Alpinsko, spesialmodell eller tilpasning?
|
Alpinsko, spesialmodell eller tilpasning?
09/01/2012 08:50
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Årets investering på alpinfronten blir et par alpinsko. Jeg skal handle i Alpene, i St. Anton antar jeg, på en butikk der de har et stort utvalg og høy ekspertise på tilpasning av sko. Grunnen til at jeg vil ha et par tilpassede sko er at jeg har relativt brei fot med høy rist og er plaget med kramper i fotbladet, speseilt når jeg må ta T-krok heis. Det har sikkert noe å gjøre med den statiske spenningen som lett oppstår da. Nå lurer jeg på en ting: Bør jeg starte med en modell som i utgangspunktet er ganske brei, og la dem jobbe videre med den (kanskje det bare er innerstøvel som må tilpasses) eller kan jeg velge fritt når de uansett kan blokke ut skallet osv.? Med andre ord; har det mye å si hvilket skall jeg tar når de uansett kan utvide det? Det er selvsagt ikke aktuelt å ta det trangeste racingskallet, men utvalget av breie modeller er ganske snevert (synes jeg). De kan jo gi meg gode råd i butikken, men jeg vil sondere litt på forhånd. Så langt har jeg sett meg ut denne skoen som utgangspunkt, den er ekstra brei. http://www.langeskiboots.com/NO/NO/super-blaster_LB14010_product_men-boots-11.htmlEr det noen som har prøvd den? Jeg er vel en middels alpinist som først og fremst skal ha en sko til løssnøkjøring.
Redigert av erikskon; 09/01/2012 08:55.
|
|
|
Re: Alpinsko, spesialmodell eller tilpasning?
[Re: erikskon]
09/01/2012 08:59
|
Loki
Besatt
|
Besatt
I St.Anton kjøper du Strolz, noe annet er galskap! For den ultimate opplevelse tar du bussen til Lech og Strolzbutikken, men de er superflinke i St. Anton også.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
[Re: Loki]
09/01/2012 09:09
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ja, det var like før jeg gjorde det i fjor. Men det blir alvorlig dyrt da, det blir vel godt over 6500 kr og enda litt til og så har de ingen form for "gå funksjon" eller gummibelegg under sålen. Om jeg velger en vanlig sko fra øverste hylle så regner jeg med å komme unna med rundt 4500 med en spesialinnersko.
|
|
|
09/01/2012 09:17
|
pilaren
Entusiast
|
Entusiast
Mitt tips er å prøve mange støvler for å se hvem som sitter best på foten. Jo bedre den sitter jo mindre trengs å justeres og blokkes. Så slipper du å bruke dyrebar puddertid på å få justert inn de tinga de ikke fikk riktig på første forsøket. kramper i fotbladet forebygges effektivt med en hard formstøpt såle som de lager på en halvtimes tid.
|
|
|
09/01/2012 09:31
|
Teletori
Ringrev
|
Ringrev
Eg har slitt mye med kramper i fotbladet både på telemark, alpint og sykling.
Formstøpte såler funket ikke for meg, da foten min kollapset under støpinga, og da var eg like langt. Etter at eg fikk Surefoot såler så har eg nesten ikke hatt kramper i fotbladet. De blir laget ved at man setter foten i nøytral, og det kommer det noen pinner opp slik at en får et "avtrykk". Deretter så blir det frest ut en såle som er tilpasset foten min.
Har forøvrig Superblaster skoen, med Surefoot innersko, og er meget godt fornøyd! Gåfunksjonen er ikke veldig å skryte av, men til heisbasert offpist, og litt touring, så funker det helt fint.
|
|
|
09/01/2012 09:58
|
pilaren
Entusiast
|
Entusiast
Sålene jeg bruker ble varmet og formet etter fotavtrykket mitt i ei form og de kostet ca 500. Har vel hatt 300 skidager på dem uten at de er vesentlig deformert. Det jeg har sett av Surefootsåler har virket veldig mykt og lite holdbart.
|
|
|
[Re: pilaren]
09/01/2012 10:10
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ja, mye av svaret ligger nok i et par gode såler. Jeg planlegger å ta en tur til en ortoped her i Trondheim, jeg må innrømme at jeg er skeptisk til alle disse spesialsålene som man støper på sportsbutikker. Dersom man har et problem så kan det jo hende at man skal korrigere foten og ikke ta en avstøpning av skavankene. Etter hva jeg har hørt koster en såle fra en spesialist 700-800 kr og skal være av svært god kvalitet. Om det koster 500 å få en sportsbutikk å støpe et par såler, uten noen som helst medisinsk utdanning, vil jeg si at det er billig å få et par til 800 fra en medisinsk utdannet spesialist.
Noen som har tips om en god ortoped i Trondheim?
|
|
|
09/01/2012 10:44
|
pilaren
Entusiast
|
Entusiast
Mulig det. Men jeg tror mer på det at en fot i en god støvel med tilpasset såle bruker mindre fotsålemuskler for å holde posisjon under kjøring.
|
|
|
09/01/2012 10:53
|
Kanondal
Ringrev
|
Ringrev
Nok en her som er plaget med kramper i føttene.
Jeg har akkurat bestemt meg for å prøve å bytte støvler (nok en gang).
Hvem i hovedstaden har bra utvalg og skikkelig peiling (på føtter).
Jeg ser at såler kan være en greie. Hva med støvler med det de før kalte "foam"?
En av SYKKELGUTTA på Sæter.
|
|
|
[Re: Kanondal]
09/01/2012 12:07
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Såler er ikke bare "en greie", men greia. Jeg ville skaffet et par skikkelige tilpassede såler, helst i fra en ortoped/fysioterapaut, og prøvd det før jeg hadde kjøpt nye sko.
Dersom det ikke funker må du uansett ha skikkelige såler i de nye skoene. Siste (?) Friflyt viste alternativer til spesialtilpasning i Oslo, mange merker som har ulike former for skuminnsprøytning. Surefoot i Oslo ser ut til å få mye skryt.
|
|
|
[Re: pilaren]
09/01/2012 12:49
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Mulig det. Men jeg tror mer på det at en fot i en god støvel med tilpasset såle bruker mindre fotsålemuskler for å holde posisjon under kjøring. Jeg har absolutt trua på tilpassede såler altså. Jeg har bare mest trua på å få et par fra en ortoped, eller fysioterapeut med spesialisering på føtter, istedenfor fra en sportsbutikk. Et par godt oppbygde standard såler til 2-300 kr gjør jo skoa lysår bedre enn møkka dem blir levert med.
|
|
|
09/01/2012 14:21
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg fikk sjekket løpemønster og kjøpte sko og såler hos Löplabbet i sommer, det var verdt de få hundrelappene det kostet. Jeg har også hatt mye problemer med det samme som du beskriver, kraftig kramper som gjør det uholdbart over tid.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
09/01/2012 14:40
|
Ola_Kr
Medlem
|
Medlem
Har selv ett par Super Blaster og er veldig fornøyd, har blitt brukt i en sesong til alt mulig, både løssnø og løyper. Sitter veldig bra på meg med mine forholdsvis store og brede bein, har brukt de mer eller mindre hele dagen i 10-12 timer i en uke uten ubehag i alpene. Gå funksjonen er ikke veldig mye å skryte av, tror jeg ville valgt noe annet hvis jeg skulle gått topptur e.l, den er grei å ha på afterski men ikke noe særlig mer enn det.
|
|
|
[Re: Kanondal]
09/01/2012 18:01
|
Analex
Entusiast
|
Entusiast
Nok en her som er plaget med kramper i føttene.
Jeg har akkurat bestemt meg for å prøve å bytte støvler (nok en gang).
Hvem i hovedstaden har bra utvalg og skikkelig peiling (på føtter).
Jeg ser at såler kan være en greie. Hva med støvler med det de før kalte "foam"? Surefoot. Har full pakke derfra, såle og støpt innerstøvel i et Lange rs-w skall. De sliper og blokker til du blir 100% fornøyd. Nå kan jeg aldri gå tilbake til offtheshelf sko
|
|
|
09/01/2012 18:23
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Det blir vel godt over 6500 kr og enda litt til Ikke helt billig, men du får igjen moms på flyplassen med rett papirer. Da kommer du i nærheten av 4000 kr og dermed halvparten av prisen i Norge, med andre ord et røverkjøp :-)
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
09/01/2012 22:50
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Surefoot som er tingen! Dobermann skall kanskje?
Bruker atomic 150rt ti race, og et par atomic 120 til barnebakketøfler.
|
|
|
09/01/2012 22:52
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skumgjutna pjexar som det ofte heter i startourkatalogene er ofte ikke tingen hvis man ikke bruker støvlene ofte. Strolz det er bare et oppskrytt gammeldags merke, det blir omtrent som å skulle reise til italia for å kjøpe supersportsbil basert på en ferrari fra tidlig 70 tall. Om du skal ut å gå og har brei fot ville jeg sjekka denne http://shop.tecnicausa.com/Product/0101%2011%20COCHISE120%20120%20GLD/ski-boots-cochise Tipper den vil være bred nok samtidig som du får super gå funksjon og bombe nedover. Kommer også med utskiftbare såler sånn at du kan bytte mellom DIN såle og tursåler. Krampe i føttene kommer ofte av at foten ikke er vant med å stå i slalomstøvelposisjon. Ta på deg støvlene og spenn dem mens du ser på dagsrevyen og torsdagskveld i nydalen hele off season så skal du se krampene forsvinner 
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
[Re: sanouka]
10/01/2012 06:51
|
jens fredrik
Besatt
|
Besatt
Krampe i føttene kommer ofte av at foten ikke er vant med å stå i slalomstøvelposisjon. Ta på deg støvlene og spenn dem mens du ser på dagsrevyen og torsdagskveld i nydalen hele off season så skal du se krampene forsvinner Eller smertene kommer av at man har feil støvler. Jeg hørte på de som sa at "det går seg til". Resultatet var at halve sesongen ble ødelagt og vondt i føttene i et helt år. Om man har "rare" føtter ville jeg fått noen med peiling til å se på støvlene for deg. Det er mulig en god såle og skikkelig blokking gjør susen. Hvis det ikke fungerer er customstøvler meget bra, men dyrt. Jeg har selv Surefoot og er storfornøyd. Vær obs på at noen av selgerne der kan være litt i overkant tøffe i trynet, men det gjelder ikke alle. Om du ikke er fornøyd må du stå på krava og ikke gi deg til alt sitter 100% som det skal. Når det gjør det er opplevelsen av kontroll og komfort himmelsk. Støvlene koster flesk, men støvlene mine er helt fine etter fem sesonger og holder sikkert fem til.
|
|
|
10/01/2012 17:47
|
Hauløs
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg har også full pakke fra Surefoot og er fornøyd med det. Det er verdt å nevne at de ikke fikk det riktig på første forsøk, jeg klaget og de gjorde jobben på nytt med perfekt resultat.
Skavankene mine var latterlig høy fotbue og vonde legger(mange klønete landinger i baksetet..).
|
|
|
[Re: jens fredrik]
10/01/2012 20:26
|
StigB
Señor
|
Señor
Jeg har selv Surefoot og er storfornøyd. Vær obs på at noen av selgerne der kan være litt i overkant tøffe i trynet, men det gjelder ikke alle. Om du ikke er fornøyd må du stå på krava og ikke gi deg til alt sitter 100% som det skal. Når det gjør det er opplevelsen av kontroll og komfort himmelsk. Støvlene koster flesk, men støvlene mine er helt fine etter fem sesonger og holder sikkert fem til.
Vær forsiktig med sånne uttalelser vedr. SF, du kan fort bli uønska i butikken. Jeg stilte spørsmål og formidlet min opplevelse av av en sær kundeberhandling. Det endte med at jeg ble kasta ut for evig og altid.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
10/01/2012 20:34
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Alpin butikkenes svar på "The Soupnazi" NO BOOTS FOR YOU!!! Hæhæ, kanskje på tide at de får en konkurrent
Redigert av sanouka; 10/01/2012 20:38.
|
|
|
10/01/2012 21:13
|
StigB
Señor
|
Señor
Nå er det et stykke fra bartebyn til tigerstaden, men jeg drister meg til å legge inn en link til en tidligere tråd. Sportslaboratoriet T G Jeg skrev den saken i 2009. Jeg bruker de samme støvlene enda. Etter at han hjalp meg spenner jeg støvlene og slik sitter den hele dagen uten at det er vondt i det hele tatt, jeg kjenner at bena sitter godt men uten vondt. De første turene andre har er rene helvete, jeg setter de på og tar de av uten å ha løst en eneste spenne i løpet av dagen, og føttene er svært fornøyd. Justeringene gjør han i skallet, innvendige sålen i skallet, på selve innerstøvelen, kantingen settes riktig etter nøye måling, å så vekter han opp slik at du har lik vekt på begge skiene når du står rett. @polkaDOT, vedr. pris jeg husker ikke, men jeg tror jeg betalte et par tusen kroner den gangen. Men jeg gleder meg over det hver gang jeg er på ski.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
10/01/2012 21:19
|
Analex
Entusiast
|
Entusiast
Bootfitting som Surefoot og andre driver med er ikke noe som alltid blir perfekt på første forsøk. Småjusteringer her og der etter noen dager i bakken må ofte til og er rett og slett noe man bør regne med.
|
|
|
10/01/2012 21:25
|
sanouka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Etter jeg begynte å kjøre på Tecnica sånn ca i 2000 så har det bare vært "plug and play" for min del. Tok jo ca 25 år å skjønne det selv om guider og ellers alle man så som jobba med støvler på hele dagen alltid hadde Tecnica.
|
|
|
[Re: Analex]
10/01/2012 22:01
|
StigB
Señor
|
Señor
Bootfitting som Surefoot og andre driver med er ikke noe som alltid blir perfekt på første forsøk. Småjusteringer her og der etter noen dager i bakken må ofte til og er rett og slett noe man bør regne med. For de som kan faget anatomien og forståelsen av hvordan skoen overfører følelsen fra underlaget via ski så er det du sier ikke riktig. En gang i kjøpte jeg meg et par SX91 disse ble tilpasset av den gang en av de aller beste på området i 1984 Peter Holm. Den skoen fulgte meg nesten i 20 år. Aldrig en dag med vonde føtter fra første gang de ble spent fast i et par ski med beina oppi til de bokstavelig talt datt fra hverandre etter mange års ihuga bruk. Så gikk turen innom Surefoot, masse klunder og lite forståelse. Skor som var forferdelige å stå på ski med. En følelse av at foten romsterte inne i skoen og liten følelse med skiene og underlaget. Ingen forståelse bare den samme gamle leksa om at det går seg til. Så en runde hos Tom, og siden det har jeg ikke hatt en vond dag på ski. Jeg kan nevne at jeg har vært innom noen støvler i årenes løp på grunn av vanskelige føtter. Den dagen mine Tecnica skal byttes går turen rett til Sportslaboratoriet og Tom Gulliksen det får koste akkurat det det vil. Jeg godtar ikke noen svada om at en må kjøre støvlene inn.
|
|
|
14/02/2012 07:20
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Ja, mye av svaret ligger nok i et par gode såler. Jeg planlegger å ta en tur til en ortoped her i Trondheim, jeg må innrømme at jeg er skeptisk til alle disse spesialsålene som man støper på sportsbutikker. Dersom man har et problem så kan det jo hende at man skal korrigere foten og ikke ta en avstøpning av skavankene. Etter hva jeg har hørt koster en såle fra en spesialist 700-800 kr og skal være av svært god kvalitet. Om det koster 500 å få en sportsbutikk å støpe et par såler, uten noen som helst medisinsk utdanning, vil jeg si at det er billig å få et par til 800 fra en medisinsk utdannet spesialist.
Noen som har tips om en god ortoped i Trondheim?
Ingen tips å få?
|
|
|
17/02/2012 08:05
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Da kan jeg prøve å bidra selv. Jeg bestilte time hos Trøndelag Ortopediske Verksted, og var så heldig å bli undersøkt av en som driver mye med randonée/alpin topptur, og som bl.a. har laget såler til en guide med >100 skidager i året som har samme fotproblem som meg. Det skulle ikke skorte på erfaring i fht. alpint og topptur, m.a.o.
Sålene koster rett over 1000 kroner, og det inkluderer evt tilpasning etter at man har brukt dem litt. Sålene er ikke custombygd, det er ferdige såler som plukkes ut i fra fotanalyse, og som kan tilpasses ved sliping/oppbygging.
De kan også bygge såler helt fra bunnen, da anbefalte han å gå veien via fastlege og legespesialist for å prøve å få dette dekket av NAV. Egenandelen er ca 400 kr, hva det koster uten NAV-hjelp sa han ikke, men det er neppe billig.
Sålene varer et års tid mente han, ut i fra forutsetningen om at man bruker samme sålene i alle sko, noe han sterkt anbefalte meg.
Jeg har ikke testet sålen i randoskoene enda, så noen konklusjon har jeg ikke.
Redigert av Arne_And; 17/02/2012 08:06.
|
|
|
|
|