Er Grete Faremo vår beste verste politiker?
|
Er Grete Faremo vår beste verste politiker?
29/12/2011 09:38
|
Kjartandaddy
OP
Besatt
|
OP
Besatt
I rekken av politikere med unnvikende svar kommer vår justisminister langt frem med dagens "svar" i VG. Lurer på om de er like unnvikende på hjemmebane, og om det finnes kurs man kan melde seg på?
- Hvor lenge vil du si at folk skal akseptere å stå uten strøm og telefon?
- Inntrykket herfra er at det er blitt funnet gode løsninger, men at spørsmålet er om beredskapen har vært god nok.
Sammensatt spørsmål
- Men hvor lenge skal folk akseptere strøm- og telefonutfall?
- Det er virkelig et spørsmål. Det er et sammensatt spørsmål som blir viktig å adressere i den sårbarhetsmeldingen som legges frem på nyåret.
- Som statsråd må du vel ha en oppfatning selv om hva som er akseptabelt, uavhengig av den meldingen?
- Dette er kjempekrevende spørsmål. Vi er i en situasjon hvor sårbarheten øker. Jeg tror ikke vi kan gardere oss i alle bauger og kanter.
Bekymret
- Betyr dette at du ikke kan svare på om det er akseptabelt at folk må klare seg uten kritisk infrastruktur i dagesvis?
- Her er det et spørsmål om dagens løsninger har fungert godt nok.
- Men har du ikke noen oppfatning selv?
- Jeg er bekymret over omfanget og lengden. Det er jeg. Jeg er også bekymret over den økte sårbarheten som følge av at vi har hatt en sterk teknologisk utvikling. Slike utfall kan få alvorlige konsekvenser, sier Grete Faremo til VG Nett.
Big wheels keep on turning
|
|
|
Re: Er Grete Faremo vår beste verste politiker?
[Re: Kjartandaddy]
29/12/2011 10:00
|
FrankS
Entusiast
|
Entusiast
Dette er nok et eksempel på kvinners frykt for avstand til egen endring ved andres påstand.
--frank
|
|
|
29/12/2011 11:44
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Dette er nok et eksempel på et velfungerende representativt demokrati og hvor bra våre folkevalgte representerer folket.
|
|
|
29/12/2011 11:49
|
EiW
Ringrev
|
Ringrev
Dette er noe av det verste jeg har lest. Noen burde si fra.
|
|
|
[Re: EiW]
29/12/2011 11:52
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Bekymringsmelding er sendt Tendilenz:
Sett på bakgrunn av en tiltagende oppgaveløsning initieres informasjonsflyten på bakgrunn av realitetsorienteringen.
|
|
|
29/12/2011 11:58
|
Dan
More than words
|
More than words
Jeg også undret meg i mange år over politikers manglende evne til å svare ja eller nei på ja/nei-spørsmål. Men så har jeg tenkt litt på det og kommet til at det egentlig er en god ting.
Saken er at hvis politikere hele tiden skulle måtte svare på journalistenes premisser, uansett om det gjelder ja/nei-spørsmål eller litt for lettvinte spørsmål generelt, så ville man ende opp med at media bestemmer ikke bare hva som skal være på dagsorden, slik de gjør i dag, men de ville i tillegg styre politikerne, ved å prøve å få politikerne til å svare enkelt på forenklede spørsmål og så kjøre mediahets etterpå for konfrontere politikerne med sine "løfter".
Ved å svare ullent på journalisters spørsmål så får politikeren ryggen fri og beslutningene kan da tas i fellesskap med samarbeidspartnere, eksperter og alle andre som er med i den politiske prosessen, isteden for at beslutningen skal tas med en mikrofon stikket opp under nesen.
Hvis jeg skal velge hvem som skal representere folket av politikerstanden og journaliststanden så velger jeg politikerne hver gang.
|
|
|
29/12/2011 11:58
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Hvorfor er det viktig hvor lenge Grete Faremo mener folk skal " ... stå uten strøm og telefon?" personlig? Og hva er det som gjør at en tidsenhet er et godt svar her? Jeg synes svarene fra Faremo er ok, særlig med tanke på at man ikke kan gi et svar på spørsmålet.
Hvor mange av dere hadde klart å svare på et slikt spørsmål?
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
29/12/2011 12:17
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Faremo viser jo bare sin rutine i måten hun svarer på.
Tommel opp.
|
|
|
29/12/2011 12:27
|
Kjartandaddy
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg mener ikke at journalisten stiller et godt spørsmål. Spørsmålet er egentlig umulig å svare på. Jeg ønsker meg politikere som er modige nok til å være ærlige. Ærlige nok til å si at dette er det umulig å svare på, men at de gjør alt som står i deres makt for at dette skal det bli en så kort periode som mulig. Faremo pakker inn svarene sine i ull, snører rundt det med svada og kaster det opp i tåkehavet.
|
|
|
[Re: Dan]
29/12/2011 12:30
|
A4-Biorobot
Entusiast
|
Entusiast
Jeg også undret meg i mange år over politikers manglende evne til å svare ja eller nei på ja/nei-spørsmål. Men så har jeg tenkt litt på det og kommet til at det egentlig er en god ting.
Saken er at hvis politikere hele tiden skulle måtte svare på journalistenes premisser, uansett om det gjelder ja/nei-spørsmål eller litt for lettvinte spørsmål generelt, så ville man ende opp med at media bestemmer ikke bare hva som skal være på dagsorden, slik de gjør i dag, men de ville i tillegg styre politikerne, ved å prøve å få politikerne til å svare enkelt på forenklede spørsmål og så kjøre mediahets etterpå for konfrontere politikerne med sine "løfter".
Ved å svare ullent på journalisters spørsmål så får politikeren ryggen fri og beslutningene kan da tas i fellesskap med samarbeidspartnere, eksperter og alle andre som er med i den politiske prosessen, isteden for at beslutningen skal tas med en mikrofon stikket opp under nesen.
Hvis jeg skal velge hvem som skal representere folket av politikerstanden og journaliststanden så velger jeg politikerne hver gang. Vel, jeg er ikke enig med at det er en god ting på alle måter. Jeg syns det er tilfredsstillende når svar som gis, bidrar til folkeopplysning, og dekking av kunnskapsgap. VG velger en aggressiv retorikk vinklet slik at det er underforstått at nedetid på strømnett og uværsberedskap er noe som kan tilbakeføres til Faremo direkte og alene, og at nedetid er noe man kan bestemme isolert, og som ikke har sammenheng med andre valgte strukturelle organiseringer og prioriteringer i samfunnet. Vi som samfunn får det vi fortjener, om vi ser på alt som et spill. Om vi ikke belønner politikere som svarer mer oppriktig og rett fram, så vil ikke politikere svare mer oppriktig og rett fram. Om ikke folk har kunnskaper nok til at det er mulig for politikere å gi en forklaring uten å måtte tenke lenger enn tilrådelig med mikrofon opp i ansiktet, så er det ikke strategisk levelig å svare på andre måter enn ja/ha og amen, og prøve og få noen velfungerende og optimistiske standardfraser inn. Her er det nok både intelligensen vår som mennesker og vår manglende kompetanse i et komplekst samfunn som spiller inn, skulle jeg tro. Det er mye å tape på å trå feil, komme med noe som kan vinkles negativt/innrømmelser, er det så mye å vinne på å være åpen i den intervjusituasjonen vg har fått til? Hvis folk er ute etter syndebukker, og ønsker noen å lempe misnøye på, så er det ikke mye annet å gjøre enn å unnvike, det blir minst bøll av sånt. Ellers ender man fort selv opp som mediemidtpunkt, og mediemidtpunkter for misnøye slites i filler. Du må for all del unngå å bli syndebukk i media, da er den politiske karrieren din fort over. Det viktigste blir da: sikre deg selv, ikke bedrive folkeopplysning. Politikk er maktspill, ikke oppdragelse.
Byttet profil, ny er "Bioroboten"
|
|
|
[Re: A4-Biorobot]
29/12/2011 12:37
|
Dan
More than words
|
More than words
Vel, jeg er ikke enig med at det er en god ting på alle måter. Nei, men så skrev jo ikke jeg heller at det var en god ting "på alle måter", så vi er nok veldig enige likevel, slik jeg leser resten av det du skriver. 
|
|
|
29/12/2011 12:48
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg bare gjentar meg selv:
Dette er nok et eksempel på et velfungerende representativt demokrati og hvor bra våre folkevalgte representerer folket.
|
|
|
[Re: Tange]
29/12/2011 13:00
|
Kjartandaddy
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Et demokrati som også har gitt oss Magnhild Meltveit Kleppa. I rest my case.
|
|
|
29/12/2011 13:12
|
A4-Biorobot
Entusiast
|
Entusiast
vi er nok veldig enige likevel, slik jeg leser resten av det du skriver. Jepp. Har du selv noen formening om hvordan du ville svart på et sånt spm? Jeg ville sagt: dette er akseptabelt. Det er folks egen feil om de ikke har bosatt seg i Oslo. Det er ikke jeg som har gjort noe galt her, skyld på distriktspolitikken. 
Byttet profil, ny er "Bioroboten"
|
|
|
29/12/2011 14:16
|
Dan
More than words
|
More than words
Jepp. Har du selv noen formening om hvordan du ville svart på et sånt spm? Jeg ville sagt: dette er akseptabelt. Det er folks egen feil om de ikke har bosatt seg i Oslo. Det er ikke jeg som har gjort noe galt her, skyld på distriktspolitikken.  Jeg ville ha sett rett inn i kameraet og sagt "hvis du har stemt på Senterpartiet i siste valg så har du bare deg selv å takke, fyr opp med noen sauer i mellomtiden så skal vi se om vi kan ordne litt strøm til våren en gang". Men det er jo meg da.
|
|
|
29/12/2011 15:21
|
Kjartandaddy
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Mitt bidrag i tråkke-i-salaten-kommentar. Svigermor fra Ålesund er på besøk hos oss i Trøndelag. Dagmar herjet som verst, og svigermor satt smånervøs og fulgte med på Kveldsnytts innslag fra Ålesund. Det siste jeg sa til henne før hun køyet var: "Flytt til Trondheim, her er det mye tryggere!".
Dagen etter våknet vi opp til at den store grana på tomta vår hadde knekt og falt rett over bilen hennes.....
|
|
|
29/12/2011 20:26
|
BjornS
Ivrig
|
Ivrig
Hvordan gikk det med syklene dine?
Bj
|
|
|
29/12/2011 21:20
|
Kjartandaddy
OP
Besatt
|
OP
Besatt
De står trygt! Bilen vår berget med 5 cm. Svigermors bil er fikset igjen med ny frontrute og annet småkosmetisk. Og grana blir til fyringsved.
|
|
|
30/12/2011 03:12
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
med en mor som har vært uten strøm og dermed vann, etc, i fire døgn vil jeg påstå at det er noe galt ett eller annet sted. Men det er jo ikke grete faremo sitt ansvar. Slike ting skjer, flaks at det ikke var minus tretti samtidig. Jeg sjæl har fått en god idé til julegave for neste år- strømaggregat!
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
30/12/2011 18:48
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Et demokrati som også har gitt oss Magnhild Meltveit Kleppa. I rest my case. Hahaha, det bekrefter jo bare mitt utsagn, om du liker det/henne eller ikke. Face it.
|
|
|
[Re: Hæ?]
30/12/2011 18:56
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Hvorfor er det viktig hvor lenge Grete Faremo mener folk skal " ... stå uten strøm og telefon?" personlig? Og hva er det som gjør at en tidsenhet er et godt svar her? Jeg synes svarene fra Faremo er ok, særlig med tanke på at man ikke kan gi et svar på spørsmålet. Som representant for en del av befolkningen vil det jo være interessant å vite hva hun mener, da vet vi med en gang hva en del av befolkningen mener om saken. Hvor mange av dere hadde klart å svare på et slikt spørsmål? Det er mange steder rundt omkring i landet hvor folk aldri har mobildekning eller TV-signaler (for å nevne noe annet viktig). Hvis man ikke liker det så er det vel bare å flytte, vel? Det er er jo unektelig koselig med levende lys i disse juletider, ikke sant? (Bra nok svar?)
|
|
|
30/12/2011 19:50
|
FuzzyLogic
Bah..
|
Bah..
Det er mange steder rundt omkring i landet hvor folk aldri har mobildekning eller TV-signaler (for å nevne noe annet viktig). Hvis man ikke liker det så er det vel bare å flytte, vel? Det er er jo unektelig koselig med levende lys i disse juletider, ikke sant?
(Bra nok svar?)
Hun skulle bare tent noen lys, så hadde alt ordnet seg: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10032962Med trygghetsalarmen i hånden lå den hjelpeløse 96 år gammel kvinne flere timer på gulvet i hjemmet sitt på Dale i Dalsfjorden. Både strøm og telefon var borte. What comes around goes around.
|
|
|
30/12/2011 20:16
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
[Faremodus]Med gjennomsnittlig ca. to langvarige strømbrudd (flere timer) per år sett over hele landet så kan slike ting skje, også uavhengig av ekstremt uvær som Dagmar. [/Faremodus]
|
|
|
30/12/2011 20:20
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Lurer på hva Faremo ville svart hvis journalisten hadde stilt følgende spørsmål:
- Hvor lenge ville du akseptert å stå uten strøm og telefon?
|
|
|
30/12/2011 20:22
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
|
|
|
30/12/2011 20:26
|
ulveroar
Ringrev
|
Ringrev
er vi ikke her helt inne ved kjernen av roten i sentrum av problemstillingen om hva slags retoriske ferdigheter som er den beste garanti for en lang karriere som toppolitiker?
|
|
|
[Re: femte_gir]
30/12/2011 21:28
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
|
|
|
[Re: ulveroar]
30/12/2011 21:29
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
er vi ikke her helt inne ved kjernen av roten i sentrum av problemstillingen om hva slags retoriske ferdigheter som er den beste garanti for en lang karriere som toppolitiker? Vi begynner nok i hvertfall å nærme oss det innerste inni kjernen av roten i sentrum av problemstillingen ja.
|
|
|
01/01/2012 17:27
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
|
|