|
|
Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen???
|
Re: Hvordan snike en sykkel fra USA gjennom tollen???
[Re: alltid_motvind]
28/11/2011 07:16
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Forøvrig har jeg ikke alt for dårlig samvittighet med litt juks. Jeg driver selvstendig og putter nok i statskassa gitt. Og så resonerer enkelte som følger: "Fordi private virksomheter tar seg godt betalt for varene sine kan jeg la være å yte til velferdsstaten..."
En nesten perfekt match. Rart om noen snart i det hele tatt gidder å betale skatt i ett av verdens rikeste land. Man kan jo lure på hvor lavt moralen vil kunne synke den dagen økonomien virkelig begynner å halte også i Gnoreg. Imponerende forøvrig, hvor sutrete noen folk kan bli bare fordi man sier at man ikke ønsker å bryte loven. Martin
|
|
|
[Re: M@rtin]
28/11/2011 07:52
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Forøvrig har jeg ikke alt for dårlig samvittighet med litt juks. Jeg driver selvstendig og putter nok i statskassa gitt. De fleste som importerer sykler til Norge driver også selvstendig. Hva sier du den dagen noen ikke vil kjøpe dine varer/tjenester, og eneste argumentet er at de ikke vil putte mer i statskassa? ...den norske vel og merke...du putter jo tydeligvis penger i den amerikanske statskassa uten å blunke...
|
|
|
[Re: GeirK]
28/11/2011 08:55
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Av en eller annen grunn oppfattes det ikke helt slik
De er i såfall ditt ansvar, ikke mitt. Hint: Les hva jeg skriver, ikke gjett på hva jeg tenker. Men dette blir bare ett nytt eksempel på den ufine diskusjonsteknikken du ustanselig benytter deg av. Hint: Ikke la deg blende av din egen status som forumets retorikk-gud.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
28/11/2011 08:57
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Takket være den i overkant høye avansen som importør og forhandlerleddene i den norske sykkelbransjen beregner seg dreier dette ofte seg om sykler som mange ikke ville hatt/tatt seg råd til å kjøpe i Norge, slik at staten uansett ikke ville sett noe til MVA fra et salg.
Jeg har tenkt litt på denne, og også her trenger jeg litt hjelp. Mener du at hvis en person har 20000 å kjøpe sykkel for, og sykkelen koster 29000 i Norge, så lar han mest sannsynlig være å kjøpe slik staten går glipp av mva? Eller kjøper han mest sannsynlig den sykkelen han har råd til? Godt spørsmål, tenk litt på det èn gang til
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
28/11/2011 08:58
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hint: Ikke la deg blende av din egen status som forumets retorikk-gud.
Oops - you did it again! Men dette blir bare ett nytt eksempel på den ufine diskusjonsteknikken du ustanselig benytter deg av.
En forutsetning for at kritikk skal være konstruktiv, er at den er forstått og akseptert av motparten. Jeg sliter med å forstå hva som gjør diskusjonsteknikken min ufin. Gidder du?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
28/11/2011 09:09
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
[... Ettersom alle andre forhold er tilnærmet like Er dette noe du vet eller er det noe du tror? Driftskostnader, lønnsutgifter, leverandørbetingelser, etc er identiske i de to landene? Og - vet du at eksemplet ditt ikke var et enkeltstående tilfelle, men er representativt for prisnivået generelt? Det siste først: Du så kanskje ikke at jeg nevnte at det var den samme prisdifferansen (prosentvis) på 3 forskjellige sykkelmerker? Lønnsutgifter: http://www.ssb.no/magasinet/norge_verden/art-2005-04-22-01.htmLitt dyrere i Danmark. Arbeidsgiveravgift: 14,1 % i Norge, tilnærmet fraværende i Danmark. Vesentlig billigere i Danmark Lokaler: Gjennomsnittlig leiekostnad er ca. 40 % høyere i København enn i Oslo. Vesentlig dyrere i Danmark Rentenivå: Fortiden noe lavere i Danmark Totalt sett ikke noe som tilsier billigere drift i Danmark. Leverandørbetingelsene kjenner jeg ikke til, men de avgjøres vanligvis av kvanta, PR-effekt, og generelt kostnadsnivå i de aktuelle landene. Som nevnt er det ingenting som tilsier at det skal være store forskjeller på Norge og Danmark her. Kan ikke nekte deg å fortsette kveruleringen din, men det hadde jo vært greit om hadde noe å underbygge innvendingene dine med. Alt for diffust. Hvis vi antar en typisk forhandlerkalkyle på sykkel på mellom 1,7 og 2,3 i Norge. Hvor bra avanse har den norske forhandleren og hvor bra avanse har den danske hvis vi ser på den nevnte Scotten til henholdsvis 26.500 og 33.000? Og betyr dette at disse tall da kan taes som gjeldene for hele sykkelbransjen?
|
|
|
28/11/2011 09:24
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Hint: Ikke la deg blende av din egen status som forumets retorikk-gud.
Oops - you did it again! Men dette blir bare ett nytt eksempel på den ufine diskusjonsteknikken du ustanselig benytter deg av.
En forutsetning for at kritikk skal være konstruktiv, er at den er forstått og akseptert av motparten. Jeg sliter med å forstå hva som gjør diskusjonsteknikken min ufin. Gidder du? Kan jo prøve, men tror ikke det kommer til å synke inn. Den vanlige gangen i innleggene dine er: 1. innlegg: Kan du bevise dette (greit nok, synsing skal avsløres). Kan motstander framlegge bevis går du videre til 2. innlegg: Underkjenn/betvil framlagt dokumentasjon. Kan motstander utbrodere/legge fram annen dokumentasjon går du videre til 3. innlegg og utover: Da er du over i kverulerings og utmattingsmodus hvor alt skal betviles og debatteres til motstander ikke gidder mer Dette er en forenklet fremstilling, variasjoner kan forekomme
|
|
|
[Re: Tange]
28/11/2011 09:27
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
[... Ettersom alle andre forhold er tilnærmet like Er dette noe du vet eller er det noe du tror? Driftskostnader, lønnsutgifter, leverandørbetingelser, etc er identiske i de to landene? Og - vet du at eksemplet ditt ikke var et enkeltstående tilfelle, men er representativt for prisnivået generelt? Det siste først: Du så kanskje ikke at jeg nevnte at det var den samme prisdifferansen (prosentvis) på 3 forskjellige sykkelmerker? Lønnsutgifter: http://www.ssb.no/magasinet/norge_verden/art-2005-04-22-01.htmLitt dyrere i Danmark. Arbeidsgiveravgift: 14,1 % i Norge, tilnærmet fraværende i Danmark. Vesentlig billigere i Danmark Lokaler: Gjennomsnittlig leiekostnad er ca. 40 % høyere i København enn i Oslo. Vesentlig dyrere i Danmark Rentenivå: Fortiden noe lavere i Danmark Totalt sett ikke noe som tilsier billigere drift i Danmark. Leverandørbetingelsene kjenner jeg ikke til, men de avgjøres vanligvis av kvanta, PR-effekt, og generelt kostnadsnivå i de aktuelle landene. Som nevnt er det ingenting som tilsier at det skal være store forskjeller på Norge og Danmark her. Kan ikke nekte deg å fortsette kveruleringen din, men det hadde jo vært greit om hadde noe å underbygge innvendingene dine med. Alt for diffust. Hvis vi antar en typisk forhandlerkalkyle på sykkel på mellom 1,7 og 2,3 i Norge. Hvor bra avanse har den norske forhandleren og hvor bra avanse har den danske hvis vi ser på den nevnte Scotten til henholdsvis 26.500 og 33.000? Og betyr dette at disse tall da kan taes som gjeldene for hele sykkelbransjen? Jeg lærer fort og kjører GeirK prosedyre: Dette må du nesten svare på selv da det er din påstand :-) Kan du forklare hvorfor sykler er mye billigere i Danmark?
|
|
|
[Re: 150...minst!]
28/11/2011 09:33
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Du lærer ikke fort nok (GeirK pleier for øvrigt ikke komme med en påstand uten å ha brukbar dekning for den), din påstand tidligere var: Takket være den i overkant høye avansen som importør og forhandlerleddene i den norske sykkelbransjen beregner seg Når du kommer med en slik påstand forventer jeg at du sitter på rimelig gode tall. Og det er disse tallene jeg vil få frem fra deg.
|
|
|
28/11/2011 09:50
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Du lærer ikke fort nok (GeirK pleier for øvrigt ikke komme med en påstand uten å ha brukbar dekning for den), din påstand tidligere var: Takket være den i overkant høye avansen som importør og forhandlerleddene i den norske sykkelbransjen beregner seg Når du kommer med en slik påstand forventer jeg at du sitter på rimelig gode tall. Og det er disse tallene jeg vil få frem fra deg. Jeg jobber ikke i sportsbransjen, så tallene har jeg selvfølgelig ikke. Men logisk utledet er det kun avansen som kan forklare prisforskjellen mellom landene. Og hvis du ikke godtar logiske utledninger: Har du sett tyngdekraften eller fått den bevist? Tviler du på at den eksisterer? Jeg mener å ha bevist min påstand, da er det opptil deg å motbevise den. Kom med bevis på at de norske sykkelbutikkene/importørene ikke har høyere avanse enn de danske
Redigert av Torshov-Simen; 28/11/2011 09:52.
|
|
|
28/11/2011 09:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
Takket være den i overkant høye avansen som importør og forhandlerleddene i den norske sykkelbransjen beregner seg dreier dette ofte seg om sykler som mange ikke ville hatt/tatt seg råd til å kjøpe i Norge, slik at staten uansett ikke ville sett noe til MVA fra et salg.
Jeg har tenkt litt på denne, og også her trenger jeg litt hjelp. Mener du at hvis en person har 20000 å kjøpe sykkel for, og sykkelen koster 29000 i Norge, så lar han mest sannsynlig være å kjøpe slik staten går glipp av mva? Eller kjøper han mest sannsynlig den sykkelen han har råd til? Godt spørsmål, tenk litt på det èn gang til [/quote] Jeg kan tenke på dette til jeg blir grønn i hodet, men jeg skjønner ikke mer av hva du mener av den grunn. Siden jeg har trøbbel med å se logikken i argumentet ditt, hadde det vært svært nyttig for meg å få en forklaring - så kunne jeg kanskje lære noe jeg ikke visste.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
28/11/2011 09:56
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Jeg har tenkt litt på denne, og også her trenger jeg litt hjelp. Mener du at hvis en person har 20000 å kjøpe sykkel for, og sykkelen koster 29000 i Norge, så lar han mest sannsynlig være å kjøpe slik staten går glipp av mva? Eller kjøper han mest sannsynlig den sykkelen han har råd til? Godt spørsmål, tenk litt på det èn gang til Jeg kan tenke på dette til jeg blir grønn i hodet, men jeg skjønner ikke mer av hva du mener av den grunn. Siden jeg har trøbbel med å se logikken i argumentet ditt, hadde det vært svært nyttig for meg å få en forklaring - så kunne jeg kanskje lære noe jeg ikke visste. [/quote] Bruktkjøp? Trodde kanskje du hade hørt om det så jeg nevnte det ikke spesifikt...
|
|
|
28/11/2011 09:57
|
GeirK
More than words
|
More than words
Bruktkjøp? Trodde kanskje du hade hørt om det så jeg nevnte det ikke spesifikt...
Jeg har hørt om det, men det slo meg ikke. Da var det fint at du tok deg bryet med å forklare.
|
|
|
28/11/2011 10:04
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kan jo prøve, men tror ikke det kommer til å synke inn.
Assumptions are the mother of all fuckups - eh? Den vanlige gangen i innleggene dine er: 1. innlegg: Kan du bevise dette (greit nok, synsing skal avsløres).
Der er vi enige. Du påstod at avansen var høyere. Kan motstander framlegge bevis går du videre til
2. innlegg: Underkjenn/betvil framlagt dokumentasjon.
Her er vi uenige. Du kaller dette for bevis: "For et år siden vurderte jeg å kjøpe en Scott Spark 30. Veiledende pris på den sykkelen var (er?) henholdsvis NOK 26 300(omregnet fra DKK 25 000) og NOK 33 000 i Danmark og Norge. Den prosentvise prisforskjellen gikk også igjen på sykler fra Cube og Ghost som var andre sykler jeg så på.
Hvordan forklares en så stor prisforskjell hvis avansen i forhandler og importørledd er den samme i Norge og Danmark? Danmark er ikke et lavkostland, toll og avgiftsnivået avviker (med unntak av alkohol og mat) ikke mye fra norske forhold og markedet for fulldempede sykler i den prisklasses er neppe mye større i Danmark enn her på berget. "Jeg kaller det for en påstand. Kan motstander utbrodere/legge fram annen dokumentasjon går du videre til 3. innlegg og utover: Da er du over i kverulerings og utmattingsmodus hvor alt skal betviles og debatteres til motstander ikke gidder mer
Javel. Hvor er innlegget som kverulerer videre på din veldig saklige utredning om lønnsnivå, leiekostnader etc. som forøvrig fikk meg til å tro at det muligens er noe i det du hevdet opprinnelig likevel? Hvis du følger litt med på min "ufine diskusjonsteknikk", så ser du at jeg stort sett gir meg når avsender har argumentert for påstanden sin eller trukket den tilbake.
|
|
|
28/11/2011 10:05
|
GeirK
More than words
|
More than words
Men logisk utledet er det kun avansen som kan forklare prisforskjellen mellom landene.
Evt. en faktor som vi har oversett. MEN det er en kjennsgjerning at en av grunnene til at feks Clas Ohlsson selger varene dyrere i Norge er at det norske markedet er villige til å betale mer. Sett i lys av dette er ikke teorien din urimelig.
|
|
|
28/11/2011 10:13
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Javel. Hvor er innlegget som kverulerer videre på din veldig saklige utredning om lønnsnivå, leiekostnader etc. som forøvrig fikk meg til å tro at det muligens er noe i det du hevdet opprinnelig likevel?
Jeg har tenkt litt på denne, og også her trenger jeg litt hjelp. Mener du at hvis en person har 20000 å kjøpe sykkel for, og sykkelen koster 29000 i Norge, så lar han mest sannsynlig være å kjøpe slik staten går glipp av mva? Eller kjøper han mest sannsynlig den sykkelen han har råd til? Gjelder dette de fleste andre ting også, eller er det bare sykler som har så høy avanse at folk rett og slett boikotter forretningene og snyter staten for viktige inntekter? Dette foreksempel? Å stadig tilføre nye elementer når hovedtemaet er utdebatert fremstår for meg som ad hoc basert utmattelsestaktikk, hvilket jeg synes er ufint.
|
|
|
28/11/2011 10:21
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det du opplever som utmattelsesteknikk er nok igjen bare min litt slitsomme fremferd som informasjonsjunkie. Det var bare tilfeldig at jeg tok tak i dine utsagn to ganger, men jeg endte opp med å lære noe av begge to.
På din bekostning, dessverre.
Takk, uansett!
|
|
|
28/11/2011 10:47
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vill synsing, uten dokumenterbare utsagn kommer: Det er dyrt i Norge pga at utstyrsbøger vil ha det fineste, og er villige til å betale mye for dette. Mange av disse er "rike" og har godt betalte og tidkrevende jobber. De har ikke, som oss andre, muligheten til å sitte på www.supertilbud.com for å sile ut den twisteren eller kranken som koster 10$ mindre enn den på G-sport. Derfor kjøper de til fullpris på den lokale sykkelbutikken. Vi her på forumet utgjør en veldig liten del av det totale sykkelmarkedet. Det markedet er fullt av sykler som faktisk koster 5-8.000. Det er nok der butikkenes inntjening reddes. "Spesialsykler" fra 30.000 kr og opp er det så få som kjøper at det nesten blir et irritasjonsmoment som forstyrrer salget av volumvarene...
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
28/11/2011 10:51
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Diskusjonen om hvorfor ting er dyrt i Norge (som har en tendens til å dukke opp relativt ofte) er jo fullstendig uinteressant.
Hvorfor er det dyrt? Fordi noen er villige til å betale dyrt for det! Dersom det oppstår prispress i en bransje eller på enkeltprodukter kan det føre til varige endringer på pris.
Eksemplene som er gitt her på sykler og utstyr er dyrt av forskjellige grunner tror jeg. Avansen på en Scale er nok relativt dårlig sammenlignet med en billigere sykkel da det er mer lønnsomt å lagerføre billige sykler med bedre avanse og sikrere inntjening. Dermed velger sportsbutikkene å satse på de billigere syklene for å minimere risiko/maksimere profitt. Å ha en høy pris på slitedeler derimot kan man forsvare ettersom kunder kommer innom og "må ha" produktet aller helst i går. Butikken kan muligens ikke konkurrere med nettbutikker uten lager eller utsalg og må dermed leve av sin unike egenskap: å være i umiddelbar nærhet til kunden.
Redigert av Garpen; 28/11/2011 10:53.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
28/11/2011 10:54
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Det du opplever som utmattelsesteknikk er nok igjen bare min litt slitsomme fremferd som informasjonsjunkie. Det var bare tilfeldig at jeg tok tak i dine utsagn to ganger, men jeg endte opp med å lære noe av begge to.
På din bekostning, dessverre.
Takk, uansett! Ok, da setter vi det på min "dårlig dag" konto. Kanskje jeg ubevisst feiltolket deg fordi jeg trengte en liten utblåsning, synd det gikk utover deg :-)
|
|
|
28/11/2011 11:49
|
Espen J
Besatt
|
Besatt
Siden tråden likevell har sporet av, hvorfor gidder folk å svare GeirK? Han er bare et forumtroll i inteligent forkledning..
Trønder osv
|
|
|
[Re: Garpen]
28/11/2011 11:57
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Diskusjonen om hvorfor ting er dyrt i Norge (som har en tendens til å dukke opp relativt ofte) er jo fullstendig uinteressant.
Hvorfor er det dyrt? Fordi noen er villige til å betale dyrt for det! Dersom det oppstår prispress i en bransje eller på enkeltprodukter kan det føre til varige endringer på pris.
Eksemplene som er gitt her på sykler og utstyr er dyrt av forskjellige grunner tror jeg. Avansen på en Scale er nok relativt dårlig sammenlignet med en billigere sykkel da det er mer lønnsomt å lagerføre billige sykler med bedre avanse og sikrere inntjening. Dermed velger sportsbutikkene å satse på de billigere syklene for å minimere risiko/maksimere profitt. Å ha en høy pris på slitedeler derimot kan man forsvare ettersom kunder kommer innom og "må ha" produktet aller helst i går. Butikken kan muligens ikke konkurrere med nettbutikker uten lager eller utsalg og må dermed leve av sin unike egenskap: å være i umiddelbar nærhet til kunden. For å si det på en annen måte, hvis du planlegger "årets" kjøp av sykkel litt så skal det mye til å måtte handle Scott til fullpris. Det ble jo annonsert på Finn.no forhandlere som gav 20-25% rabatt ved forhåndskjøp jo. Selv stakk jeg hodet inn i en lokal butikk å forhørte meg om priser på Specialized, og ved bestilling nå var 20% rabatt ganske greit å få. Hadde jeg troppa opp 15. mai hadde det nok vært litt værre. Jeg mistenker at det er ekstremt få modeller over 20000 som faktisk går for pålydende, over 30000 er det enda færre. Jeg tror/vet også at en god del importører kjører betydelig høyere avanse også på toppmodeller fordi det tradisjonelt "skal være sånn"... men da gies det også rabatter over en lav sko.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: Espen J]
28/11/2011 12:01
|
GeirK
More than words
|
More than words
Siden tråden likevell har sporet av, hvorfor gidder folk å svare GeirK? Han er bare et forumtroll i inteligent forkledning.. Etter definisjonen fra Wikipedia, eller? "In Internet slang, a troll is someone who posts inflammatory, extraneous, or off-topic messages in an online community, such as an online discussion forum, chat room, or blog, with the primary intent of provoking readers into an emotional response or of otherwise disrupting normal on-topic discussion."
|
|
|
28/11/2011 13:49
|
150...minst!
OP
Medlem
|
OP
Medlem
For å spore litt på igen...
1. Sykkelen jeg har kjøpt er ikke tilgjengelig i Europa. Hadde den vært det så hadde jeg kjøpt den her hjemme for å få garanti. Jungelord:"Tung mann knekker rammer"
2. Jeg har ikke betalt sales tax i USA
3. For å tilfredsstille de med bare middels stor pekefinger. Har også bestilt meg en Cube Fritzz SL og der blir all moms betalt.
4. Det er pratet en del om avanse på sykkelsalg. Tipper kanskje en kalkyle på 2.3-2.5 eller noe? Uansett, før jeg kjøpte så gjorde jeg litt research på priser på forskjellige sykkelmerker USA vs Norge for å se om det var noe som lønte seg i det hele tatt. På "små" merker som Ibiz og Santa Cruz så var ikke forskjellen så markant at det var noe å hoppe i taket av. Når det gjaldt de store gutta (Scott, Trek, Specialized) så var det noe annet. Da snakker vi fort drøye 40%.
Stisykkellov: Det som en har reservedeler til, går aldri i stykker
|
|
|
28/11/2011 13:55
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Du lærer ikke fort nok (GeirK pleier for øvrigt ikke komme med en påstand uten å ha brukbar dekning for den), din påstand tidligere var: Takket være den i overkant høye avansen som importør og forhandlerleddene i den norske sykkelbransjen beregner seg Når du kommer med en slik påstand forventer jeg at du sitter på rimelig gode tall. Og det er disse tallene jeg vil få frem fra deg. Jeg jobber ikke i sportsbransjen, så tallene har jeg selvfølgelig ikke. Nei, det var vel ikke en bombe for noen. Men siden jeg har gitt deg noen tall (jeg har jobbet i bransjen både for forhandler, som forhandler og på importsiden) forventer jeg at du allikevel klarer å beregne den 'overkant høye' avansen som den norske forhandleren tar. Men logisk utledet er det kun avansen som kan forklare prisforskjellen mellom landene. Var det en Spark 30 vi snakker om. Jeg fant den for henholdsvis 33.000 og 29.000 (veil. dkk 27600,-). Ifølge en del nettsider er veiledende på norsk Spark 30 30.000,- Og hvis du ikke godtar logiske utledninger: Har du sett tyngdekraften eller fått den bevist? Tviler du på at den eksisterer? Takket være gravitasjonsloven kan jeg forklare og beregne hvorfor to like store planeter/himmellegemer kan ha forskjellig tyngdekraft. Du har ikke klart å beregne noe, du har ikke noen reelle tall å vise til når det gjelder den i 'overkant høye' avansen. Jeg mener å ha bevist min påstand, da er det opptil deg å motbevise den. Kom med bevis på at de norske sykkelbutikkene/importørene ikke har høyere avanse enn de danske Øhhhh? Bevist? Du har ennå ikke kommet med noen konkrete tall som viser at norske forhandlere HAR høyere avanse. Du bare trur det. (Hadde du holdt deg til din opprinnelige påstand om i ’overkant høy’ avanse kunne du i hvertfall sagt;. ’jo da, men JEG SYNES at en 1,7 kalkyle gir i ’overkant høy’ avanse.) Vil du ha to forklaringer for forskjellen i pris på denne Sparken. Både i favør av Danmark og….i favør av Norge. For det første varer sykkelsesongen i Norge kun 6 måneder og den strekker seg i Danmark over tilnærmet hele året. Den norske forhandleren trenger litt buffer for å kunne dekke inn en god vinter.Hvis du ser på prisen på Spark 30 i Danmark nå så ser du at den selges mange steder for ca. 23-24.000, 2011 modellen altså. Underkant av 25.000 norske. Sparken selges her på berget nå for rund 20.000. Det norske markedet har nu engang en annen prissetning i løpet av sesongen enn det danske. Jeg ville ikke være overasket hvis det hadde vist seg å være de danske forhandlerne som sitter igjen med den beste fortjenesten på salget sett over hele sesongen. En tredje har du nevnt selv. Det er mulig at Scott selger dyrere til den norske forhandleren enn til den danske. Men her har jeg ikke tall selv. Jeg kan nevne en fjerde og. Scott har høyere status i Norge (?) og dermed kan alle ledd ta litt mer betalt for sykkelen. Men her har jeg heller ikke tall selv. Men som sagt butikkpris er ikke det samme som avanse og enn så lenge har du fortsatt bare kommet med delvis flossete påstander uten å komme med noen bevis.
|
|
|
[Re: Hæ?]
28/11/2011 14:32
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Utførselspapir? Så jeg har bare vært heldig når jeg ikke måttet tolle inn sykkelen min tilbake i Norge etter utenlandstur???
Er det andre ting man må "tolle ut" av landet når man drar på aktivitetsferie? Neste tur er nemlig bare noen få dager unna... Sjekk med Tollvesenet ( www.toll.no). Du må i alle fall sannsynliggjøre at det du har med deg ikke er ervervet på reisen, f.eks. med kvittering e.l. Om du har vært heldig eller ikke aner jeg ikke. Aldri hørt om noen som har blitt stoppa på reise, men kjenner en del saker om deler som går via posten til f.eks. service eller reklamasjon og som skal tilbakeføres. Mange som har fått seg et lite problem der. Har for sikkerhets skyld fyrt av en mail til tollregionen min og spurt hva jeg må gjøre. Ventre fortsatt på svar ... Her er svaret fra tollvesenet: Hei, vi anbefaler at du får utstedt et legitimasjonsbevis på sykkelen, husk å påføre rammenummer. Skjemaet attesteres av tollvesenet. http://www.toll.no/upload/skjema_blanketter/RD-0031B_yrkesutstyr.pdf Du kan ta kontakt med Tollvesenet på Værnes på telefon 73 88 09 00 for nærmere informasjon, eventuelt ta med sykkel ned til tollboden i Trondheim for å få attestert legitimasjonsbeviset. Med hilsen Infosenteret Tollregion Midt-Norge Telefon: 0 30 12 Telefax: 73 88 43 66 E-post: midtnorge@toll.no www.toll.no<[url=outbind://57/www.toll.no][url=outbind://57/www.toll.no][url=outbind://57/www.toll.no]outbind://57/www.toll.no[/url][/url][/url]> [
Redigert av Hæ?; 28/11/2011 14:34.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
28/11/2011 14:33
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En morsom historie fra "virkeligheten":
Da jeg regnet på ny sykkel fant jeg ut at jeg ved å fly fra Norge til USA en helg, ta taxi til forhandleren, reise hjem og betlae MVA ville få omtrent like stort utlegg som jeg ville fått ved å få en fra norsk importør :-p
Ikke samme sykkel, men "tilsvarende vare" altså. Samme sykkel ville blitt et par tusen dytrere ved å kjøpe den i USA på denne måte..
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
28/11/2011 14:54
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Du lærer ikke fort nok (GeirK pleier for øvrigt ikke komme med en påstand uten å ha brukbar dekning for den), din påstand tidligere var: Takket være den i overkant høye avansen som importør og forhandlerleddene i den norske sykkelbransjen beregner seg Når du kommer med en slik påstand forventer jeg at du sitter på rimelig gode tall. Og det er disse tallene jeg vil få frem fra deg. Jeg jobber ikke i sportsbransjen, så tallene har jeg selvfølgelig ikke. Nei, det var vel ikke en bombe for noen. Men siden jeg har gitt deg noen tall (jeg har jobbet i bransjen både for forhandler, som forhandler og på importsiden) forventer jeg at du allikevel klarer å beregne den 'overkant høye' avansen som den norske forhandleren tar. Men logisk utledet er det kun avansen som kan forklare prisforskjellen mellom landene. Var det en Spark 30 vi snakker om. Jeg fant den for henholdsvis 33.000 og 29.000 (veil. dkk 27600,-). Ifølge en del nettsider er veiledende på norsk Spark 30 30.000,- Og hvis du ikke godtar logiske utledninger: Har du sett tyngdekraften eller fått den bevist? Tviler du på at den eksisterer? Takket være gravitasjonsloven kan jeg forklare og beregne hvorfor to like store planeter/himmellegemer kan ha forskjellig tyngdekraft. Du har ikke klart å beregne noe, du har ikke noen reelle tall å vise til når det gjelder den i 'overkant høye' avansen. Jeg mener å ha bevist min påstand, da er det opptil deg å motbevise den. Kom med bevis på at de norske sykkelbutikkene/importørene ikke har høyere avanse enn de danske Øhhhh? Bevist? Du har ennå ikke kommet med noen konkrete tall som viser at norske forhandlere HAR høyere avanse. Du bare trur det. (Hadde du holdt deg til din opprinnelige påstand om i ’overkant høy’ avanse kunne du i hvertfall sagt;. ’jo da, men JEG SYNES at en 1,7 kalkyle gir i ’overkant høy’ avanse.) Ja, øhhhh, bevist. Så kan du motbevise det ved å vise at avansen ikke er høyere i Norge enn i Danmark. Å vise til kortere sesong etc. er en forklaring på hvorfor avansen "må" være høyere i Norge og ikke et bevis på at den ikke er det. Og at en som jobber som forhandler og importør ikke synes at avansen er for høy gidder jeg ikke begynne å tenke på å bry meg om.
|
|
|
28/11/2011 15:08
|
GeirK
More than words
|
More than words
Og at en som jobber som forhandler og importør ikke synes at avansen er for høy gidder jeg ikke begynne å tenke på å bry meg om.
Etter mitt skjønn blir en avanse for høy når det går utover profitten til den som selger, og derfor er det bare denne som kan avgjøre om den er for høy.
|
|
|
28/11/2011 15:41
|
Pedalsyre
Veteran
|
Veteran
Siden tråden allerede har vandret laaangt ut kan jeg snike inn ett par spm:
Jeg har bestilt bremeklosser på superstars nå, Jeg skulle ha såpass mange at de ville kommet over 200kr grensen. Det jeg gjorde var å sende to bestillinger slik at to sendinger kom under a 200kr. Er jeg da den snyltende, butikk naskende idioten som de fleste av dere virkelig forakter?
Hva hvis jeg er på en 5dagers sykkeltur i europa, dag nr 2 tar bakhjulet på mitt RS10 hjulsett kvelden. Jeg kjøper ett nytt hjulsett til 5000.- bruker det resten av turen og går på grønt hjem igjen. Er jeg da fortsatt den snyltende, butikk naskende idoiten?
mvh
det er i motbakke du når toppen i livet... Tidligere nick: Helium team carbonium.
|
|
|
|
|