Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Er alt lov på sykkel?

Re: Er alt lov på sykkel? [Re: A4-Biorobot] #1303209 25/11/2011 12:37
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: A4-Biorobot
Sitat: Lanterne Rouge
Om jeg er moralist påvirket av manipulerende omgivelser fordi jeg sier fra til folk som sniker forran meg på butikken, eller hopper ut i veien forran meg på rødt lys, så er jeg faktisk stolt av å være moralist.

Det i seg selv er ikke å reagere på kollektive lovbrudd. Det er noe som går direkte utover deg. Å reagere på at naboen din derimot kjører over fartsgrensa, det er noe som ikke nødvendigvis går utover deg. At han kjører med ulovlige utenlandske skilter, og ikke har betalt årsavgift, det er noe som ikke nødvendigvis går utover deg. Allikevel kan du banne på at de fleste nordmenn er noen jævla sladrehanker som ville vært på tråden til sin diktatorfar staten med en gang de observerte noe liknende.

Eller:
1. Jo flere som kjører over fartsgrensa, jo større sjanse er det for at det blir ulykker der noen kan bli skadet. Derfor er det både egoistisk og altruistisk grunn til å prøve å motvirke denne typen lovbrudd.
2. Jo flere som sniker seg unna skatter og avgifter, jo mindre blir det til kollektive velferdsgoder. Derfor er det både egoistisk og altruistisk grunn til å prøve å prøve å motvirke at folk sniker seg unna dette.

Samme også med å sykle på rødt:
- Jo flere som sykler på rødt, jo større sjanse er det for at syklister (og andre) havner i ulykker pga at de ikke hadde så full oversikt som de trodde de hadde.
- Jo flere som sykler på rødt, jo mer signal sendes til yngre trafikanter om at trafikkregler kan brytes om man selv mener det passer. Jo større sjanse er det for at de yngre trafikantene selv havner i ulykker senere.
- Jo flere som sykler på rødt, jo større sjanse er det for at syklister får et enda verre rykte. Jo dårligere rykte, jo mindre sjanse for å få tilslutning til gode sykkeltiltak, og større sjanse til at idiotbilister blir provosert til å drive med vindusspyling, skvising i grøfta, osv...
= Både egoistisk og altruistisk grunn til å følge trafikkreglene, også når det ikke der og da er det valget som passer deg best.

Re: Er alt lov på sykkel? [Re: A4-Biorobot] #1303221 25/11/2011 12:59
L
Lanterne Rouge Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
L
Vi lever i et demokrati, og våre lover blir hele tiden skrevet for å ivareta messenes behov for sikkerhet og kjøreregler. Om det passer 60% av beboerne på dette stedet å innføre forbud mot sving til høyre, fremfor vikeplikt, er det din forbanna plinkt som borger å følge den loven som alle andre. Hva får deg til å tro at dette ikke gjelder deg, fordi du mener du har en smartere ide?
Bare at du ikke bryr deg om hvordan verden hadde sett ut om alle var som deg, sier jo sitt. Det avslutter diskusjonen for min del. Jeg kan gått fortelle deg det! Om alle hadde vært som deg, hadde vi fremdelse gått rundt å slått hverandre i hue med treklubber. Heldigvis er dine meninger sjeldne.

Frode Hansen
Re: Er alt lov på sykkel? [Re: Lanterne Rouge] #1303260 25/11/2011 13:50
A4-Biorobot Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Lanterne Rouge
Heldigvis er dine meninger sjeldne.

Det er sjeldent at folk sykler på rødt?

Byttet profil, ny er "Bioroboten"
Re: Er alt lov på sykkel? [Re: A4-Biorobot] #1303268 25/11/2011 14:07
Dan Offline
More than words
More than words
Å reagere på at naboen din derimot kjører over fartsgrensa, det er noe som ikke nødvendigvis går utover deg.

Det går ut over meg den dagen han kjører i 70 i 60-sonen og det er akkurat den forskjellen som gjør at han ikke klarer å bremse ned til stopp før han kjører inn i meg der jeg tilfeldigvis ligger midt i veien fordi sykkelen punkterte og jeg krasjet spektakulært.

Quote:
At han kjører med ulovlige utenlandske skilter, og ikke har betalt årsavgift, det er noe som ikke nødvendigvis går utover deg.

Han "stjeler" penger som skal brukes til f eks ny asfalt så ikke jeg får punktering på den dårlige veien.

Jeg lurer på om det er noe i ditt resonement som jeg går glipp av siden det høres veldig forenklet og, ærlig talt, litt småteit ut slik jeg leser det.

Re: Er alt lov på sykkel? [Re: Lanterne Rouge] #1303272 25/11/2011 14:17
Telemark Skier Offline
Entusiast
Entusiast
Man skal ikke plage andre.
Man skal være grei og snill.
Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.
-Torbjørn Egner

Re: Er alt lov på sykkel? [Re: Dan] #1303305 25/11/2011 15:13
A4-Biorobot Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Dan
Å reagere på at naboen din derimot kjører over fartsgrensa, det er noe som ikke nødvendigvis går utover deg.

Det går ut over meg den dagen han kjører i 70 i 60-sonen og det er akkurat den forskjellen som gjør at han ikke klarer å bremse ned til stopp før han kjører inn i meg der jeg tilfeldigvis ligger midt i veien fordi sykkelen punkterte og jeg krasjet spektakulært.

Quote:
At han kjører med ulovlige utenlandske skilter, og ikke har betalt årsavgift, det er noe som ikke nødvendigvis går utover deg.

Han "stjeler" penger som skal brukes til f eks ny asfalt så ikke jeg får punktering på den dårlige veien.

Jeg lurer på om det er noe i ditt resonement som jeg går glipp av siden det høres veldig forenklet og, ærlig talt, litt småteit ut slik jeg leser det.

*sukk, kverulant. ICON_WINK

Jeg skrev nødvendigvis, gjorde jeg ikke? Når naboen din kjører over fartsgrensa, behøver det ikke bety at det er deg han meier ned, om han i det hele tatt krasjer. Det er heller ikke en magisk grense ved 60km/t som viser risiko/ingen risiko for krasj. Dette underbygger bare påstanden min om at folk bryr seg overproporsjonalt som følge av moralsk harme. Enda tydeligere med uregistrert bil - det er da ikke slik at de overføringene du måtte få direkte henger sammen med hva naboen din ikke betaler. Det er ikke engang sikkert du får noe særlig fra staten i dette pyramidespillet. Ellers jævlig godt gjort å binde sammen de to eksemplene til katastrofalt utfall for deg, manglet bare at du slengte på at sjåføren kjørte 70 for å ta igjen meg som syklet på rødt. ICON_SMILE

Re: Er alt lov på sykkel? [Re: Telemark Skier] #1303306 25/11/2011 15:13
A4-Biorobot Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Telemark Skier
Man skal ikke plage andre.
Man skal være grei og snill.
Og for øvrig kan man gjøre hva man vil.
-Torbjørn Egner

Dere plager meg når dere ikke tillater høyresvinger på rødt.

Re: Er alt lov på sykkel? [Re: A4-Biorobot] #1303342 25/11/2011 17:07
Telemark Skier Offline
Entusiast
Entusiast
du må være snill og grei mot andre også ICON_WINK - ikke plage noen engel
så må vi andre være snille imot deg og ikke plage noen cheers - da kan vi alle gjøre som vi vill tommelopp

Genial og enkel filosofi ifra Torbjørn notworthy
Litt usikker på om det virker shocked2
Men poenget til herr. Egner er vel bra ?
Ta hensyn! og om vi tilpasser vårs så kan vi alle ferdes til og fra på den samme veien (vel - blir sikkert noe trangt, men poenget er bra).

Re: Er alt lov på sykkel? [Re: A4-Biorobot] #1303437 25/11/2011 20:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Det i seg selv er ikke å reagere på kollektive lovbrudd. Det er noe som går direkte utover deg. Å reagere på at naboen din derimot kjører over fartsgrensa, det er noe som ikke nødvendigvis går utover deg. At han kjører med ulovlige utenlandske skilter, og ikke har betalt årsavgift, det er noe som ikke nødvendigvis går utover deg. Allikevel kan du banne på at de fleste nordmenn er noen jævla sladrehanker som ville vært på tråden til sin diktatorfar staten med en gang de observerte noe liknende.

Det at naboen kjører over fartsgrensa kan POTENSIELT gå utover meg og familien min. Derfor sier jeg i fra FØR handlingene hans får konsekvenser for meg.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Er alt lov på sykkel? [Re: A4-Biorobot] #1303439 25/11/2011 20:34
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Dere plager meg når dere ikke tillater høyresvinger på rødt.

At det plager deg å måtte leve i et demokratisk samfunn der det kreves av deg at du må følge også de lovene du IKKE er enig i, er noe du kan avlære deg selv slik at du slipper plagene.

Du er antakelig intelligent nok til å forstå hva som skal til. Hvis ikke har antakelig fastlegen din flere alternative henvisninger som du kan prøve.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support