"fant" en gammel italiener i en kjeller til en nabo. Har lite og ingen kunnskap rundt temaet, men har googlet i mange sene kvelder. Trur det er en slik; super sprint
Har no starta demonteringa; Planen blir å beholde ramma&gaffel org. (dvs beholde sin patina) Men ser den har litt blanding av komponenter, er veldig usikker på kva som er org. og kva som er montert i ettertid.
Skjønner att å pusse på de delene som du har er utelukket, men hjulsettet ser jo ubrukt ut? Hva består det av? felgene er jo fortsatt svarte på bremsebanen.
Hvorfor ikke bare gå for ett Selle san marco sete, de lager jo concor supercorsa fremdeles;-)
It`s not the fart that kills, but the smell -Petter Solberg-
Det fulgte med et sett Alesa felger fra en annen sykkel
Opprinnelig er den med pariserhjul (er det rette begrepet for slangelaust?) Har framfelg og en bråte med dekk, men tidligere eiger kasta med en feiltagelse bakfelg...
-A-
Re: ClassicProsjekt; Francesco Moser 51.151
[Re: andrev]
#131947806/01/201206:44
Opprinnelig er den med pariserhjul (er det rette begrepet for slangelaust?)
Nei, men det du har på bildet er pariser. Slangeløst er slangeløst, det vil si kanttråddekk uten slange. Pariser er klassiske limte dekk med integrert slange (som du aldri ser hvis ikke du skjærer opp dekket).
Re: ClassicProsjekt; Francesco Moser 51.151
[Re: Dan]
#131949906/01/201207:46
Kommer litt ann på årsmodell. For å få på plass til nyere hjul må du ha 130 mm spacing i bakramma. På eldre rammer fra 1990 (?) eller der omkring ble det brukt 126 mm. Du kan utvide selv (siden det er stål) eller få noen "eksperter" til å gjøre det . Har du 6 eller 7 tannhjul på kasseten bak har du vel 126 mm.
Re: ClassicProsjekt; Francesco Moser 51.151
[Re: andrev]
#131950906/01/201208:18
Denne rammen må være post 1984 (på grunn av nummeret 51.151 som er timesrekorden til Moser satt i januar 1984), og den ser ut til å være i bra skikk. Jeg ville sendt en mail til mannen selv og spurt hva det er for noe: http://www.ciclimoser.com/
Denne rammen må være post 1984 (på grunn av nummeret 51.151 som er timesrekorden til Moser satt i januar 1984), og den ser ut til å være i bra skikk. Jeg villendt en mail til mannen selv og spurt hva det er for noe
Hm kan sende en mail og sjekke. Er usikker på årsmodell mtp fargekombo og utstyr. fleire til salgs her
Tipper det er en 85/86 modell. -A-
Redigert av andrev; 06/01/201212:39.
Re: ClassicProsjekt; Francesco Moser 51.151
[Re: andrev]
#131972906/01/201216:47
Er det helligbrød å konvertere til nyere gearsystem. Vist eg evnt vil ha den ståande på rulle til vintertrening?
Neida, har du lyst har du lov. Jeg er selvfølgelig uhilda som du ser her men mener at det er fint mulig å bruke moderne deler på eldre rammer. Hva med en brillefin sølvfarget 2012 Campagnolo Veloce-gruppe? Den har jo også de klassike bremsene og ikke de litt mindre estetiske Skeleton-bremsene:
Hva med en brillefin sølvfarget 2012 Campagnolo Veloce-gruppe?
Har sett litt på dei ja, det blir jo billigere enn det gamle super record settet fra Geoff... ebay group sett, 500dollars Spørst om eg ikkje skal jakte etter et slikt sett +downtube cable stop.
Men resten då, kva trenger eg? Kom med tips.-A-
Re: ClassicProsjekt; Francesco Moser 51.151
[Re: andrev]
#131977006/01/201219:36
Ja og nei. Hvis sykkelen har 126mm spacing evt 127mm så er det ingen problem å "bøye" på plass hjulet. Men man må da bøye litt for å få det på plass. Dette er jo stål, så det burde tåle det.
Som nevnt litt tidligere i tråden så er nok kanskje din ramme lagd for 126mm baknav. Det er jo ikke langt til 130, men i utgangspunktet så passer ikke nyere type hjulsett. Slik som nutron settet du linker til. Nav ment for 8,9,10 og 11 delt er på 130mm
Redigert av srs; 06/01/201222:16. Rediger grunn: wizarden var først ute;-)
It`s not the fart that kills, but the smell -Petter Solberg-
Dette er neppe en "super sprint"; jeg har stort sett sett slike rammer omtalt under betegnelsen 51.151. Selv om dette strengt tatt bare var et påslengt klistremerke, har de alle pantograferte muffer og detaljer, men ingen andre spesielle kjennetegn. Uten å vite noe sikkert, annet enn at denne rammen minner sterkt om min egen Moser, med den samme krommede bak- og forgaffelen, vil jeg tro at denne har 130mm bak (eller i alle fall kan brukes med 130mm nav uten større problem). Jeg har dessverre få historiske detaljer om min, men vet i alle fall at den passer moderne bakaksling. Jeg har sett identiske modeller datert så tidlig som 1985.
Jeg har bygget min med Veloce/Centaur, og det funker utmerket. Skal finne et bilde.
Redigert av StEirik; 07/01/201207:35.
Re: ClassicProsjekt; Francesco Moser 51.151
[Re: andrev]
#131990507/01/201212:08
Det er jo ikke verre enn å ta frem linjalen/metermålet/låsermåleren/skyvelære og måle åpningen i bakgaffelen. Og de Neutron-hjula du linker til ser ut til å ha Shimano/SRAM-boss så beregn inn en 500-lapp til Campa-boss på toppen. Ellers er det fantastiske hjul til den prisen
Har målt, Den er med 126mm bak, men ingen problem å flekse ut til 130mm nav. Ellers hadde eg ramma på vekta, rett under 2kg. Ser ut som normalt.
Må handle meg inn en mekkestativ (tips?) Pluss div verktøy mtp kranklager o.l
Holder på og gjere ramma så rein som mulig. Usikker om eg skal flikke med klarlakk på alle sår. Framgaffel har mista litt av kromglansdagane sine, men er vel det man kaller sjarm?
-A-
Re: ClassicProsjekt; Francesco Moser 51.151
[Re: andrev]
#132032408/01/201219:31
Campagnolo Veloce 10-speed 2012 Groupset - BB thread: Italian 70mm - Cassette ratio: 11-25 - Chainset: 34-50 - Colour: Silver - Crank length: 172.5mm - Front changer: Braze on
-Cable stops T -Selle Italia SLR Fibra -Deda Cork Ribbon
-Vittoria Open Corsa Evo CX Tyre (rød&svart) -Campagnolo Khamsin Wheels -Vittoria Inner Tube 10 pack
Denne ser ut til å bli kombinert rulle/småturer sykkel. Må seie eg er blitt meir gira på å bygge sykkel. Var i utgangspunktet tenkt å handle meg en brukt landevegsracer til våren for trening og langturer (max 10k prisklasse), men er no gira på å skaffe meg ei kinaramme (Chinarello) og bygge sykkel sjøl!
-A-
Redigert av andrev; 17/01/201213:01.
Re: ClassicProsjekt; Francesco Moser 51.151
[Re: andrev]
#132411817/01/201223:10
...grønne og svarte kan selvsagt passere, men bare i perioden januar-april. Ikke fordi det er historisk korrekt, men mer som et samtidig vink til historien(e).
Re: ClassicProsjekt; Francesco Moser 51.151
[Re: anderz]
#132555821/01/201222:40
De er godkjent så det holder Du finner masse-masse om liming av tubulardekk her på forumet og Youtube.
Finnes det ett Moser-distrikt? Svaret er likevel nei. I alle fall ikke om du ikke skal ta av gir og frihjul og trille den på grunerløkka. Blanke stygge plastgreier der den ene detter ut er det godkjente alternativet. Følger med alle pakker med styretape.
LarsB
Re: ClassicProsjekt; Francesco Moser 51.151
[Re: larsb]
#132575022/01/201220:26