|
|
Kakaokapsler til Nespresso
|
Re: Kakaokapsler til Nespresso
[Re: Tex]
26/12/2011 17:49
|
MuddyBear
Måsabjønn
|
Måsabjønn
Har Nespresso på jobben og det synes jeg er utmerket kaffe. La meg være den første til å si: Du stakkars stakkars mann med et åhh så fattig liv! du har min dypeste sympati og medlidenhet!
Redigert av MuddyBear; 26/12/2011 17:50. Rediger grunn: (når jeg ser på tråden igjen, lurer jeg på om jeg trenger å legge til noen smilies....:D )
|
|
|
[Re: Tex]
26/12/2011 18:11
|
progres
Besatt
|
Besatt
Ja, ja. Fortsatt god jul, grabbar!
Støtter den! Nespresso på jobben -funker helt utmrket , forutsatt de svarte kapslene (sterkeste type) rancilio hjemme - utmerket det også! Vet ikke om jeg ville turt en blindtest.
|
|
|
[Re: bullet]
26/12/2011 18:19
|
GeirEivind
Besatt
|
Besatt
Fikk en Nespresso Pixie til jul. Digg for meg som drikker kaffe, men det hadde vært hyggelig om min ikkekaffedrikkende samboer også kunne hatt nytte av den. Har søkt litt på nett, men jeg finner bare kaffekapsler. Noen som har noen tips/vink/tips til løsning her? Nespresso gjør det som den gjør (espresso/lungo) på en veldig bra måte sett pris og enkelthet. Kjøper man kaffe på respektable plasser så betaler man fort like mye for kaffen som det man må betale for nespressokapsler. Og det finnes systemer for å stappe kaffe i egne kapsler om man skulle ønske dette. Gjenbrukbare har jeg dog ikke så mye troen på.
|
|
|
[Re: Raskall]
26/12/2011 18:26
|
Dan
More than words
|
More than words
Nei, jeg lar meg ikke inspireres av snobber. Jeg lar meg inspirere av personer som har mer innsikt i et tema enn meg. Forutsatt at temaet interesserer meg, selvsagt. Jeg håper du skjønte at de jeg kaller snobber er de samme som du kaller personer med innsikt. Det er bare det at personer med innsikt i et emne gjerne oppfattes som snobber fordi de ikke umiddelbart gir seg i diskusjoner om hvorvidt det går an å skille A fra B. Som f eks når du kommer med et utsagn som dette: Men hovedargumentet jeg får (litt ovenfra og ned) fra de som har kaffemaskin som kverner bønnene selv er at kaffen blir mye billigere. Smaksargumentet faller bort når de har smakt kaffen fra kapselmaskinen min (Dolce Gusto Piccolo). Det ble litt for tullete selv for meg, som er mer snobb enn innsiktsfull.  Kan jeg ikke bare få lov til å nyte min kopp med Zoegas Mollbergs blandning i fred?  Joda, bare fortsett å leve ditt enkle liv. Siden det er hjemmekaffen min fra Helsingborg så skal du få lov.
|
|
|
26/12/2011 19:01
|
Raskall
More than words
|
More than words
Sånn apropos: Har bakt pizza på pizzasteinen jeg fikk til jul i dag. Pizzaen fikk en ny dimensjon. Dere som steker hjemmelaget pizza på aluminiumsplate med bakepapir må leve et fattig, trist liv. 
|
|
|
[Re: Dan]
26/12/2011 19:11
|
Raskall
More than words
|
More than words
Men hovedargumentet jeg får (litt ovenfra og ned) fra de som har kaffemaskin som kverner bønnene selv er at kaffen blir mye billigere. Smaksargumentet faller bort når de har smakt kaffen fra kapselmaskinen min (Dolce Gusto Piccolo). Det ble litt for tullete selv for meg, som er mer snobb enn innsiktsfull.  Tja.. Dette har skjedd 3 ganger. Har hatt gjester som har lagt ut i det vide og brede om hvor fine og flotte kaffemaskinene til flerfoldige tusen er og hvor fantastisk god kaffe de lager. Når jeg har kommet med brettet med espresso-kopper har de ikke klart å spotte at det er fra kapselmaskin. Men dette har nok ikke vært kaffekjennere slik som de innsiktsfulle kaffe-ekspertene her på forumet men "vanlige" mennesker som har kjøpt en dyr kaffemaskin de liker å skryte av. Selv blir espresso for skarp på smaken for min del så jeg holder meg til Zoegas (enten mollbergs blanding eller intenso) og "Aroma". Senseo-maskinen fortsetter forøvrig å skuffe. Både på smak, utvalg og funksjon.
|
|
|
26/12/2011 19:33
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Å si at noen har dårligere livskvalitet er et relativt utsagn og må tolkes riktig. At du liker kapselkaffe like godt som en håndlaget espresso betyr ikke at du har dårligere livskvalitet enn meg. Det betyr at du har dårligere livskvalitet enn det du kunne hatt (enn det du vil få) hvis du går dypere inn i kaffens fantastiske smaksverden. Altså, la deg inspireres av snobber, ikke forulempes.  Tja, noen ganger er kritiserende snobber bare nettopp det; snobber. Livet er for kort til å bli übergeek på alt man kan geeke over. Det er ikke alle temaer som nødvendigvis er verdt investeringen å bli blodintressert i. Et begrep fra økonomien kan være verdt å få med seg her: Opportunity cost. Hva går man glipp av hvis man velger å prioritere en interesse fremfor en annen? Hva man skal intressere seg for må man nesten bestemme selv, men man blir ikke nødvendigvis fattigere av å velge bort noe. Hvor mange her mener man er fattigere om man ikke prioriterer å bli übergeek på World of Warcraft?
|
|
|
[Re: Raskall]
26/12/2011 19:34
|
-Bjørn-
Entusiast
|
Entusiast
Tja.. Dette har skjedd 3 ganger. Har hatt gjester som har lagt ut i det vide og brede om hvor fine og flotte kaffemaskinene til flerfoldige tusen er og hvor fantastisk god kaffe de lager. Når jeg har kommet med brettet med espresso-kopper har de ikke klart å spotte at det er fra kapselmaskin.
Men dette har nok ikke vært kaffekjennere slik som de innsiktsfulle kaffe-ekspertene her på forumet men "vanlige" mennesker som har kjøpt en dyr kaffemaskin de liker å skryte av.
Selv blir espresso for skarp på smaken for min del så jeg holder meg til Zoegas (enten mollbergs blanding eller intenso) og "Aroma".
Senseo-maskinen fortsetter forøvrig å skuffe. Både på smak, utvalg og funksjon.
Har drukket kaffe hos folk med de flotteste kaffemaskiner, men når de har den for å skryte, og kaffebønnene har stått i maskinen i to måneder, er kaffen fra dolce gusto piccolini aldeles fortreffelig i forhold. Har kapselmaskin for å få meg èn kjapp kopp kaffe på morgenen. I helgen og ved besøk er det bønner, kaffekvern og moccamaster som gjelder, enkelt og godt. Tror det vesentlige med kaffe er å drikke den raskt. Gammel besk kaffe fra kanne gir meg brekninger.
|
|
|
[Re: sverreb]
26/12/2011 19:39
|
-Bjørn-
Entusiast
|
Entusiast
Hvor mange her mener man er fattigere om man ikke prioriterer å bli übergeek på World of Warcraft?
Hvis man er interessert i WoW vil jeg anta at man får ett rikere liv dersom man er übergeek i WoW. Er man interessert i god mat får man ett rikere liv ved å nerde litt. Hvis man kun spiser for å overleve, men er übernerd på Vålerenga Hockey, har man fortsatt ett rikt liv..
|
|
|
[Re: -Bjørn-]
26/12/2011 19:47
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Hvor mange her mener man er fattigere om man ikke prioriterer å bli übergeek på World of Warcraft?
Hvis man er interessert i WoW vil jeg anta at man får ett rikere liv dersom man er übergeek i WoW. Er man interessert i god mat får man ett rikere liv ved å nerde litt. Hvis man kun spiser for å overleve, men er übernerd på Vålerenga Hockey, har man fortsatt ett rikt liv.. Tror vi egentlig er enige, men jeg er usikker på om du tok poenget mitt: Hva som er (mest) berikende er individuelt, å påstå at andres liv blir beriket av å plukke ens egne interesser er ikke en holdbar påstand generellt sett. Mitt liv vil neppe bli bedre om jeg skulle ha geeket over WoW, og ei heller kaffe. Jeg vil heller prioritere andre ting.
|
|
|
26/12/2011 20:22
|
-Bjørn-
Entusiast
|
Entusiast
Vi er helt enige, tolket deg nok litt i negativ retning
|
|
|
26/12/2011 21:31
|
Dan
More than words
|
More than words
Tja, noen ganger er kritiserende snobber bare nettopp det; snobber. Livet er for kort til å bli übergeek på alt man kan geeke over. Det er ikke alle temaer som nødvendigvis er verdt investeringen å bli blodintressert i. Det var vel egentlig akkurat det jeg skrev her over et sted. Man velger hva man har lyst å nerde over. Jeg nerder litt om kaffe. Jeg nerder ikke om konjakk. Jeg overlever det helt fint om konjakksnobber synes jeg har uutviklede interesser på spritens område og synes bare det er fint at de koser seg. Men jeg ville aldri fått det for meg å si at den ene konjakken er så god som hvilken som helst annen.
|
|
|
26/12/2011 23:36
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
Tja, noen ganger er kritiserende snobber bare nettopp det; snobber. Livet er for kort til å bli übergeek på alt man kan geeke over. Det er ikke alle temaer som nødvendigvis er verdt investeringen å bli blodintressert i. Det var vel egentlig akkurat det jeg skrev her over et sted. Man velger hva man har lyst å nerde over. Jeg nerder litt om kaffe. Jeg nerder ikke om konjakk. Jeg overlever det helt fint om konjakksnobber synes jeg har uutviklede interesser på spritens område og synes bare det er fint at de koser seg. Men jeg ville aldri fått det for meg å si at den ene konjakken er så god som hvilken som helst annen. Som selvfølgelig er helt greit. Det utsagnet jeg reagerte på var: Det betyr at du har dårligere livskvalitet enn det du kunne hatt (enn det du vil få) hvis du går dypere inn i kaffens fantastiske smaksverden.
Som slik jeg leser det er en påstand om at kaffenerding (Hvis det kan være en presis omskriving av den mer høflige formen ovenfor) uomtvistelig gir bedre livskvalitet. Min motpåstand var at selv om slikt isolert sett kan være berikende, vil alle interesser være til fortrengelse for andre og at å 'gå dypere inn i kaffens fantastiske smaksverden' slettes ikke automatisk betyr bedre livskvalitet. For å ta en personlig anekdote: Jeg har nemlig vært der, jeg gjorde et oppriktig forsøk på å bli kaffenerd. Baristakurs, smakstesting etc... Helt til jeg fant ut at jeg egentlig syntes kaffe smakte som brent vann, marginalt greit sammen med enkelte matvarer og som en sukkerfri kilde til koffein, men stort sett bedre jo mer utblandet det er. Kaffenerding var for meg ingen berikelse, det var bortkastet tid. I dag har jeg en nespresso maskin, mest for gjester men hvis jeg trenger koffein eller nyter en søt dessert funker den for meg også, helt uten bruk av kaffekverner, vedlikeholdskrevende og skittbefengte espressomasskiner og påpasselig vedlikehold av lagre av ferske kaffebønner. Men som man sier YMMV
Redigert av sverreb; 26/12/2011 23:38.
|
|
|
27/12/2011 00:37
|
Dan
More than words
|
More than words
Som slik jeg leser det er en påstand om at kaffenerding (Hvis det kan være en presis omskriving av den mer høflige formen ovenfor) uomtvistelig gir bedre livskvalitet. Utydelig av meg da. Jeg mente, som i mitt tidligere innlegg, bedre livskvalitet i kaffeaspektet av livet. At du ikke fikk til kaffenerdingen er jo helt greit og jeg mener på ingen måte at man skal prøve å bli ekspert på alt eller at alle har de samme forutsetningene for å nyte forskjellige ting.
|
|
|
28/12/2011 01:16
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Og herrr elsker jeg mitt enkle, fattige liv som storkonsument av filterkaffe fra min Moccamaster. Digg å smake annet hos folk som har pasjonen, digg å nyte KISS hjemme 
|
|
|
|
|