Styre
|
Styre
#1308577
06/12/2011 10:59
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 126
Knutleif Sæter
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 126 |
Som en del av oppgraderingen av sykkelen vurderes bla nytt styre.
Er carbon styrer stivere enn aluminium ? Er det noen forskjeller å snakke om på alustyrer når det gjelder stivhet ? såvidt jeg kan se er det samme alu kvaliteten og utvendige dimensjoner. Lette alu styrer må da være mykere enne tyngre styrer med samme geometri ?
Rent vektmessig er det opptil 100gram å hente - og det er ikke tema.
Trenger i utgangspunktet ett nytt styre for ren stisykling men vurderer også ett flatt styre for ritt som grenserittet/birken. anbefalinger ? hvilken prisklasse må jeg opp i for å få ett stivt styre ?
|
|
|
Re: Styre
[Re: Knutleif Sæter]
#1308600
06/12/2011 11:40
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Som en del av oppgraderingen av sykkelen vurderes bla nytt styre.
Er carbon styrer stivere enn aluminium ? Er det noen forskjeller å snakke om på alustyrer når det gjelder stivhet ? såvidt jeg kan se er det samme alu kvaliteten og utvendige dimensjoner. Lette alu styrer må da være mykere enne tyngre styrer med samme geometri ?
Rent vektmessig er det opptil 100gram å hente - og det er ikke tema.
Trenger i utgangspunktet ett nytt styre for ren stisykling men vurderer også ett flatt styre for ritt som grenserittet/birken. anbefalinger ? hvilken prisklasse må jeg opp i for å få ett stivt styre ? Hva vinner du på et stivt styre? Kanskje er et godt, behagelig, sterkt og lett styre en bedre investering enn et stivt et?
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Styre
[Re: Knutleif Sæter]
#1308605
06/12/2011 11:48
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 126
Knutleif Sæter
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 126 |
sterkt = stivt
antar at ett sterkt/stivt vil flekse mindre og gi mer presis styring ?
|
|
|
Re: Styre
[Re: Knutleif Sæter]
#1308621
06/12/2011 12:06
|
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 802
Ottoturbo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 802 |
Sterkt er ikke likt stivt. Kjeks er stivt, men ikke sterkt.
Når det gjelder stive styrer gir de god respons når du drar til i styret f.eks. Når det gjelder svikten ved nedgående bevegelse bør gaffel (om du har fjærende gaffel, ved stiv gaffel bør du kanskje ha et styre som deformeres noe) ta seg av denne da det er en bevegelse du kan bestemme med compression og luftrykk.
|
|
|
Re: Styre
[Re: Knutleif Sæter]
#1308628
06/12/2011 12:14
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Har du hatt problem med for mykt styre? Har du vurdert sammenhengen mellom stem/styreframspring, styre og gaffel?
Hvilke styrer er det du vurderer? De aller aller fleste styrer i dag er "stive", noen er for stive, slik at de blir ukomfortable. Om det er alu eller carbon spiller liten rolle.
Hvor lett vil du ha det, og hvor lite eller mye er du villig til å betale? Hva slags sykkel skal det stå på? Hvor bredt ønsker du styret?
Du kan kjøpe deg et alu styre på 330gram, og ja, det er stivt, og kanskje enda sterkere. Kanskje får du et carbonstyre på 220gram som er stivere, og like sterkt, evnt som er litt mykere men fremdeles like sterkt.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: Styre
[Re: Knutleif Sæter]
#1308647
06/12/2011 12:45
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Noen karbonstyrer absorberer vibrasjoner bedre enn aluminiumsstyrer generelt. Noen aluminiumsstyrer er myke som nudler (en del Ritchey, f.eks.), noen karbonstyrer er stive som fy.
I tillegg er det vel så viktig å ha riktige vinkler. fabrikanter med godt renommé er: Easton (kan anbefale EC70 eller Haven, evt kappet Havoc til stisykling) Enve (...) Race Face (mye forskjellig, SIXC er det ypperste til sti) Syntace (bombesikker tysk kvalitet)
Generelt vil trenden (og også opplevelsen) opplyse om at for en normalt bygget, voksen mann er det et minimum med 685mm til stisykling opp til den smaleste avstand mellom trær på favorittstien din (gjerne 730-750mm). Kontrollen er merkbar. Feilen mange også gjør (meg selv inkludert) er å heve styret for å få flyttet tyngdepunktet bakover. Det gir litt selvtillitsboost, men medfører også at man mister trykk på forhjulet. Selv har jeg erfart at kortere stem og lavere styre gjør underverker for selvtillit (OTB-følelsen i bakhodet når det blir bratt), og man beholder litt marktrykk på forhjul for klatring og svinging.
|
|
|
Re: Styre
[Re: Knutleif Sæter]
#1308655
06/12/2011 12:51
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,832
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,832 |
Prøv å dra den på mekanikkeksamen 
|
|
|
Re: Styre
[Re: baronKanon]
#1308717
06/12/2011 13:55
|
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,567
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2009
Innlegg: 3,567 |
Noen karbonstyrer absorberer vibrasjoner bedre enn aluminiumsstyrer generelt. Noen aluminiumsstyrer er myke som nudler (en del Ritchey, f.eks.), noen karbonstyrer er stive som fy.
I tillegg er det vel så viktig å ha riktige vinkler. fabrikanter med godt renommé er: Easton (kan anbefale EC70 eller Haven, evt kappet Havoc til stisykling) Enve (...) Race Face (mye forskjellig, SIXC er det ypperste til sti) Syntace (bombesikker tysk kvalitet) Hva mener du om Salsa? Generelt vil trenden (og også opplevelsen) opplyse om at for en normalt bygget, voksen mann er det et minimum med 685mm til stisykling opp til den smaleste avstand mellom trær på favorittstien din (gjerne 730-750mm). Kontrollen er merkbar. Feilen mange også gjør (meg selv inkludert) er å heve styret for å få flyttet tyngdepunktet bakover. Det gir litt selvtillitsboost, men medfører også at man mister trykk på forhjulet. Selv har jeg erfart at kortere stem og lavere styre gjør underverker for selvtillit (OTB-følelsen i bakhodet når det blir bratt), og man beholder litt marktrykk på forhjul for klatring og svinging. Hvor mye vandring har du foran?
|
|
|
Re: Styre
[Re: Cerberus]
#1308729
06/12/2011 14:11
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 126
Knutleif Sæter
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 126 |
Prøv å dra den på mekanikkeksamen Er styret sterkt blir det gjerne stivt men ikke nødvendigvis omvendt, du har vel sikkert vært innom NTNU siden du ønsket å poengtere det ? Hvorfor henge seg opp i ordlyden når du finner trær....
|
|
|
Re: Styre
[Re: femte_gir]
#1308730
06/12/2011 14:11
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Har ikke erfaring eller meninger. Mange er jo fornøyd, men de passer ikke mitt bruk. Hvor mye vandring har du foran?
160mm med langt styrerør på ramme. Hadde 140mm før, og gikk ned i høyde og stem-lengde med god suksess. Vandring har jo en del å si, og det finnes ekstrempunkter både her og der.
|
|
|
Re: Styre
[Re: femte_gir]
#1308731
06/12/2011 14:12
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 126
Knutleif Sæter
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 126 |
Noen karbonstyrer absorberer vibrasjoner bedre enn aluminiumsstyrer generelt. Noen aluminiumsstyrer er myke som nudler (en del Ritchey, f.eks.), noen karbonstyrer er stive som fy.
I tillegg er det vel så viktig å ha riktige vinkler. fabrikanter med godt renommé er: Easton (kan anbefale EC70 eller Haven, evt kappet Havoc til stisykling) Enve (...) Race Face (mye forskjellig, SIXC er det ypperste til sti) Syntace (bombesikker tysk kvalitet) Hva mener du om Salsa? Generelt vil trenden (og også opplevelsen) opplyse om at for en normalt bygget, voksen mann er det et minimum med 685mm til stisykling opp til den smaleste avstand mellom trær på favorittstien din (gjerne 730-750mm). Kontrollen er merkbar. Feilen mange også gjør (meg selv inkludert) er å heve styret for å få flyttet tyngdepunktet bakover. Det gir litt selvtillitsboost, men medfører også at man mister trykk på forhjulet. Selv har jeg erfart at kortere stem og lavere styre gjør underverker for selvtillit (OTB-følelsen i bakhodet når det blir bratt), og man beholder litt marktrykk på forhjul for klatring og svinging. Hvor mye vandring har du foran? Har 100mm vandring foran
|
|
|
Re: Styre
[Re: Knutleif Sæter]
#1308750
06/12/2011 14:30
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,832
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 1,832 |
Er styret sterkt blir det gjerne stivt men ikke nødvendigvis omvendt, du har vel sikkert vært innom NTNU siden du ønsket å poengtere det ?
Hvorfor henge seg opp i ordlyden når du finner trær....
Det var da voldsomt... Sterkt er ikke likt stivt. Ganske viktig presisering når du er ute etter et styre med spesielle egenskaper.
|
|
|
Re: Styre
[Re: Knutleif Sæter]
#1308777
06/12/2011 14:55
|
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 802
Ottoturbo
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2011
Innlegg: 802 |
Som i juss er også ordlyd viktig i mekanikken.
|
|
|
Re: Styre
[Re: Knutleif Sæter]
#1308786
06/12/2011 15:04
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
Er styret sterkt blir det gjerne stivt men ikke nødvendigvis omvendt.
Nei. Titanium er meget sterkt, men ulegert er det også meget mykt. Som et godt eksempel. Hilsen baron siv.ing.
|
|
|
Re: Styre
[Re: Knutleif Sæter]
#1308861
06/12/2011 17:40
|
Registrert: May 2009
Innlegg: 5,422
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2009
Innlegg: 5,422 |
Jeg har et Salsastyre i alu som jeg anser som relativt mykt. Synes kanskje det gynger litt for mye, men har veldig riktige vinkler (nesten ingen) og er bredt nok på 710mm.
Hvor sterkt det er kan jeg ikke uttale meg om ... Men det har overlevd et par OTBer.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
Re: Styre
[Re: baronKanon]
#1309217
07/12/2011 11:36
|
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 502
joerntp
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 502 |
Nei. Titanium er meget sterkt, men ulegert er det også meget mykt. Som et godt eksempel.
Hilsen baron siv.ing. Jepp. Det tilsettes ofte aluminium og vanadium i Titan. Dette både øker de mekaniske egenskapene til legeringen og gjør den lettere. Hilsen bare Ing.
|
|
|
|
|