Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Styrketråkk og intervall om hverandre

Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: geronimo] #1319336 05/01/2012 16:04
Kjell T. Ringen Offline
Entusiast
Entusiast
Hvordan kjører dere intervallene (stå eller sittende, kadens)?

Jeg har føler de gir mest utbytte ved alt 1: sittende kadens 85- 90
Alt 2: sitt og stå hhv 30 sek hver på kadens 70-75.

Redigert av Kjell T. Ringen; 05/01/2012 16:05.
Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: geronimo] #1319354 05/01/2012 18:23
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Kjører en del lange intervaller denne tida på året, type 2x30, 1x60, 3x20, 4x15. Jeg varierer kadens innenfor det jeg føler er naturlig (ca 75-100), mest for å variere hvis jeg kjeder meg. Har ikke noe særlig tro på styrketråkk - finner rett og slett ikke noen gode "bevis" på at det funker. Det er jo også lett trening (pulsmessig), men krever mye restitusjon. Har kanskje noe får seg hvis man kjører det i bolker, eller som variasjon hvis man trener over kanskje 10 timer i uka. For oss vanlig dødlige tror jeg det er mye mer nyttig å kjøre intervaller i s3 eller s4.

Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: Frode RJ] #1319510 06/01/2012 08:20
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: Frode RJ

Samme erfaring som deg, kjører nest siste eller siste 8/9 minutters intervallen som bakketrening. Opp med belastning og ned med kadens, så vips, styrke og FTP trening på samme tid.

Uansett om man har trua på styrketråkk eller ikke er ihvertfall dette bare tull.

Styrketråkk er IKKE styrketrening og det er tvilsomt om det er terskeltrening. Du skal dra på ganske skikkelig for å nå terskelwatt på 40 RPM.

Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: geronimo] #1319547 06/01/2012 09:20
Frode RJ Offline
Entusiast
Entusiast
Så om jeg har en terskel på feks 320 Watt og kjører langintervaller med 60 rpm og 300 W så blir jeg ikke sterkere og får ikke økt kapasitet over tid???

Skjønner ikke hvorfor det er tull, kan du forklare litt bedre ?

Jeg sier ikke at det er optimal styrketrening, men god NOK styrketrening for en syklist, hvor hovedutfordringene er å holde trykket oppe i 3 timer++ under ritt.

Farrisrunden 2012
Grenserittet 2012

Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: sykkeloyvind] #1319637 06/01/2012 12:54
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: sykkeloyvind
Jeg synes det blir feil å skylde på at musikken er fastsatt. Det er veldig lite begrensende egentlig med formaterte cd-er. Men igjen det hadde vært få som hadde giddet å være med på en spinning-time hvis jeg hadde kjørt dette som en økt på rulla.
På mandag syklet jeg (6 minutter hardt - 3 minutter pause - 4 minutter hardt)x 5.
90% av Sats-deltagerne ville ha gått hjem etter andre draget.

Her er jeg temmelig sikker på at du tar feil og "undervurderer" den jevne spinningmosjonist. På senteret jeg trener hadde vi tidligere en BOC-syklist som instruktør som la opp øktene mye ala det du beskriver,metodisk og "kjedelig". Disse timene var derimot veldig populære og nesten alltid fulle. Når denne instruktøren sluttet og tilsvarende time instruert av en "spinninginstruktør", så falt oppmøte drastisk og etter et halvår var timen ute av planen.

Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: Kjell T. Ringen] #1319641 06/01/2012 13:07
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Kjell T. Ringen
Hvordan kjører dere intervallene (stå eller sittende, kadens)?

Jeg har føler de gir mest utbytte ved alt 1: sittende kadens 85- 90
Alt 2: sitt og stå hhv 30 sek hver på kadens 70-75.

Jeg kjører sittende S4 i området rundt 100 rpm, og S3 litt lavere, rundt 90rpm.

Jeg deler gjerne ut stående "pauser" mot slutten av intervallene/økta. Pauser i hermetegn, for intensiteten er det samme, men følelsen er bedre, dog bare en stund siden utnyttelsesgraden er litt dårligere stående. 75-80 rpm

Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: KenR] #1319648 06/01/2012 13:18
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Här i trondheim tror jag 3T kör 4x4 intervaller på en del spinning timmar.

Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: olechr] #1319654 06/01/2012 13:27
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: olechr
Sitat: NjuK
Virker som om mange her har dårlige erfaringer ang. spinning. Er selv spinninginstruktør, og har selv opplevd mye rart fra diverse instruktører på kurs, convention osv.
Mine timer er lagt opp etter en mal i fht. til rpm.
Men jeg blander aldri stryketråkk og andre timetyper.
Prøv flere forskjellige instruktører og finn dere en som dere trives med.

Enig med deg. Er veldig forskjellig. Selv har jeg også vært instruktør. Jeg kjørte timene som jeg ville gjort selv. Med intervall feks 4 x 10 min. Det syntes de som trener mye er bra mens de hoppefrøknene kommer bare en gang. Litt trist da hoppefrøknene kan være virkelig så lekre å se på.

hoppefrøken=Snærten dame som sitter å hopper på sykkelen og er mest opptatt av å si hun har vært der.

Hoppefrøken og instruktører som ikke gir litt av seg selv er også det verste jeg vet.
Når jeg legger opp mine timer, så tenker jeg alltid over hva jeg hadde likt å gjøre som deltager. Både musikk og løye/type.
Men det er heller ikke noen sammenheng i å være syklist og være en god instruktør.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: Frode RJ] #1319860 07/01/2012 09:05
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T

Jeg sier ikke at det er optimal styrketrening, men god NOK styrketrening for en syklist, hvor hovedutfordringene er å holde trykket oppe i 3 timer++ under ritt.

Tror du at det er hvor sterke/svake musklene i beina er som gjør at du sliter med å holde oppe "trykket" i 3 timer++?

Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: geronimo] #1320077 07/01/2012 21:51
T
TomB Offline
Fersking
Fersking
T
Har bra erfaring med interval økter først og tunge styrketråkk 40-50 tråkk pr min etterpå .flott trening ,kjører mest disse ute i slakk bakke så en bratt bakke :-)

Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: traktoregg] #1320469 09/01/2012 08:20
Frode RJ Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: traktoregg

Tror du at det er hvor sterke/svake musklene i beina er som gjør at du sliter med å holde oppe "trykket" i 3 timer++?

Nei, har jeg skrevet det noe sted ?

Se hva jeg skrev tidligere. Sier bare at disse bakkeintervallene mine bør gi meg NOK styrke til å holde 3 timer i terrenget. I tillegg selvsagt til all annen aktivetet på sykkelen.

Farrisrunden 2012
Grenserittet 2012

Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: geronimo] #1321122 10/01/2012 15:35
stosu Offline
Besatt
Besatt
Synes folk gjør treninga vanskeligere enn den trenger å være. Dersom man ikke kjører for å vinne rittene trenger man bare å ha det gøy på trening for å få en effektiv økt. Jeg tror jaggu lrm og olechr har det ganske gøy på de fleste øktene sine også ICON_WINK

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: stosu] #1321276 10/01/2012 21:55
srs Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: stosu
Synes folk gjør treninga vanskeligere enn den trenger å være. Dersom man ikke kjører for å vinne rittene trenger man bare å ha det gøy på trening for å få en effektiv økt. Jeg tror jaggu lrm og olechr har det ganske gøy på de fleste øktene sine også ICON_WINK

Er enig med deg i att mange gjør treninga unødvendig inviklet ja, men din andre påstand ser jeg meg ikke helt enig i. Hvis jeg skal holde nivået eller helst komme ennå ett hakk videre må det nok svettes ganske mange ganger i løpet av vintern på rulle. Dette er ikke like gøy hver gang, men hva skal man gjøre når man bor i dette landet og ønsker å forbedre seg.

Jeg har ett langsiktig mål on å forbedre meg, å da er det vanskelig å ha det gøy hver gang man skal trene, hvis man skal ha en effektiv økt. Tror ikke jeg er alene om å tenke slik.

It`s not the fart that kills, but the smell
-Petter Solberg-

http://rittranking.merida.no/person/64252/view
Re: Styrketråkk og intervall om hverandre [Re: srs] #1322642 14/01/2012 06:50
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: srs
Sitat: stosu

Er enig med deg i att mange gjør treninga unødvendig inviklet ja, men din andre påstand ser jeg meg ikke helt enig i. Hvis jeg skal holde nivået eller helst komme ennå ett hakk videre må det nok svettes ganske mange ganger i løpet av vintern på rulle. Dette er ikke like gøy hver gang, men hva skal man gjøre når man bor i dette landet og ønsker å forbedre seg.

Jeg har ett langsiktig mål on å forbedre meg, å da er det vanskelig å ha det gøy hver gang man skal trene, hvis man skal ha en effektiv økt. Tror ikke jeg er alene om å tenke slik.

For å bli god så må man finne ut hva som funker for seg selv. Skal man lytte til alt som blir diskutert på diverse foraer rundt omkring på nettet så har man et problem.
NASA bruker heller ikke forumer på internett hver gang de skal bygge raketter.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support