|
|
Spinning eller rulle?
|
Spinning eller rulle?
18/12/2011 19:59
|
SykkelSiv
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ok - trenger noen synspunkter på hva som gir best utbytte og er det lureste treningsvalget for en ganske så dårlig syklist (som gjerne vil bli bedre). Tok en prøvetime på SATS i dag, på CyclingPulse, der man får opp egen puls/sone på veggen i sykkelsalen. Veldig morsomt og inspirerende. Som alltid når man er på et nytt senter blir man fristet til å bli medlem - (har tidligere vært medlem på Elixia, og fikk trent en del timer i vinterhalvåret, men når utesesongen startet ble sykling i skogen prioritert - og det hele gled over i et rent støttemedlemsskap). Men: Hva gir best effekt av spinning og rullesykling? Har en Tacx Multiplayer som virker kjempebra. Dog er det litt kjedelig å sette seg på rulla og motivere seg til langkjøring... Men er det lurere og mer effektivt å sette opp et ukeprogram på rulla, med både langturer og intervall, eller er det slik at effekten av å trene i sal er bedre fordi man yter mer og får variasjon på timer/musikk/trening?? Samtidig kjennes det jo fristende å spare de ca. 7000,- et års-medlemsskap koster og heller kjøpe noe nytt stæsj til sykkelen til våren OBS - Ha i mente at jeg er en ganske dårlig syklist som bruker mange mange minutter mer enn de fleste av dere opp til Branntårnet. Jeg synes Ballettbakken var skummel og bratt (og er ikke mindre redd nå etter et stjernetryn halvveis i bakken), men målet er jo å bli bedre - og jeg er veldig usikker på hva som gir det beste grunnlaget før man igjen kan ta sykkelen ut i skogen. Antar at noen av dere har vært i lignende dillemma og tatt et (vellykket?) valg dere kan dele erfaringer fra?? -Siv
|
|
|
Re: Spinning eller rulle?
[Re: SykkelSiv]
18/12/2011 20:03
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Langturer tar du ute på ski eller sykkel. Intervallene kjører du på rulla hjemme. Lange intervaller i sone 3. Ståla du sparer bruker du på kurs hos www.letth.no
|
|
|
18/12/2011 21:04
|
oscaringe
Ivrig
|
Ivrig
er du medlem av en sykkelklubb får du ofte ordninger med de lokale treningsentrene. eksempelvis kun betale for trening i vinterhalvåret eller rabattert pris pr spinningtime.
|
|
|
18/12/2011 21:15
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
På rulla kan du jo kjøre ditt eget "løp", og få mer effektiv/riktig trening. På rulla kan du jo se tv, film, høre på musikk eller lydbok. Dette er kanskje ting du gjør litt uansett? Eneste fordelen med spinning er jo at det er (mye) mer sosialt. Har ikke klubben din spinningtimer du kan hive deg med på når du vil da?
|
|
|
18/12/2011 21:52
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Bedre å sykle på rulla enn på spinningsykkel, men for de fleste er det lettere å motivere seg til en spinningtime.
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
19/12/2011 06:56
|
Zaskarin
Avhengig
|
Avhengig
2 økter med intervaller på rulla i uka bør være tilstrekkelig i vinterhalvåret, fyll på med annen trening som langtur. Langrenn eller løping / gåtur med sekk er god trening. Uten og gjette på din treningsbakgrunn tror jeg at 4 - 5 treningsøkter i uka vil gi god fremgang til våren. Skal du alikevel spinne så husk og bruk litt motstand.
Redigert av Zaskarin; 19/12/2011 07:01.
|
|
|
19/12/2011 07:16
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Det du synes er morsomst er det du vil trene mest og dermed gi best effekt.
|
|
|
19/12/2011 11:59
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Dersom du trener på rulla etter watt så tror jeg potensialet for bedre kvalitet på trening er større enn i en spinningsal hvor man kun ser etter puls. Men dersom du uansett bare trener etter puls på rulla så tror jeg det blir hipp som happ. Personlig starter jeg etter jul opp med rulletrening hjemme som et supplement til spinning. Det gir meg mulighet til å ta noen økter basert på watt pluss at jeg enklere kan ta en time på rulla etter en joggetur eller skitur.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
[Re: hJürg1]
19/12/2011 22:34
|
Leif_H
Entusiast
|
Entusiast
Med så fin rulle kan du trene på forskjellige ting. Styrketråkk, intervaller, langtur på RLV. Men stor sett så tror jeg at ruller brukes til intervall eller hardøkter. Er det skiføre kan du jo ta langturen på ski. Du kan jo også være med på rulletour ( www.rulletour.no). Det hjelper på motivasjonen. Det høres dyrt ut å betale 7000 i året for spinning. Mange sykkelklubber har gratis spinningstimer i vinterhalvåret. Må være billigere å melde seg inn i en klubb.
|
|
|
20/12/2011 07:31
|
Eol77
Medlem
|
Medlem
Helt enig med maxminus. Har jobbet 6 år på heltid på treningssenter (ELIXIA) med å få folk igang. De første årene lot jeg fysiologien og treningslære lede meg i det jeg satt opp treningsprogram. Tanken er jo å gi kunden mest mulig treningseffekt per minutt investert, noe de allerfleste også uttrykker å ønske i et første møte. De siste 3 år gikk jeg mer og mer bort ifra det, og mer og mer over til gledesbelagt trening (med kanskje noe mindre treningseffekt). Det er den treningen som har størst sannsynlighet å bli gjennomført neste uke igjen med samme intensitet som gir mest utbytte. Over tid vil de allerfleste, når dem har trent regelmessig og jevnlig over tid, kunne tåle mer "kjedelige" treningsformer som gir mer treningsutbytte per minut brukt. Det at du i de hele tatt er i tvil få meg til å tenke at du ikke har kommet ditt helt enda. De allerfleste som vanker rundt på forumet her har det, det vil også farge tilbakemeldinger du får. Mitt beste tips er å finne et lokalt sykkellag. De allerfleste har egne spinningtimer og du er ikke bundet i et helt år til en treningssenterkjede. Du blir kjent med andre syklister som du og kan trene sammen med ute når våren kommer, og du kommer inn i et "sykkelmiljø".
|
|
|
20/12/2011 13:08
|
SykkelSiv
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Tusen takk for alle svar! Litt ulike meninger,- og det er jo det som er helt perfekt med dette forumet
Er dessverre ikke medlem av noen klubb, og ser at det helt klart hadde hatt sine fordeler. Har ingen orginale unnskyldninger utover tidsklemme og hverdagsstress
Men ser at de fleste av dere heller mot rulle, og tenker at det er det som blir løsningen p.t. Et bra treningsprogram, noen serier på DVD, og en naiv tro på at snøen snart laver ned i Oslo så det kan bil langturer på ski - så burde det være håp om bedring av formen ila vinteren.
Igjen - tusen takk!!
-Siv
|
|
|
20/12/2011 14:38
|
sandy
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
en naiv tro på at snøen snart laver ned i Oslo så det kan bil langturer på ski Eventuelt en realistisk viten om at snøen allerede har lavet ned og det er mulig med langturer på ski.
|
|
|
20/12/2011 16:07
|
RolfT
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Spinning er vannvittig kjedelig... Ikke det alt for store utbytte heller ,,, ut å sykle ! ... Sommer og vinter... Artig og god teknisk trening :-)
|
|
|
20/12/2011 16:10
|
RolfT
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Rulle er nesten mer boring.... Zzzzzzzz.. Det skal gå i gleden :-)
|
|
|
20/12/2011 16:45
|
ArneW
Ringrev
|
Ringrev
Rulle/spinning er jo ikke bortkastet og kjedelig vis du går inn for at det skal være gøy den timen du sitter der. Ha en plan før du setter deg på setet og du kommer deg fint gjennom økta
|
|
|
[Re: ArneW]
20/12/2011 18:34
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Rulle/spinning er jo ikke bortkastet og kjedelig vis du går inn for at det skal være gøy den timen du sitter der. Ha en plan før du setter deg på setet og du kommer deg fint gjennom økta +1 Utrolig mye syting rundt (spesielt) det å sykle på rulle. Hvis man bestemmer seg for at noe er kjedelig, så blir det sannsynligvis det. Jeg har bestemt meg for at det er gøy, eller i det minste at det kommer til å gi avkastning i form av raskere sykling til sommeren. Jeg TROR at jeg har en fordel som sykler mye på rulle i forhold til de(re) som spinner, løper eller går på ski om vinteren. 
|
|
|
[Re: traktoregg]
21/12/2011 02:07
|
Nailz
Entusiast
|
Entusiast
Rulle/spinning er jo ikke bortkastet og kjedelig vis du går inn for at det skal være gøy den timen du sitter der. Ha en plan før du setter deg på setet og du kommer deg fint gjennom økta +1 Utrolig mye syting rundt (spesielt) det å sykle på rulle. Hvis man bestemmer seg for at noe er kjedelig, så blir det sannsynligvis det. Jeg har bestemt meg for at det er gøy, eller i det minste at det kommer til å gi avkastning i form av raskere sykling til sommeren. Jeg TROR at jeg har en fordel som sykler mye på rulle i forhold til de(re) som spinner, løper eller går på ski om vinteren.  Men det virker som du har bestemt deg for at spinning er kjedelig i motsetning til rulle? For min del så blir det epler og pærer. Spinning: + Du får sett litt folk + Kan være engasjerende musikk + Kan være engasjerende instruktør + Lettere å bli motivert pga ovennevnte - Musikk/instruktør matcher ikke din smak - Føler krankarmene er kortere på spinningsykkel slik at tråkket blir annerledes enn på sykkel. Rulle: + Åpent hele døgnet + Mer reellt tråkk og sittestilling + Styrer musikk/video selv - Dørgende kjedelig ved langkjøring uansett hva du ser/hører på - Kan være vanskeligere å motivere seg Ser ikke den store forskjellen på treningen, man kan godt kjøre sitt eget løp selv om man er på spinning. Man MÅ ikke stå 70% av tiden slik instruktørene liker for å "jukse" opp pulsen og man MÅ ikke MAAAAAAAAKSE!!!!11 for tredje gang selv om instruktøren er aldri så ivrig.
|
|
|
21/12/2011 07:08
|
jon-a j.
Avhengig
|
Avhengig
+1
På slutten av siste 8 minuttersdrag, pulsen ligger godt opp i sone 5, Instruktør: "Skru mot høyre!!!"
Nei, takke meg til rulle. Blir noen spinningøkter, men helt klart mest rulle på meg. I går fikk jeg en ny RLV også, så nå er det mye å glede seg til fremover.
Redigert av jon-a j.; 21/12/2011 07:09.
|
|
|
21/12/2011 07:24
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Jeg syns på ingen måte at det er kjedelig å spinne. Grunnen til at jeg går på spinning noen ganger er jo fordi at det er sosialt og at det kan være greit med litt variasjon innimellom. Men jeg tror ikke at jeg blir bedre til å sykle av spinningen, og det er først og fremst derfor jeg sykler mest på rulle.
Blir jo ikke mye langkjøring på rulle da. Rulle begynner for meg å bli kjedelig når jeg nærmer meg 2 timer, så det blir sjelden mer enn det. I kveld har jeg planlagt 3 timer på rulle, så får vi se hvordan det går...
|
|
|
21/12/2011 12:41
|
Krank1
Entusiast
|
Entusiast
jeg tror ikke at jeg blir bedre til å sykle av spinningen Hvorfor tror du ikke det? Du trener kondisjon samtidig som du sykler. Hvis man ikke blir bedre til å sykle av sånt så vet ikke jeg?
Redigert av Krank1; 21/12/2011 12:50.
|
|
|
21/12/2011 21:04
|
SykkelSiv
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ingen tvil om at begge deler har sine fordeler, og at det kan være utrolig morsomt med spinning! Senteret jeg testet nå kjører noen rå sykkeltimer med syklister som instruktører, der man nettopp slipper grusomme sanger i 4 minutter der man skal stå 8 takter, sitte 8 takter, stå 8 takter osv
vannvittig frustrerende
.og så til slutt "bare øk liiiittt til nå, så blir dere så fornøyd med dere selv
."
Og selvfølgelig hadde det beste vært å kunne gjøre begge deler! Men med ikke ubegrenset fritid (eller penger?) - og en irriterende regel om at man _må_ binde seg til å være medlem i minst 12 måneder, var det greit å få klar tale om at det er lurt å slutte å sutre og heller fokusere på de gode mulighetene rulle gir. Foreløpig resultat denne uken er en økt med styrektråkk og deretter sone 3 intervall, en økt med lengre intervall på watt rundt terskel - og så gjenstår det en langtur før julen ringes inn. Blir bra!!
-Siv
|
|
|
21/12/2011 22:00
|
Leif_H
Entusiast
|
Entusiast
Rulle kan være motiverende hvis du vil sjekke om du har framgang. Forslår at du i løpet av romjula kjører Gimsøy (etappe 8 i rulletour, kan lastes ned fra rulletour siden) så fort du klarer. Så trener du styrketråkk, intervaller osv i januar. På slutten av måneden kjører du Gimsøy igjen og ser om det har vært framgang. Rulle er veldig ærlig, ikke noe føre eller vær som skiller turen fra gang til gang. Gjenta på nytt i slutten av februar og mars også så får du en god tilbakemelding på om treningen har gitt resultater.
|
|
|
[Re: Krank1]
25/12/2011 09:12
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
jeg tror ikke at jeg blir bedre til å sykle av spinningen Hvorfor tror du ikke det? Du trener kondisjon samtidig som du sykler. Hvis man ikke blir bedre til å sykle av sånt så vet ikke jeg? Man stresser opp pulsen, og kjører så ujevnt at til slutt blir det bare lapskaus, tror jeg. Da tror jeg det er lettere å få en kvalitetsøkt på rulle, hvor man har full kontroll på intensiteten.
|
|
|
25/12/2011 12:35
|
Thomasen
Entusiast
|
Entusiast
jeg tror ikke at jeg blir bedre til å sykle av spinningen Hvorfor tror du ikke det? Du trener kondisjon samtidig som du sykler. Hvis man ikke blir bedre til å sykle av sånt så vet ikke jeg? Man stresser opp pulsen, og kjører så ujevnt at til slutt blir det bare lapskaus, tror jeg. Da tror jeg det er lettere å få en kvalitetsøkt på rulle, hvor man har full kontroll på intensiteten. Det kommer jo an på hvordan man kjører økta på spinningsykkel. Spinning er åpenbart sykkel relevant trening. At man har bedre kontroll på intensiteten på rulle er så sin sak, men at spinning er sykkel relevant trening for de fleste, er det vel liten tvil om.
|
|
|
25/12/2011 13:46
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Joda, er enig i at det er sykkelrelevant, men jeg for min del syns at jeg har langt bedre utbytte av rulleøkter, og at rulleøktene er mer motiverende pga det.
|
|
|
25/12/2011 22:02
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
Hei Siv, Om du ønsker å kjøre langturer på sykkelen i vinter så er Nordmarka et egnet sted. Løvenskiold brøyter store deler av veinettet. Se mer på http://www.lovenskiold.no/Skog/Broytekart-vinteren-20112012/Langturer innendørs har jeg liten tro på er bra for å skape glede over tid.
Del stien, skru av Strava
|
|
|
[Re: Thomasen]
26/12/2011 09:24
|
lilleskiva
Fersking
|
Fersking
jeg tror ikke at jeg blir bedre til å sykle av spinningen Hvorfor tror du ikke det? Du trener kondisjon samtidig som du sykler. Hvis man ikke blir bedre til å sykle av sånt så vet ikke jeg? Man stresser opp pulsen, og kjører så ujevnt at til slutt blir det bare lapskaus, tror jeg. Da tror jeg det er lettere å få en kvalitetsøkt på rulle, hvor man har full kontroll på intensiteten. Det kommer jo an på hvordan man kjører økta på spinningsykkel. Spinning er åpenbart sykkel relevant trening. At man har bedre kontroll på intensiteten på rulle er så sin sak, men at spinning er sykkel relevant trening for de fleste, er det vel liten tvil om. om man kjører intervaller for seg selv med riktig kadens og nok motstand,så kan det vel ikke bli så galt. en spinningsykkel er jo stødig å kjøre stående og slites jo omtrent ikke. hva de gjør i en spinningsal vet jeg ikke, for der har jeg aldrig vært.....
|
|
|
[Re: Leif_H]
28/12/2011 13:30
|
SykkelSiv
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Rulle kan være motiverende hvis du vil sjekke om du har framgang. Forslår at du i løpet av romjula kjører Gimsøy (etappe 8 i rulletour, kan lastes ned fra rulletour siden) så fort du klarer. Så trener du styrketråkk, intervaller osv i januar. På slutten av måneden kjører du Gimsøy igjen og ser om det har vært framgang. Rulle er veldig ærlig, ikke noe føre eller vær som skiller turen fra gang til gang. Gjenta på nytt i slutten av februar og mars også så får du en god tilbakemelding på om treningen har gitt resultater.
Takk! Har en liten del av Milan-SanRemo på RLV som jeg bruker som testløype, men den er kanskje i overkant lite kupert. Skal sjekke ut forslaget ditt! -Siv
|
|
|
29/12/2011 15:48
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Meldte meg inn i en lokal sykkelklubb og betaler kun for spinningen fra høsten til påske. Da har vi egne spinningtimer. Det er flere fordeler med det. En fordel er at spinningen er lagt opp til best mulig treningseffekt (ikke mest mulig "gøy"). En annen stor fordel er at man faktisk blir kjent med folk. En tredje er at man får masse treningstips.
Min personlige mening er at rulle er for proffer (eller de som prøver å bli det) og svært "sære" folk.
Sykle ute sammen med andre - gøyest Sykle ute alene - gøy Spinning med andre - helt greit Rulle - kun for ekstremt motiverte
|
|
|
29/12/2011 17:34
|
Audit
Entusiast
|
Entusiast
Har nylig kjøpt meg rulle. Jeg synes det er lettere og bedre med en tur på rulla enn en av elixias timer. For det første tar en time med trening rundt to timer dersom jeg skal komme meg på elixia og for det andre, noen av elixias instruktører er mer opptatt av å skru av å på lys enn selve treningen.
Skal du ha gode spinningtimer er absolutt sykkeklubb å anbefale. Timene min klubb har er langt over den standarden elixia presenterer, overpriset er også elixia...
Utendørssykling i storm er ikke så gøy som innesykling på rulle med regn piskende på ruta:)
Rullen til 2500 kr varer nok noen år mer enn et medlemsskap på elixia til 440 kr mnd...
Redigert av Audit; 29/12/2011 17:35.
error
|
|
|
|
|