Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Ultralyd i 12 uke

Re: Ultralyd i 12 uke [Re: hårfin] #1309145 07/12/2011 09:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Her er et litt annerledes perspektiv.

De fleste her inne har antakelig fått med seg at vi i 2008 hadde åtte måneder med helsevesnet der stadig dårligere nytt for ett av våre barn til slutt endte med worst case scenario.

Min kone og jeg bestemte oss derfor for å få ett barn til. Tanken på å sitte alene i et stort hus om noen år når Erik flytter ut, var vanskelig å forholde seg til. Vi skjøt blink på første forsøk - noe som ikke er en selvfølge når det er 14 år siden sist og mor har nådd en alder på 42. All hint fra den siden om at så mye sykling ikke kan være bra for reproduksjonsevnen har forresten stoppet på permanent basis!

Vi hadde ultralyd på 9 uker, 12 uker og så i 20. uke, som normalt.

9. uke avslørte at det var for tidlig å se på nakkeoppklaring
i 12. uke ble dette gjort og konkluderte med 1:1340 sannsynlighet for feil på kromosom 23 og 1:1700 sannsynlighet for feil på kromosom 18.

Alt vel, og vi slo oss til ro med det.

SÅ - ved ultralyd i 20. uke ble sykepleieren veldig interessert i navlestrengen etter å ha konkludert at alt annet så normalt ut. Hun slo på doppleren og fikk frem blodstrømmen konkluderte etter ganske lang tid at "her ser det ut til å være bare to blodårer". Vi ble satt på gangen i påvente av en lege som skulle se på saken. Vi gikk begge inn i full déjà vu fra seks måneder tilbake med utallige "vente på konklusjon"-seanser. Legen kom og konkluderte med det samme (single umbilical artery - SUA) - samtidig som hun gjorde oss oppmerksomme på at dette er en av markørene for feil på kromosom 18. Hun "beroliget" oss med at ingen av de andre markørene var til stede - knyttede hender, krumme fotblad, innsnevret aorta og dårlig nyrefunksjon. Etter hva hun kunne se.

Ehh...

Internett forteller at 50% av SUA-tilfeller har feil på kromosom 13 eller 18, og at det kan være indikasjon på hjertefeil. I tillegg kan det hemme næringstilgangen og veksten mot slutten av svangerskapet.

Vi bestemte oss for å ta en fostervannsprøve. Verken trisomy13 eller -18 er vanligvis levedyktig særlig lenge hvis barnet i det hele tatt fødes levende. Vi hadde ikke orket å begrave et barn til, og i tillegg var det uaktuelt å leve flere måneder i usikkerhet, som vi på det tidspunktet var vel forsynt med.

Alt gikk bra med fostervannsprøven, resultatene av den og resten av svarngerskapet. Dette er ikke et innlegg MOT fosterdiagnostikk, for dersom en hadde f.eks hadde funnet en hjertefeil assossiert med SUA, kunne dette bety forskjell mellom liv og død.

Poenget mitt er at i vårt tilfelle ga forsterdiagnostikken oss informasjon som utelukkende hadde negative konsekvenser for oss - informasjon som ikke kunne brukes til noe som helst, annet enn å bekrymre seg over. Jeg tror ikke vi er de eneste som har opplevd det.

Når en ser resultatet virker bekymringen enda mer meningsløs. (Bildet er 6 måneder gammelt, så han har heldigvis sluttet med smykker siden den gang!)

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Ultralyd i 12 uke [Re: Oeyvind] #1309153 07/12/2011 09:31
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
ohh! Gullkjede og hot-rod bil :-D

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Ultralyd i 12 uke [Re: Ynot] #1309212 07/12/2011 11:30
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Quote:

All ultralyd fosterdiagnostikk er forøvrig helt frivillig, ønsker en ikke å ta konsekvensen av evt funn så ikke gå til undersøkelsen.

All 'produksjon' av barn er forøvrig helt frivillig, ønsker en ikke å ta konsekvensen av evt. få barn med 'feil så la være.

Eller?

Re: Ultralyd i 12 uke [Re: Tange] #1309233 07/12/2011 11:54
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Tange
Quote:

All ultralyd fosterdiagnostikk er forøvrig helt frivillig, ønsker en ikke å ta konsekvensen av evt funn så ikke gå til undersøkelsen.

All 'produksjon' av barn er forøvrig helt frivillig, ønsker en ikke å ta konsekvensen av evt. få barn med 'feil så la være.

Eller?

Ved hvilket tidspunkt blir det til et "barn" da?
Den katolske kirke har forbud mot prevensjon...

Re: Ultralyd i 12 uke [Re: Tange] #1309242 07/12/2011 12:08
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Quote:

Eller?

Historien er vel også ganske rik på voldtekter som har ført til barn.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Ultralyd i 12 uke [Re: Oeyvind] #1309276 07/12/2011 13:06
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Jeg trur dere skjønner veldig godt hva jeg mener, og jeg var heller ikke overrasket over deres innvendinger......(de hadde jeg tenkt på selv før jeg stilte spørsmålet).

Er det en plikt å få barn? Eller?

Re: Ultralyd i 12 uke [Re: Tange] #1309282 07/12/2011 13:19
gare Offline
More than words
More than words

Er det en plikt å få barn? Eller?

Nja, det er ven en slags samfunnsplikt da ICON_SMILE Noen må jo ta seg av slekters gang?

Utover det er det påfallende at det kan se ut som man går inn for ultralyd i uke 12 uten at det finnes noen medisinske indikasjoner for at man skal/bør gjøre dette. I min verden er det et symptom på at man har for mye penger/bruker pengene feil, og at man er med på(uten nødvendigvis å ville det selv)å sykliggjøre svangerskapet.

Sorteringssamfunnet har vi allerede, og den store bøygen i et av berøringspunktene i denne saken er ikke de få(relativt sett) abortene som dette kan føre til, men de andre 14-15 000 som nærmest foregår i bakgrunnen av denne debatten.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Ultralyd i 12 uke [Re: gare] #1309306 07/12/2011 14:00
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: gare
Nja, det er ven en slags samfunnsplikt da ICON_SMILE Noen må jo ta seg av slekters gang?

"Plikt" og "noen". Pick one. ICON_WINK

Re: Ultralyd i 12 uke [Re: Dan] #1309307 07/12/2011 14:04
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Dan

"Plikt" og "noen". Pick one. ICON_WINK

Dan-baitet var effektivt ja ICON_SMILE

Re: Ultralyd i 12 uke [Re: Brusdalen] #1309335 07/12/2011 15:24
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Brusdalen
Quote:

Eller?

Ved hvilket tidspunkt blir det til et "barn" da?
Den katolske kirke har forbud mot prevensjon...

Spesielt for Brusdalen:

All 'produksjon' av zygoter (og deres etterkommere) er forøvrig helt frivillig, ønsker en ikke å ta konsekvensen av evt. få zygoter med 'feil' så la være.

Hadde den katolkske kirken ikke et forbudt mot abort og?

Re: Ultralyd i 12 uke [Re: sykkeloyvind] #1309336 07/12/2011 15:34
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: sykkeloyvind
Quote:

Eller?

Historien er vel også ganske rik på voldtekter som har ført til barn.

Og det er vel vanlig praksis med ultralyd etter voldtekt(svangerskap) for å se om, ja, for å se på hva egentlig?

Selv om vi har vært inne på en del andere ting som f.eks. abort så handler dette vel egentlig om ultralyddiagnostikk hos ufødte (zygoter mm.)
Og spørsmålet om det er en plikt å lage barn eller om det er noe man tar på seg frivillig.

Re: Ultralyd i 12 uke [Re: gare] #1309347 07/12/2011 16:00
Ynot Offline
Besatt
Besatt

Utover det er det påfallende at det kan se ut som man går inn for ultralyd i uke 12 uten at det finnes noen medisinske indikasjoner for at man skal/bør gjøre dette.

Overlegen(lederen) som uttalte dette var jo da også imot flertallet i prioriteringsrådets konklusjon. Trolig av den eldre garde som ikke anser "emosjonelt stress" og "psykisk belastning" som endel av det "medisinske" domenet thinking All erfaring tilsier jo det motsatte.
Det å være gravid i seg selv utgjør jo også en helserisiko, som denne karen altså ikke anser som "medisinsk".
T

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Ultralyd i 12 uke [Re: Ynot] #1309361 07/12/2011 16:40
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: Ynot

Utover det er det påfallende at det kan se ut som man går inn for ultralyd i uke 12 uten at det finnes noen medisinske indikasjoner for at man skal/bør gjøre dette.

Overlegen(lederen) som uttalte dette var jo da også imot flertallet i prioriteringsrådets konklusjon. Trolig av den eldre garde som ikke anser "emosjonelt stress" og "psykisk belastning" som endel av det "medisinske" domenet thinking All erfaring tilsier jo det motsatte.
Det å være gravid i seg selv utgjør jo også en helserisiko, som denne karen altså ikke anser som "medisinsk".
T

Nå anser jeg absolutt både emosjonelt stress og psykiske belastninger som reelle problemer, det virker uansett på meg som om den politiske viljen til å gjennomføre dette i store trekk hviler på en tanke om at det er mange i Norge som har enkel tilgang til tidlig ultralyd, og derfor må alle få det.

Jeg holder fortsatt på at det er en glidning i samfunnet mot at graviditeten er noe syklig, og selv om det er soleklart at graviditet disponerer for en god del helseproblemer fra relativt ufarlige til livstruende, så er ikke dette en sak som i første omgang retter seg mot den(svært lave)helserisikoen det er å bli gravid.

Re: Ultralyd i 12 uke [Re: Tange] #1309423 07/12/2011 18:43
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Spesielt for Brusdalen:

All 'produksjon' av zygoter (og deres etterkommere) er forøvrig helt frivillig, ønsker en ikke å ta konsekvensen av evt. få zygoter med 'feil' så la være.

Hadde den katolkske kirken ikke et forbudt mot abort og?

Den katolske kirke har mye bra for seg, men enkelte ting er vanskelig å forstå ICON_SMILE

Vi har i dag muligheten til å ta abort ved graviditet dersom "dagsformen" tilsier det, litt flåsete sagt. Så konsekvensen av å bli gravid er at man kan velge om man vil bære fram barnet eller ikke. I uke 12 kan man ta abort med samfunnets velsignelse! Jeg ønsker at foreldre skal ha muligheten og rett til all informasjon om sin egen og barnets helse så tidlig som mulig!

Re: Ultralyd i 12 uke [Re: Oeyvind] #1309520 07/12/2011 22:34
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Nå har jeg gått å tygd på denne tråden i et døgn

Vi har en datter på 5 år med diagnosen MPEI, Migrating partial epilepsy in infancy. Kort fortalt er dette et epilepsisyndrom som oppstår i unfangelsessøyblikket uten direkte tilknyttet til noen genfeil hos foreldre.
Diagnosen er etter fødsel praktisk umulig å medisinere. Oda er det første i Norge med denne diagnosen og dermed også den eldste. Når Oda ble født fant jeg 23 beskrevede tilfeller i verden. Ingen hadde da blitt mer en 15 år.
Odas første 8 leveuker innehold perioder med Grand mal lignende kramper hver 5 minutt. Det var vanlig med rundt 200 epileptiske kramper i døgnet.
Dette har da selvfølgelig medført at disse epileptiske anfallene har totalt knekk en tilnærmet frisk hjerne.
Vi fikk overtalt legene å sende Oda til SSE (Nasjonalt senter for epilepsi) tilnærmet som en intensivpasient 8 uker gammel, sterkt frarådet av legestanden.
Siden jeg har barneintensiverfaring mente jeg at dette var den beste løsningen, da sykehuset ikke klarte å medisinere på noen måte tilfredsstillende.

Etter ca 3 måneder hadde de klart å etablere en vis form for adekvat medisinering. Fortsatt mye kramper med vi var ihvertfall hjemme.
Det neste året besto Odas liv av å sove, spise og kramper.
Det neste besto av gråt!! For ikke å juge for mye gråt Oda i 12-14 timer i døgnet.
3. året var dagene relativt sett fine, men fortsatt mye gråt fra kl 23:00-05:00 ( i denne perioden sto jeg opp kl 04:30 for å reise på jobb). Søvn var et fremmedord.
Som oftest sovnet jeg sammen med storebroren kl 20:00 frem til kl 23:00 og kanskje et par timer avbrudt søvn fram til jeg sto opp.

I denne perioden hadde vi også en 5-6 113 opprigninger med respirasjonsstans og sykehusinnleggelser, i tillegg til alle de andre sykehusinnleggelsene.

Nå var vi i den situasjonen at verken UL eller forstervannsprøver ville ha oppdaget dette, slik at for oss hadde ikke dette gitt noe svar. Det skal sies at vi ble fulgt opp ekstra nøye med både tidlige og sene UL'er pga en komplisert fødsel på storebroren.
Det som egentlig diskuteres her er om vi ønsker et seleksjonssamfunn hvor enkeltindivider skal ha makt over hvem som skal fødes eller ikke.
For å stille spørsmålet litt annerledes, hvem skal ha makt over å bestemme hvem som er skikket til å bestemme om de ønsker et barn eller ikke...?

Bare for å ha det helt klart, jeg er personlig prinsipielt negativ til abort.
MEN jeg er ikke motstander av at andre har andre meninger enn meg. Jeg mener heller ikke at jeg har noen rett til å verken fordømme eller kunne bestemme hva andre skal beslutte.

Et mulitfunksjonshemmet barn, slik vi har, påvirker ikke bare foreldrene.
Det har i perioder en negativ effekt først og fremst på søsken, men også besteforeldre, tanter og onkler.

En søster eller bror har ikke muligheten til å kunne bestemme at de får en helt annen søster/bror en mange andre i samfunnet. De kan ikke bestemme at de naturlig faller inn i en rolle som andre barn ikke har.
Nå ha vi vært veldig fokusert på nettopp dette og broren har frihelger hvor han er sjefen. Dvs at etter en kamp mot NAV, kommune osv. har vi nå et godt avlastningstilbud og vi kan gjøre det andre funksjonsfriske familier kan gjøre.
Minst en helg i måneden er det broren som bestemmer hva som skal gjøres.
Heldigvis har gutten blitt utrolig glad i nedoverski som medførte at tidligere i år invisterte vi i leilighet i Hemsedal.

Poenget med å fortelle om vår hverdag er at det i perioder er et helvete å prøve å fungere i hverdagen. Ville vi vært foruten Oda? Det er lett å svare nei, men jeg har full forståelse for de som ville ha sagt ja.

Nå er jeg positiv til både UL og fostervanndiagnostikk dersom det blir brukt fornuftig. Slik at et forbud mot diagnostikk i tidlig svangerskap er i mine øyne totalt meningsløst, det er hvordan dette brukes som er det viktige.

Hvis man i tidlig svangerskap finner store handikap på fosteret, hvordan kan vi andre da fordømme at noen velger å ikke føde barnet?

Får vi et fattigere samfunn da...

Kanskje, men hvilken rett har vi til å bestemme at søsken skal kunne miste retten til å oppleve det livet de kanskje fikk uten en handikappede søster eller bror?

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support