Det er ikke mulig å justere vandringsjustering på talas.
Jeg har brukt en Rip9 med Talas 34, som har samme "head angle" som Ripley.
Jeg er, som du vet liten, så jeg synest ripen klatret utrolig bra i 110mm innstilingen fordi jeg klarte ikke helt å holder framhjulet ned på terrenget i 140 like bra. Det er mulig det hadde hjulpet hvis jeg prøvd en mindre ramme, eller var litt høyere og fikk litt mer vekt over styret?
Uansett, så var det kun de bratteste kneikene jeg brukte talas instillingen, men det tro jeg alikevel det er greit å kunne bruker også på transport etappene.
Bortover-nedover var det helt suverent. Jeg kunne heller ikke tenker meg noe slakkere "head angle", men dette er også mulig fordi min RDO oppføre seg som en 26`er i kvikkhet, men alikevel beholder sin stor hjul fremkomlighet.
Men 110mm er da tenkt brukt bare i bratte klatringer, og ikke bortover? Min opprinnelige tanke var å bruke 120mm bortover og oppover, og så åpne opp for 140mm vandring i nedkjøringene. Men som du sier, Rob, det funket bra med 140mm utenom de bratteste kneikene. Litt vrient dette her, synes jeg.
Får man full vandring på F34, da? Med FIT F29 100 RLC får jeg maks 85 av 100mm. Og er det mulig å modifisere FIT-gaflene for å få full vandring på samme måte som de gamle åpent bad-gaflene(kutte ned demperstaget)?
Noen flere innspill på hvilken gaffel som burde velges?
Mission accomplished, Evan, and we look forward to 2012 when we’ll get to watch you rip on the Tranny some more. Speaking of rip, we’ll also get you on a nice new prototype Ripley 29, hopefully instilling fear on the psyches of your starting line cohorts.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
German:A Xcite Criterion 120mm er superlett (1430g) med 36mm bein og har blitt testet av Twentynineinches.com med bra omtale. Koster E999. Det snakkes også om en rimeligere Boost-versjon med alu-ytterbein (100g tyngre) til E699 og en 140mm versjon på gang i kommentarfeltet under oppsummeringen. Er AC på 535mm en utfordring? I følge Scot skal styrerøret på en XL bli 106mm langt (som vel er rimelig kort).
Delivery Update: The Ripley 29 is currently in development, prototype testing is going extremely well. First deliveries will happen sometime in 2012. Right now, we don't know when that will be. We do know that it will not be in the first quarter of the year.
Geometrien skal nå være spikret, og hjulavstanden skal være lik som for SL-R (1105 mm for Large). Før jul testet de to prototyper i Large med 120mm gaffel, og nå etter jul kjører Scot sitt eksemplar med 140mm gaffel. Den skal produseres på samme fabrikk som SL-R. Denne informasjonen skal i følge min kilde på mtbr.com komme rett fra Scot Nicols. Scot er forresten veldig åpen når man sender spørsmål til ham om Ripleyen.
Satser på at vi kan se en trillende Ripley i Drammensmarka i løpet av 3. kvartal. Heia Ibis. Og samtidig så er vi vel glad for skikkelig testing, Simen. Vi som har eid sykler som kansje hadde litt vel kort time-to-market.
Delivery Update: The Ripley 29 is currently in development, prototype testing is going extremely well. First deliveries will happen sometime in 2012. Right now, we don't know when that will be. We do know that it will not be in the first quarter of the year.
Geometrien skal nå være spikret, og hjulavstanden skal være lik som for SL-R (1105 mm for Large). Før jul testet de to prototyper i Large med 120mm gaffel, og nå etter jul kjører Scot sitt eksemplar med 140mm gaffel. Den skal produseres på samme fabrikk som SL-R. Denne informasjonen skal i følge min kilde på mtbr.com komme rett fra Scot Nicols. Scot er forresten veldig åpen når man sender spørsmål til ham om Ripleyen.
Samme akselavstand som SL-R er jo smått oppsiktsvekkende, men det viser vel at Ibis ikke ønsker å kompromisse på sine "kjerneverdier" og at det nye dw opphenget er helt sentralt for å kunne levere den velkjente "Ibis_nimbleness" på en storhjulsplattform. Blir særdeles spennende å følge utviklingen, jeg aner konturenene av en sykkel som vil sette standarden i kategorien (Slik taler selvsagt en ekte Ibisfanboy...)
"Jeg aner konturenene av en sykkel som vil sette standarden i kategorien" Sånn skal det låte! Ibis 29er´n ser fin ut. Den kan godt bli mitt neste jern dersom ikke Intense hoster opp noe tilsvarende. Men foreløpig er det jo bare en luftsykkel. Jeg er ganske sikker på at dersom H.C.Andersen skulle hatt seg en 29r, så hadde det blitt denne. Regn 2013. I mitt tilfelle 2014, for jeg vil høre hvordan eksenterfjæringen fungerer først. Eksentervugge istedenfor linker er forøvrig ikke noe nytt. Suzuki prøvde det ut på sine RM "G" moto-crossmodeller i 1986.
Greit nok at Ibis har hatt endel forsinkelser, men det får da være måte på pessimisme!
Interessant sammenlikning med motocross, men de trengte vel egentlig ikke noe annet enn en single pivot med progressivt demperoppheng, det var vel derfor eksenterlinker (med nålelager) ikke ble en suksess der? Opphenget med eksenterlinkene bør ikke oppføre seg anderledes enn en vanlig DW-Link, men vi får jo se.
Delivery Update: The Ripley 29 is currently in development, prototype testing is going extremely well. Our next announcement about the Ripley 29 will be when it is ready to ship. We anticipate that will be sometime in the second half of 2012. We'll release all the final details then: pricing, sizing, colors, geometry, components, etc. In the mean time, we're working very hard to get it in your hands as fast as we can.
There’s often a lot of secret stuff at Sea Otter. Some of it is concealed out the back in a locked case, only to be shown to those in the know. Other times, it’s kept under wraps and only let out when the team racer is on course (like Ibis’ Ripley 29er which made an appearance in the XC race, but which wasn’t shown at the booth)
Ryktene på MTBR sier også at insiderne prøvesykler den nå og at den er awesome. Naturligvis.
Spennende, men likevel akkurat det som Ibis sier at de holder på med om dagen. Likevel, kanskje litt overraskende at den brukes i et XC-ritt nå. Kan bety at de har syklet nok sti til å være sikker på kvalitetene der, og at de vil teste den ut i ritt. Hadde vært kult med noen bilder av "prototypen" i aksjon.
Cristobal har vært innom Ibis i løpet av sommeren og sett hva de holder på med: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1446481 og kan melde om at Ripley er i produksjon og at de satser på å ha den på lager mot slutten av September (i USA). November i Norge?
Cristobal har vært innom Ibis i løpet av sommeren og sett hva de holder på med: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1446481 og kan melde om at Ripley er i produksjon og at de satser på å ha den på lager mot slutten av September (i USA). November i Norge?
Siden jeg først var innom gjengen i Santa Cruz måtte jeg jo spørre litt hva annet de jobbet med om dagen (dvs. ved siden av Riply++).
Selv om svaret var noe kryptisk (ingen bombe akkurat) virket det faktisk som om 650b var på blokka der i gården også. Uansett; det tar vel trolig vinter og votter før vi ser noen lansering av denne/disse modellene... Må dog innrømme at jeg har et ørlite håp om at min neste stihoj blir en 650 fra Ibis!
Ibis Mojo HD (leik i skog, mark & fjell) / Diamant Mammut og Micro Black (ren transport)
Nå kan vel både Mojo og HD kjøres med 650b-hjul allerede etter hva jeg leser.
Jøss. Det hadde ikke jeg fått med meg.
Er dette etter tips/"råd" fra Ibis, eller er det rett og slett noen som har prøvd seg frem? Utfra min egen HD160 klarer jeg ikke helt å se for meg at jeg skulle klare få plass til et hjul med 1,5'' større diameter...
Uansett, dersom det skulle gå; vil ikke dette påvirke hele Mojoens geometri? Styrevinkel ville vel forbli den samme, men flere andre geometriske mål ville jo endres (øke), eller?