Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Valg av sykkel

Re: Valg av sykkel [Re: asdasd] #1315034 22/12/2011 12:24
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: asdasd
Sitat: gauter
Sitat: asdasd
Hvor mye tåler egentlig ei karbonramme? Syntes de jeg kjente på i butikk virket veldig spinkle i forhold til aluminium.

Hva mener du med "virket veldig spinkle"?
Ja, hvor mye tåler egentlig karbonrammer?

Ikke spinkel i liten forstand, men bare følelsen og lyden når jeg kakka litt borti den. Jeg kommer ikke til å dra på knallhardt nedover i terreng, men det er greit å ikke føle at ramma kan knekke sammen om jeg skulle bli ivrig ICON_SMILE

Ut fra dine beskrivelser av deg selv som syklist ser jeg virkelig ingen grunn til å være skeptisk til karbon i rammer... Uten at det er vondt ment fra min side.

Gaute
Re: Valg av sykkel [Re: gauter] #1315051 22/12/2011 13:48
Zwartander Offline
Veteran
Veteran
Karbonskeptikerene kan ta en titt på disse filmene:

http://vimeo.com/8134314

The quick brown fox jumps over the lazy dog.
Re: Valg av sykkel [Re: CAKE 5.0] #1315052 22/12/2011 13:49
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Sitat: CAKE 5.0

Hei Lektoren
Jeg er lykkelig eier av en GF X Caliber 29"(2010)
og jeg er MEGET fornøyed på sti og asfalt jeg har oppgradert min med følgende: hope styrelager PRO stem setepinne (offset)
Bontrager Rythem hjulset (BRA saker)(Control Tech old school hjul koplinger¨,fizik sete (GOBI)Race Face holker slim type)
XT pedaler
Hilsen
Nikolai

Så bra, Nikolai! Jeg har hatt noen GF-ere selv, og har likt dem godt. Geometrien er veldig anvendelig, synes jeg. Det hadde vært spennende å prøve en 29" en gang. (Selv ble jeg altså godt fornøyd med en Fuel EX 8, i alle fall etter at jeg satte på en 40/28-krank. Spennende blir det også med nye, håndbygde hjul til våren.) Om trådstarter vil sykle en del på sti i tillegg til grus, er sikkert en X-Caliber et godt valg. Jeg mener likevel at Trek må skjerpe seg, og få ned vekta på 8000-modellen sin. En produsent med så god tilgang på teknologi, burde kunne bygge en fin 26" alu-hardtail til 17 000 på under 11 kg, uten at den blir mindre anvendelig enn den er.

Re: Valg av sykkel [Re: Zwartander] #1315057 22/12/2011 13:59
Slemmis Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg er fortsatt skeptisk til det bruket jeg nevner. Hverken en alu- eller karbonramme blir utsatt for hammer eller skrustikker i skogen, men slag i det sykkelen treffer en evt spiss stein mot et sårbart punkt i konstruksjonen. Også steinsprut da. Jeg vet det finnes fænsischmænsi karbonvarianter, f.eks Easton sin ABC som finnes i plasthjula dems.

Men altså, min nesteneste sykkel kan godt være i kullfiber.

PS. Utforgutta i WC er vel stort sett sponsa, hm? Det er ikke jegICON_WINK

Espen Flaskeladd
"Do what you like, like what you do"
Stall: Niner Air9, Felt F5, Uncle John Rival, Cube Central SL
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support