Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Hvordan trener dere med pulsklokke?

Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: Larsemannen] #1322276 13/01/2012 09:07
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Tror jeg har en CD liggende med PT5 fra ei klokke som forsvant. Send meg PM hvis det er interressant så kan jeg lete litt og sende per post.

Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: thomasengen] #1322460 13/01/2012 14:27
bulldogman Offline
Fersking
Fersking
Sitat: thomasengen
jeg synes polar protrainer er veldig bra og vil savne den når jeg går over til Garmin.
1) Har du husket å endre sonene både på klokken og i protrainer?
2) første du bør gjøre for mest effekt av pulsklokken er å finne din terskelpuls. f.eks www.melkesyrefabrikken.no eller hos Nimi på ullevåll: http://www.hjelp24.no/prisinformasjon/prislister-article1680-655.html
3) les en del her:
4) avhengig av hva du trener mot og når, så kjør en del langintervaller nå i sone 3 og så mer mot sone 4 nivå utover tidlig våren
5) endring av soner på klokken gjør du i Settings-->features-->sport zones og der setter du kun inn de prosentene jf tabellen fra olt lenger opp. Z1 = 51-70, Z2=71-81, Z3=82-87, Z4=88-92, Z5=93-100. Endring av soner i Protrainer husker jeg ikke detaljert, men er på en av menyene på høyre side

Takk for svar, thomasengen ICON_SMILE

Legger ved 2 stk printScreen med noe tekst.

Takk så mye for linker :-)

langintervaller er tingen altså? Dette gjelder både sykling,ski,løping? Noen forslag hvordan jeg bør sette opp en økt på evt sykkling eller ski? Er ikke så glad i løping, men begynner vel med det nå med denne coole klokka.

Vedlegg
sone_1.jpg (29.02 KB, 83 nedlastinger)
add_sone_1.jpg (67.9 KB, 80 nedlastinger)
Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: bulldogman] #1322476 13/01/2012 15:05
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
om skjermbildene. Første skjermbilde er ikke 4 forskjellige soner, men du kan velge mellom 4 ulike sonegrupper. Dvs man kan ha en soneinndeling for løping med andre verdier kontra sykkel osv. Det bruker ikke jeg for blir for omfattende. Bruker kun sport zones 1. Det andre skjermbildet må jeg evt se nærmere på.

hvor mange timer i uken trener du? (planer om å trene)
på sykkel så kjører jeg nå ca 2 intervalløkter i uken. En langintervall på 4-6x10 minutt i sone 3 og en 4x4 i sone 4 / evt en langintervall til. Ellers har jeg en intervalløkt på løping med staver (elghufs) på ca 5x5 minutt i sone 3 eller 4. Eller på ski nå som snøen tildels har kommet.
Kjør ellers rolig på langtur hvis mulig (evt rulla) + basis styrke 1-2x30 minutt i uka. (rygg, mage osv)

har du lite tid til trening = tren mest mulig hardt - men gjerne lenger enn 4x4 også.
har du mye tid så gjør som over, men langturer i tillegg

men viktigst: ha det gøy og varier for ikke å bli lei ICON_LAUGH

PS! ble kanskje litt raskt skrevet/forklart - men du skjønner bildet?

Redigert av thomasengen; 13/01/2012 15:39.

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: Larsemannen] #1322502 13/01/2012 16:30
bulldogman Offline
Fersking
Fersking
Hei igjen.

Har i alle år trent mye styrke på gymmen, men det har vært veldig opp og ned med trening de siste årene, har trent, men detti ut litt for ofte.

Er i godt sig nå, og det vil vedvare. Vinter blir det stort sett gym og sykling på gymmen, varierer med ofte svømming. Bortoverski kjøpte jeg i fjord og tar turer oftere. Men med denne klokka så blir det ekstra moro og trene jevnlig og følge med. Lurer på hvordan man kan se på grafer at man blir bedre form, men da må jeg legge inn riktig data og se etter en mnd. Mange trener vel feil så dem blir overtent eller trener for lett. Ligge der man skal for og øke kondis og bli mye bedre form er mitt mål. Kan ikke si kondisen er den beste, men det bør øks raskt.

Sommeren er det mest sykling i marka, liker veldig det. Er på jakt etter en veldig god terrengsykkel og får vel reise i butikken. Fulldempet vs demping kun foran. Liker en fet Fulldempet for det igjen mener jeg gjør det mer moro å sykle. Men jeg har forstått at det ikke alltid er best. Sykler jo mest på stier.

Bør jeg kjøpe rulle?

Vel jeg sporet litt av ovenfor.

Kan du ikke bare stikke innom meg og sette opp klokka mi, Thomas " ler"

Syns sone 3 høres mye ut, dvs puls som er ganske høy, phu.....hard start.

Har du greie på walk test i proTrainer? Det skal gjøres nøyaktig. Gå i rimelig god fart i to kilometer, jevn fart. Men oppsette sier at man må stille inn puls på 5sec intervall, og da datt jeg ut. Ser ut som jeg trenger en trener.

Svar når du har tid, her var det mye.....hehe

Nå må jeg lese om sykler, må jo feste gadgets fra polar på biken.

Erik

Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: Larsemannen] #1322507 13/01/2012 16:44
bulldogman Offline
Fersking
Fersking
Jeg trener 4-5 dager i uka, tid varierer fra 1-2 timer, men kan også gå over to timer.

Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: Larsemannen] #1322553 13/01/2012 18:46
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
å kjøpe rulle er avhengig av hvilke andre treningsmuligheter du har. er jo lite snø og knall mulighet for å sykle ute nå (avhengig av hvor du bor). piggdekktur på meg i helgen på barfrost/hard snø.
Sone 3 er ikke så ille, men på rulla kan psyken være avgjørende. Sone 3 ute på sti er "enkelt". intervallturer på sti er helt toopp. har et par steder jeg har fra 10-17 minutt som man da får trent O2 og teknikk på sti med intervaller.

walk test i protrainer har jeg ikke prøvd/tenkt å prøve. kun den med hvilepuls. Viktigst ellers er melkesyreterskel jf over. Det kan du jo teste selv også. søk på TS-forum og du ser (flere) forslag.

Redigert av thomasengen; 13/01/2012 18:53.

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Hvordan trener dere med pulsklokke? [Re: Larsemannen] #1322666 14/01/2012 10:00
L
lille gutt Offline
Avhengig
Avhengig
L
Har samme erfaring som anonymous13 ved bruk av puls klokke, tror nok det er rittnerver selv om jeg ikke akkurat føler meg så nervøs før ritt, men det er vel spenningen i kroppen.....

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support