Styre
|
Styre
06/12/2011 10:59
|
Knutleif Sæter
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Som en del av oppgraderingen av sykkelen vurderes bla nytt styre.
Er carbon styrer stivere enn aluminium ? Er det noen forskjeller å snakke om på alustyrer når det gjelder stivhet ? såvidt jeg kan se er det samme alu kvaliteten og utvendige dimensjoner. Lette alu styrer må da være mykere enne tyngre styrer med samme geometri ?
Rent vektmessig er det opptil 100gram å hente - og det er ikke tema.
Trenger i utgangspunktet ett nytt styre for ren stisykling men vurderer også ett flatt styre for ritt som grenserittet/birken. anbefalinger ? hvilken prisklasse må jeg opp i for å få ett stivt styre ?
|
|
|
Re: Styre
[Re: Knutleif Sæter]
06/12/2011 11:40
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Som en del av oppgraderingen av sykkelen vurderes bla nytt styre.
Er carbon styrer stivere enn aluminium ? Er det noen forskjeller å snakke om på alustyrer når det gjelder stivhet ? såvidt jeg kan se er det samme alu kvaliteten og utvendige dimensjoner. Lette alu styrer må da være mykere enne tyngre styrer med samme geometri ?
Rent vektmessig er det opptil 100gram å hente - og det er ikke tema.
Trenger i utgangspunktet ett nytt styre for ren stisykling men vurderer også ett flatt styre for ritt som grenserittet/birken. anbefalinger ? hvilken prisklasse må jeg opp i for å få ett stivt styre ? Hva vinner du på et stivt styre? Kanskje er et godt, behagelig, sterkt og lett styre en bedre investering enn et stivt et?
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
06/12/2011 11:48
|
Knutleif Sæter
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
sterkt = stivt
antar at ett sterkt/stivt vil flekse mindre og gi mer presis styring ?
|
|
|
06/12/2011 12:06
|
Ottoturbo
Ringrev
|
Ringrev
Sterkt er ikke likt stivt. Kjeks er stivt, men ikke sterkt.
Når det gjelder stive styrer gir de god respons når du drar til i styret f.eks. Når det gjelder svikten ved nedgående bevegelse bør gaffel (om du har fjærende gaffel, ved stiv gaffel bør du kanskje ha et styre som deformeres noe) ta seg av denne da det er en bevegelse du kan bestemme med compression og luftrykk.
|
|
|
06/12/2011 12:14
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Har du hatt problem med for mykt styre? Har du vurdert sammenhengen mellom stem/styreframspring, styre og gaffel?
Hvilke styrer er det du vurderer? De aller aller fleste styrer i dag er "stive", noen er for stive, slik at de blir ukomfortable. Om det er alu eller carbon spiller liten rolle.
Hvor lett vil du ha det, og hvor lite eller mye er du villig til å betale? Hva slags sykkel skal det stå på? Hvor bredt ønsker du styret?
Du kan kjøpe deg et alu styre på 330gram, og ja, det er stivt, og kanskje enda sterkere. Kanskje får du et carbonstyre på 220gram som er stivere, og like sterkt, evnt som er litt mykere men fremdeles like sterkt.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
06/12/2011 12:45
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Noen karbonstyrer absorberer vibrasjoner bedre enn aluminiumsstyrer generelt. Noen aluminiumsstyrer er myke som nudler (en del Ritchey, f.eks.), noen karbonstyrer er stive som fy.
I tillegg er det vel så viktig å ha riktige vinkler. fabrikanter med godt renommé er: Easton (kan anbefale EC70 eller Haven, evt kappet Havoc til stisykling) Enve (...) Race Face (mye forskjellig, SIXC er det ypperste til sti) Syntace (bombesikker tysk kvalitet)
Generelt vil trenden (og også opplevelsen) opplyse om at for en normalt bygget, voksen mann er det et minimum med 685mm til stisykling opp til den smaleste avstand mellom trær på favorittstien din (gjerne 730-750mm). Kontrollen er merkbar. Feilen mange også gjør (meg selv inkludert) er å heve styret for å få flyttet tyngdepunktet bakover. Det gir litt selvtillitsboost, men medfører også at man mister trykk på forhjulet. Selv har jeg erfart at kortere stem og lavere styre gjør underverker for selvtillit (OTB-følelsen i bakhodet når det blir bratt), og man beholder litt marktrykk på forhjul for klatring og svinging.
|
|
|
06/12/2011 12:51
|
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
Prøv å dra den på mekanikkeksamen 
|
|
|
[Re: baronKanon]
06/12/2011 13:55
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Noen karbonstyrer absorberer vibrasjoner bedre enn aluminiumsstyrer generelt. Noen aluminiumsstyrer er myke som nudler (en del Ritchey, f.eks.), noen karbonstyrer er stive som fy.
I tillegg er det vel så viktig å ha riktige vinkler. fabrikanter med godt renommé er: Easton (kan anbefale EC70 eller Haven, evt kappet Havoc til stisykling) Enve (...) Race Face (mye forskjellig, SIXC er det ypperste til sti) Syntace (bombesikker tysk kvalitet) Hva mener du om Salsa? Generelt vil trenden (og også opplevelsen) opplyse om at for en normalt bygget, voksen mann er det et minimum med 685mm til stisykling opp til den smaleste avstand mellom trær på favorittstien din (gjerne 730-750mm). Kontrollen er merkbar. Feilen mange også gjør (meg selv inkludert) er å heve styret for å få flyttet tyngdepunktet bakover. Det gir litt selvtillitsboost, men medfører også at man mister trykk på forhjulet. Selv har jeg erfart at kortere stem og lavere styre gjør underverker for selvtillit (OTB-følelsen i bakhodet når det blir bratt), og man beholder litt marktrykk på forhjul for klatring og svinging. Hvor mye vandring har du foran?
|
|
|
[Re: Cerberus]
06/12/2011 14:11
|
Knutleif Sæter
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Prøv å dra den på mekanikkeksamen Er styret sterkt blir det gjerne stivt men ikke nødvendigvis omvendt, du har vel sikkert vært innom NTNU siden du ønsket å poengtere det ? Hvorfor henge seg opp i ordlyden når du finner trær....
|
|
|
[Re: femte_gir]
06/12/2011 14:11
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Har ikke erfaring eller meninger. Mange er jo fornøyd, men de passer ikke mitt bruk. Hvor mye vandring har du foran?
160mm med langt styrerør på ramme. Hadde 140mm før, og gikk ned i høyde og stem-lengde med god suksess. Vandring har jo en del å si, og det finnes ekstrempunkter både her og der.
|
|
|
[Re: femte_gir]
06/12/2011 14:12
|
Knutleif Sæter
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
I tillegg er det vel så viktig å ha riktige vinkler. fabrikanter med godt renommé er: Easton (kan anbefale EC70 eller Haven, evt kappet Havoc til stisykling) Enve (...) Race Face (mye forskjellig, SIXC er det ypperste til sti) Syntace (bombesikker tysk kvalitet) Hva mener du om Salsa? Generelt vil trenden (og også opplevelsen) opplyse om at for en normalt bygget, voksen mann er det et minimum med 685mm til stisykling opp til den smaleste avstand mellom trær på favorittstien din (gjerne 730-750mm). Kontrollen er merkbar. Feilen mange også gjør (meg selv inkludert) er å heve styret for å få flyttet tyngdepunktet bakover. Det gir litt selvtillitsboost, men medfører også at man mister trykk på forhjulet. Selv har jeg erfart at kortere stem og lavere styre gjør underverker for selvtillit (OTB-følelsen i bakhodet når det blir bratt), og man beholder litt marktrykk på forhjul for klatring og svinging. Hvor mye vandring har du foran? Har 100mm vandring foran
|
|
|
06/12/2011 14:30
|
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
Er styret sterkt blir det gjerne stivt men ikke nødvendigvis omvendt, du har vel sikkert vært innom NTNU siden du ønsket å poengtere det ?
Hvorfor henge seg opp i ordlyden når du finner trær....
Det var da voldsomt... Sterkt er ikke likt stivt. Ganske viktig presisering når du er ute etter et styre med spesielle egenskaper.
|
|
|
06/12/2011 14:55
|
Ottoturbo
Ringrev
|
Ringrev
Som i juss er også ordlyd viktig i mekanikken.
|
|
|
06/12/2011 15:04
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Er styret sterkt blir det gjerne stivt men ikke nødvendigvis omvendt.
Nei. Titanium er meget sterkt, men ulegert er det også meget mykt. Som et godt eksempel. Hilsen baron siv.ing.
|
|
|
06/12/2011 17:40
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har et Salsastyre i alu som jeg anser som relativt mykt. Synes kanskje det gynger litt for mye, men har veldig riktige vinkler (nesten ingen) og er bredt nok på 710mm.
Hvor sterkt det er kan jeg ikke uttale meg om ... Men det har overlevd et par OTBer.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: baronKanon]
07/12/2011 11:36
|
joerntp
Avhengig
|
Avhengig
Nei. Titanium er meget sterkt, men ulegert er det også meget mykt. Som et godt eksempel.
Hilsen baron siv.ing. Jepp. Det tilsettes ofte aluminium og vanadium i Titan. Dette både øker de mekaniske egenskapene til legeringen og gjør den lettere. Hilsen bare Ing.
|
|
|
|
|