesboka:

http://rabiatius.com/2012/01/15/dere-er-fittehol-alle-sammen/

Også funnet på fjesboka:

"Skulle gjerne ha sett like stort fokus og engasjement hos både presse og kjendiser når det kommer til den virkelige rasismen - den som utøves hver dag i arbeidslivet og i samfunnet vårt generelt. Den som bunner i helt andre og langt farligere ting enn et kleint forsøk på å være morsom. Da hadde vi kanskje kommet noen vei."

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Moccamann [Re: bik3man] #1323177 15/01/2012 19:03
krok Offline
Avhengig
Avhengig
Kaisers Orkestra er i full gang med planleggingen av en følsom støttekonsert etter det tragiske som skjedde i helgen.

Re: Moccamann [Re: Tex] #1323181 15/01/2012 19:15
StigB Offline
Señor
Señor
Sitat: Tex

Dog ikke verre enn at Dagsrevyen nettopp kjørte full reprise på hele opptrinnet!

He he, jeg så det først nå i kveld å skjønner ikke hva folk offer seg for. Skal vi ha et samfunn der ingen tåler noen verdens ting. Da er det på tide at vi legger oss under dynene alle sammen og holder kjeft.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Moccamann [Re: StigB] #1323188 15/01/2012 19:25
F
FuzzyLogic Offline
Bah..
Bah..
F
Sitat: StigB
Sitat: Tex

He he, jeg så det først nå i kveld å skjønner ikke hva folk offer seg for. Skal vi ha et samfunn der ingen tåler noen verdens ting. Da er det på tide at vi legger oss under dynene alle sammen og holder kjeft.

"Åndseliten" har fremelsket en fornærmelse/offerkultur uten sidestykke, dette var vel et oppgulp fra den siden....

Re: Moccamann [Re: Cervin] #1323191 15/01/2012 19:35
M
marius_kj Offline
Entusiast
Entusiast
M
Jeg er sikker på at dette straks er over og at alle er enige om at dette var en flåsete og idiotisk kommentar sagt i beruset tilstand.
Sitat: Cervin

Jada sorte har blitt undertrykt i mange år, men er vi ikke snart ferdig med det??

Nå tar jeg sitatet ditt litt ut av sammenheng, og legger sikkert mer i det enn det du hadde tenkt, men mener det er noen ting som bør belyses.

Mulig du er ferdig med det, men det er vel opp til de som har vært utsatt for "det" som må få bestemme når de ikke lenger føler seg støtt? Akkurat som vi burde si at jøder snart bør slutte å ta seg nær av holocaustvitser da, eller?

Det verste jeg hører er folk som sier "Herregud, hva er det som er så ille med å bli kalt svarting da? Jeg hadde ikke brydd meg hvis noen hadde kalt meg hviting."

1: Hvite har vel ikke helt den samme historien å vise til.
2: Det bør aldri være opp til "mobberne" å bestemme om "ofrene" burde ta seg nær av det de sier.

"The problem with quotes found on the internet is that they're not always accurate." - Abraham Lincoln.
Re: Moccamann [Re: marius_kj] #1323201 15/01/2012 19:58
perbl Online
More than words
More than words
Sitat: marius_kj
2: Det bør aldri være opp til "mobberne" å bestemme om "ofrene" burde ta seg nær av det de sier.

Dette har i såfall noen interessante implikasjoner.

Jeg mener det bør være rom for en rasjonell diskusjon av reell hensikt og ordvalg. Av og til er det bare et smakløst ordvalg, og ikke noen målrettet mobbekampanje, og av og til henger det ikke på grep i det hele tatt å dra mobbekortet.

Per B.
Re: Moccamann [Re: perbl] #1323206 15/01/2012 20:16
M
marius_kj Offline
Entusiast
Entusiast
M
Alt kan vel diskuteres. La oss kalle det hovedregelen da, så finnes det selvsagt unntak.
Tror alle skjønner hva som menes. Og mener selvsagt dette på generelt grunnlag, uten å trekke inn spellemann-saken.

Redigert av marius_kj; 15/01/2012 20:23. Rediger grunn: La til

"The problem with quotes found on the internet is that they're not always accurate." - Abraham Lincoln.
Re: Moccamann [Re: ] #1323208 15/01/2012 20:17
StigB Offline
Señor
Señor

På nyhetene nå er alle parter overrasket over at dette er blitt opphauset.

En må vel kunne skille mellom fleip og tull og ondskapsfullhet.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Moccamann [Re: ] #1323211 15/01/2012 20:21
M
marius_kj Offline
Entusiast
Entusiast
M
Det vet du godt. Joda, alle hudfarger har vel opplevd sin del med diskriminering/forfølgelse, men de siste århundrene er det vel liten tvil om hvem som har blitt utsatt for det _mest_.

Re: Moccamann [Re: bik3man] #1323221 15/01/2012 20:31
Jokis Offline
Ivrig
Ivrig

Re: Moccamann [Re: StigB] #1323222 15/01/2012 20:32
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: StigB

På nyhetene nå er alle parter overrasket over at dette er blitt opphauset.

En må vel kunne skille mellom fleip og tull og ondskapsfullhet.

Vet ikke hva som har blitt sagt, men skjønner at dette er den store "snakkisen". Alle radiokanaler tok opp denne saken i dag, mens jeg kjørte fra Hemsedal tilbake til Oslo.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Side 2 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support