Refleksvest er stygt og i tillegg hjelper det jo ikke noe som helst på synligheten. I går kom jeg i bil bak et par på rulleski som hadde refleksvest men kun en liten hodelykt forover. De var vanskelige å få øye på helt til førstemann snudde seg for å se hvordan det gikk med andremann, slik at hodelykten ble synlig.
På vei til jobben på sykkel i dag i dårlig lys men ikke kullsvart møtte jeg flere syklister med refleksvest men uten lys. Disse var vanskeligere å oppdage enn fotgjengere med hvit jakke.
Så bruk gjerne refleksvest som et fashion statement om du føler for det, men ikke tro at den erstatter lykten. De jeg så i svarte klær og med lykt var ti ganger lettere å oppdage enn de med refleksvest og ikke noe lys.
Og så til slutt litt vanlig fishwhacking av alle idioter som kjører med Magicshine på full guffe i trafikken.
Hvis du kjørte med nærlys, så nådde ikke lyset opp til ryggen på rulleskiløperen. Hadde de hatt reflekslegger derimot...
Det er jo videre ingen nyhet at en refleks sender lyset tilbake til lyskilden - og kanskje lyskilden på din sykkel ikke er sterk nok (i denne sammenheng)?
Å si at refleks ikke funker er tull, men det må være i kombinasjon med lykt for at det skal være bra nok.
Hvis du kjørte med nærlys, så nådde ikke lyset opp til ryggen på rulleskiløperen.
Det er selvfølgelig riktig (og en god grunn til at refleks i snor på fotgjengere skal henge lavt) men det gjør jo ingen forskjell. Disse rulleskiløperne ble usynlige fordi de stolte på refleksvestene sine. De kan jo ikke forvente at bilistene skal kjøre rundt med fjernlyset på hele tiden.
Quote:
Det er jo videre ingen nyhet at en refleks sender lyset tilbake til lyskilden - og kanskje lyskilden på din sykkel ikke er sterk nok (i denne sammenheng)?
Igjen, ikke mitt problem men problemet til den som stoler på sin refleksvest. Men jeg må si jeg faktisk er overrasket over at den gule liksomselvlysende fargen på vesten ikke er særlig selvlysende i det hele tatt, selv i litt begynnende dagslys. Den ser bare grå ut. Er det dårlig kvalitet på vestene folk bruker eller er de møkkete? Uansett, de er vanskelige å få øye på. (Og ja, jeg vet hvordan fluoriserende materialer funker, så det er ikke det at jeg forventer glow-in-the-dark-effekt.)
Quote:
Å si at refleks ikke funker er tull, men det må være i kombinasjon med lykt for at det skal være bra nok.
Jeg sier ikke at refleks ikke funker. Det funker jo ypperlig på fotgjengere, og noen syklister har i tillegg skikkelig gode reflekser innsydd i klærne. Men akkurat disse refleksvestene som folk sykler rundt i er jeg ikke imponert over.
Refleksvest er stygt og i tillegg hjelper det jo ikke noe som helst på synligheten.
Hvis noen mener at min refleksvest er stygg, har de sett den, dvs. de har sett meg, og da har den gjort jobben sin. Heldigvis er de færreste rulleskiløpere og syklister som ferdes ute i mørket, så forfengelige at de i det hele tatt ofrer en tanke på begreper som "stygt" eller "pent".
At refleksvest "ikke hjelper noe som helst på synligheten", er bare tull. Jeg har også sett folk bruke utvaskede og derfor virkningsløse refleksvester, men det er sjelden. De fleste refleksvester reflekterer godt.
Sitat: Dan
Og så til slutt litt vanlig fishwhacking av alle idioter som kjører med Magicshine på full guffe i trafikken.
Hvis du har problemer med å se refleksvester, tyder det på at du har for dårlig lys på sykkelen. Montér Magicshine-lykta på commuter'n, rett strålen litt lengre framover, og du vil lett se folk med refleksvest på god avstand.
Magicshine på lav effekt, og med moderat vinkel, er glimrende til jobbsykling. Ingen grunn til å skamme seg over at man blir omtrent like synlig som en motorsykkel.
Hvis noen mener at min refleksvest er stygg, har de sett den, dvs. de har sett meg, og da har den gjort jobben sin.
Nja, jeg ser den jo akkurat i det den passerer ved siden av meg og så får jeg litt styggslag i øynene. For øvrig var det med stygg kun tenkt som et markedsføringsgrep for å få refleksvestfolk til å lese tråden. Ser ut til at det funker.
Quote:
Magicshine på lav effekt, og med moderat vinkel, er glimrende til jobbsykling. Ingen grunn til å skamme seg over at man blir omtrent like synlig som en motorsykkel.
Det er jo slik jeg selv kjører, men det er ikke den bruken som er irriterende. Det er de som kjører med lykten på full guffe som er et problem. Når jeg møter dem drar jeg på full guffe på min egen lykt og retter opp den litt og håper de tar hintet.
Her har nok Red Devils funnet mye av kjernen i problemet ditt, Dan.
Folk bruker mange år gamle vester som er vasket sønder og sammen, eller kraftig slitt.
Skoleungene i gata vår lyser opp som et juletre, enten jeg kommer med bil eller sykkellykt. De har freshe og fine refleksvester i forhold til den gjennomsnittlige jobbsyklisten.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Refleks er lurt å bruke i mørket. Gule plagg er lurt å bruke i lyset, da det faktisk synes mye bedre enn eksempelvis svarte plagg. Lys er lurt å bruke i mørket; for syklister og andre kjøretøy er det faktisk påbudt.
Å påstå at det ikke er "mitt" problem at jeg ikke ser fotgjengeren/rullekiløperen, når jeg kommer syklende/kjørende, er helt meningsløst.
Jeg bruker denne vesten, (i tillegg til lykt såklart) + reflekser på beina. Det sees veldig bra! De røde vertikale stripene er ly som kan blinke eller lyse fast
Gule plagg er lurt å bruke i lyset, da det faktisk synes mye bedre enn eksempelvis svarte plagg.
Ja, men jeg sammenlignet gule plagg uten lys og svarte plagg med lys. I tillegg konstaterer jeg at hvite plagg er synligere enn dårlige refleksvester.
Quote:
Lys er lurt å bruke i mørket; for syklister og andre kjøretøy er det faktisk påbudt.
Ja, det var vel egentlig mitt hovedpoeng, at lys er viktig og at hvis folk føler at de må droppe enten refleksvest eller lys så er det bedre at de dropper vesten.
Så, hva var det du var uenig i?
Quote:
Å påstå at det ikke er "mitt" problem at jeg ikke ser fotgjengeren/rullekiløperen, når jeg kommer syklende/kjørende, er helt meningsløst.
Det var et svar på et innlegg som fikk det å høres ut som at ansvaret for synligheten skal flyttes over fra den som skal synes til den som skal se. Ikke veldig meningsløst spør du meg, så der er vi kanskje uenige.
Dette er jeg veldig enig i. Og nettopp derfor er jeg skeptisk til trenden med at alle commutersyklister kjører med refleksvester. Jeg mener jeg synes godt i trafikken med mine lykter bak og foran og reflekser på skotrekkene. Vil nødig bli påkjørt og få høre at jeg kunne skylde meg sjøl fordi jeg ikke brukte vest..
Dan, jeg sikter til det første innlegget i tråden. Når jeg finleser, ser jeg at om jeg legger litt godvilje til skjønner meningen din er en litt annen enn det jeg først fikk inntrykk av - min feil, jeg skal bli flinkere til å lese.. (nyttårsforsett?) Allikevel vil jeg påpeke følgende fra ditt originale innlegg:
Refleksvest er stygt og i tillegg hjelper det jo ikke noe som helst på synligheten.
Om det er pent eller stygt vil jeg ikke mene noe om, men å si at det ikke "hjelper noe som helst på synligheten", er feil.
I går kom jeg i bil bak et par på rulleski som hadde refleksvest men kun en liten hodelykt forover. De var vanskelige å få øye på helt til førstemann snudde seg for å se hvordan det gikk med andremann, slik at hodelykten ble synlig.
I eksempelet viser du til rulleskiløpere som bruker lys, (riktignok bare fremover), men du har allikevel problemer med å se dem. Greit nok, de burde nok hatt lys bak også (det bruker jeg når jeg går på rulleski). Poenget mitt er at som gående (også rulleski) gjelder det ingen regler, hverken for bruk av lys eller refleks. Som kjørende(/syklende) må vi derfor forholde oss til dette, og ferdes på en forsiktig og hensynsfull måte, slik at vi ikke skader noen andre myke(ere) trafikanter. Om vi ønsker å holde høyere fart langs landeveien en mørk høstkveld, må vi ta konsekvensen av at vi trenger bedre belysning på kjøretøyet vårt, slik at vi kan oppdage farer i god tid - være seg; hull i veien, parkerte biler, elg, mørklagte syklister eller rulleskiløpere eller lekende barn(!).
På vei til jobben på sykkel i dag i dårlig lys men ikke kullsvart møtte jeg flere syklister med refleksvest men uten lys. Disse var vanskeligere å oppdage enn fotgjengere med hvit jakke.
Påstand nr.1: En ny og ren refleksvest er mer synlig enn en ny og ren hvit jakke. Påstand nr.2: En slitt og utvasket refleksvest er mer synlig enn en slitt og utvasket hvit jakke. (Kan gjerne debatteres, men forskningsresultater er på min side.)
Så bruk gjerne refleksvest som et fashion statement om du føler for det, men ikke tro at den erstatter lykten. De jeg så i svarte klær og med lykt var ti ganger lettere å oppdage enn de med refleksvest og ikke noe lys.
Med referanse til den første uttalelsen din (første setning i innlegget) vil jeg si følgende: bruk av refleksvest (fashion statement eller ikke) bedrer synligheten. At man kan bedre synligheten ytterligere ved å bruke lys, er nok alle enige om - men om det er poenget du vil få frem synes hele innlegget burde være vinklet noe annerledes.
[Utdrag fra et annet innlegg] Igjen, ikke mitt problem men problemet til den som stoler på sin refleksvest.
Vegtrafikkloven krever at kjørende skal ferdes "varsomt og aktpågivende". Dersom en syklist kjører på en fotgjenger som går normalt langs kanten av veien har syklisten nødvendigvis brutt denne regelen - uansett om fotgjengeren brukte refleks, lys eller kamuflasjeklær. Jeg mener det er feil holdning at den som (eventuelt) skulle forårsake en ulykke, ved å kjøre på en mykere trafikant, skulle mene at det er den andres problem som ikke gjorde seg nok synlig.
Som kjørende(/syklende) må vi derfor forholde oss til dette, og ferdes på en forsiktig og hensynsfull måte, slik at vi ikke skader noen andre myke(ere) trafikanter. Om vi ønsker å holde høyere fart langs landeveien en mørk høstkveld, må vi ta konsekvensen av at vi trenger bedre belysning på kjøretøyet vårt, slik at vi kan oppdage farer i god tid - være seg; hull i veien, parkerte biler, elg, mørklagte syklister eller rulleskiløpere eller lekende barn(!).
Dette er jeg selvfølgelig enig i, noe som er manifestert ved at jeg ikke har rulleskiformede bulker på panseret. Men jeg mener fortsatt at det er idioti av disse menneskene å stole på mine marginer fordi de har brukt opp sine egne. At jeg banner over folk med dårlig synlighet er ikke det samme som at det er tilfeldig at jeg ikke kjører dem ned.
Quote:
Vegtrafikkloven krever at kjørende skal ferdes "varsomt og aktpågivende". Dersom en syklist kjører på en fotgjenger som går normalt langs kanten av veien har syklisten nødvendigvis brutt denne regelen - uansett om fotgjengeren brukte refleks, lys eller kamuflasjeklær. Jeg mener det er feil holdning at den som (eventuelt) skulle forårsake en ulykke, ved å kjøre på en mykere trafikant, skulle mene at det er den andres problem som ikke gjorde seg nok synlig.
Mener du at den andre ikke har et problem der han ligger og spreller i asfalten?
Husk nå også at jeg snakker i hovedsak om syklister (siden jeg adresserer refleksvestbrukere på et sykkelforum) og de er kjørende og er pålagt å bruke lys i mørker og å følge §3. Å si at det er mitt ansvar å lyse opp den andre fordi han selv nekter å bruke lys blir for dumt. Det er mitt ansvar å unngå et sammenstøt hvis mulig, men jeg tar meg faktisk lov å banne og sverte over idioter på sykkel som spiser av mine marginer.
Da er vi godt bortimot enige: Første punkt; ja. Andre punkt; den sprellende har helt klart et problem - men det har også den som eventuelt er "skyldig" i å påføre sprelling og smerte - ihvertfall utfra et juridisk ståsted.
Banning og sverting over denne problemstillingen er lov - og det er du ikke alene om
Jeg var nylig på en landeveistur som ble lengre og mørkere enn planlagt, og måtte stoppe på en bensinstasjon og kjøpe vest.. http://blodsmak.no/2011/11/06/the-horror/
Mitt tips: bruk slike refleksbånd som kveiler seg rundt armer eller ben. Bruk de på bena om du sykler, eller rundt armene om du går på rulleski eller går. Da er refleksene alltid i bevegelse og jeg vil tror det er lettere å bli oppdaget i mørket. Selv bruker jeg ikke refleksvest når jeg sykler. Kun de refleksbåndene samt seff lys fremme og bak.
Eller som Christian skriver i linken over: "Forresten er det bare å slutte å kjøpe ting fra Rapha. Dette er Pro Team Jacket, og den leveres altså i klassisk svart og i grufull, upro hjerteatakk-gul"
Til dem som synes det er like viktig å se bra ut som i det hele tatt å bli sett, kan denne Mavic-skalljakka anbefales.
š Hehe. Ironi? Heller påkjørt enn neon
Nei, jeg mener det. Jeg trengte litt tid til å bli vant med den, men jeg synes den er kul. Dessuten fotovennlig (i dagslys), og det teller positivt. I tillegg er den lett, men tett, og funker bra som regnjakke.
Eller som Christian skriver i linken over: "Forresten er det bare å slutte å kjøpe ting fra Rapha. Dette er Pro Team Jacket, og den leveres altså i klassisk svart og i grufull, upro hjerteatakk-gul"
Jeg var nylig på en landeveistur som ble lengre og mørkere enn planlagt, og måtte stoppe på en bensinstasjon og kjøpe vest.. http://blodsmak.no/2011/11/06/the-horror/
En glimrende harselas med den selvhøytidelige forfengeligheten som åpenbart finnes der ute.
En glimrende harselas med den selvhøytidelige forfengeligheten som åpenbart finnes der ute.
Var den rettet mot meg? Fordi jeg advarer folk med vest mot å stole blint på at de blir godt synlige i refleksvest? At jeg synes det er stygt er en annen ting, men jeg bruker selv stygge kleskombinasjoner innimellom fordi det er praktisk, så ikke la det gå ut over nattsøvnen.
Var den rettet mot meg? Fordi jeg advarer folk med vest mot å stole blint på at de blir godt synlige i refleksvest? At jeg synes det er stygt er en annen ting, men jeg bruker selv stygge kleskombinasjoner innimellom fordi det er praktisk, så ikke la det gå ut over nattsøvnen.
På ingen måte, jeg tenkte kun på folk som av forfengelighetshensyn, og i fullt alvor, ville kvie seg for å iføre seg refleksvest.