Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 6 1 2 3 4 5 6

Birkebeinersekken 2012

Re: Birkebeinersekken 2012 [Re: Laplace] #1295504 11/11/2011 07:36
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Laplace
Hvilke krav stilles egentlig til arrangøren? Selv ville jeg ha gått tilbake til 3.5kg sekk fra start til mål og ikke noe mer. Da er det opp til hver enkelt. Men som sagt er jeg usikker på hva som er kreves fra arrangøren.

Problemet til arrangøren av birken, i motsetning til de fleste andre arrangement, er at det er så utrolig mange deltakere.
Dersom noe skulle skje - eksempelvis at det raskt og uventet blåser opp til storm på fjellet - vil det ta ganske lang tid før en er istand til å evakuere alle ned i "sikkerhet". Under slike forhold vil et sett tørt undertøy, lue og votter, og et sett vindtett tøy, gjøre situasjonen langt mindre dramatisk og kritisk. I ekstreme tilfeller ser jeg ikke bort fra at dette kan kan redde svært mange liv.
At gjennomsnittsnormannen ikke er erfaren nok og bevandret i friluftslivets lunefulle sider er et faktum, og dersom en overlater til deltakerne selv å vurdere hva som er lurt å fylle sekken med, ender du opp med en haug deltakere som nettopp fyller sekken med sand og bly. I tillegg gjetter jeg på at et overveiende flertall av dem som velger denne løsningen vil tilhøre de raskeste løperne, som i utgangspunktet er tynnest kledd.

Re: Birkebeinersekken 2012 [Re: thamg] #1295518 11/11/2011 08:00
Laplace Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: thamg
Dersom noe skulle skje - eksempelvis at det raskt og uventet blåser opp til storm på fjellet - vil det ta ganske lang tid før en er istand til å evakuere alle ned i "sikkerhet".

At det kan kan være en logistisk utfordring under slike forhold skjønner jeg veldig godt. Men er det et krav Birkenarr. må forholde seg til?

At gjennomsnittsnormannen ikke er erfaren nok og bevandret i friluftslivets lunefulle sider er et faktum, og dersom en overlater til deltakerne selv å vurdere hva som er lurt å fylle sekken med, ender du opp med en haug deltakere som nettopp fyller sekken med sand og bly.

Et vidunder at de klarer seg resten av året uten å fryse i hjel.

Til musklerne kæmper i kramper
Re: Birkebeinersekken 2012 [Re: Laplace] #1295546 11/11/2011 08:30
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
At det kan kan være en logistisk utfordring under slike forhold skjønner jeg veldig godt. Men er det et krav Birkenarr. må forholde seg til?

Som de velger å (delvis) løse ved å kreve at deltakerne har med seg et lite minimum av klær og mat.
Hva som i virkeligheten vil skje i et ulykkestilfelle - og ikke minst hva de juridiske reaksjonen vil bli i ettertid får vi nok ikke vite før dette intreffer (forhåpentligvis aldri).

Et vidunder at de klarer seg resten av året uten å fryse i hjel.

De fleste som trener i racingtøy gjør dette i lysløyper og skogsområder på sentrale Østlandsområdet, der avstanden til sikkerhet er kortere, antall personer som må reddes er lavere, sannsynligheten for ekstremvær (og raskt værskifte) er betydelig lavere.
Allikevel skjer det stadig at folk kommer i trøbbel, også på treningsturer.
Et relevant eksempel er å se litt på hvilke aktiviteter Røde Kors sysselsetter seg med hver påske.

Re: Birkebeinersekken 2012 [Re: thamg] #1295554 11/11/2011 08:37
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
När endå birken har krav på säck så ser jag inga problem med att de bestämmer vad som måste vara i säcken men jag tycker att de borde klara av att skriva lite klarare regler.

Att snakka om dårlig erfarenhet med friluftsliv, personlig sikkerhet, sunt förnuft, inte klarar att tänka själva etc tycker jag blir fel då de allra flesta som är med på ritt eller renn inte kommer at ta med sig en massa extra kläder och extra utrustning om de inte blir tvingade att göra det. Möjligt att det inte är smart men jag har inte hört om spesiellt många dödsfall eller skader på grund av detta.

Re: Birkebeinersekken 2012 [Re: Kjesk] #1295563 11/11/2011 08:43
J
Jon Ø Offline
Medlem
Medlem
J
Hele denne diskusjonen melder seg inn i rekken av idiotiske pålegg og forslag som kommer fordi enkelte ikke klarer å tenke selv. De idiotene som sitter i lycra midt på fjellet med skranglende kastanjetter har gjort det vanskelig for Birkenadm. Og Birkenadm har gjort det vanskelig for seg selv når de setter krav til innholdet i sekken. Det neste blir vel et krav om tykkkelse og størrelse på ullplaggene for ullfrote er vel ikke akseptert? 3500 gram er etter min mening ganske mye vekt når det kommer til klær og enkle reservedeler. Birkenadm kan legge ned forbud mot vektøkende gjenstander steiner og blylodd så er vel det meste løst.

Re: Birkebeinersekken 2012 [Re: thamg] #1295570 11/11/2011 08:48
Laplace Offline
Avhengig
Avhengig
Hva som i virkeligheten vil skje i et ulykkestilfelle - og ikke minst hva de juridiske reaksjonen vil bli i ettertid får vi nok ikke vite før dette intreffer (forhåpentligvis aldri).

Jeg vil tro at den juristiske reaksjonen vil være en konsekvens av kravene som stilles ovenfor arrangøren. Derfor er det viktig å kartlegge hvilke krav Birken må forholde seg til i utgangspunktet.

Til musklerne kæmper i kramper
Re: Birkebeinersekken 2012 [Re: Jon Ø] #1295574 11/11/2011 08:52
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Jon Ø

Birkenadm kan legge ned forbud mot vektøkende gjenstander steiner og blylodd så er vel det meste løst.

Årets farse i avisene har nettopp vist at det ikke er så enkelt.
Hvor går i så fall grensen mellom "vektøkende gjenstander" og verktøy? Du finner sikkert noen tullinger som vil forsvare at blyhammer og tre stk leatherman er naturlig og nyttig verktøy, på lik linje med at kortermet supertrøye med tett front er "vindtøy"...

Entydige/udiskutable krav til innhold er det eneste som funker, det vil jeg tro de har lært nå (og du skal ikke se bort i fra at det dukker opp klare og tydelige lister, både for renn og ritt når påmeldingskaoset har roet seg).

Re: Birkebeinersekken 2012 [Re: Øyvind V] #1295579 11/11/2011 08:59
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Sitat: Øyvind V

Hva med alle de rittene som også går i fjellterreng med muligheter for dårlig vær der det ikke er en historisk årsak til å kjøre med sekk og som ikke har tusenvis av frivillige langs løypa for å passe på?

Hva har det med denne diskusjonen å gjøre?

Lars Olav
Re: Birkebeinersekken 2012 [Re: quattro] #1295615 11/11/2011 09:35
Kjesk Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: quattro

Hva med alle de rittene som også går i fjellterreng med muligheter for dårlig vær der det ikke er en historisk årsak til å kjøre med sekk og som ikke har tusenvis av frivillige langs løypa for å passe på?

Jeg vil påstå at det har en hel del med denne diskusjonen å gjøre.

For min egen del eks. på årets Bukkeritt.
Et stykke etter matstasjonen på Lauhøgda(?), ved passering av jeg tror bekk/elv/myrhull nr. 18, så møtte jeg bokstavelig talt veggen i form av en stein jeg ikke så under vann.
Bråstopp, med det resultat at jeg selvsagt velter uten å få løst ut beina. Stuker kneet ned i en stein og slår opp et ganske stort sår.
Heldigvis ikke større enn at jeg kunne fortsette, men det kunne gått mye verre!
Var det noen løypevakt i nærheten? Var det tilskuere i nærheten? Var i det hele tatt hjelp å få annet enn fra andre deltakere?
Nei til alt.

Etter dette har jeg alltid med meg en enkel førstehjelpspakke (forbindingssaker) uansett hvor kort turen skal være.

Kanskje et pålegg både Birken og andre arrangører burde vurdere?

Re: Birkebeinersekken 2012 [Re: Kjesk] #1295708 11/11/2011 11:30
stosu Offline
Besatt
Besatt
Ei i klubben brakk håndleddet på stitur i sommer og måtte ha hjelp til å komme seg hjem. Skal hun begynne å sykle med ambulanse på bakhjulet?
Sykling er en utendørsidrett, man klarer å forsere store avstander ila. kort tid og tar dermed en risiko. Selv har jeg alltid tlf. i lomma, men mange steder har ikke engang dekning. Man tar en risiko uansett hvor man sykler, og på de aller fleste steder på det sentrale østlandet kommer man seg til folk ila. relativt kort tid 0,5-1 time, selv i birkenløypa som stort sett går under 800 moh.

Hva skal man med enkeltmannspakke om man ligger bevisstløs i ei steinrøys?

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Birkebeinersekken 2012 [Re: quattro] #1295732 11/11/2011 12:02
Øyvind V Offline
More than words
More than words

Jeg finner det merkelig at dette med ekstremvær og sykkelbrekkasje er noe som er spesielt for Birken. Det virker i hvert fall sånn med tanke på alle de som skriver om å "tenke selv" og "pakke sekken etter forholdene". Det kan da være like jævlig vær på andre ritt som IKKE har sekkekrav, men de er det ingen som sier noe om. Da er det liksom greit å fryse. Mens en Birkensekk må inneholde klær nok til å overleve i vinterfjellet så er det helt greit å starte Markatråkket i 4 grader og plaskregn i kort/kort uten sekk og andre reservedeler enn slange og pumpe.

Derfor mener jeg det er høyst relevant i forhold denne diskusjonen.

Re: Birkebeinersekken 2012 [Re: Kjesk] #1295742 11/11/2011 12:08
stosu Offline
Besatt
Besatt
Kan ikke folk kle seg etter forholdene før start, da? Alle synes vel at det er helt jævli å fryse...

Stiller man i kort/kort i 4 grader og regn uten noe ekstra i lomma eller i nakken har man fortjent å fryse "i hjel"

Re: Birkebeinersekken 2012 [Re: stosu] #1295754 11/11/2011 12:23
Kjesk Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Eksempelvis dekke til såret du fikk midt i skallen, og som sil-blør, idet du landet oppe i røysa.

Om du selv gjør når du våkner, eller om en forbipasserende gjør det hvis/når han finner deg er et fett. Bedre enn en møkkete, svett trøye skulle jeg tro!

Om du bare er bevisstløs så sparer du pakken til senere bruk! ICON_SMILE

Re: Birkebeinersekken 2012 [Re: stosu] #1295757 11/11/2011 12:29
T
Torp Offline
Avhengig
Avhengig
T
Sitat: stosu
Kan ikke folk kle seg etter forholdene før start, da? Alle synes vel at det er helt jævli å fryse...

...som man gjør i alle andre ritt i løpet av året.

Et eksempel på den idiotiske håndhevelsen av regelverket på birken, er de som stod i startbåsen og ønsket å starte med regnjakken på. De fikk da beskjed om at regnjakken måtte på innsiden av sekken - noe som umuliggjør å ta av seg jakken underveis uten å miste feltet.

Re: Birkebeinersekken 2012 [Re: Kjesk] #1295764 11/11/2011 12:38
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Nutte

Om du selv gjør når du våkner, eller om en forbipasserende gjør det hvis/når han finner deg er et fett. Bedre enn en møkkete, svett trøye skulle jeg tro!

Om du bare er bevisstløs så sparer du pakken til senere bruk! ICON_SMILE

Skulle likt å se en turgåer ransake bevisstløs syklist i søken etter enkeltmannspakke ICON_TONGUE

Re: Birkebeinersekken 2012 [Re: Kjesk] #1295772 11/11/2011 12:46
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
Sitat: Nutte

Jeg vil påstå at det har en hel del med denne diskusjonen å gjøre.

Så du mener at reglementet for Birken skal påvirke hva man må ha med i andre tilsvarende ritt?

Lars Olav
Re: Birkebeinersekken 2012 [Re: Kjesk] #1295777 11/11/2011 12:50
Q
quattro Offline
Ringrev
Ringrev
Q
@Øyvind V:

At det kan være lurt å ha med diverse utstyr også på andre ritt er jeg helt enig i, men i forhold til hvilke krav som Birkenadm setter til hva som må være med i Birken, så ser ikke jeg relevansen for andre ritt, og hva slags regler de har. Hvert arrangement har sine regler, og at en av dem mener det er nødvendig med ekstra regler, kan da ikke medføre at andre skal ha tilsvarende regler?

Lars Olav
Re: Birkebeinersekken 2012 [Re: Kjesk] #1295873 11/11/2011 15:42
Espen J Offline
Besatt
Besatt
Det som hører med i denne historien er jo noe som noen allerede har påpekt: Det er ingen andre ritt som har en så stor deltakermasse som birken, altså kan man anta at det er en større andel skrotinger som deltar her, som aldri sykler noe annet ritt. Ikke bare krever det større logistikk-problemer å busse ned så mange skrotinger framfor det man har i mindre ritt noe som gjør at man sansynligvis må belage seg på å vente litt lengre på hjelp, men det er vel også en finfin måte å lære opp førstegangsryttere.

Trønder osv
Re: Birkebeinersekken 2012 [Re: Kjesk] #1295894 11/11/2011 16:19
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er heller intet annet ritt i kongeriket som har med så mange ikke-syklister og "byfolk" uten friluftserfaring.

Re: Birkebeinersekken 2012 [Re: stosu] #1295897 11/11/2011 16:22
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Sitat: stosu
Skulle likt å se en turgåer ransake bevisstløs syklist i søken etter enkeltmannspakke ICON_TONGUE

Jeg leste som at den forbipasserende bruker sin egen forbinding på sin uheldige konkurrent. At det skulle være tilfeldig forbipasserende i ødemarken blir lave sannsynligheter etter hvert. Ligger det en livløs stakkar i løypa skal det mye til for at folk ikke stopper.

Hvis birkenarr ikke presiserer reglene sine begynner de å bli seriøst arrogante, men det tar jeg egentlig for gitt at de gjør.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Birkebeinersekken 2012 [Re: quattro] #1295960 11/11/2011 18:45
Øyvind V Offline
More than words
More than words
@Øyvind V:

At det kan være lurt å ha med diverse utstyr også på andre ritt er jeg helt enig i, men i forhold til hvilke krav som Birkenadm setter til hva som må være med i Birken, så ser ikke jeg relevansen for andre ritt, og hva slags regler de har. Hvert arrangement har sine regler, og at en av dem mener det er nødvendig med ekstra regler, kan da ikke medføre at andre skal ha tilsvarende regler?

Jeg mener ikke at andre ritt skal ha tilsvarende regler. Det jeg mener er at når det går bra uten sekk og survival-kit i alle andre ritt, så synes jeg det er litt spesielt at det er så innmari fokus på hva som skal være med i sekken på Birken. Jeg er derfor enig med de som sier at folk må få velge selv hva de pakker i sekken, og la folk få bruke sunn fornuft. Det gjelder også andre ritt uten krav til sekk; er det 4 grader og sprutregn så går det an å bruke fornuften med hensyn til bekledning.

MEN: Når Birkenadmin velger å si til folk at ditt og datt skal være med, så mener jeg at de må være supertydelig på hva de mener vi må ta med slik at vi unngår hendelser som i år; deltakere som tolker reglene på en annen måte enn funksjonærene og som blir påført straff fordi de ikke har med nok utstyr.

Re: Birkebeinersekken 2012 [Re: Kjesk] #1296093 11/11/2011 23:22
?
øyvindh Offline
Entusiast
Entusiast
?
Det trengs en presisering av regelverket av flere grunner:

1 Ett år måtte det fraktes 1100 deltagere ned fra fjellet. Svært mange kunne ikke ta vare på seg selv. Arrangøren fikk mye kritikk for dårlig beredskap.

2 Det finnes deltagere som mener at: "det er det ett absolutt krav at sekken skal inneholde: ekstra klær (tørt tøy, ull, regntøy, vindklær, votter og lue), betyr det samme som; ullsupertrøye, tykke hansker og en tynn overtrekksbukse. Og som synes det er advokatmat når arrangøren ikke er enig.

3 Noen skriver under på at de ikke har med det som kreves i sekken. For deretter å true med rettsak pga tidsstraff.

4 Noen leser ikke det som står i innholdet i konvolutten de får utlevert, men finner noen i Eliteklassen for å lese det som står i innholdet i deres konvolutt. Når denne ekstrainnsatsen ikke gir betalt men isteden gir tidsstraff truer advoken til vedkommende med legalitetsundersøkelser.

5 Dilletanter

Foreslår følgende:
- sekken skal veie min 3.5 kg fra start til mål uansett om man fjerner noe fra sekken eller ikke
Sekken skal minst inneholde:
- en regnbukse
- en regnbukse
- en lang underbukse
- en lang undertrøye
- en lue
- ett par forede votter eller hansker
- en pumpe(kan evt festes på sykkel)
- en reserveslange(kan evt festes på sykkel)
- ett sett multiverktøy med min umbraco, stjernetrekker og flattrekker(kan evt festes på sykkel)
- mat(min 200 gr sjokolade eller min 100ml energigel eller min 100gr energibar eller 2 brødskiver eller 2 skiver loff....

Redigert av øyvindh; 11/11/2011 23:24.
Re: Birkebeinersekken 2012 [Re: øyvindh] #1296117 12/11/2011 06:26
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: øyvindh

1 Ett år måtte det fraktes 1100 deltagere ned fra fjellet. Svært mange kunne ikke ta vare på seg selv. Arrangøren fikk mye kritikk for dårlig beredskap.

Har inte birken också ett ansvar før att ta hand om sina deltagare?

Quote:

4 Noen leser ikke det som står i innholdet i konvolutten de får utlevert,

När du endå håller på att kritisera en viss person så tycker jag du borde hålla dig till fakta. Jag har för mig att det inte stod något om vad som behövde vara med i säcken i konvolutten som alla de som inte var med i elit klassen fick.

Re: Birkebeinersekken 2012 [Re: øyvindh] #1296215 12/11/2011 14:27
front biker Offline
Besatt
Besatt
Det trengs en presisering av regelverket av flere grunner.....
Enig. Dessuten: arrangøren har bestemt seg for at det skal stilles krav til innholdet i sekken. Kan ikke alle fokusere på sekkinnholdet, ikke fortsette å argumentere mot. Birken-adm lytter til råd og synspunkter på dette "ekspertforumet".

Foreslår følgende:
- sekken skal veie min 3.5 kg fra start til mål uansett om man fjerner noe fra sekken eller ikke
- en regnbukse
- en regnbukse
- en lang underbukse
- en lang undertrøye
- en lue
- ett sett multiverktøy med min umbraco, stjernetrekker og flattrekker(kan evt festes på sykkel)
- mat(min 200 gr sjokolade eller min 100ml energigel eller min 100gr energibar eller 2 brødskiver eller 2 skiver loff....

Dette begynner å ligne noe. Du mener kanskje regnjakke, ikke 2 bukser. Og så synes jeg ikke undertøy er noen god ide. Da må man kle av seg, og da blir det kaldt. En ulltrøye deriomot synes jeg hører med. Og så savner jeg en "enkeltmannspakke" med plaster etc.

Tror lista må være akkurat så konkret som du foreslår. Og ikke for lang.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Birkebeinersekken 2012 [Re: front biker] #1296451 12/11/2011 22:34
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: front biker
Det trengs en presisering av regelverket av flere grunner.....
Enig. Dessuten: arrangøren har bestemt seg for at det skal stilles krav til innholdet i sekken. Kan ikke alle fokusere på sekkinnholdet, ikke fortsette å argumentere mot. Birken-adm lytter til råd og synspunkter på dette "ekspertforumet".

Foreslår følgende:
- en regnbukse
- en regnbukse
- en lang underbukse
- en lang undertrøye
- en lue

Dette begynner å ligne noe. Du mener kanskje regnjakke, ikke 2 bukser. Og så synes jeg ikke undertøy er noen god ide. Da må man kle av seg, og da blir det kaldt. En ulltrøye deriomot synes jeg hører med. Og så savner jeg en "enkeltmannspakke" med plaster etc.

Tror lista må være akkurat så konkret som du foreslår. Og ikke for lang.

I god ts-ånd kan man jo da begynne å stille spørsmål: Hva menes med "regnbukse"? Hvor mye regn må den tåle for å kunne kalles en regnbukse? Jeg har en vindbukse som tåler ganske mye regn, men den ville aldri blitt solgt under kategorien "regnbukse". Skal vi få Birkenadmin til å spesifisere minimum vannsøyle? Og skal buksa være kort eller lang? Underbukse og -trøye må være av ull hvis det skal være noe poeng å tvinge folk til å ta det med av sikkerhetshensyn. En tynn supertrøye er det ikke all verdens hjelp i hvis man er skikkelig våt og kald. Skal man få litt varme i skrotten er det ull som er tingen. Hvis man ikke skal kle av seg er det i hvert fall meningsløst med superklær.

Men lista er et godt utgangspunkt. Siden jeg er så kritisk i denne tråden skal jeg gjøre et forsøk på å være konstruktiv jeg også. Her er mitt forslag til tvunget sekkinnhold:

- vind- og regntett langbukse og langermet jakke
- ullundertøy; longs og langermet genser/trøye
- lue og hansker/votter
- pumpe, slange og verktøy for slangebytte

Det forutsettes at klærne er i en størrelse som passer utøveren.

Kort og greit. 4 punkter; RULP: Regntøy, Ull, Lue, Pumpe. Med vind/regnklær, ullundertøy, lue og votter tror jeg det meste er gjort. Mat kan være frivillig. Selv om mange har gått tomme over fjellet tror jeg ikke sult er det største problemet. Multiverktøy må også få være frivillig.

Re: Birkebeinersekken 2012 [Re: Kjesk] #1296505 13/11/2011 09:50
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Noen er allergiske mot ull, så det å kreve ulltøy kan være litt kontraproduktivt.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Birkebeinersekken 2012 [Re: Kjesk] #1296601 13/11/2011 14:16
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Krangler dere bare for å krangle. Synes nesten det begynner å bli amerikanske tilstander her jeg, hvor man regner med at enhver bruker er hjernedød og man må spesifisere ned til den minste detalj.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Birkebeinersekken 2012 [Re: hrukin] #1296613 13/11/2011 14:36
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: hrukin
Krangler dere bare for å krangle. Synes nesten det begynner å bli amerikanske tilstander her jeg, hvor man regner med at enhver bruker er hjernedød og man må spesifisere ned til den minste detalj.

Dette hadde gått fint hvis det ikke var en gjeng med "luringer" som puttet bly (og annet "nyttig") i sekken, og de samtidig regner med at arrangøren skal "redde" de når været blir dårlig og de blir kalde. Nå må arrangør helgardere seg ved å spessifisere at alle har med utstyr for en middels campingtur over fjellet. Utrolig irriterende, men sånn har det blitt.... ICON_SMILE

Samtidig må man godta at reglene kan tolkes forskjellig innenfor lovens bokstav (les: sekkereglene). Hvis innhold A, B og C er ok innenfor slik reglene er skrevet, kan man ikke diskvalifisere på bakgrunn av at deltageren har C i sekken fordi arrangøren har bestemt seg for at tolkning C ikke skal godtas. Hvordan skal deltagerene gjette det? De har jo bare det arrangør har skrevet på siden å forholde seg til.
Enten må man altså:
1. Godta at reglene kan tolkes på måter som er både innenfor og utenfor arrangørens intensjon p.g.a. at måten reglene er skrevet på tillater det.
2. gjøre om reglene og deltajspesifisere på en slik måte at det ikke er rom for tolkninger andre enn de som er tilsiktet fra arrangørens side.

Hvem av de to som er mest hensiktsmessig får den enkelte avgjøre. Personlig synes jeg det er synd at man har havnet i denne situasjonen.....

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Birkebeinersekken 2012 [Re: hrukin] #1319136 05/01/2012 09:05
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: hrukin

Er helt enig med deg. Her er det mange som bedriver "intelektuelt selvforherligende onani" med å være bevisst vanskelige og plage Birken administrasjonen med infantile spørsmål som "hva er ull" og "hva er en slange". Hadde jeg sittet i Birken administrasjonen hadde mitt svar vært: "i ditt tilfelle er ull det det du har inne i hodet ditt og derfor trenger du ikke å ta det med i sekken din."

Når det er over 1000 stykker som bryter så får Birken et helvetes problem med å få disse folkene ned fra fjellet og sørge for at de bokstavlig talt ikke fryser ihjel. (det er fullt mulig å fryse ihjel i 15 plussgrader om du er passe nedkjørt). Satt selv i brytebussen for 2 år siden med en fra eliteklassen med kort-kort og bly i sekken som var i ferd med å miste bevisstheten pga underkjøling. Derfor finner jeg INGEN SOM HELST problemer med at Birken presiserer hva som skal være med i sekken. Selvsagt vil 99% av deltakerne ikke ha bruk for det dem har i sekken. Men i 99.9% av tilfellene du kjører bil har du ikke bruk for bilbelte eller airbagger heller, men herregud så greit det er å ha når det først smeller. Samme logikk gjelder for ferdsel i fjellet, men dette er det ganske mange som ikke forstår, så derfor et påbud.

Enkelte her skriver at "da får folk fryse ihjel" REALLY? Skal Birken adm drite i folket og la dem ligge skadet uten å yte assistanse på fjellet? Da hadde det blitt overskrifter. Det kan jeg love dere.

Re: Birkebeinersekken 2012 [Re: Kjesk] #1319181 05/01/2012 10:03
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Bor rett ved løypa og trener i deler av den så og si daglig. Været skifter ofte fra Rena og over fjellet mot Kvarstad med mye vind. Kombinert med en del nedbør og åpent terreng, gjør dette at du møter utfordringer som er litt utenom det vanlige.

Kravet om at sekken skal inneholde klær osv som man kan få behov for er helt klart meget fornuftig.

Denne diskusjonen føyer seg inn i flere om innholdet i sekken og om Birkenadm som er så vanskelige å ha med å gjøre.

Desverre er det blitt slik at mange av syklistene bare tenker på seg selv, seg selv og skulle man tenke på noe annet måtte det bli seg selv da også. Man diskuterer jo ikke hvorvidt sekken skal veie 3,5 kg, men altså innholdet. Målet for en del er altså å få denne sekken så liten som mulig slik at de " tror" de kan tjene noen sekunder på dette. Og da kan jo ikke inholdet vær for volumiøst- en blyplate og en vest gjør susen...

Denne holdningen kombinert med med en utrolig evne til å kverulere (ikke bare svensk fenomen ser det ut til)gjør at det egentlig bare er å riste på hodet og la dem holde på for de vet sannsynlig ikke bedre.

Side 2 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support