|
|
Skal se på hus, men stusser litt over takst
|
Re: Sløvhet fra dårlig megler eller stategi?
[Re: ona]
07/12/2011 10:27
|
Dan
More than words
|
More than words
Dagens Aftenposten har en artikkel som ikke er så veldig flatterende for deler av meglerstanden: http://www.aftenposten.no/bolig/Boligkjpere-fler-seg-lurt-av-megleren-6715470.htmlJeg må si at det var deilig å kjøpe hus i Italia. Der følte man at megler var på kjøpers side. Grunnen er enkel. Et hus til salgs kan selges av en hvilken som helst megler. Hvis jeg som kjøper er interessert i et objekt og føler at megler A ikke gir meg nok oppmerksomhet eller er på min side, så kan jeg gå til megler B og si "se her, dette huset har jeg lyst å kjøpe, har du lyst å hjelpe meg med det?" For selger er det tilsvarende litt verre og krever sikkert større egeninnsats for å ligge på meglerne om å selge akkurat ditt hus. I tillegg er det selvfølgelig et vanskeligere marked i Italia, fordi boligkjøp ikke er en folkesport der, slik det er i Norge. I vårt tilfelle var derfor "budrunde" en affære kun mellom oss og selger, via megler. Pruting og motbud, men aldri "legg et høyere bud nå ellers kommer en annen og kjøper huset foran nesen på deg om to timer". Og som sagt, megler var på vår side og kjeftet på selger om at nå måtte de jaggu akseptere budet ellers gadd hun ikke å prøve å selge deres hus flere ganger. 
|
|
|
[Re: Espen]
07/12/2011 10:48
|
k11
Fersking
|
Fersking
Hei Espen
Mitt innlegg var ment for å vise hvor raskt det er å gå i generaliseringsfella, noe jeg selv gjør i det jeg gir deg holdninger du ikke har. Beklager!
At ditt opprinnelige innlegg (som du var tøff nok til å få fjernet) var ment som en spøk, er det vel få som tviler på. Men det er dessverre lett å trekke paraleller til diverse hatsider på Facebook etc. der innlegg som "neste gang tar jeg syklisten med døra" også er ment som en spøk. Jeg liker ikke å lese det og jeg ler ihvertfall ikke. Uten sammeligning forøvrig.
Kanskje blir det en god dag likevel....
|
|
|
07/12/2011 11:10
|
Espen
More than words
|
More than words
Jeg ytrer min oppfatning av personens utseende. Ikke så saklig eller relevant kanskje, og det har jeg tatt selvkritikk på.
Jeg synes det søkt å sammenlikne dette med spøker som oppfordrer til vold.
Espen
|
|
|
07/12/2011 11:20
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
07/12/2011 12:49
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Meglere skal ringe inn å sjekke finansiering. Og det gjøres. (jobbet 12år i personmarked/bedrift). Man bekrefter finansieringen, men ikke ramme/beløp. Noen ganger fisket jo megleren etter hvor langt de kunne gå før de måtte ringe. Men sånt sett er det egentlig opp til kjøper.
I en budprosess så holder du jo igjen info om enten egenkapital eller låneramme, hvis ikke vet jo megler "hvor lengehan trenger" å ringe deg.
Men dersom man legger inn bud med forbehold om finansiering, så er jo ikke budet gyldig dersom man ikke får lån. Så et slikt bud er jo mye mindre verdt for en selger, og litt svada å konkurrere mot i en budprosess. Men det er jo opp til selger å akseptere.
Så når megler ringer i en budprosess, så MENER JEG at man skal få høre budet, OG eventuelle forbehold.
Med en telefonlink til selger og en muntlig deal, så kunne man i teorien levd fulltid med å være "omreisende budgiver", med et stort finansieringsbevis i lomma.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
07/12/2011 17:10
|
Espen
More than words
|
More than words
Jeg fikk en telefon fra megleren nå, som synes at publiseringen av bildet var svært alvorlig.
Jeg ser at dette var et sleivspark, og bildet er slettet.
Han ønsket at jeg skulle slette teksten i posten også. Det må Øyvind gjerne gjøre.
Han mente også at jeg skulle slette alt jeg har postet i denne tråden, men det ser jeg ingen grunn til.
Til trådsatrter. Beklager avsporing av tråden, og håper ikke dette skaper problemer for deg.
Espen
|
|
|
07/12/2011 19:55
|
marius_kj
Entusiast
|
Entusiast
Det er fort gjort å drite seg ut, Espen. Og denne gangen var det deg. Det viktigste er at du selv har innsett det og vært mann nok til å innrømme det. Håper megler godtar unnskyldningen for kommentar og publisering av bildet, men posten i sin helhet gjør vel ingen skade?
"The problem with quotes found on the internet is that they're not always accurate." - Abraham Lincoln.
|
|
|
07/12/2011 20:49
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
At karen ikke liker å bli kalt sleip av folk som ikke kjenner ham skjønner jeg godt. At han derimot vil ha slettet alle innlegg av én deltaker i en saklig diskusjon om hussalg og strategier synes jeg er å ta i.
Jeg antar Espen sin kommentar får tilskrives tankeløshet og meglerens krav skyldes irritasjon i øyeblikket.
Dere får se til å gi hverandre en klem, så ordner det seg.
|
|
|
[Re: ]
08/12/2011 07:25
|
Espen
More than words
|
More than words
Jeg lurer jo på hvor alvorlig dette egentlig er.
At det er uklokt og at det er dårlig folkeskikk kan jeg være enig i, men at det er veldig alvorlig er jeg i tvil om.
Det var en lengre samtale, som jeg ikke trenger å gjengi her, men det er flere ting jeg stusser på.
e
|
|
|
08/12/2011 07:59
|
ELO73
Ivrig
|
Ivrig
Eiendomsmeglere elsker da å eksponere fjeset sitt i avisannonser og på nett. Det får de vel ta konsekvensen av?
|
|
|
08/12/2011 09:37
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
All den tid megler faktisk er inne å leser på forumet og engasjerer seg i diskusjonen, så ville jo det vært ok å få en forklaring på det meglertekniske ved strategien som er brukt. På den måten ville vi uskolerte fått en fin presentasjon av de faktiske forhold og kanskje det ville gått opp et lys for noen og enhver slik at vi ikke bruker nedsettende karakteristikker og generaliserer en gruppe personer som strengt tatt har en samfunnsnyttig posisjon og som de aller fleste har bruk for 
|
|
|
[Re: ELO73]
08/12/2011 09:40
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Eiendomsmeglere elsker da å eksponere fjeset sitt i avisannonser og på nett. Det får de vel ta konsekvensen av? Jeg tror ikke denne personen ønsker å stå ansvarlig for alle dårlige erfaringer landets befolkning har hatt med meglerbransjen. Det er vel ingen i denne tråden som har kommet opp med noe som skulle tilsi annet enn at denne megleren er en kjekk kar som gjør sitt beste for sin klient!?
|
|
|
|
|