Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bakgir og vajerstrømpe - trenger råd

Bakgir og vajerstrømpe - trenger råd #1316012 27/12/2011 10:37
Spiffhopeless Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hva er korrekt? en lang strømpe som gir en stor bue og bøyer seg lett utover fra sykkelen og vil sees godt i profil forfra men som gir smud gir skifting eller en innstrammet strømpe som trekker seg inn mot hjulet men gir en mer bratt vinke og muligens mer friksjon inni strømpen?

Jeg så en italiener en gang som hadde en slags "vri" på strømpen som gjorde at den ble både lang og holdt seg inn mot hjulet. Hva gjør dere og hvordan måler dere lengden på denne lille men viktige detaljen?

Spiff

"If you are going to die! make sure
its in the front of the peloton!"
Raphael Geminiani to Jacques Anquetil

If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Re: Bakgir og vajerstrømpe - trenger råd [Re: Spiffhopeless] #1316142 27/12/2011 19:06
S
Superted Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg legger alltid den lange versjonen. Glatte girskift står alltid høyere i kurs enn strømpe som ikke synes forfra.

Gir som ikke fungerer som de skal er det nest verste jeg vet, kun slått av unødvendige knirkelyder.

Arne
Re: Bakgir og vajerstrømpe - trenger råd [Re: Spiffhopeless] #1316143 27/12/2011 19:09
srs Offline
Avhengig
Avhengig
Viktigste er vel att ting fungerer optimalt? Passer alltid på att strømpa får en mest mulig naturlig bøy uten noen brå vinkler. Sram trenger vel litt mer strømpe enn de "andre".

It`s not the fart that kills, but the smell
-Petter Solberg-

http://rittranking.merida.no/person/64252/view
Re: Bakgir og vajerstrømpe - trenger råd [Re: Spiffhopeless] #1316190 27/12/2011 22:07
Spiffhopeless Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Noen som erfarer at hvis du har en kort strømpe så går giringa lettere? det virker som om jo mer strømpe jo mer motstand mot nedgiring er det? Hvis man tenker at jo mer strømpe jeg bruker jo mer kraft må til for at giret skal slippe seg opp og ut. Er jeg på villspor? må finne en middelvei... jeg leter etter den "vrien" jeg så som Gios, sykkelbyggeren brukte. den gjør det slik at den statiske kraften i en bøyd strømpe kan slippes mitt på strømpen og da blir det ingen påvirkning på selve bakgiret.

If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Re: Bakgir og vajerstrømpe - trenger råd [Re: Spiffhopeless] #1316769 29/12/2011 15:09
S
Superted Offline
Entusiast
Entusiast
S
Kort strømpe og skarpere bue på strømpa vil vel nødvendigvis gi høyere friksjon enn en videre bøy.

Når det er sagt synes jeg det høres ut som mye stress. Det er bare en girstrømpe. Aerodynamisk har det null å si, og klarer ikke helt å se det estetisk motbydelige med en strømpe med en stor eller liten bøy. Funksjon før form.

Arne
Re: Bakgir og vajerstrømpe - trenger råd [Re: Spiffhopeless] #1316899 29/12/2011 20:41
anderz Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Spiffhopeless
Noen som erfarer at hvis du har en kort strømpe så går giringa lettere?

Nei, men har god erfaring med det motsatte. Spesielt Campas ultrashift er grinete på korte bakgirsstrømper.

Re: Bakgir og vajerstrømpe - trenger råd [Re: Spiffhopeless] #1317019 30/12/2011 09:30
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er forbausende lite friksjon i en strømpe. At strømpen er lang ved bakskifteren er bare positivt. Tenk på alle mulige sykler i størrelse 63, med innvendig vaierføring, der strømpen går helt fra styret til bakskifteren? Da snakker vi 150 cm strømpe, og det girer brillefint.

Se forøvrig på proffene, der går det i lange buer.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Bakgir og vajerstrømpe - trenger råd [Re: Spiffhopeless] #1317046 30/12/2011 11:16
O
oyvind Offline
AKA DynamittGubb
AKA DynamittGubb
O
Det er en kjennsgjerning at man alle andre steder enn bak ved bakgiret skal ha så kort strømpe som mulig. Så lenge det ikke hindrer bevegelse av styret osv.

Kjør den litt lenger enn du synes ser absolutt raffest ut, evt kjøp en Avid Rollamajg, men da går nok stilpolitiet helt av hengselene. Med rette.

øyvind
http://teamkjelsaslaererne.blogspot.com/
"I'm the jack, I'm the joker in the stack" WE
Re: Bakgir og vajerstrømpe - trenger råd [Re: Spiffhopeless] #1317073 30/12/2011 12:34
TrondF Offline
Entusiast
Entusiast
synes å huske at jeg googla dette engang, og fant en film på youtube der en mekaniker kar fra et stort sykkelfirma (husker ikke helt hvilken) konkluderte med at for de fleste rammer var 36cm lang strømpe akkurat perfekt ICON_SMILE

Redigert av TrondF; 30/12/2011 12:35.
Re: Bakgir og vajerstrømpe - trenger råd [Re: Spiffhopeless] #1317074 30/12/2011 12:35
Spiffhopeless Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Friksjonen er jeg klar over og er ikke bekymret for den men jeg mener strømpen blir for lang om jeg klipper den dit at den ikke lenger "dytter" giret framover. Hvis man fikk en løsning hvor strømpen hadde en svak spiralform så vil man få kortere bue uten at den blir så stiv at den jobber mot giret. lengden vil da marginalt økes men stivheten mot giret ble borte og stivheten som skal jobbe mot vajeren beholdes.

Og Superted: BARE EN GIRSTRØMPE!!! hmmppffff!!!!

Re: Bakgir og vajerstrømpe - trenger råd [Re: oyvind] #1317136 30/12/2011 16:52
anderz Offline
Besatt
Besatt
Sitat: TrondF
for de fleste rammer var 36cm lang strømpe akkurat perfekt ICON_SMILE

Dette har jeg også hørt/lest flere plasser. Også den tekniske manualen til Campagnolo sier dette.

Sitat: oyvind
kjøp en Avid Rollamajg

Rollamajig er det produktet som har gitt meg dårligst giring noensinne. Om noen føler at de vil ha en girkvalitet som får et Tornadonav til å fremstå som et presisjonsinstrument har jeg noen slike liggende.

Re: Bakgir og vajerstrømpe - trenger råd [Re: Spiffhopeless] #1317159 30/12/2011 17:40
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Jeg har for kort strømpe på raceren nå. Det går heldigvis greit på rulla, men ny strømpe og vaier må til før våren.
Strømpa har litt for liten bue og får dermed en liten knekk akkurat der den går inn i bakgiret. På SRAM-gir trenger man ofte litt lenger strømpe enn på Shimano og Campa.

Ønsker du kort strømpeføring kan slike alu-perler som Nokon og Alligator I-link gjøre susen. Disse takler krappere svinger bedre enn vanlige strømper.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Bakgir og vajerstrømpe - trenger råd [Re: Spiffhopeless] #1317212 30/12/2011 20:54
S
Superted Offline
Entusiast
Entusiast
S
Hehe, den stakk ja spiff? ICON_WINK

Kan du ikke bare kjøre på med Di2 da? Så slipper du problemet? ICON_WINK

Arne

Moderator  support, Valentino