Denne kom i hus før jul, men har ikke fått brukt den særlig pga ryggproblem og rævva føre. 105 + FSA kompaktkrank. Tenkt brukt til litt vinterlandevei, vårsesong på skitværdager (jepp, we got them in barteby) og jobb-sykling.
Ellers blir det som forrige sesong - ultegra/da-miks: Dog, etter bildet ble tatt har denne fått et 3T Rotundo Pro styre og 3T-stem samt hvit styreteip. Får vel bruke vinteren på å surfe seter?
He,he.. Det er klart Campa hadde passet bedre, men innkjøpssjefen (den proffesjonelle i meg...) besluttet at det ble for ille å kaste et par helt nye Dura Ace hjul av ren forfengelighet. Samtidig så scorer vel DA like bra eller bedre enn Campa i de fleste tester - bortsett fra Stilpolitiets da :-)
Campa føles mer forfinet enn både Shimano og SRAM etter min mening, når det kommer til de mekaniske gir-gruppene. Men alle tre skifter gir like presist og effektivt, det føles bare litt bedre å gire med Campa.
Kunne ikke vært mer enig...! Den lille erfaringen jeg har med Campa ga ikke akkurat mersmak.
Det er jo ofte dette det koker ned til. Hva liker man best av gruppene. Selv er jeg i bås med oscaringe og er ingen entusiast ovenfor Shimanos landeveisgrupper og rett og slett hater SRAM. Men at mange liker de er jeg ikke i tvil over. På samme måte ser jeg at folk velger annen mat, annen bil, lytter til annen musikk, går med andre klær enn meg. Og valgfrihet må man jo synes er positivt
Da er min første racer kjøpt. Jeg har aldri prøvd racer før så jeg håper det faller i smak.. Det ble en Scott CR1 pro med Speedplay Zero Titanium-pedaler og Elite flaskestativ. Slo også til med Sidi Ergo 3 sko. Trommer med fingrene til snøen forsvinner og plussgradene kommer.
Her er min 2011/2012-racer, en Spec Tarmac SL2. Eneste som er bytta er hjul, Bontrager Race X-lite overlevde heldigvis krasj i fjor vår, og føles noen hakk kvikkere enn Fulcrum Racing 6 som fulgte med. Ultegra rund baut, kompaktkrank og skikkelig pysekasett bak (11-27!!1). Så da kan jeg vispe rolig opp de fleste bakker jeg støter på, men bakken fra Vøyenenga til Tanum kirke ble sannelig i bratteste laget læll.
Og ja, jeg vet at jeg har for mange spacere under stem'et og styretapen burde byttes.
Ja det er det nok helt klart. Noen hevder at det gir mindre stivhet med noen spacere, men jeg utøver såpass lite kraft når jeg sykler at jeg tror ganske bestemt at jeg ikke hadde kjent forskjell med/uten noen spacere.
Imidlertid gjør det såpass høye styret at det er noenlunde levelig å sitte i bukken i mer enn noen minutter av gangen, så for litt godværs-tursykling tenker jeg at det er stivt nok i massevis.
11-27 er pysekassett altså.. Hva kaller du da en 11-28 (med kompaktkrank) som jeg triller rundt med? Men jeg veier jo 0,1 tonn, så jeg synes det er greit med lette gir i de bratte kneikene og ikke minst de lange bakkene. Pen sykkel (Med hvit ramme tror jeg kanskje jeg ville satset på svart styretape (og sete), nettopp for å unngå å måtte bytte annenhver uke (eller hver gang jeg har fingret med drivverket))