| 
             
                 Subbing på Avid xx bremser
            
         | 
     
    
    
 Subbing på Avid xx bremser
 #1315633
25/12/2011 16:01
 | 
 
Registrert:  Dec 2011 
Innlegg: 5  
petu
 
OP
Fersking 
 | 
 
OP
 
Fersking 
Registrert:  Dec 2011 
Innlegg: 5  | 
Har Avid XX bremser som jeg sliter med at subber. Særlig er dette et problem på litt vått føre. Har hatt de inne til reparasjon snart et tosifret antall ganger, men de justerer seg tilbake med minimal avstand mellom skive og bremseklosser. Bremsene er brukt i 2 sesonger.
  Er det noen som har hatt det samme problemet? 
 
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
            
        
            
    
 Re: Subbing på Avid xx bremser
[Re: petu]
 #1315637
25/12/2011 16:20
 | 
 
Registrert:  Sep 2011 
Innlegg: 1,433  
eracing
 
Veteran 
 | 
 
 
Veteran 
Registrert:  Sep 2011 
Innlegg: 1,433  | 
Kjøp xtr-bremser    
 
  
Giant Propel Trek Stache 7
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
            
        
            
    
 Re: Subbing på Avid xx bremser
[Re: petu]
 #1315642
25/12/2011 16:57
 | 
 
Registrert:  Sep 2011 
Innlegg: 1,433  
eracing
 
Veteran 
 | 
 
 
Veteran 
Registrert:  Sep 2011 
Innlegg: 1,433  | 
Avid er gode bremser, men krever en del vedlikehold for å fungere optimalt fordi klaringen, som staike sier, er veldig liten i utgangspunktet. 
 
  
Giant Propel Trek Stache 7
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
            
        
            
    
 Re: Subbing på Avid xx bremser
[Re: petu]
 #1315644
25/12/2011 17:04
 | 
 
Registrert:  Oct 2010 
Innlegg: 1,829  
magnusc
 
Ivrig 
 | 
 
 
Ivrig 
Registrert:  Oct 2010 
Innlegg: 1,829  | 
Smøre stemplene med bremseveske og la stå i et døgn funket for meg. 
 
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
            
        
            
    
 Re: Subbing på Avid xx bremser
[Re: petu]
 #1315645
25/12/2011 17:08
 | 
 
Registrert:  Sep 2011 
Innlegg: 1,433  
eracing
 
Veteran 
 | 
 
 
Veteran 
Registrert:  Sep 2011 
Innlegg: 1,433  | 
Godt vedlikehold funker:) men det kreves mer av det enn med shimano. Har avid selv og har ingen ting i mot å smøre opp i ny og ne, men skyr du vedlikehold er shimano bedre.... 
 
  
Giant Propel Trek Stache 7
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
            
        
            
    
 Re: Subbing på Avid xx bremser
[Re: petu]
 #1315649
25/12/2011 18:10
 | 
 
Registrert:  Apr 2009 
Innlegg: 3,273  
Andrehua
 
Besatt 
 | 
 
 
Besatt 
Registrert:  Apr 2009 
Innlegg: 3,273  | 
Er det bare å pumpe ut stemplene og smøre med bremsevæske rundt stemplene? Eller må man ha ut hele sullamitten? Med påfølgende lufting og slikt..? 
Redigert av Andrehua; 25/12/2011 18:11.
 
 
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
                                        
                    
        
            
    
 Re: Subbing på Avid xx bremser
[Re: petu]
 #1315650
25/12/2011 18:24
 | 
 
Registrert:  Sep 2011 
Innlegg: 1,433  
eracing
 
Veteran 
 | 
 
 
Veteran 
Registrert:  Sep 2011 
Innlegg: 1,433  | 
Bruker ikke å ta mine helt ut. Bruker forøvrig silikonspray i stedet, men prosessen bør vel gjentas noen ganger... Ca. 10 kan jeg tenke meg.... 
 
  
Giant Propel Trek Stache 7
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
            
        
            
    
 Re: Subbing på Avid xx bremser
[Re: petu]
 #1316043
27/12/2011 12:39
 | 
 
Registrert:  Jun 2009 
Innlegg: 2,677  
silverwrx
 
Besatt 
 | 
 
 
Besatt 
Registrert:  Jun 2009 
Innlegg: 2,677  | 
Vil si de er luftet feil. Fikk min sykkel med feil med XX, men luftet de bra. Gjør ALT av vedlikehold selv. 
  Viktig å følge bremselufte prosedyren. Bruke riktig avstandskloss. Ikke lufte med skiven i caliper, da blir clearance garantert feil iaf. Da får du subbing.   
  Feil mengde (for mye) veske i systemet gir enda mindre klaring. Mindre veske gir mer klaring. Resten fikser du med pad distance/clearance skruen.  
 
  
Leave no trace - with fatbike
  Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
            
        
            
    
 Re: Subbing på Avid xx bremser
[Re: petu]
 #1316069
27/12/2011 14:21
 | 
 
Registrert:  Sep 2001 
Innlegg: 16,266  
Espen
 
More than words 
 | 
 
 
More than words 
Registrert:  Sep 2001 
Innlegg: 16,266  | 
Mange fine råd her.
  - Kjøp nye bremser. Løser ikke problemet du har med bremsene dine.
  - Ta ut og smøre stempler. Greit nok, men hvordan dette skulle løse problemene du har, er jeg usikker på. Lite som tyder på at dette er feilen. Hvis systemet er tett, uten luft og hendelen returnerer, returnerer stemplene også. Løser mest sansynlig ikke problemet du har med bremsene dine.
  - Avid har ekstremt/sykt liten klaring. Dårlig dokumentert internettsynsing. Hva er egentlig klaringen hos de forskjellige produsentene?
  De aller fleste bremseproblemer skyldes dårlig/mangelfull lufting. 
  Mange gidder ikke, kan ikke, ønsker ikke lære hvordan man luften en brems, og hevder de har luftet, men problemene vedvarer. Hvis feilen er dårlig lufting, vil ikke en ny dårlig lufting løse noe som helst.
 
 
 
  e 
 
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
            
        
            
    
 Re: Subbing på Avid xx bremser
[Re: petu]
 #1316094
27/12/2011 16:32
 | 
 
Registrert:  Mar 2011 
Innlegg: 503  
BjørnAa
 
Avhengig 
 | 
 
 
Avhengig 
Registrert:  Mar 2011 
Innlegg: 503  | 
Har du slike bremsefester med to umbrakoskruer hvor den ene er over den andre? I så tilfelle kan du bare løsne dem litt, stramme bremsene og skru dem igjen mens du holder bremsene inne. Dette gjør jeg hver gang jeg har av hjulet og slipper dermed subbing.  
 
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
            
        
            
    
 Re: Subbing på Avid xx bremser
[Re: ]
 #1316111
27/12/2011 17:28
 | 
 
Registrert:  Sep 2001 
Innlegg: 16,266  
Espen
 
More than words 
 | 
 
 
More than words 
Registrert:  Sep 2001 
Innlegg: 16,266  | 
Ikke så mye forskjell på papiret Nei det er det virkelig ikke.  Jeg har dessuten erfart at det ikke er så stor forskjell i praksis heller. Dette varierer endel også, hvor langt unna klossene havner etter litt innkjøring av klosser og pakninger. e  
 
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
            
        
            
    
 Re: Subbing på Avid xx bremser
[Re: petu]
 #1316122
27/12/2011 18:19
 | 
 
Registrert:  Sep 2005 
Innlegg: 3,766  
Lektoren
 
Besatt 
 | 
 
 
Besatt 
Registrert:  Sep 2005 
Innlegg: 3,766  | 
Du vet sikkert dette, men på    hjemmesiden til Avid kan du laste ned en Set up guide. Der finner du informasjon om hvordan du fjerner overflødig bremseveske.     
Redigert av Lektoren; 27/12/2011 18:20. Rediger grunn: minus -
 
 
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
            
                                    
                    
            
    
 Re: Subbing på Avid xx bremser
[Re: petu]
 #1316133
27/12/2011 18:45
 | 
 
Registrert:  Sep 2001 
Innlegg: 16,266  
Espen
 
More than words 
 | 
 
 
More than words 
Registrert:  Sep 2001 
Innlegg: 16,266  | 
Generellt er det skremmende hvor mange som aldri leser produsentenes veiledninger og instruksjoner.
 
 
  E 
 
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
            
        
            
    
 Re: Subbing på Avid xx bremser
[Re: petu]
 #1316189
27/12/2011 22:01
 | 
 
Registrert:  Sep 2009 
Innlegg: 1,326  
Natier
 
Veteran 
 | 
 
 
Veteran 
Registrert:  Sep 2009 
Innlegg: 1,326  | 
Jeg har Elixir 5 og har slitt med den samme minimale klaringen. Dette har ført til irriterende subb og stort forbruk av bremseklosser.
  Har ny sykkel på vei med X9 bremser... 1: Er det de samme utfordringene på 2012 modellene? 2: Bør de tas med til kyndig lufter med en gang? 3: Bør de selges til noen som synes bremsevedlikehold er gøy? 4: Bør det ligge et sett XT/XTR klart når ny sykkel ankommer? 5: Bør det ligge et sett Formula R1 klart når ny sykkel ankommer? 
 
  
/Atle
  Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike 
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
            
        
            
    
 Re: Subbing på Avid xx bremser
[Re: petu]
 #1316215
27/12/2011 23:18
 | 
 
Registrert:  Sep 2001 
Innlegg: 16,266  
Espen
 
More than words 
 | 
 
 
More than words 
Registrert:  Sep 2001 
Innlegg: 16,266  | 
Både hendelen og skivetykkelse er endret på 2012, så det kan hende klaringen er anderledes.  Personlig tviler jeg på det, fordi dette ikke er noen produksjonsfeil. At en eller to tienedels millimeter gjør så store utslag tviler jeg også på.  Skeive rammer, gafler og skiver, avikende toleranser, luft og mangelfull montering skaper problemer. 2012 er endret i hendelen som skal hjelpe lufting, så det kan jo være en fordel uansett. For å være på sikre siden, bør du nok ha minumim 2 par andre premser liggende.   Alternativt kan du lære å lufte bremsene du får. Dette er god basiskunnskap som er greit å kunne. Avids luftesett og videoer gjør dette overkommelig for alle som vil. E  
 
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
            
        
            
    
 Re: Subbing på Avid xx bremser
[Re: petu]
 #1316217
27/12/2011 23:29
 | 
 
Registrert:  Sep 2011 
Innlegg: 1,433  
eracing
 
Veteran 
 | 
 
 
Veteran 
Registrert:  Sep 2011 
Innlegg: 1,433  | 
Holder fortsatt fast på at shimanobremsene er enklere å leve med, men ikke så mye enklere at jeg har vært inne på tanken å bytte mine avidbremser. 
  
 
  
Giant Propel Trek Stache 7
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
            
        
            
    
 Re: Subbing på Avid xx bremser
[Re: petu]
 #1316220
27/12/2011 23:54
 | 
 
Registrert:  Sep 2001 
Innlegg: 16,266  
Espen
 
More than words 
 | 
 
 
More than words 
Registrert:  Sep 2001 
Innlegg: 16,266  | 
Siste XT ser meget bra ut, og er (så langt) et godt eksempel på Shimano på sitt beste. Robust enkelt og funksjonellt. Siste XTR like så, men har ikke sett eller skrudd på de rimeligere modellene, men de er sikkert gode de også.
  Jeg har likt feeling og ergonomi bedre hos Avid, samt at jeg bruker gir fra SRAM (og også pinne), så integreringen er bedre. De har ikke vært blandt markedets enkelste å lufte, men heller ingen alvorlige problemer. Må følge anvisningene og være nøye, men ikke mer heller.
  Gamle Formula B4 er historiens enkleste på luftefronten.  Gjort på tre min med garantert perfekt resultat hver gang.
 
  e 
 
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
            
        
            
    
 Re: Subbing på Avid xx bremser
[Re: Espen]
 #1316475
28/12/2011 18:54
 | 
 
Registrert:  Sep 2009 
Innlegg: 1,326  
Natier
 
Veteran 
 | 
 
 
Veteran 
Registrert:  Sep 2009 
Innlegg: 1,326  | 
For å være på sikre siden, bør du nok ha minumim 2 par andre premser liggende.   hehe.. ja såpass bør det være. Registrerer i allefall at en skive som er bittelitt skjev subber på Elixir 5, men går klar på de tilårskomne Deore bremsene på vintersaltlakesykkelen. Er det forresten sånn at dersom utfordringen med Elixir er at det litt for mye olje i systemet er det bare å få presset ut stemplene, løse litt på lufteskruen så eventuell olje pipler ut, tighte skruen = good to go?  
 
  
/Atle
  Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike 
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
            
        
                                    
                        
    
 Re: Subbing på Avid xx bremser
[Re: petu]
 #1316523
28/12/2011 21:05
 | 
 
Registrert:  Sep 2001 
Innlegg: 16,266  
Espen
 
More than words 
 | 
 
 
More than words 
Registrert:  Sep 2001 
Innlegg: 16,266  | 
Hvis det er for mye bremsevæske i systemet, vil du ikke få presset stemplene helt tilbake. Dette har jeg sett etter lufting fra "fagfolk". Enkelt å unngå hvis man følger Avids bruksanvisning.
  Får du ikke presset helt inn, kan du løsne lufteskruen på kalipperen, og slippe ut bremsevæske. Det gjeder å være forsiktig, fordi det er fort gjort å få inn luft.
  På bremser med kontaktpunktjustering, kan man skru litt på justeringskruen før lufting også, for å regulere mengden bremsevæske systemet vil ta i mot ved lufting/fylling.
  Dette funket fint på J7, hvis man liker at hendlene tar langt inn.  På Elixir har jeg best erfaring med standard prosedyre og bruk av Avids distanseklosser.
 
 
  e 
 
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
            
        
            
    
 Re: Subbing på Avid xx bremser
[Re: Espen]
 #1316527
28/12/2011 21:19
 | 
 
Registrert:  Sep 2009 
Innlegg: 1,832  
Cerberus
 
Ivrig 
 | 
 
 
Ivrig 
Registrert:  Sep 2009 
Innlegg: 1,832  | 
  Får du ikke presset helt inn, kan du løsne lufteskruen på kalipperen, og slippe ut bremsevæske. Det gjeder å være forsiktig, fordi det er fort gjort å få inn luft.
 
   Er det ikke tryggere å åpne lufteskruen på hendelen? Ser for meg at det er mindre sjanse for luft i systemet da overflødig væske renner ut og eventuell luft bare legger seg i toppen av reservoaret. Har gjort dette med hell på mine J7, som selv med lufting etter Avids instruksjoner ofte blir overfylte  
 
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
            
        
            
    
 Re: Subbing på Avid xx bremser
[Re: petu]
 #1316551
28/12/2011 22:15
 | 
 
Registrert:  Sep 2001 
Innlegg: 16,266  
Espen
 
More than words 
 | 
 
 
More than words 
Registrert:  Sep 2001 
Innlegg: 16,266  | 
Skruen på toppen av hendelen er har ikke direkte kontakt med reservoaret, men har kontakt med slange og kalipper.
  Den er på andre siden av pakningen på hovedstempelet. 
  Ingen stor forskjell på å bruke skruen oppe vs. nede.
  Tror du du greier å presse stemplene forsiktig ut mens du åpner/lukker er det like greit å gjøre det nede. Blir det en boble, kan du bare sett på sprøyta nede og trekke bobla ut.
  Oppe er det pakninger, og flere gjemmesteder for lufta.
  Jeg har luftet mange Avidbremser, men aldri overfylt en brems.
  Skjønner ikke hva folk gjør som sliter med dette.
  Har man kontaktpunktjustering, er det bare å skru den i retning av "hendel tar lengre ut" før lufting, og så skru den inn etter lufting. Da får man mindre bremsevæske i systemet.
 
 
  E
 
  
 
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
            
        
            
    
 Re: Subbing på Avid xx bremser
[Re: Espen]
 #1316659
29/12/2011 11:01
 | 
 
Registrert:  Sep 2007 
Innlegg: 11,443  
Hæ?
 
Navnet skjemmer ingen.  
 | 
 
 
Navnet skjemmer ingen.  
Registrert:  Sep 2007 
Innlegg: 11,443  | 
(...) mangelfull montering skaper problemer.(...)  Word!    
 
  
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
            
        
            
    
 Re: Subbing på Avid xx bremser
[Re: Hæ?]
 #1316663
29/12/2011 11:07
 | 
 
Registrert:  Sep 2011 
Innlegg: 1,433  
eracing
 
Veteran 
 | 
 
 
Veteran 
Registrert:  Sep 2011 
Innlegg: 1,433  | 
(...) mangelfull montering skaper problemer.(...)  Word!    Skulle tro det ja.....  
 
  
Giant Propel Trek Stache 7
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
            
        
            
    
 Re: Subbing på Avid xx bremser
[Re: petu]
 #1316938
29/12/2011 21:58
 | 
 
Registrert:  Aug 2010 
Innlegg: 30  
Nemlig
 
Fersking 
 | 
 
 
Fersking 
Registrert:  Aug 2010 
Innlegg: 30  | 
Er man pokka nødt til å ta ut klossene, som instruksjonsbladet sier, før lufting? 
 
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
            
        
            
    
 Re: Subbing på Avid xx bremser
[Re: petu]
 #1316952
29/12/2011 22:32
 | 
 
Registrert:  Sep 2001 
Innlegg: 16,266  
Espen
 
More than words 
 | 
 
 
More than words 
Registrert:  Sep 2001 
Innlegg: 16,266  | 
Neida, man må ikke ta ut klossene, men då må presse stemplene helt inn, og holde dem fra hverandre under prosessen.
  Sjansen for å søle bremsevæske er tilstede, og gjør du det blir aldri klossene 100% igjen.
  Det er gjort på 30 sek å ta ut klossene, så hvorfor risikere problemer med søl?
 
  Som med mye annet her i verden, er det lurt å:
  - Skaffe seg enkel grunnleggende kunnskap om produktets virkemåte. - Ha verktøy og hjelpemidler tilgjengenlig. - Følge produsentens råd.
 
  e 
 
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
            
        
            
    
 Re: Subbing på Avid xx bremser
[Re: Espen]
 #1317026
30/12/2011 10:01
 | 
 
Registrert:  Sep 2007 
Innlegg: 11,443  
Hæ?
 
Navnet skjemmer ingen.  
 | 
 
 
Navnet skjemmer ingen.  
Registrert:  Sep 2007 
Innlegg: 11,443  | 
 Sjansen for å søle bremsevæske er tilstede, og gjør du det blir aldri klossene 100% igjen.
  Det der har jeg også hørt, og ble litt nysgjerrig på hvorfor. Så jeg klarte heldigvis her en gang å søle mine nye sintrede klosser fulle av DOT. Fææææen, tenkte jeg og la dem bort for å kastes. Etter endt lufting en liten stund senere så jeg på dem, og kunne ikke se hva som skulle kunne være gått galt. Dynket dem i rødsprit, satte fyr på og lot det brenne til de var tomme for sprit. Satte dem inn igjen og der har dem stått i et års tid nå. Fortsatt like gode, hele og enda ikke utslitt. Overlevde høyfjellstur i Sverige og greier og greier ... Så jeg antar spørsmålet mitt er - hva er det med bremsevæske som ødelegger klossene?    
 
  
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
            
        
            
    
 Re: Subbing på Avid xx bremser
[Re: petu]
 #1317030
30/12/2011 10:16
 | 
 
Registrert:  Sep 2001 
Innlegg: 16,266  
Espen
 
More than words 
 | 
 
 
More than words 
Registrert:  Sep 2001 
Innlegg: 16,266  | 
Det er sikkert forskjell på klosser også.
  Mulig noen klosser tåler dette bedre enn andre. Selv har jeg opplevet at bindemiddelet blir dårlig og at klossene smuldrer opp. De kan aldri være sikker på at du får brendt ut all olje/glykol heller, som reduserer friksjonen mello mskive og kloss.
  Jeg har også gjort forsøk på å redde klosser, med kokende vann og Isopropanol, og komfyr. Funker til en viss grad, men ikke like godt som før. 
  Bevares, folk må gjerne dynke klossene sine i bremsevæske når de lufter bremser, men jeg ser ikke helt poenget med å spare denne 30-sekunders prosessen.
 
 
  e 
 
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
            
        
            
    
 Re: Subbing på Avid xx bremser
[Re: Espen]
 #1317062
30/12/2011 11:57
 | 
 
Registrert:  Sep 2007 
Innlegg: 11,443  
Hæ?
 
Navnet skjemmer ingen.  
 | 
 
 
Navnet skjemmer ingen.  
Registrert:  Sep 2007 
Innlegg: 11,443  | 
 Ja, jeg er helt enig. Jeg bare opplevde en gang å faktisk søle, og ville forsøke teorien i praksis. Som for meg altså ikke stemte. Bare var nysgjerrig på akkurat hva det var med DOT som ødela klossene.    
 
  
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
 |  
 
 | 
 
 
 | 
 
 
 
 |  
 
 |