Det der med vasking glemte jeg. Bor også uten utevaskemuligheter, så prosedyren med å komme hjem fra tur, vaske sykkelen, vaske meg selv, vaske badet fritt for gjørme. gjør jo fort at en 2-timers tur tar 4 timer
Du sykler ikke forbi en bensinstasjon på vei hjem da? Ha noen poletter tilgjengelig og spyl av sykkel og det meste på buksene i selvvasken. Da er det meste gjort. Kun å tørke sykkel med en fille litt senere på utsatte steder som dempere o.l og smøre kjedet når ting er tørt. Stikke innom bensinstasjon tar 10 minutt ekstra
Jeg tror ikke jeg har brukt terrengsykkelen siden september jeg.
Turene er glatte, mørke, treige og fulle av elg. Før turen en masse påkledning, og etter turen full klesvask, sykkelvask og frosne tær.
Skal jeg drive med utesykling etter september er det klart at jeg må gjøre ganske store anskaffelser i personlig bekledning.
Du er ikke ute på ski om vinteren heller da, antagelig?
Jag tycker det är en väldigt stor skillnad på vilka kläder som fungerar på ski och vad som fungerar på sykkel. På mina sista sykkelturer skogen i november i ett par plus grader så tyckte jag att jag var bra klädd i början men efter kanske en timme började fötterna och bena bli kalla och på vägen hem frös jag ganska mycket.
Samma beklädning fungerar bra på ski i rätt många minus grader utan att jag börjar frysa och hastigheterna på en skitur och en stitur är nog ganska lika så det är inte fartsvinden som är problemet på sykkel.
Re: Gledene med terrengsykling i drittvær.
[Re: ]
#131266615/12/201117:19
Jeg forsto deg sånn at det var bekledningen som var avgjørende for at du ikke dro ut på sykkel:
Sitat: pedaIglipp
Skal jeg drive med utesykling etter september er det klart at jeg må gjøre ganske store anskaffelser i personlig bekledning.
Man trenger like mye klær og utstyr når man skal ut på ski, og det tar ofte lengre tid å preppe ski og kjøre bil ut i skiløypa enn det tar å vaske sykkelen. Så hvis du er en som faktisk går en del på ski, så skjønner jeg ikke helt argumentasjonen.
[Re: Espen J]
#131283516/12/201101:04
Noen skulle bygd en innendørs terrengsykkelbane i samme stil som i videoen under, bare med mer knot innebygd her i norge. Kunne lagd en egen krux-bakke over et par etasjer (med flere runs) for å tilfredsstilt stisyklistene og generellt brukt mer variert underlag. Hadde gjort sykkel og bekledningsvask (og våte røtter) på regnfulle dager til en ikke-sak.
Trønder osv
#131300216/12/201112:29
Man trenger like mye klær og utstyr når man skal ut på ski, og det tar ofte lengre tid å preppe ski og kjøre bil ut i skiløypa enn det tar å vaske sykkelen. Så hvis du er en som faktisk går en del på ski, så skjønner jeg ikke helt argumentasjonen.
Utesykling i møkkavær = klærne til vask umiddelbart etter ankomst Skigåing uansett vær = klærne til tørk og til vask etter et par turer.
Ganske stor forskjell der for min del hvertfall.
Instagram: @oivindbjerkseth
#131318716/12/201121:57
Hvis vind kan betegnes som dritt, så vil jeg jo påstå at det å stå på toppen av Gråkallen i storm med orkankast og litt regn i kastene er ganske grisete. Gleden med det... hmmm vel jeg har gjort det. Gjør det kanskje igjen en gang, men det blir lenge til.
Artig nedoverbakke med gjørmehull, vann, bekker, glatte steiner.. Artig! Bakken blir mye vanskeligere å sykle ned enn om det var tørt. Mestringsfølelse...
Oppoverbakke med gjørmehull er usannsynlig kjedelig.. Du glir.. du spinner.. føttene du setter nedi ender opp med bananskalleffekten (shwoopp)...
Oppskriften min er grus opp.. gjørmebakker ned.. Utrolig artig.
Interessant tema ja, jeg skal ikke si at jeg liker dritvær, men heldigvis gjør det meg mindre og mindre. Kanskje er det en dyd av nødvendighet, hvis man liker å være ute i Norge kan man ikke være redd for dritvær. Det er rart, men de gangene jeg har tenkt mest på hvor mye drittvær vi har er i de få korte periodene med godvær. Plutselig kommer jeg opp nye plasser, jeg føler meg ti ganger tøffere nedover og når er jeg er hjemme er det bare å sette i fra seg sykkelen. Ingen spyling, tørking av klær vasking av gang og trapp, deilig. Heldigvis er jeg kommet til det steget at min sykkelsesong varer hele året
Jeg tror det er tre ting som har gjort drittværssykling litt artigere for meg:
Jeg har funnet ut at jeg er veldig fornøyd med å gå på ski i sykkelbuksene mine (den fra Endura og en litt tynnere fra craft), men at det er dårlig deal å sykle i skibukser. Fra nå av legger jeg heller pengene i en sykkelbukse jeg er skikkelig fornøyd med og dropper heller skibukse. Jeg snakker om sykkelbukse type lang overtrekk her. Jeg tror ikke dere får se meg oppi lysløypa i kort spandex og bleie
[Re: erikskon]
#131379119/12/201106:10