Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Drakamp om 4x4 & Langkjøring( se video)

Drakamp om 4x4 & Langkjøring( se video) #1303600 26/11/2011 10:07
L
lille gutt Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
Interessant foredrag om 4x4 og langkjøring, Hva fungerer best eller ja, takk begge deler?

Se http://www.dn.no/dnaktiv/article2273169.ece

og http://www.trening.no/utholdenhet/9189.o2.html

Lærerikt og underholdende da treningsprofessorene Jostein Hallen fra NIH og Jan Helgerud fra NTNU diskuterte 4X4, langkjøring og hva som er best trening...

Hvis Dere ser videoen på trening.no (den som varer 50 min) så er det moro å se hvor overivrig, hissig og arrogant professor Hallen blir ovenfor Helgeruds 4x4 trening.

Å så ender det vel med at professor Hallen faktisk sverger til mer og mer intervall han også

Er ikke i tvil om at feks Lars p Stormo gjør mye riktig når han kjører jevnt over mye intervall, selv om Kaggestad, Hallen og co mener at mye intervall er som å pisse i buksa..

Ps! til mine konkurrenter fortsett med mye langkjøring he he

Re: Drakamp om 4x4 & Langkjøring( se video) [Re: lille gutt] #1303605 26/11/2011 10:19
olechr Offline
More than words
More than words
Stormo har mye trening i bunn.

Jeg kjenner INGEN som sykler skikkelig fort som kun trener intervaller.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Drakamp om 4x4 & Langkjøring( se video) [Re: lille gutt] #1303621 26/11/2011 10:42
L
lille gutt Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
Det har du nok rett i, men tror at vi vanlige mosjonister med ca 4/5 treninger i uka kan kjøre mye intervall og evnt en langkjøring av 1 x 40 og dermed havne rimelig høyt oppå resultatlistene.

De sesongene jeg selv har prøvd å trene mye rolig langkjøring og mindre intervall, har jeg blitt god til å kjøre rolig....men som sagt jeg snakker om mosjonist som prøver å få over 5 t trening i uka( 6 timer denne uka!).
Synes likevel at Helgerud har et poeng i at man må ha trøkk i treningen skal man prestere, og at det viser seg at feks gamle skikonger ala Dæhlie og co ikke akkurat kjørte mye rolig trening

Vet at Stormo har mye trening i bunn, men han vil jeg kalle for super mosjonist, men Stormo gjør jo tydeligvis mye riktig da han er i toppen i de fleste idretter han er innom, og han legger ikke skjul på at det er mye intervall i han sin trening

Re: Drakamp om 4x4 & Langkjøring( se video) [Re: lille gutt] #1303622 26/11/2011 10:44
cyberzent Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Takk for linker interresant lesing !

Flytter grenser!
Re: Drakamp om 4x4 & Langkjøring( se video) [Re: lille gutt] #1303624 26/11/2011 10:53
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: lille gutt
Det har du nok rett i, men tror at vi vanlige mosjonister med ca 4/5 treninger i uka kan kjøre mye intervall og evnt en langkjøring av 1 x 40 og dermed havne rimelig høyt oppå resultatlistene.

De sesongene jeg selv har prøvd å trene mye rolig langkjøring og mindre intervall, har jeg blitt god til å kjøre rolig....men som sagt jeg snakker om mosjonist som prøver å få over 5 t trening i uka( 6 timer denne uka!).
Synes likevel at Helgerud har et poeng i at man må ha trøkk i treningen skal man prestere, og at det viser seg at feks gamle skikonger ala Dæhlie og co ikke akkurat kjørte mye rolig trening

Vet at Stormo har mye trening i bunn, men han vil jeg kalle for super mosjonist, men Stormo gjør jo tydeligvis mye riktig da han er i toppen i de fleste idretter han er innom, og han legger ikke skjul på at det er mye intervall i han sin trening

Stormo har jeg truffet på mallorca hvor han ikke bare kjører intervaller. Har vanskelig for å se at han sitter å kjører intervaller når han ligger ved Riva Del Garda om sommeren også ;-)

Men de gamle skikongene du referer til trente fortsatt mye langt.

den som har prøvd veldig mye intervaller som de brukte som prakteksemplar lenge var jo Bjørgen. Helt til hu gikk på kongesmellen.

Selvsagt får du ikke trent masse langturer når du har 5 timer man kan bruke i uken. Men man trenger ikke forskning for det. Da holder det med å kunne matte. En langtur er 3 timer+. Så da rekker du 2 langturer. Alle skjønner jo da at det hadde vært bedre å få inn noen intervaller.

Nå er det nok mange som bare trener rolig da også. Men det har nok like mye med å gjøre at det er det de syntes gir glede.

Redigert av olechr; 26/11/2011 10:54.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Drakamp om 4x4 & Langkjøring( se video) [Re: olechr] #1303751 26/11/2011 15:43
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: olechr
Men de gamle skikongene du referer til trente fortsatt mye langt.

Skal ikke se bort fra at Dæhlie er en av de idrettsutøverne som har trent mest hardt. Så klart har jeg ingen link eller referanse til dette. Spørsmålet er om all langkjøringen hadde noe særlig effekt utover hardtreningen.

den som har prøvd veldig mye intervaller som de brukte som prakteksemplar lenge var jo Bjørgen. Helt til hu gikk på kongesmellen.

Dårlig eksempel. Bjørgen ble uten tvil den fremste skiløperen fra hun begynte med hardtrening med Samdal. At hun gikk på en smell kan jo bety at hun har vært god til å trene på grensen av sin yteevne - man blir sjelden best hvis man ikke risikerer noe.

Ellers var den en fin link, har aldri hørt Hallén eller Helgerud live før. Mitt inntrykk fra noen utdrag fra debatten er at langkjøringsmiljøet kanskje burde sendt noen mer solide kanoner enn Hallén som jeg ikke oppfattet kom med en eneste sammenhengende argumentasjon. Har vært skeptisk til en del av poengene fra 4x4-miljøet, men debatten gav definitivt ikke noe dårlig inntrykk av Helgerud, iallefall faglig sett.

Synes kanskje treningsfilosofi er litt utdebattert nå jeg, ser ikke det kommer opp noen reelle argumenter som utfordrer "tren hardt hvis du vil bli bedre"-tankegangen. Selv om det for alle inaktive uansett vil være bedre med langkjør enn ingen trening.

Re: Drakamp om 4x4 & Langkjøring( se video) [Re: lille gutt] #1303764 26/11/2011 15:58
stosu Offline
Besatt
Besatt
Det blir helt dust for mosjonister å sammenlikne treningsopplegget sitt med folk som trener 800-1000 timer i året.
Når en topputøver trener mye hardt er det ikke snakk om mer enn 3-4 timer i uka mer enn de andre. Når man likevel trener 20-25 timer i uka vil det ikke være hardøktene man blir best av, men å kjøre de rolige øktene rolig nok.

Selv ligger jeg på ca. 10 timer i snitt i uka, og har 1-2 rolige langturer, ellers konkurranser, hardøkter eller korte rolige økter, og synes det funker som fjell.
H&H og Hallen er enige om det aller meste man bør gjøre, med unntak av noen få timer i uka for topputøverne.

Som olechr skrev; man trenger kun å kunne matte dersom man kun har mulighet til å trene 5-10 timer i uka: kjør hardt og ha det gøy!!
De som sverger til kun å trene hardt, og trener mer enn 10 timer i uka trener:
a) enten ikke hardt nok
eller b) de kommer til å gå på en kanonsmell, og da kommer det til å gå styggsakte lenge

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Drakamp om 4x4 & Langkjøring( se video) [Re: skiraffen] #1303786 26/11/2011 17:04
over the top Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: skiraffen
....Synes kanskje treningsfilosofi er litt utdebattert nå jeg, ser ikke det kommer opp noen reelle argumenter som utfordrer "tren hardt hvis du vil bli bedre"-tankegangen.

Enig med deg i at dette begynner å bli noget utdebattert. Jeg mener det heller er tren riktig i forhold til hva man ønsker å oppnå som gjelder. Hjelper lite å kun trene 4*4 og med maxtid på økter på 40 minutter om det er Trondheim-Oslo som er målet for treningen.

Personlig kjører jeg variert med både kort- og langintervaller, konkurranselignende økter med varighet fra 40 min til flere timer, samt langkjøringsøkter med snittpuls i sone 1 (->78%)

Sitat: skiraffen
Selv om det for alle inaktive uansett vil være bedre med langkjør enn ingen trening.

Er man inaktiv, så er man inaktiv ;-), men ja, enhver trening (intensitet) er bedre helsemessig enn ingen trening. Dersom man skal sette i gang med kondisjonstrening, som for eksempel den gruppen Helgerud primært har jobbet med, nemlig hjerteopererte, er det helt klart 4*4 som gir raskest fremgang på kortest mulig tid. Skal man ha fortsatt fremgang må treningen varieres. Jeg mener det blir like galt å kun trene 4*4, som å kun trene langkjøring eller å kun trene styrketråkk :-) Kombiner det hele utifra tid tilgjengelig og hvilke mål du har er mitt motto. Og når jeg samtidig har det gøy, funker dette opplegget for meg.

Re: Drakamp om 4x4 & Langkjøring( se video) [Re: lille gutt] #1303825 26/11/2011 18:53
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Då har jag sett hela debatten. Tyckte den var interessant. Några kommentarer.

interessant det Hallen sa med sin 40 minuters teori och jag tror det ligger något i det.

interessant att Helgerud sa att det som skidåkarna kallade tröskel intervaller verkade stämma bra med deras 4x4 filosofi.

Skulle varit en fördel om det var lite klarare vad de menade med olika utrykk. 4 minuters intervaller skulle jag normalt inte kalla lång intervaller, 40 minuters i jämn hög fart skulle nog inte de flesta kalla långkjöring för att ta två exempel.

Tyckte väl också Hallen var lite väl arrogant ibland.

Jag tyckte endå Hallen gjorde ett bättre intryk. Jag ändrade väl egentligen inte mitt intrykk av H&H då jag fortfarande tycker att de verkar ha väldigt lite erfaring med att träna folk och deras resultat verkar mest komma från väldigt dårligt tränade hjärtpasienter och en studie med en grupp studenter

Helgerud sista kommentar där han inte verkar förstå vad Hallen menar med bättre hälsa utan ett bättre V02 max blev ju bara dum.

Re: Drakamp om 4x4 & Langkjøring( se video) [Re: lille gutt] #1303826 26/11/2011 18:56
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: lille gutt

Hur mycker rolig träning körde tex Dæhlie? Jag skulle bli väldigt förvånad om det inte är de vanliga 70-80% rolig träning.

Re: Drakamp om 4x4 & Langkjøring( se video) [Re: fredriks] #1303835 26/11/2011 19:26
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Ringrev
?
Dæhlie trente også mye langtur, men han var ikke redd for å dra til i motbakkene om lysten var der. Og selv off-season ble det kjørt 5 min intervalletr i all-out stil. Og ahlsgaard sier om et valg mellom rolig mengde og hardt med hvile så favoriserer han det siste. han var i sin tid den på laget som hade flest fridager. og her ligger antagelig kjernen i saken. de som går på en smell har ikke nok treningsfri, dermed er det tryggere å anbefale rolig mengde. Tror også man må se fysikk og alder i saken også. lavt o2 og høy alder vil nok ha enda mer igjen for å bruke timene hardt. Derfor vil man også komme til et tak hvor man må øke antall timer og kan vri timene mer over på arb.økonomi og overskudd.. Personlig synsing etter drøyt 2år med fokus på intervallet over terskel og all-out drag.

http://app.strava.com/athletes/121134
Diamant Pinnacle R1
Isaac Aerotic m/HED platehjul
Marvil Road 2.0
Re: Drakamp om 4x4 & Langkjøring( se video) [Re: lille gutt] #1303852 26/11/2011 20:01
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R
Apropo Marit Bjørgen; hun trente jo 950 timer i året, samt masse intervall. For å øke intervalltreningen må du kutte på langkjøringen, og det gjorde hun ikke. Hun var dog uslålig i 2 og et halvt år, så jeg hadde gjerne trent meg i senk for å være verdens beste i nesten tre år! Det er vel også lite tvil om at det grunnlaget hun fikk på den tida hjelper henne nå. Marius Bakken trente også 200 km pr uke jevnt når han var 19-20 på collage i USA, og han mente at det ikke var riktig progresjon- og helsemessig, men at han lærte seg å trene hardt og tåle mye hardtrening.

Synes Hallén og OLT blir litt krampeaktige til slutt, ved å si at "de beste gjør det vi sier", men synes samtidig at H&H kan bli for bombastiske uten den beste dokumentasjonen (som Fredriks påpeker).

Re: Drakamp om 4x4 & Langkjøring( se video) [Re: lille gutt] #1303905 26/11/2011 21:59
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Interessant hvordan man oppfatter ting ulikt.

Jeg synes Hallen fremstår total uten troverdighet (bortsett fra de innledende replikkene) siden han konsekvent tyr til hersketeknikker, som å bli stående og dominere i stedet for å sitte og debattere som han ble bedt om, eller som gjentatte ganger rett og slett flåse og komme med spydigheter. Han feilsiterer Helgerud bevisst gjentatte ganger og tar ting ut fra løse lufta, slik som feks. 40 min økta. Helgeruds 4x4 har i det minst 10 års med tykt dokumentasjonsgrunnlag, mens Hallens 1x40 var noe han bare fant på. (ifølge hans egne utsagn)

Helgerud synes jeg for det aller meste forholdt seg til fakta og henviste til reelle undersøkelser og ikke bare synsing. Han nyanserte flere ganger bildet, men dette ble konsekvent ignorert.

For min del driter jeg syltynt i alle eventyrene folk har å fortelle om treningen til Dæhlie eller Bjørgen. Så lenge det ikke finnes dokumentasjon på hva slags pulssoner og mengder disse reelt sett har trent i, så er det bare løse historer. Det er såpass stort sprik i alle disse fortellingene, at det er åpenbart at ingen egentlig vet nøyaktig hvordan Dæhlie trente og man kan diskutere om han ble OL mester på grunn av all langkjøringen eller all hardkjøringen, til krampa tar en.

Det som derimot jeg synes er interessant, dog utifra vitenskapsmessig ståsted og ikke som "filosofi" , er de treningsmetoder som faktisk blir testet ut på etterprøvbare måter og dermed gir reell dokumentasjon på hva slags effekt de har og ikke har. Hvordan man kan bruke slike fakta til å lage et langsiktig treningsopplegg, krever sin mann, men det er interessant å sortere hva som er reelt og hva som er kvasivitenskap.

Jeg synes det er fasinerende hvordan "de tradisjonelle" i denne debatten konsekvent bruker akkurat samme type argumentasjonsteknikk som "healere" og andre alternative medisinere. De bruker kun løse påstander som de forsøker å etablere som sannheter uten at de egentlig har noe som helst reell oppbacking annet enn historiefortellinger og ett og annet "sannhetsvitne".

Re: Drakamp om 4x4 & Langkjøring( se video) [Re: Rask] #1303908 26/11/2011 22:02
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Rask
men synes samtidig at H&H kan bli for bombastiske uten den beste dokumentasjonen (som Fredriks påpeker).

Forklar hvordan du konkluderer med at 10 års studier med tall og faktabasert dokumentasjon utført med målbare og etterprøvbare emtoder, fra tester utført med ulike grupperinger fra hjertepasienter, vil kommuneansatte og idretsstudenter, fotballspillere og skiløpere, "ikker er av den beste dokumentasjonen" ???
Motparten har jo ikke dokumentasjon overhodet utover en haug med anekdoter om hvor mange medaljer vi har vunnet i gamle dager..?

Re: Drakamp om 4x4 & Langkjøring( se video) [Re: lille gutt] #1303916 26/11/2011 22:28
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Godt dokumentert som beste metode for raskest forbedring i forskningsperioden, ja. 6-8 uker?

Re: Drakamp om 4x4 & Langkjøring( se video) [Re: Sykkelbob] #1303937 26/11/2011 23:52
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Sykkelbob

Forklar hvordan du konkluderer med at 10 års studier med tall og faktabasert dokumentasjon utført med målbare og etterprøvbare emtoder, fra tester utført med ulike grupperinger fra hjertepasienter, vil kommuneansatte og idretsstudenter, fotballspillere og skiløpere, "ikker er av den beste dokumentasjonen" ???

Ja, man har dokumentasjon på at 4x4-intervaller er effektivt for å øke oksygenopptaket. Det man er uenige om er vel bl.a. hvor stor betydning oksygenopptaket har for prestasjonen.

Re: Drakamp om 4x4 & Langkjøring( se video) [Re: Sykkelbob] #1303947 27/11/2011 06:25
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Sykkelbob

Äntligen hoppas jag att något kan vissa mig till all den forskning som är relevant för utholighets utövare.

Jag klarar att finna en sådan artikel. Den som verkar vara på hans studenter. Jag är väldigt skeptiskt till många av den slutsatsetser som jag tidigare skrevet flera gånger.

Resten är på hjärtpasienter som jag inte anser väldigt relevant till min träning, på fotballs spellare som jag inte heller tycker är väldigt relevant. Vad de har gjort för forskning på skidåkare vet jag inte du jag inte har funnet någon artikel om den forskningen.

Quote:

Motparten har jo ikke dokumentasjon overhodet utover en haug med anekdoter om hvor mange medaljer vi har vunnet i gamle dager..?

Så de enda som har publiserat något om träning är Helgerud och Hoff?

Det finns nog lite mer forskning än det som Helgerud och Hoff har gjort. Jag skulle också gissa att NIH och Olympiatoppen också har testat topp idrotts utövare vid något tillfälle.

Men det är oppenbart att folk ser på debatten olika. Jag tyckte också Hallen var onödigt arrogant men Helgerud sa ju också oppenbart konstiga saker ett par gånger. Som att snakka om väldigt dårligt tränade hjärtpasienter som går i backar när någon frågade om risken för skador. Den gruppen kanske inte är helt relevant?

edit: Publikationslista till Hallen
http://ask.bibsys.no/ask/action/result?cql=%28bd+%3D+%22jostein%22%29+AND+%28bd+%3D+%22hall%C3%A9n%22%29&aktivKilde=forskpub&sortering=sortdate-&treffPrSide=10&side=1&kilde=forskpub&kilde=forskpro

Redigert av fredriks; 27/11/2011 06:37.
Re: Drakamp om 4x4 & Langkjøring( se video) [Re: fredriks] #1303967 27/11/2011 08:40
?
Øystein Rustad Offline
Ringrev
Ringrev
?
Her er et eksempel på et forskningsprosjekt som understøtter H&H vs. Hallen, og setter ting litt i perspektiv for oss nybegynnere.

24 utrente kvinner trenes i 12 mnd.
Den ene gruppen trener på terskelfart (LT) 6 dager i uka.
(terskelfart justeres etter fremgang)
Den andre gruppen trener på fart over terskel 3 dager i uka og på terskel 3 dager i uka.
Terskel-gruppen (@LT) stagnerer allerede etter 4 mnd.
Måleparameteret er både terskel-fart og Vo2max.
De som trente halvparten av øktene over terskel fortsatte fremgangen hele perioden (12mnd).

Hvis hypotesen om at" å trene på terskel-fart øker terskel" (som et frittstående parameter) stemmer, så stemmer ikke dette hos disse kvinnene iallefall ICON_WINK

https://www.thieme-connect.com/ejournals/abstract/sportsmed/doi/10.1055/s-2007-1021263

Jeg vil legge til at disse 3 øktene over terskel er vel ikke så langt unna det H&H anbefaler og dokumenterte? Vet ikke om dette er tilfeldig?

Redigert av Øystein Rustad; 27/11/2011 08:43.

http://app.strava.com/athletes/121134
Diamant Pinnacle R1
Isaac Aerotic m/HED platehjul
Marvil Road 2.0
Re: Drakamp om 4x4 & Langkjøring( se video) [Re: Øystein Rustad] #1304015 27/11/2011 10:55
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Hur långa var de båda gruppernas träningspass?

Sen vet jag inte vems sitt träninsopplägg den där studien är mest likt. Hallen sa inte att det enda man skulle göra var träning 40 min på likt intensitet. Han snakkade också om olika sorters intervaller. Gruppen med intervaller i studien du referede till körde ju också 3 pass i veckan på konstant intensitet vilket ju inte H&H rekomenderar.

Re: Drakamp om 4x4 & Langkjøring( se video) [Re: olechr] #1304644 28/11/2011 14:07
Blafreræva Offline
Norseman
Norseman
Stormo har jeg truffet på mallorca hvor han ikke bare kjører intervaller. Har vanskelig for å se at han sitter å kjører intervaller når han ligger ved Riva Del Garda om sommeren også ;-)

Kjører faktisk intervaller på de fleste øktene også på Mallorca og i Italia Ole. Det er langturer stort sett siden det er så fint der, men jeg legger nesten alltid inn drag underveis. På Mallorca i år kjørte jeg sykluser med 3 dager hardt/intervaller og en dag rolig. I italia i Juli lå jeg på 4 intervalløkter i uka. Nå i november ligger jeg an til 26 dager med trening hvorav 20 er harde (dvs 19 intervalløkter og en konkurranse). 2 av disse dagene har det først vært en hard svømmeøkt på morgenen (intervaller) og så en intervalløkt med løping igjen på kvelden. (altså 22 harde økter). Dette opplegget har jeg nå kjørt i 5 år og føler det fungerer veldig bra for meg i kombinasjon med full jobb.

Re: Drakamp om 4x4 & Langkjøring( se video) [Re: lille gutt] #1304646 28/11/2011 14:10
H
hbs Offline
Ringrev
Ringrev
H
Hva er hardt og hvor lange er intervallene dine?

Re: Drakamp om 4x4 & Langkjøring( se video) [Re: hbs] #1304654 28/11/2011 14:26
Blafreræva Offline
Norseman
Norseman
Sitat: hbs
Hva er hardt og hvor lange er intervallene dine?

Det blir mye variasjon både i lenge og aktivitetsform. På sykkel blir de fleste øktene kjørt i sone I4 og noe i I3. Type drag varierer fra 5x5 min til 3x15 min. På sykkel er total dragtid på 30-45 min for det meste.
På løping blir det mest sone I4 men bikker ofte over i I5 på de siste dragene (når konkurranseinnstinktet setter inn:-). Dragene her er ofte 5x4min, 5x5min el.l. Total dragtid blir stort sett på 20-30 min på løpeøktene.

Re: Drakamp om 4x4 & Langkjøring( se video) [Re: lille gutt] #1304660 28/11/2011 14:33
H
hbs Offline
Ringrev
Ringrev
H
Takker. Antar da du definerer sone 4 som på terskel? I så fall er 45 min med belastning i denne sonen imponerende.

Re: Drakamp om 4x4 & Langkjøring( se video) [Re: lille gutt] #1304669 28/11/2011 15:00
Blafreræva Offline
Norseman
Norseman
Ja, I4 er terskel. Men når jeg går opp mot og over 45 min hardt er hele eller deler av dragtiden i I3.

Re: Drakamp om 4x4 & Langkjøring( se video) [Re: lille gutt] #1304767 28/11/2011 17:59
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Slår du disse to herrene sine meninger sammen får du den perfekte miksen.
Men de var jo faktisk veldig enige. Hallen mener bare at intervalløkta bør vare i 40 min, mens H&H når de sier 4x4 egentlig mener 4x8, 4x6, 4x4 osv.
Jo kortere jo hardere.

Re: Drakamp om 4x4 & Langkjøring( se video) [Re: lille gutt] #1308399 05/12/2011 21:45
M
marius b Offline
Medlem
Medlem
M
Har ikke sett filmene, men kan komme med litt synsing. Tidsmessig synes jeg at intervaller bør ta ca 20% av total treningstid, da bør man unngå I-sone 4, og heller ligge i I-sone 5 dvs over 92% av maks. Å trene i I- sone 4 og toppen av 3 "slites" kroppen unødvendig mye og man får lite ut av treningen. Sats heller på kvalitet i I-sone 5. Resten av tiden (80%) brukes i I-sone 1, 2 og bunn av 3. Det er selvsagt avgjørende hvor mye du trener. Ligger du på 1000 t/år klarer nok ikke kroppen 20% intervaller, heller ned mot 10%, trener du som en mosjonist, dvs 200-500 t vil kroppen tåle mye mer hardkjør siden man trener i så få timer og kroppen vil få mye bedre tid til restitusjon.

Re: Drakamp om 4x4 & Langkjøring( se video) [Re: marius b] #1308409 05/12/2011 22:07
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Så du har null tiltro til terskeltrening, men vil bruke 80% av tiden på sone 1, 2 og bunn av 3?

Re: Drakamp om 4x4 & Langkjøring( se video) [Re: lille gutt] #1308416 05/12/2011 22:15
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Her er det nok begrepsforvirringer på gang

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Drakamp om 4x4 & Langkjøring( se video) [Re: marius b] #1308419 05/12/2011 22:24
T
Torp Offline
Avhengig
Avhengig
T
Lykke til med å trene i sone 5, uten å samtidig trene i høy sone 3 og sone 4...

Re: Drakamp om 4x4 & Langkjøring( se video) [Re: kjerts] #1308424 05/12/2011 22:36
T
Torp Offline
Avhengig
Avhengig
T
Sitat: kjerts
Så du har null tiltro til terskeltrening, men vil bruke 80% av tiden på sone 1, 2 og bunn av 3?

Hva ligger du typisk i puls på subterskeldragene, Kjerts? Er det krise at en snitter i sone 2, eller har en da feil ftp. Følt opplevelse tilsier subterskel og terskel, og følgelig noenlunde riktig beregnet ftp

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support