|
Nye briller - hodepine på kvelden
|
Nye briller - hodepine på kvelden
25/11/2011 20:35
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Tar det litt tid å venne seg til nye briller? Styrken har blitt justert på begge øynene. Gått fra +0,5 til -0,25 på venstre og fra +0,5 til 0,75 på høyre. Jeg fikk de nye brillene nå på tirsdag.
Nå får jeg hodepine ut på kvelden. Noen som vet om dette vil "gå seg til" eller har jeg fått gal styrke?
(og jo, jeg må ha briller på grunn av skjeve hornhinner)
|
|
|
Re: Nye briller - hodepine på kvelden
[Re: Raskall]
25/11/2011 20:45
|
Livestrong
Ringrev
|
Ringrev
Helt normal reaksjon. derfor lurt å hvile øynene av og til. saamme gjelder vist du har linser.
If you worried about falling off the bike, YOU`D NEVER GET ON.
- Lance Armstrong
|
|
|
25/11/2011 23:05
|
Santacruz
Besatt
|
Besatt
Det er ikke bare pinnene som klemmer bak ørene?
|
|
|
25/11/2011 23:19
|
StigB
Señor
|
Señor
Det kan være prismer. Jeg nevner det fordi jeg har slitt lenge med det samme. Etter mange sett med glass ble det helt perfekt etterhvert. Grunnen var at min gamle optikker tok en sjans på å sette inn ikke målbare prismer. Det ble som å komme hjem.
Så etter å ha byttet optikker, en svært dyktig sådan. Fikk jeg glassene i ramma og det ble helt jævlig. "Ja, du må venne deg til de nye glassene serru". Jeg spurte om han hadde tatt hensyn til prsimer, og det bekreftet han at det var ikke målbare prisme-setting på noen av aua. Jeg tok frem den gamle brilleseddelen der det var gjort en bitteliten endring i prisme-settingen. Når de nye glassen kom med prisme-settingen var det som å komme hjem igjen. Dette hadde han ikke tenkt på, og som han sa. "Svært nyttig erfaring".
Det spiller ingen rolle hvor mange glass som må slipes. Du har krav på et akseptabelt resultat. At de sier "du må venne deg til", det er i min verden tullballs.
La de holde på til du er fornøyd, det koster så mye penger så det er bare å gi jernet, la de ikke slippe unna med tommpreik.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
26/11/2011 10:33
|
klean
Besatt
|
Besatt
Vet ikke helt hva du mener, men ALLE relevante prismer er målbare... Det KAN være prismer, men det er en hel rekke andre mer sannsynlige årsaker til trådstarters hodepine. Raskall; du sier kun noe om endringen i styrke, fra svak pluss til svak minus (antar du bare glemte fortegnet på venstre øye) Den endringen alene gir sjelden hodepine, bare klarere syn på avstand. Gi det max over helgen så går du tilbake til optikeren. Du sier du har skjeve hornhinner, men ikke om de er endret. Selv små endringer der kan forårsake problemene du nevner. De vil normalt gi seg med litt tid. Kan ta opptil en uke, sjelden mer. (og jo, jeg må ha briller på grunn av skjeve hornhinner)
Skjeve hornhinner er ikke noen hindring for kontaktlinser, men det kan begrense utvalget av linsetyper noe. Sier optikeren din noe annet bør du ta en prat med noen andre... Andreas, optiker.
|
|
|
[Re: klean]
26/11/2011 11:46
|
paalbn
Ivrig
|
Ivrig
Skjeve hornhinner er ikke noen hindring for kontaktlinser, men det kan begrense utvalget av linsetyper noe. Andreas, optiker. Nå ser jeg at du er Optiker, så mulig ikke noe vits å bekrefte. Uansett, jeg har brukt linser de siste 22 årene og har ekstremt skjeve hornhinner. Eneste som er litt pess med linser er at en liten endring av linsens plassering på øye gir ganske store utslag i synet før de korrigerer seg igjen.
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
|
|
|
[Re: paalbn]
26/11/2011 11:59
|
klean
Besatt
|
Besatt
Eneste som er litt pess med linser er at en liten endring av linsens plassering på øye gir ganske store utslag i synet før de korrigerer seg igjen.
Jepp, jo større skjevhet des større blir problemet. Men med litt møysommelig utprøving får vi det akseptabelt hos de fleste. De med små eller ingen skjevheter plages ikke av dette.
Andreas.
|
|
|
26/11/2011 14:09
|
StigB
Señor
|
Señor
Vet ikke helt hva du mener, men ALLE relevante prismer er målbare... Det KAN være prismer, men det er en hel rekke andre mer sannsynlige årsaker til trådstarters hodepine. Mulig du har rett, men etter tre synskontroller der han ikke fant noen grunner til prisme-korreksjon. La han inn verdiene jeg hadde fra den forrige optikkeren's brilleseddel og det funka, dette etter anbefaling fra leverandøren av glass en gang for lenge siden. Han sa også som du, men måtte tygge i seg igjen. Han gjorde det sånn at han bygde opp verdiene han hadde i en testbrille med løse glass og så la inn den ørlille prisme-endringen. Og da ble med ett følelsen av at noe knøt seg bak øynene borte og den nederste linja lesbar, kontrasten ble også helt topp. Du kan sikkert mye om dette, men mulig du har noe å lære, setter deg gjerne i kontakt med optikerne.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
26/11/2011 15:10
|
klean
Besatt
|
Besatt
Helt klart har jeg ting å lære, men om "ikke målbare prismer" er det neppe så mye noen kan tilføre meg. I alle fall ikke som jeg vil ha nytte av i hverdagen min. Essilor, Rodenstoch, Zeiss, Sentralslip (for BBGR)og American Optical (tror jeg da dekker de viktigste glassleverandører i Norge) leverer minste mulige prismekorreksjon på 0,25 dioptrier. Det er fullt målbart. Historien du forteller er nok et klassisk eksempel på en optiker som burde vært grundigere, og dermed kostet seg selv masse penger og deg tid og frustrasjon. Ikke målbart, høres mest ut som en kvasi forklaring på: ikke sjekket nøye nok. Kan skje den beste én gang. Etter tre synsundersøkelser... ikke bra.
Du skal ha takk for tilbudet, men jeg mangler ikke tilgang på kompetanse.
Andreas.
|
|
|
26/11/2011 15:19
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Vet ikke helt hva du mener, men ALLE relevante prismer er målbare... Det KAN være prismer, men det er en hel rekke andre mer sannsynlige årsaker til trådstarters hodepine. Raskall; du sier kun noe om endringen i styrke, fra svak pluss til svak minus (antar du bare glemte fortegnet på venstre øye) Den endringen alene gir sjelden hodepine, bare klarere syn på avstand. Gi det max over helgen så går du tilbake til optikeren. Du sier du har skjeve hornhinner, men ikke om de er endret. Selv små endringer der kan forårsake problemene du nevner. De vil normalt gi seg med litt tid. Kan ta opptil en uke, sjelden mer. (og jo, jeg må ha briller på grunn av skjeve hornhinner)
Skjeve hornhinner er ikke noen hindring for kontaktlinser, men det kan begrense utvalget av linsetyper noe. Sier optikeren din noe annet bør du ta en prat med noen andre... Andreas, optiker. Wow. Mangfoldet her på forumet er fantastisk.  Jeg kommer til å få meg linser når utesesongen starter igjen. Jeg vil kunne bruke sports-solbriller uten å ruinere meg på variantene med styrke. Da er linser høyaktuelt. På høyre øye var endringen fra pluss til pluss. Jeg har gått fra pluss til minus på venstre og fra pluss til litt mer pluss på høyre. Men jeg skal la det gå til tirsdag og se om det gir seg før jeg kontakter optikeren igjen. Takk for solide råd.
|
|
|
26/11/2011 15:33
|
klean
Besatt
|
Besatt
Om din øyne har gått hver sin vei, er ikke hodepineplagene unaturlige. Særlig ikke om du tilbringer tiden bak en skjerm;-) Gi det noen dager og ikke les så mye.
Andreas.
|
|
|
26/11/2011 15:37
|
Raskall
OP
More than words
|
OP
More than words
Om din øyne har gått hver sin vei, er ikke hodepineplagene unaturlige. Særlig ikke om du tilbringer tiden bak en skjerm;-) Gi det noen dager og ikke les så mye. Med en IT-jobb blir det en del jobbing bak en skjerm, ja.  Og når mye av fritiden også tilbringes ved en pc så høres dette plausibelt ut. Skal prøve å la pc-en ligge på fritiden noen dager.
|
|
|
27/11/2011 10:50
|
StigB
Señor
|
Señor
Helt klart har jeg ting å lære, men om "ikke målbare prismer" er det neppe så mye noen kan tilføre meg. I alle fall ikke som jeg vil ha nytte av i hverdagen min. Essilor, Rodenstoch, Zeiss, Sentralslip (for BBGR)og American Optical (tror jeg da dekker de viktigste glassleverandører i Norge) leverer minste mulige prismekorreksjon på 0,25 dioptrier. Det er fullt målbart. Historien du forteller er nok et klassisk eksempel på en optiker som burde vært grundigere, og dermed kostet seg selv masse penger og deg tid og frustrasjon. Ikke målbart, høres mest ut som en kvasi forklaring på: ikke sjekket nøye nok. Kan skje den beste én gang. Etter tre synsundersøkelser... ikke bra.
Du skal ha takk for tilbudet, men jeg mangler ikke tilgang på kompetanse. Jeg gidder ikke å dra dette lenger. Jeg vil bare svare på den hva jeg oppfatter nedlatende holdningen til andre optikere. Jeg har erfaring med forskjellige optikkere. Den ovenfra varianten "du får gå noe dager så går det nok bra" styrer jeg glatt unna. Den første seriøse optikeren som tok kunden, meg (svært krevende kunde for de som kjenner meg) på alvor jobbet fram en prisme-setting sammen med Essilor Norge AS. Grunnen til det var en blå skygge over lyse punkter, tekst på tv blant annet, gatelys, billys. Nå har jeg ikke brillelappen her eller så skulle du fått verdiene, men de er mindre om jeg ikke husker feil enn det du oppgir. Den er hos min nye optikker, (byttet var på grunn av lang reisevei) som jeg ble sterkt anbefalt, dyktig, servisevennlig, svært nøyaktig og med fokus på kunden. En innstilling som sier, vi gir oss ikke før DU er fornøyd uten at det koster deg noe ekstra. Dessuten gjør de digital netthinneundersøkelse med optomap. Greit siden en har øyesykdom i familien. Settingen som Essilor Norge AS anbefalte å prøve i samarbeid med den første optikeren, og som har fulgt meg tar vekk den blå skyggen, men den har også gjort at jeg får en bedre kontrast, noe de også antydet ville bli en nærmest bivirkning. Dette sees spesielt på vegskilt der bokstavene er kull svarte og ikke flyter i det hvite, blå eller gulorange. Hodepine på kvelden og følelsen av at det knøt seg bak øynene forsvant også, dette er år tilbake så mye kan ha skjedd. "Historien du forteller er nok et klassisk eksempel på en optiker som burde vært grundigere, og dermed kostet seg selv masse penger og deg tid og frustrasjon." For det første korreksjonen svært liten. Det Essilor sa var at verdien de ville prøv ikke var målbar, så det ble et blindforsøk som satt med det samme, for det andre er disse to optikerne jeg har brukt optikere andre søker til når de ikke får den servicen de ønsker. Når de opplever at andre optikker ikke yter det de skal. Min nye optikker sa at dette var svært interessant, dette ville han ta med seg i de tilfellene resultatet ikke ble slik han ønsket. Bygge opp en test/prøvebrille med svært små prisme-endringer. Så å hevde at han burde vært grundigere, tja du vet sikkert dette bedre enn andre også. Jeg har et svært godt inntrykk og kan anbefale begge på det sterkeste. Penger har det ikke kostet ut over kjøring. Synskontrollene har jeg betalt kun for EN. Alle settene med glass som har blitt slip inn i innfatningen har heller ikke kostet meg noe ekstra. Det er service seriøse optikere bedriver, med mottoet "når du er fornøyd er vi fornøyd" Å for å ha sagt det du behøver ikke være redd for å få meg som kunde, tror nok du ville betalt for å slippe. Dessuten for meg ovenfra og ned holdning passer ikke mitt lynne. Briller og glass koster såpass mye så jeg forlanger å få service og et produkt jeg setter på nesa som er riktig der og da, om ikke rykk tilbake til start.
|
|
|
[Re: StigB]
28/11/2011 07:51
|
klean
Besatt
|
Besatt
Stig, min gode mann. Nå drar du antakelsene din drøyt langt og i feil retning.
Jeg verken har, eller har uttrykt, nedlatende holdninger til andre optikere, generelt. Tvert i mot er jeg av det inntrykk at norske optikere holder bortimot verdens høyeste nivå, både hva utdanning, etterutdanning og evner til å ta i bruk nye produkter og løsninger.
Når jeg uttrykte meg negativt om optikeren du hadde vært på tre besøk hos, var det fordi jeg oppfattet at du der var forsøkt avvist med en dårlig løsning. Ikke målbare prismer, høres ut som en dårlig unnskyldning på at din gamle brille ikke ble målt nøyaktig nok. Særlig når prismene kommer fram av din gamle brilleseddel. Hvis de har en verdi som kan skrives der, kan de måles. Heldigvis er de i sterkt mindretall, men det finnes en og annen optiker som tyr til dårlige forklaringer når deres egen kompetanse strekker til. Det liker jeg ikke. Det setter resten av landets dyktige optikere i et dårlig lys. Jeg er 100% enig med deg i at en skal gjøre alt som trengs for at kunden skal få et godt resultat, uten ekstra kostnader for kunden.
Men, hvis jeg nå antar riktig, at det var etter de tre besøkene ,en tålmodig og dyktig optiker endelig fant løsningen på ditt problem, så er jo det flott. Da beklager jeg at jeg uttalte meg negativt om vedkommende. Og om jeg antar litt til, så tipper jeg at de ikke målbare prismene du refererer til egentlig dreier seg om forier. Da virker saken enda mer fornuftig. En fori er et samsynsproblem som kan korrigeres med prismer. Disse kan i enkelte tilfeller være særdeles vanskelige å finne løsningen på. Særlig der de ikke gjør utslag på de mest brukte testene (Polatest og OXO).
Etter alt dette fram og tilbake, blir jeg også nysgjerrig på om du har fått en type løsning jeg ikke har hørt om før, så jeg tar svært gjerne en titt på din brilleseddel. Eventuelt send meg en PM med navn til din optiker så kan jeg få det derfra. Jeg håper virkelig ikke du fortsatt sitter med inntrykket at jeg har en ovenfra og ned holdning til mine kunder eller andre optikere, for det er ikke riktig. Tvert i mot jobber vi systematisk og målrettet for å yte den beste service i bransjen, noe vi til stadighet får tilbakemeldinger på at vi lykkes med. Jeg ville forøvrig ikke betalt for å slippe å ha deg som kunde. Hadde vi møttes ansikt til ansikt i stedet for over noen setninger her på forumet, hadde vi nok klart å unngå misforståelser og kommet helt flott ut av det.
Redigert av klean; 28/11/2011 08:08. Rediger grunn: bare en liten presisering
Andreas.
|
|
|
28/11/2011 08:56
|
StigB
Señor
|
Señor
Supert, skal få tak i seddelen. Å så tar vi resten på PM 
|
|
|
|
|