Alfred tar feil, da også c) vil hjelpe. På min CX ble problemet borte ved å skifte fra Shimano / Avid / Kool stop til Swiss stop sine blå klosser.
Vi var vel like unyanserte begge to - ingen kan si med sikkerhet hva som forårsaker dette problemet på akkurat denne sykkelen:
- Belegg på felgen (prøv å søle honning på felgen) eller klossen - gjerne kombinert med feil/manglende spissing - dårlig kombinasjon kloss/felg.... kan selvsagt føre til slike problemer. Og da hjelper rensing av felg eller bytte av klosser.
- Men tviler at noen på forhånd kan si at en spesiell klosstype funker i hvert tilfelle.
På CX med cantileverbrems er derimot dette problemet i stor grad "innebygget" i konstruksjonen, på mange modeller greier en ikke å unngå rykking hvis en skal kunne bremse kraftig:
- Når bremsevaieren strammes bremses hjulet (selvsagt) - det medfører at hjulet/forgaffel presses bakover (pga flex mellom styrerør og gaffel). Og når forgaffelen presses bakover - da strammes bremsevaieren enda mer - og en får disse rykkene.
På to ulike CX har jeg hatt dette problemet ved bruk av ulike bremseklosser og hjul, spissing av klosser, før og etter vask/rensing.....
Og med løsning A, som nesten eliminerer strammingen i vaieren når en bremser - har det ikke vært noe problem på de 3 bremseklossene av ulikt fabrikat og to felgene jeg har brukt.
En annen løsning (som de beste rammesettene har) er ekstrem stivhet i styrerør og gaffel - det håndterer også roten til problemet.