Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

CaadX cyclo-cross - Bedre bremseeffekt (v-brems?)

CaadX cyclo-cross - Bedre bremseeffekt (v-brems?) #1306958 02/12/2011 11:23
S
sykkelknut Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Hei,

har akkurat kjøpt en Cannondale CaadX 105 cyclocross. Veldig fornøyd (utsende, passform) og har en fantastisk sykkelglede. Har vanskelig for å sykle korteste vei til jobb...

Problemet er at når man bremser med forgaffelen så skriker bremsen, frontgaffelen vibrer og effekten er dårlig. Er klar over at dette ikke er en ukjent problemstilling.

Spørsmålet er hvordan man forbedrer dette problemet.

Kommet frem til et par løsninger på egenhånd:

a) Kjøp "Adjustable Fork Crown Cable hanger"
Noen som har praktiske erfaringer med denne?

b) Innstaller v-bremser
- mini-V ? (I såfall hvilke)
- V-bremser med cable pull (blir dette for mye bremsekraft)

c) Bytt til Swiss-stop bremseklosser
Har god erfaring med disse fra landevei, så kommer til å bytte til disse uansett.

Hvilket av alternativene over vil gi meg det jeg er ute etter (problemfri bremsing), og er det andre alternativer jeg har glemt?

mvh
Jørgen

Re: CaadX cyclo-cross - Bedre bremseeffekt (v-brems?) [Re: sykkelknut] #1307066 02/12/2011 14:19
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: sykkelknut
Hei,

har akkurat kjøpt en Cannondale CaadX 105 cyclocross. Veldig fornøyd (utsende, passform) og har en fantastisk sykkelglede. Har vanskelig for å sykle korteste vei til jobb...

Problemet er at når man bremser med forgaffelen så skriker bremsen, frontgaffelen vibrer og effekten er dårlig. Er klar over at dette ikke er en ukjent problemstilling.

Spørsmålet er hvordan man forbedrer dette problemet.

Kommet frem til et par løsninger på egenhånd:

a) Kjøp "Adjustable Fork Crown Cable hanger"
Noen som har praktiske erfaringer med denne?

b) Innstaller v-bremser
- mini-V ? (I såfall hvilke)
- V-bremser med cable pull (blir dette for mye bremsekraft)

c) Bytt til Swiss-stop bremseklosser
Har god erfaring med disse fra landevei, så kommer til å bytte til disse uansett.

Hvilket av alternativene over vil gi meg det jeg er ute etter (problemfri bremsing), og er det andre alternativer jeg har glemt?

mvh
Jørgen

A er løsningen. Har tilsvarende selv, løste problemet.
B kan muligens ha noe for seg. Problemet med standard v-brems blir at bremsekraften blir for stor, og klossene må ligge veldig tett inntil felgen, samt stadig justeres. Har ingen erfaring med mini-v.
C hjelper ikke på dette. Kan kanskje hjelpe på lyden, men ikke rykkingen. Rykkingen kommer av vaierfestet&fleksibilitet i styrerør&gaffel - og en vil ha den når en bremser kraftig nok. (Kan selvsagt skifte til så dårlige bremseklosser at bremseeffekten blir minimal - da slipper man denne rykkingen.)

Re: CaadX cyclo-cross - Bedre bremseeffekt (v-brems?) [Re: sykkelknut] #1307070 02/12/2011 14:28
O
olask Offline
Entusiast
Entusiast
O
Passer du på at bremseklossen treffer felgen i front først?

Re: CaadX cyclo-cross - Bedre bremseeffekt (v-brems?) [Re: sykkelknut] #1307089 02/12/2011 15:32
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig
Avid sine mini v skal være ganske bra saker.

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Re: CaadX cyclo-cross - Bedre bremseeffekt (v-brems?) [Re: thewizard] #1307106 02/12/2011 16:23
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Alfred tar feil, da også c) vil hjelpe. På min CX ble problemet borte ved å skifte fra Shimano / Avid / Kool stop til Swiss stop sine blå klosser.

Re: CaadX cyclo-cross - Bedre bremseeffekt (v-brems?) [Re: KenR] #1307137 02/12/2011 17:13
1
1r9b1k7 Offline
Entusiast
Entusiast
1
Hvilken type feste på Swiss stop-klossene bruker du maximinus?

Cross og Road

Re: CaadX cyclo-cross - Bedre bremseeffekt (v-brems?) [Re: sykkelknut] #1307143 02/12/2011 17:33
A
arild Offline
Medlem
Medlem
A
Hei
Har gått for Tektro mini v-brems og Problemsolvers travelagent.Dette fungerer meget bra.Syns ikke det ble
for mye bremsekraft.Fungerer forresten med vanlig v-brems også.

Arild

Re: CaadX cyclo-cross - Bedre bremseeffekt (v-brems?) [Re: KenR] #1307146 02/12/2011 17:40
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: maxminus
Alfred tar feil, da også c) vil hjelpe. På min CX ble problemet borte ved å skifte fra Shimano / Avid / Kool stop til Swiss stop sine blå klosser.

Vi var vel like unyanserte begge to - ingen kan si med sikkerhet hva som forårsaker dette problemet på akkurat denne sykkelen:
- Belegg på felgen (prøv å søle honning på felgen) eller klossen - gjerne kombinert med feil/manglende spissing - dårlig kombinasjon kloss/felg.... kan selvsagt føre til slike problemer. Og da hjelper rensing av felg eller bytte av klosser.
- Men tviler at noen på forhånd kan si at en spesiell klosstype funker i hvert tilfelle.

På CX med cantileverbrems er derimot dette problemet i stor grad "innebygget" i konstruksjonen, på mange modeller greier en ikke å unngå rykking hvis en skal kunne bremse kraftig:
- Når bremsevaieren strammes bremses hjulet (selvsagt) - det medfører at hjulet/forgaffel presses bakover (pga flex mellom styrerør og gaffel). Og når forgaffelen presses bakover - da strammes bremsevaieren enda mer - og en får disse rykkene.

På to ulike CX har jeg hatt dette problemet ved bruk av ulike bremseklosser og hjul, spissing av klosser, før og etter vask/rensing.....

Og med løsning A, som nesten eliminerer strammingen i vaieren når en bremser - har det ikke vært noe problem på de 3 bremseklossene av ulikt fabrikat og to felgene jeg har brukt.

En annen løsning (som de beste rammesettene har) er ekstrem stivhet i styrerør og gaffel - det håndterer også roten til problemet.

Redigert av alfred; 02/12/2011 17:44.
Re: CaadX cyclo-cross - Bedre bremseeffekt (v-brems?) [Re: sykkelknut] #1307175 02/12/2011 19:06
ulveroar Offline
Ringrev
Ringrev
støtter den

Alternativt mini v-bremser. Funker som fjell, og billlig.

Redigert av ulveroar; 02/12/2011 19:07.
Re: CaadX cyclo-cross - Bedre bremseeffekt (v-brems?) [Re: sykkelknut] #1307291 02/12/2011 23:00
gare Offline
More than words
More than words
Du kan jo se/måle om du kan montere long-reach-bremser fra f. eks. Shimano. Da har du omtrent samme bremsekraft som på en racer, og ofrer såklart endel klaring i forhold til gjørme etc. men det kan jo være en mulighet.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: CaadX cyclo-cross - Bedre bremseeffekt (v-brems?) [Re: sykkelknut] #1307839 04/12/2011 17:23
A
AllanHov Offline
Avhengig
Avhengig
A
Jeg har en CaadX Tiagra og hadde samme problemet selv. Ved nedbremsing med bruk av forbremsen så fikk jeg helt sinnsykt vibrasjoner. Jeg tok den inn hos Anton Sykkeldelisk hvor jeg kjøpte den og de justerte litt på bremsene, men sa at dårlig renhold + utslitte bremseklosser var skylden. Dette måtte jeg selvsagt avvise som sprøyt siden jeg kun hadde syklet på sykkelen 5 ganger og at bremsene var slik helt fra begynnelsen. Bremsene var så vidt bedre etter justeringen, men langt fra gode nok.

Så når jeg til slutt skulle bytte bremseklossene så vasket jeg sykkelen grundig og byttet bakbremsene. Jeg demonterte forbremsene, men fant ut at de hadde blitt belastet skeivt (mer slitt på oversiden) slik at de var en del mer bremsebelegg på nedsiden. Jeg satt derfor bremsene tilbake igjen og justerte de noe for å slite jevnere. Etter det har vibreringen helt uteblitt. Om det skyldes vaskingen eller justeringer vet jeg ikke, men begge deler er verdt et forsøk.

www.triallan.com Veien til Ironman Hawaii.
Re: CaadX cyclo-cross - Bedre bremseeffekt (v-brems?) [Re: AllanHov] #1307950 04/12/2011 21:27
S
sykkelknut Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
S
Takk for alle gode tips.

Forsatt litt usikker på hvilket alternativ jeg går for, mulig jeg går for alle tre :=) (og prøver litt frem)

Spørsmål - Er relativt lat når det gjelder vedlikehold og justering. Hvordan er det med mini V-bremser, er de relativt vedlikeholdsfrie?

mvh
Jørgen

Re: CaadX cyclo-cross - Bedre bremseeffekt (v-brems?) [Re: 1r9b1k7] #1307955 04/12/2011 21:37
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: 1r9b1k7
Hvilken type feste på Swiss stop-klossene bruker du maximinus?

Cross og Road

Jeg bruker de blå, Swiss Stop RX Blue sky. Egentlig laget for keramiske felger, men funger svært bra på vanlige alu-felger også.

For de sliter med å justere klosser, så anbefaler jeg denne. Perfekt posisjon og spissing på klossete på første forsøk, hver gang.

Re: CaadX cyclo-cross - Bedre bremseeffekt (v-brems?) [Re: sykkelknut] #1308551 06/12/2011 10:17
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Jeg prøver meg på en liten oppsummering:

På alle felgbremser kan det oppstå litt rykking. Oftest pga urenheter på felg, manglende spissing av bremseklosser, skjevhet i felg eller hvordan gummitypen fungerer på felgen&belegget på felgen. På de fleste bremsetyper (som en har på standard MTB og racer) kjennes dette kun som små vibrasjoner på "bremsefingeren" når en bremser - ofte reagerer en ikke nok til at en gidder å gjøre noe med det eller spørre om det på et forum.
- Det løses slik noen har foreslått her, rens av felg, justering eller skifte av kloss.

På cyclocross m/cantilever hvor bremsevaier festes på standardmåten på øvre styrelager vil slike "smårykk" kraftig eskaleres. De blir ikke små lenger - men kraftige rykking i hele forgaffelen som gir ujevn (farlig) bremsing. Dette pga konstruksjonen - når det bremses presses gaffelen bakover - som igjen strammer bremesvaieren - som igjen forsterker bremseeffekten.

Min erfaring er at det i praksis krever mye arbeid for helt å eliminere disse rykkene med rens og skifte/justering av bremseklosser. (Og spesiselt på brukssykkelen min - cyclocross - er jeg ikke interessert i bruke tid på slikt.)
- Derfor fjernet jeg det som forsterket de ubetydelige smårykkene til farlige ristinger - valgte løsning A. (Har ikke prøvd med andre bremsetyper enn standard v-brems - anbefales ikke).

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå