1- Hehe, LOL som ungdommen sier og skriver.
2.Skal si du er selvhøytidelig som tror du kan såre meg i en debatt om ernæring. Eller i en debatt overhodet.
3. Jeg er hverken utdannet innen eller jobber med ernæring, så ikke la det gnage deg. Men jeg har derimot studert nok til i det minste å avsløre folk som har lest seg litt opp på fragmentert kunnskap , lært noen fagtermer og sprer rundt seg med svada uten innsikt i sammenhenger.
4.Jeg er heller ingen motstander av lavkarbo, noe du åpenbart tillegger meg uten at du har belegg for det. Jeg har bare påpekt åpenbare feil i dine "faktaopplysninger".
5.Når du tror at alle de "etablerte" innen ernæring motarbeider lavkarbo mot bedre vitende fordi de forsvarer egne og andres jobber og andre interesser, så er det altså en konspirasjonsteori. På lik linje med de som tror noen holder en kur for kreft skjult for å tjene penger, eller at mennesket aldri har vært på månen osv. Du skjønner sikkert tegninga.
1. Slikt er barnslig og bare et forsøk på å vinne sympati i forumet.
2. Fint.
Ettersom du bare siterte mitt hyperbolske utsagn om Statens ernæringsråd og sa det rare 'nok sagt fra din side' lurte jeg rett og slett bare på det.
3. Interessant.
Du sier du har studert noe og det du selv har tatt inn forvalter sannheten...
4. Faktafeil?
Dette må da være i ditt innlegg av 27.11 klokken 22:38.
I et annet innlegg sier du at nullkarbo er en umulighet.
Mener du da at vi er fysiologisk avhengige av karber?
Ja eller nei.
Hvis ja - så er det jo etterhvert mange som sier nei, selv at de som utdannes innen dette idag.
Hvis nei - så er ikke påstanden din lenger din påstand, eller???
Ditt innlegg av 27.11 klokken, er fint på mye det.
Men her frontet jeg et makrosyn, og ikke et mikrosyn.
Du tenker sort-hvitt og rører ved detaljer som ikke har noe med denne saken å gjøre.
eksempel:
Bl.a. gjør du et poeng av energi fra ikke-mc.
Når 90%+ kommer fra mc er ikke så veldig viktig utfra forholdet om nedbryting av molekyl vs helt molekyl inn i mc.
Du lager et worst-case om ketonelegemer.
Du nevner dog ikke i hvilke tilfeller worst-case slår til.
Hvor var ikke de som levde på opprinnelig eskimodiett og masaidiett utsatte for dette?
I dag vet vi at dette er helt ufarlig om du ikke er i den risikogruppa jeg nevnte.
Det blir litt slik som at du nevnte at studier viste negativitet ved trening ved lavkarbo, samtidig som du sa at det var nesten umulig å sette opp en slik studie, og det er nettopp det at disse studiene ikke holder mål.
5.Nå har frontfigur Nr 1 for normalkostholdet kalt lavkarbo en hype, sagt det er skadelig og at alle burde slutte med det.
Han snakket også om at vi ville få en stor økning i hjertesykdommer om man levde på dette.
Når store undersøkelser viser det motsatte, så forties disse i disse miljøene.
Det medisinske miljøet forkastet teorien om at magesår hovedsaklig kom fra heliobacter pylori i flere tiår, fordi man da måtte snu på sin kunnskap og forandre på ting.
Nesten helt til de som fant dette ut hadde fått nobelprisen fo det var dette lite populært.
Lancet og Merckxx fortiet alvorligheten ved bivirkningene av Vioxx selv når Lancet så de klare sammenhengene i studier.
lancet måtte legge seg flate til slutt og beklage og bukke dypt.
Husker du Sudbø, den norske forskeren som brukte et register som ennå ikke var opprettet, som en del av sitt hovedargument i en revolusjonerende studie.
Det ble oppdaget ved en tilfeldighet.
Ingen av de 7 medforfatterne kontrollerte en gang at registeret fantes!
Dette går etter paradigmer.
Dette går mye etter prestisje.
Hva tror du skjer dersom enkelte miljøer "måtte innse" at lavkarbo er bra for mange?
Da faller deres livsverk og flere tiårs utsagn blir tøv.
En konspirasjon er ikke nødvendigvis det samme som at noen personer setter seg ned og lager en.
Miljøenes struktur selvregulerer slikt.
Miljøene har bjellesauer som mengden følger.
Når bjellesauene roper faren over, følger de andre etter.
Du husker vel hvem som sa dette?
ps:
Mamo Wolde levde på det som var nærmest nullkarbo.
Som oppvikst i en prestestamme som gjorde det kom det fra barnsben av.
Hvorfor jeg gjorde et stort poeng av laktat?
Om jeg gjorde det da.
Jo, fordi laktat har vært sett på den store skurken i mange tiår - uten at det har vært vist at den var det.
Mao. er det slik at man ikke har den fulle oversikten.
Det vil fortsatt være delte meninger.