Doping i Birken.
|
Re: Doping i Birken.
[Re: Liol]
18/09/2013 09:35
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
Bevist doping er det kanskje ikke så mange av, men ubevist er det sikkert en hel del som er dopet gjennom diverse legemidler og kosttilskudd. Å holde seg oppdatert på hva som er lovlige og ikke lovlige stoffer er jo en fulltidsjobb så tviler at at det er mange som tar seg bryet med å finsjekke alt som de dytter i seg i løpet av et år. Hvis man ønsker å framstå som en ikke-doper så holder man seg for god til å bruke kosttilskudd med ymse nesten-forbudte stoffer (altså man er moralsk doper og tar tilskuddene fordi man tror de bedrer prestasjonen, gir "optimalt" med næringsstoffer, el.l.). Veldig mange har gått i denne fella, og det er skammelig at ikke olympiatoppen og idrettsforbundet tar avstand fra "moralsk doping"/kosttilskudd, men det dreier seg nok om sponsorkroner. Det er ikke veldig vanskelig å spise vanlig, sunn mat.
|
|
|
[Re: 3Pod]
18/09/2013 09:39
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Hvor langt skal man dra det, da? Ringer, Redbull, gel med koffein, ibux, kaffe, tigerbalsam? Er man kun en doper hvis man bruker midler som står på dopinglista, (Teknisk sett er det jo sånn.) eller holder det å bruke påstått prestasjonsfremmende midler som ikke er forbudt?
|
|
|
18/09/2013 09:39
|
vids
Ivrig
|
Ivrig
Smuglerens argumenter virker jo veldig svake. Alt jeg har lært om doping tilsier at det hjelper deg å trene mer (ikke mindre) ved å kutte restitusjonstiden. Du blir ikke sterkere av doping, men det gir deg mulighet til å bli sterkere. Apropos, jeg ble dopingtestet en gang jeg var dommer (ikke utøver) i en snowboardkonkurranse. Ble mildt sagt overrasket. Unødig å si at jeg testet clean, men litt pinlig, samt vanskelig å pisse på flaske mens en mann nistirrer på utstyret ditt for å hindre juks. Og malapropos: Det er jo hyggelig at folk i dop-miljøene har blitt så interessert i å sykle Tour de France! Sunnere enn å kjøre rollerblades på plata 
Redigert av vids; 18/09/2013 09:42.
..Megatower v2.. ::Vidar::
|
|
|
[Re: vids]
18/09/2013 09:42
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Alt jeg har lært om doping tilsier at det hjelper deg å trene mer (ikke mindre) ved å kutte restitusjonstiden. Du blir ikke sterkere av doping, men det gir deg mulighet til å bli sterkere.
EPO gør dig raskare med samma trening som innan.
|
|
|
18/09/2013 09:50
|
Pettersmart87
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
http://sprek.bt.no/sprek/--Beslag-av-EPO-okt-med-50-prosent-17610.html Tollvesenet beslaglegger totalt mindre dopingmidler enn tidligere samtidig som beslag av EPO øker. Det er vel rimelig å tro at det som blir beslaglagt bare er toppen av isfjellet. Og hvem er det som bruker dette? Vi hører mye om doping i kondisjons-idrett på toppnivå i media, men hvor er det holdningsskapende arbeidet mot mosjonister. Kanskje har kondisjons-idretten noe å lære av jobben som har blitt gjort av bl.a treningsstudioene for å få skape bedre holdninger blant mosjonistene.
|
|
|
[Re: Stein]
18/09/2013 09:51
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvor langt skal man dra det, da? Ringer, Redbull, gel med koffein, ibux, kaffe, tigerbalsam? Er man kun en doper hvis man bruker midler som står på dopinglista, (Teknisk sett er det jo sånn.) eller holder det å bruke påstått prestasjonsfremmende midler som ikke er forbudt? Selvsagt er det dopinglista man må forholde seg til, er jo derfor det er laga ei liste.. Noen mener koffein er feil, neon mener ditt, noen mener datt, men man dropper ikke kaffekoppen man har lyst på, en ibux fordi man har vondt i hodet og astmamedisinen man har resept på av den grunn.. Men han her må jo være tidenes klovn, åsså trønder da.. Må innrømme jeg lurer fælt på hvem dette er.
Redigert av Kriss; 18/09/2013 09:52.
|
|
|
[Re: Stein]
18/09/2013 09:52
|
olechr
More than words
|
More than words
Hvor langt skal man dra det, da? Ringer, Redbull, gel med koffein, ibux, kaffe, tigerbalsam? Er man kun en doper hvis man bruker midler som står på dopinglista, (Teknisk sett er det jo sånn.) eller holder det å bruke påstått prestasjonsfremmende midler som ikke er forbudt? Ja selvsagt må man forholde seg til dopinglista. Ellers må man ta med at å spise mat er doping også. En som spiser jævlig bra kontra en som spiser dårlig får jo også en stor effekt av det.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
18/09/2013 09:55
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Ja, altså. Mitt svar var bare et spørsmål til Ynot's innlegg over.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
18/09/2013 10:01
|
steffs
Entusiast
|
Entusiast
Det er en viss forskjell på å dope seg til hederlige tider og det å dope seg til muskler. Får man en god tid i Birken med juks vet man med seg selv at man har jukset. Får man en muskuløs kropp med juks, ser man jo uansett muskuløs ut og kan ha glede av det. Eg ser virkelig ikkje forskjellen her...Får man ei god tid i birken står jo den på resultatlista, og en kan nyte respekt av venner i miljøet for å ha ei god tid. På samme måte som en som bruker steroider for å oppnå ønska effekt og annerkjennelse i sitt miljø
Steffen
"Eit smart hus er ikkje dumt i morgon" Steffen Herstad
|
|
|
[Re: steffs]
18/09/2013 10:04
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Eg ser virkelig ikkje forskjellen her...Får man ei god tid i birken står jo den på resultatlista, og en kan nyte respekt av venner i miljøet for å ha ei god tid. På samme måte som en som bruker steroider for å oppnå ønska effekt og annerkjennelse i sitt miljø
Spørs jo veldig på miljøet? Du kan mest sannsynlig få anerkjennelse for megasvære muskler i rett miljø om du åpenlyst bruker ulovlige midler.
|
|
|
18/09/2013 10:05
|
Myrulv
Entusiast
|
Entusiast
Her samles det 17000 utøvere på en dag. Burde de ikke ha testet så mange som mulig, slikt er vel å regne som forskning?
|
|
|
[Re: olechr]
18/09/2013 10:28
|
poopfeast420
Medlem
|
Medlem
Hvor langt skal man dra det, da? Ringer, Redbull, gel med koffein, ibux, kaffe, tigerbalsam? Er man kun en doper hvis man bruker midler som står på dopinglista, (Teknisk sett er det jo sånn.) eller holder det å bruke påstått prestasjonsfremmende midler som ikke er forbudt? Ja selvsagt må man forholde seg til dopinglista. Ellers må man ta med at å spise mat er doping også. En som spiser jævlig bra kontra en som spiser dårlig får jo også en stor effekt av det. Jeg mener alt som ikke er mat og drikke er doping(vanlig mat og drikke, ikke skap dere og kveruler med proteinshake osv). Altså hvis man tar kosttilskudd/proteinpulver osv kun for å bedre prestasjonen så er det doping etter min mening. Unntaket er hjelpemidler pga sykdom/andre handicap(astma, dårlig syn osv).
|
|
|
18/09/2013 10:31
|
brede
Entusiast
|
Entusiast
En ting er hva som rører seg i huet på dopere før konkurranser - det jeg lurer på er hva som skjer etter at de har oppnådd gode resultater med juks.
Går det virkelig an å glede seg over gode prestasjoner hvis man har juksa? Liksom sette seg ned og kose seg med sine egne tanker, klappe seg selv på skulderen og være skikkelig stolt av seg selv. Går det an om man har juksa eller finner doperne ut at det ikke går an først da det er for seint?
Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
|
|
|
[Re: brede]
18/09/2013 10:32
|
olechr
More than words
|
More than words
En ting er hva som rører seg i huet på dopere før konkurranser - det jeg lurer på er hva som skjer etter at de har oppnådd gode resultater med juks.
Går det virkelig an å glede seg over gode prestasjoner hvis man har juksa? Liksom sette seg ned og kose seg med sine egne tanker, klappe seg selv på skulderen og være skikkelig stolt av seg selv. Går det an om man har juksa eller finner doperne ut at det ikke går an først da det er for seint? Det har jeg tenkt på også. Det er jo det som deilig med å prestere er jo den følelsen etter på av å være fornøyd. Det kan man jo ikke bli når man har jukset. Da særlig for en mosjonist eller idretter med lite penger. Så klart i Tour de France er det så mye penger at der er det nok pengene som driver de mer enn følelsen.
|
|
|
[Re: poopfeast420]
18/09/2013 10:39
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
.... Altså hvis man tar kosttilskudd/proteinpulver osv kun for å bedre prestasjonen så er det doping etter min mening. Unntaket er hjelpemidler pga sykdom/andre handicap(astma, dårlig syn osv). Er faktisk selv usikker på om astma-medisin bør være fritatt - likeså testosteron til de som ikke kan lage det selv. Grunnen er at det kan gjøre at en som får "syk" stemplet da kan få en fordel fremfor han som akkurat ikke får det.... Lance Armstrong (som riktig nok også tok enda mer) hadde nok en fordel av å kunne ha et helt stabilt testosteronnivå, fremfor konkurrentente som måtte forholde seg til kroppens naturlige sykluser. (Har selv hatt anstrengelsesastma - tar det bare som et tegn på at jeg ikke bør drive med kondisjonsidrett på høyt nivå)
|
|
|
[Re: poopfeast420]
18/09/2013 10:43
|
olechr
More than words
|
More than words
Hvor langt skal man dra det, da? Ringer, Redbull, gel med koffein, ibux, kaffe, tigerbalsam? Er man kun en doper hvis man bruker midler som står på dopinglista, (Teknisk sett er det jo sånn.) eller holder det å bruke påstått prestasjonsfremmende midler som ikke er forbudt? Ja selvsagt må man forholde seg til dopinglista. Ellers må man ta med at å spise mat er doping også. En som spiser jævlig bra kontra en som spiser dårlig får jo også en stor effekt av det. Jeg mener alt som ikke er mat og drikke er doping(vanlig mat og drikke, ikke skap dere og kveruler med proteinshake osv). Altså hvis man tar kosttilskudd/proteinpulver osv kun for å bedre prestasjonen så er det doping etter min mening. Unntaket er hjelpemidler pga sykdom/andre handicap(astma, dårlig syn osv). Rett i koppen suppe etc er også doping slik du ser det?
|
|
|
[Re: hilmer]
18/09/2013 10:47
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Er faktisk selv usikker på om astma-medisin bør være fritatt - likeså testosteron til de som ikke kan lage det selv. Grunnen er at det kan gjøre at en som får "syk" stemplet da kan få en fordel fremfor han som akkurat ikke får det.... Jaha, hva mener du astmatikerne skal gjøre? Avstå fra all konkurranse? Jeg har hatt astma siden jeg var ca 2 år gammel (antakelig medfødt) og er jammen glad for at medisinene er fritatt. Særlig når man må reise rundt for å konkurrere og blir innlosjert på hoteller/moteller/vandrerhjem der 2 stk hundehår er nok til å trigge astmaen. Jeg hadde aldri kunnet være med på slikt uten medisinene. Å måtte avstå fra å konkurrere pga astma ville (faktisk) vært et stort tap for meg. Jeg konkurrerte fra jeg var 3 år til jeg var ca 26 år. Ble ikke flere av astmamedisinene fjernet fra dopinglista? F.eks. den som Marit Bjørgen bruker? Såvidt jeg husker hevdet Kowalcyk at Bjørgen vant pga medisinen, men etter at denne medisinen forsvant fra dopinglista har jeg ikke sett at Kowalcyk har fått noen kjempeboost av den...
|
|
|
[Re: anderfo]
18/09/2013 10:59
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ble ikke flere av astmamedisinene fjernet fra dopinglista? F.eks. den som Marit Bjørgen bruker? Såvidt jeg husker hevdet Kowalcyk at Bjørgen vant pga medisinen, men etter at denne medisinen forsvant fra dopinglista har jeg ikke sett at Kowalcyk har fått noen kjempeboost av den... Symbicort som det var snakk om er fjernet ja, Ventoline som også mange bruker står heller ikke på lista.. Men poenget var at selv om det ikke står på lista så er det alltid noen som mener det ikke bør brukes fordi..
|
|
|
[Re: Diffie Hellmann]
18/09/2013 11:07
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Bare for oppklaring...dette er en annen sak enn han tolleren som ble tatt for smugling i fjor var det vel? Og en annen ting, det står i artikkelen at han ble doptestet på birken, da må han vel ha vært høyt oppe, f.eks på pallen? eventuellt at ADN har hatt han i øyesyn? Kun tilfeldighet?
Redigert av trekbikes; 18/09/2013 11:10.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
[Re: kjerts]
18/09/2013 11:21
|
steffs
Entusiast
|
Entusiast
Eg ser virkelig ikkje forskjellen her...Får man ei god tid i birken står jo den på resultatlista, og en kan nyte respekt av venner i miljøet for å ha ei god tid. På samme måte som en som bruker steroider for å oppnå ønska effekt og annerkjennelse i sitt miljø
Spørs jo veldig på miljøet? Du kan mest sannsynlig få anerkjennelse for megasvære muskler i rett miljø om du åpenlyst bruker ulovlige midler. Det er seier jo seg sjølv, en får jo ikkje megasvære muskler uten å buke ulovlige midler.
Redigert av steffs; 18/09/2013 11:40.
Steffen
"Eit smart hus er ikkje dumt i morgon" Steffen Herstad
|
|
|
18/09/2013 11:26
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ny sak ja.. Det står vel at han brukte over tre timer og at testen var en stikkprøve.. Så slik det står var det en tilfeldighet, men det var jaggu ganske godt gjort vil jeg si.. Er ikke på pallen med over 3 t og i 30 årene så resultatet var jo ikke noe som utløste en test..
|
|
|
[Re: olechr]
18/09/2013 11:29
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Går det virkelig an å glede seg over gode prestasjoner hvis man har juksa? Liksom sette seg ned og kose seg med sine egne tanker, klappe seg selv på skulderen og være skikkelig stolt av seg selv. Går det an om man har juksa eller finner doperne ut at det ikke går an først da det er for seint? Det har jeg tenkt på også. Det er jo det som deilig med å prestere er jo den følelsen etter på av å være fornøyd. Det kan man jo ikke bli når man har jukset. Da særlig for en mosjonist eller idretter med lite penger. Så klart i Tour de France er det så mye penger at der er det nok pengene som driver de mer enn følelsen. Dessverre tror jeg mange tenker den tanken at "alle andre gjør det - jeg må også gjøre det for å henge med." Dermed får en ikke en flau smak i munnen, men ser rundt seg og tenker " I dag var jeg best av oss som virkelig driver idretten vår!" Jeg har lest biografiene til Hamilton, Millar og Kimmage. Det er skremmende lesing. Inntrykket er at mange ryttere sitter igjen og mener at dette er noe som er like naturlig som søvn og trening hvis du skal hevde deg i toppen, og gjør du det ikke er du ikke riktig navla. De som doper seg sitter uansett med bukten og begge endene - de vet når de ikke bør testes, de kjenner til kroppen sin og regulerer blodomløpet både utenfor og innvendig etter sesongen.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
[Re: brede]
18/09/2013 11:32
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Går det virkelig an å glede seg over gode prestasjoner hvis man har juksa? Liksom sette seg ned og kose seg med sine egne tanker, klappe seg selv på skulderen og være skikkelig stolt av seg selv. Går det an om man har juksa eller finner doperne ut at det ikke går an først da det er for seint? Jeg tror det går an om man har programmert seg til å tro at alle som er bedre har juksa. Da har man jo bare gjort det rettferdig igjen, og den beste vinner. Se på sitatet fra artikkelen. Personer som i forhold til jobb og posisjon ikke kan ha tid til å nedlegge så mye trening som kreves for å bli så god. Han mener dette klart viser at det brukes doping innen mosjonsidretten, Det er jo dette de fleste som har innrømmet doping i landeveissykling også sier. Alle andre gjorde det så da måtte jeg også. Sier man det lenge nok til seg selv, samtidig som man tror man "trener nok timer" så er veien kort til å tro på seg selv. LarsB
|
|
|
[Re: Kriss]
18/09/2013 11:36
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Ble ikke flere av astmamedisinene fjernet fra dopinglista? F.eks. den som Marit Bjørgen bruker? Såvidt jeg husker hevdet Kowalcyk at Bjørgen vant pga medisinen, men etter at denne medisinen forsvant fra dopinglista har jeg ikke sett at Kowalcyk har fått noen kjempeboost av den... Symbicort som det var snakk om er fjernet ja, Ventoline som også mange bruker står heller ikke på lista.. OK, det stemmer med hukommelsen min. Jeg brukte Ventoline da jeg var liten og har brukt Symbicort siden 2009. Symbicort funker meget bra for meg når jeg har astma (mest i forbindelse med reaksjon på hund e.l., eller ved høyt blodsukker). Bruker den kun ved symptomer, så det kan gå mange uker mellom hver gang. Men poenget var at selv om det ikke står på lista så er det alltid noen som mener det ikke bør brukes fordi.. Folk mener mye rart, så det forundrer meg ikke  Jeg trodde den ble fjernet fra dopinglista fordi det ble vist at den ikke har effekt hos folk uten astma? Hvis folk ikke tror på det må de gjerne hive innpå masse symbicort (hvis de betaler fra egen lomme...) og få soppinfeksjoner i halsen m.m. Folk gjør mye dumt og rart, inkludert f.eks. å injisere insulin hos friske folk for at de skal prestere bedre (noe som er en svært dårlig idé og som har utelukkende negative effekter), men dette er ikke egentlig noen god grunn til å sette det på dopinglista  Noe har likevel havnet der i en periode (f.eks. både symbicort og insulin), antakelig for å forebygge at friske idrettsutøvere hiver dem innpå (uten positiv effekt) og får alvorlige problemer (overdose av insulin er ganske så dødelig).
|
|
|
[Re: larsb]
18/09/2013 11:51
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Går det virkelig an å glede seg over gode prestasjoner hvis man har juksa? Liksom sette seg ned og kose seg med sine egne tanker, klappe seg selv på skulderen og være skikkelig stolt av seg selv. Går det an om man har juksa eller finner doperne ut at det ikke går an først da det er for seint? Jeg tror det går an om man har programmert seg til å tro at alle som er bedre har juksa. Da har man jo bare gjort det rettferdig igjen, og den beste vinner. Se på sitatet fra artikkelen. Personer som i forhold til jobb og posisjon ikke kan ha tid til å nedlegge så mye trening som kreves for å bli så god. Han mener dette klart viser at det brukes doping innen mosjonsidretten, Det er jo dette de fleste som har innrømmet doping i landeveissykling også sier. Alle andre gjorde det så da måtte jeg også. Sier man det lenge nok til seg selv, samtidig som man tror man "trener nok timer" så er veien kort til å tro på seg selv. LarsB Toppnivået i mosjonistmiljøet i Trøndelag er høyt og jeg skjønner forsåvidt tankegangen hans: Hvordan er det mulig for enkelte å sykle såå mye fortere og fortsatt være i jobb med familie osv. Min indre rasjonalisering av dette er at det er utøvere som på et eller annet nivå aktivt drev med kondisjonsidrett i yngre dager og som nå holder på å trene seg fra både hus og familie. Må innrømme at jeg lurer fælt på hvem det er, er i samme aldersgruppe og har ganske god oversikt over de foran og bak meg på resultatlista i Trøndelag.
|
|
|
[Re: hJürg1]
18/09/2013 11:57
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Må innrømme at jeg lurer fælt på hvem det er, er i samme aldersgruppe og har ganske god oversikt over de foran og bak meg på resultatlista i Trøndelag. Du får se hvem som er borte fra rittene til våren. Det kommer nok ut på ryktebørsen ganske snart. LarsB
|
|
|
18/09/2013 12:00
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Skjønner ikke at idiotene i det hele tatt tør å bruke EPO selv, uten medisinsk overvåking. EPO er vel nyremedisin, og en evt. feildosering kan føre til dødsfall.
Telekom i glanstiden bodde på tyske sykehus, og hadde kontinuerlig overvåking av helsepersonell under EPO-kurer
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: larsb]
18/09/2013 12:02
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Må innrømme at jeg lurer fælt på hvem det er, er i samme aldersgruppe og har ganske god oversikt over de foran og bak meg på resultatlista i Trøndelag. Du får se hvem som er borte fra rittene til våren. Det kommer nok ut på ryktebørsen ganske snart. LarsB Kan ADN reagere med utestengelse hvis det ikke foreligger en positiv dopingtest? Forøvrig litt rart at det blir uttalt i artikkelen at EPO er vanskelig å spore ved stikktester, det er jo nesten så det er grønt lys for de som vil prøve..
|
|
|
18/09/2013 12:21
|
Moonlit
Ringrev
|
Ringrev
Jeg hadde astmabronkitt da jeg var liten, og opplever nå en slags hvesing når jeg løper (men ikke når jeg sykler, merkelig nok).
Uansett, jeg har fått salbutamol på resept fra legen, og jeg sykler faktisk fortere i 2-4 timer etter en dose, det utvider bronkiene til normalt nivå. Såvidt jeg vet er det akkurat det samme som Bjørgen bruker og som Kowalski prøvde å rakke ned på henne for.
En frisk person som tar noen vanlige doser med salbutamol merker INGENTING, ingen forbedring (man må opp på noen hundre ganger vanlig dose for å merke noe).
Så er det å anse for doping at jeg korrigerer en sykdom for å komme opp på samme nivå som friske?
Bruker det relativt sjelden, kun når jeg skal prøve å perse i en bakke eller sykle ritt.
PS: salbutamol er eksplisitt tillatt i dopinglisten, dersom man har en passende diagnose fra en lege og inntar normale doser.
Redigert av Moonlit; 18/09/2013 12:22.
Orbea landevei, Focus CX, On-One sti - Rittrank
|
|
|
[Re: hJürg1]
18/09/2013 14:07
|
brede
Entusiast
|
Entusiast
Toppnivået i mosjonistmiljøet i Trøndelag er høyt og jeg skjønner forsåvidt tankegangen hans: Hvordan er det mulig for enkelte å sykle såå mye fortere og fortsatt være i jobb med familie osv. Min indre rasjonalisering av dette er at det er utøvere som på et eller annet nivå aktivt drev med kondisjonsidrett i yngre dager og som nå holder på å trene seg fra både hus og familie. Må innrømme at jeg lurer fælt på hvem det er, er i samme aldersgruppe og har ganske god oversikt over de foran og bak meg på resultatlista i Trøndelag. Ser man seg blind på tidene fra ritt som feks Birken og Grenserittet blir man fort rundlurt av kvaliteten til de forskjellige. Et eksempel er de to første over fjellet i Birken i pulje 1 i fjor. De kjørte ca 2 minutter kjappere enn en hel gjeng med mosjonister i feltet bak dem. Selv om det bare var 2 minutter er det klasseforskjell på disse rytterne og haugen bak. Tilfeldigvis kjørte akkurat disse to rytterne i år eliteklassen og knuste den samme gjengen fra pulje 1 med ca et kvarter. Jeg mistenker overhode ikke disse to for doping - dette er kun et resultat av at de istedenfor å gjøre jobben selv i fjor kunne henge på hjul i år og dermed fikk en mye bedre tid enn i fjor. Akkurat det samme kan man trygt anta om et felt som kommer samlet til mål - de som gjør jobben underveis kan ha mye større kapasitet enn de som spurter på slutten og får best tid i mål. Jeg tror det å kjøre under 3 timer i Birken i 2013 var mye lettere enn det var i 2003 fordi det er flere som har blitt bedre og da går farten i feltet relativt sett mer opp enn kapasiteten til de beste øker. Dette til tross for at løypa også er lengre i 2013 enn 2003. Å anta at noen er dopet fordi de sykler mye fortere enn en selv bli derfor vel lettvindt når det er så mange andre faktorer som spiller inn. Edit: Jeg antyder IKKE at du mistenker noen for doping trekbikes :-)
Redigert av brede; 18/09/2013 14:11.
Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
|
|
|
|
|