Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 6

Doping i Birken.

Doping i Birken. #1302340 23/11/2011 21:19
3
3Pod Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
3
Hvordan er det med dopingbruk blant birkenutøvere? Ville det vært rene blodprøver på fex de 150 fremste i hver årsklasse?
Er utøverne her rene? Det er jo flest "glade amatører" og derfror kansje det er en litt lavere terskel enn for de aktive og gi kroppen det lille(store)kicet ekstra med dop. Ville sykkelbirken`s topp 200 testet rent ved en storkontroll?
Håper det. Vi går alle for en ren sport og sunn idrettsattitude .

Re: Doping i Birken. [Re: 3Pod] #1302353 23/11/2011 21:31
eiha Offline
Medlem
Medlem
Vil jo håpe at alle er "rene", men birken har jo en av de høyeste statusene du kan få, så hvem vet? Har der vært dopingkontroller noen gang?

Re: Doping i Birken. [Re: 3Pod] #1302358 23/11/2011 21:36
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
De raskeste i hver klasse er ikke raskere enn at det er veldig overkommelig å komme på det nivået med helt vanlig treningsregime. Ingen grunn til mistanke.

Re: Doping i Birken. [Re: kjerts] #1302362 23/11/2011 21:42
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: kjerts
De raskeste i hver klasse er ikke raskere enn at det er veldig overkommelig å komme på det nivået med helt vanlig treningsregime.
Men det vil gjøre det lettere å nå dit med doping.

Re: Doping i Birken. [Re: 3Pod] #1302374 23/11/2011 22:04
Espen Offline
More than words
More than words
FINANSKJENDIS DOPINGTATT I BIRKEN!

Tipper Dagblabla har denne klar på en knapp, som det bare er å trykke på.

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Doping i Birken. [Re: 3Pod] #1302379 23/11/2011 22:09
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg misstenker ingen birkenfolk for doping, men det er en tanke hvordan i all verden alle næringslivstoppene, som formodentlig jobber enda mer enn meg, finner tid til å trene nok til å oppnå det de gjør. Er de komplette egoister på hjemmebane, eller har de bare sinnsyk selvdisiplin?
Oppnå såpass resultater uten ulovlige midler er uansett imponerende.

Re: Doping i Birken. [Re: 3Pod] #1302382 23/11/2011 22:16
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Det er vel som alle andre steder i samfunnet, noen tar snarveier.

Re: Doping i Birken. [Re: 3Pod] #1302384 23/11/2011 22:21
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig
Av de rundt 20.000 startende det er i fredag og lørdagsbirken tilsammen, så er det selvfølgelig noen som er dopet. Noe annet hadde vært rart

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Re: Doping i Birken. [Re: thamg] #1302448 24/11/2011 07:10
Niels Offline
Veteran
Veteran
Sitat: thamg
Jeg misstenker ingen birkenfolk for doping, men det er en tanke hvordan i all verden alle næringslivstoppene, som formodentlig jobber enda mer enn meg, finner tid til å trene nok til å oppnå det de gjør. Er de komplette egoister på hjemmebane, eller har de bare sinnsyk selvdisiplin?

De er komplette Egositer. Bare les intervjuene med avtroppene CEO/DIR m.m. De sier alltid at de skulle ønske de brukte mer tid til ungene da de var små.

Det var noen som skrev eller fortalte meg at enkelte kjører til Beitostølen fra Oslo om kvelden, sover i bilen om natta, går så på ski om morgenen for så å kjøre til jobb/hjem i Oslo etterpå bare for å få gått på ski når snøen kommer mongo

Redigert av Niels; 24/11/2011 07:11.

2013.5 Specialized Enduro Expert Carbon 29SE
Moulton TSR9
Re: Doping i Birken. [Re: Niels] #1302474 24/11/2011 07:53
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Re: Doping i Birken. [Re: 3Pod] #1302478 24/11/2011 08:03
Liol Offline
Ringrev
Ringrev
Bevist doping er det kanskje ikke så mange av, men ubevist er det sikkert en hel del som er dopet gjennom diverse legemidler og kosttilskudd. Å holde seg oppdatert på hva som er lovlige og ikke lovlige stoffer er jo en fulltidsjobb så tviler at at det er mange som tar seg bryet med å finsjekke alt som de dytter i seg i løpet av et år.

Re: Doping i Birken. [Re: 3Pod] #1302506 24/11/2011 08:43
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T

Re: Doping i Birken. [Re: Liol] #1302562 24/11/2011 10:04
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Liol
Bevist doping er det kanskje ikke så mange av, men ubevist er det sikkert en hel del som er dopet gjennom diverse legemidler og kosttilskudd. Å holde seg oppdatert på hva som er lovlige og ikke lovlige stoffer er jo en fulltidsjobb så tviler at at det er mange som tar seg bryet med å finsjekke alt som de dytter i seg i løpet av et år.

Tror det er mye rett i dette innlegget.
Det finnes nok av legemidler som er ganske vanlig i bruk som kan slå ut på test.
Kosttilskudd er også en skummel greie, spesiellt hvis det er kjøpt i utlandet.

facebook.com/secondhandsessions

Re: Doping i Birken. [Re: tygster] #1302622 24/11/2011 11:35
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle

Ikke bare næringstopper. Det er nok av de som bare skal slå naboen også.

Utbredt problem i USA, og jeg ser ingen grunn til at det er særlig anderledes i Norge.

halvinteressant lesing:
http://forum.cyclingnews.com/showthread.php?t=11457

Interessant lesing:
http://www.podiumcafe.com/2011/11/22/2580086/andrew-tilin-the-doper-next-door

What it is: The story of a Joe Schmoe who spent a year doping, partly for performance enhancing purposes on the saddle, partly in an attempt to turn back the clock and be young again.
Strengths: There's much more to Doper than the usual story of PED-abuse. The book is also about our modern age's obsession with holding back the years and turning back the clock to a youth we never had.
Weaknesses: The other part of the story is obviously the personal one, turning Doper into part memoir. Not everyone cares for memoirs.

Redigert av Trond Vidar; 24/11/2011 11:45.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Doping i Birken. [Re: thamg] #1302629 24/11/2011 11:41
Trond Vidar Offline

Felles for mange "næringslivstopper" er at de ofte har høy kapasitet, og det er ofte det som har gjort at de sitter der de gjør. Noen kanaliserer noe av denne kapasiteten til andre ting enn jobb - være seg aktivitet, mat, familie, investeringer eller andre ting.

Re: Doping i Birken. [Re: Trond Vidar] #1302636 24/11/2011 11:56
Niels Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Trond Vidar

Felles for mange "næringslivstopper" er at de ofte har høy kapasitet, og det er ofte det som har gjort at de sitter der de gjør. Noen kanaliserer noe av denne kapasiteten til andre ting enn jobb - være seg aktivitet, mat, familie, investeringer eller andre ting.

Jeg tror ikke det har noe å gjøre med "kapasitet" som viktigste årsaksforklaring, men prioriteringer. De prioriterer stort sett annerledes enn det store flertall. Prioriteringer som man ofte ser går i egosentrisk retning både på profesjonelt og personlig plan, ofte med familie som salderingspost.

Noen tar seg i det, blant annet min tidligere sjef som hoppet av "kjøret" da han innså at familien ble skadelidende.

Jeg ser sjelden at dette egosentriske fokuset gir fordeler til firma og medarbeidere, kanskje heller tvert imot er min erfaring.

Jeg lurer på om dette fenomenet med fokus på sportslige eller utenomarbeidslige resultater er like utbredt og beundret av pressen i andre land? i Asia? Europa? Amerika?

Moulton TSR9
Re: Doping i Birken. [Re: tygster] #1302652 24/11/2011 12:18
T
Torp Offline
Avhengig
Avhengig
T

Sitat: Aftenbladet
Stein Rune Eriksen jobber til daglig i Stavanger kommune, men har også vært aktiv i boksemiljøet i mange år. Han var som alle de andre opptatt av at nå må et forbud komme.

- Vi ser næringslivstopper som doper seg bare fordi de skal mestre Birken, sa Eriksen.

Eriksen, som har vært aktiv i boksemiljøet, ser at næringslivstopper doper seg i kondisjonsidretter..! Er spent på hvilket grunnlag han uttaler seg på her.

Enig med Kjerts; nivået på klassevinnerene mellom 30 og 50 år er ikke værre enn at det er fullt mulig å komme dit kun gjennom trening. Jeg vet hvor mye de gutta der trener, og hvor lenge de har holdt på.

Hvis Erik Solér plutselig skal komme alene over fjellet i pulje 1, på vinnertid rundt eliten, da kan vi begynne å snakke... ICON_WINK

Re: Doping i Birken. [Re: Niels] #1302696 24/11/2011 13:13
Trond Vidar Offline
Sitat: Niels

Jeg tror ikke det har noe å gjøre med "kapasitet" som viktigste årsaksforklaring, men prioriteringer. De prioriterer stort sett annerledes enn det store flertall. Prioriteringer som man ofte ser går i egosentrisk retning både på profesjonelt og personlig plan, ofte med familie som salderingspost.

Noen tar seg i det, blant annet min tidligere sjef som hoppet av "kjøret" da han innså at familien ble skadelidende.

Jeg ser sjelden at dette egosentriske fokuset gir fordeler til firma og medarbeidere, kanskje heller tvert imot er min erfaring.

Jeg lurer på om dette fenomenet med fokus på sportslige eller utenomarbeidslige resultater er like utbredt og beundret av pressen i andre land? i Asia? Europa? Amerika?

Det er fair. Jeg tror (personlig) at man må ha kapasiteten tilstede først. Det er nok av folk som er helt kjørt etter en dag på jobben uavhengig av nivå og kompleksitet.

Men jeg er spent på dette usagnet, som virker på meg som en relativt grovskisset generalisering av ledere i sin helhet. Kan du utdype litt mer? Jeg vil tro at du arbeider med organisasjonsutvikling eller lignende og har sett dette mange steder?
Quote:

Re: Doping i Birken. [Re: 3Pod] #1302719 24/11/2011 14:00
Loki Offline
Besatt
Besatt
DN har kjørt en serie om anabole steroider o.l. de siste ukene. Når man ser tallene som er nevnt er der er det åpenbart at mange i Birken er dopet.

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Doping i Birken. [Re: Trond Vidar] #1302720 24/11/2011 14:02
Niels Offline
Veteran
Veteran

Det er fair. Jeg tror (personlig) at man må ha kapasiteten tilstede først. Det er nok av folk som er helt kjørt etter en dag på jobben uavhengig av nivå og kompleksitet.

Men jeg er spent på dette usagnet, som virker på meg som en relativt grovskisset generalisering av ledere i sin helhet. Kan du utdype litt mer? Jeg vil tro at du arbeider med organisasjonsutvikling eller lignende og har sett dette mange steder?
Quote:

Jeg jobber nok ikke med org.utvikling, men har Mastergrad i HRM og bachelor i ledelse og økonomisk styring og har prøvd å jobbe i hodejeger bransjen og har hatt personalansvar selv i tidligere jobber.
Jeg var kanskje litt lite nyansert og ikke tydelig nok på at det var personlig synsing i min "sweeping statement", men jeg har jobbet under en del sjefer som nok ser på sin egen karriere utvikling som viktigere enn firmaets og de ansattes beste. Jeg er av natur svært opptatt av at man som leder er en fasilitator til å få frem det beste i den enkelte. Jeg syns å legge merke til at gode firmaer fokuserer på de ansatte for å fremme gode resultater istedenfor firmaets måltall. Kort fortalt gode resultater over lengre tid kommer av ansatte som trives på jobb ikke av en sjef som fokuserer på resultater først. Kanskje er dette helt feil og på siden, men det var iallefall min tilnærming når jeg hadde personalansvar med godt resultat og en tilnærming jeg oppfatter ikke deles av ledere med karriereplaner.

Jeg er også stor tilhenger av familieverdier, noe som gjør at jeg i lengre tid har undret meg over hvordan folk kan klare å ha "bestetid i Birken", være fremadstormende næringslivsleder, ha hytte på fjellet, båt i havna, gutteturer med kompiser og samtidig få tid til de tre barna som er i laderen 2-8 år.

Moulton TSR9
Re: Doping i Birken. [Re: 3Pod] #1302723 24/11/2011 14:09
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Jeg ble topp 30 i Birken elite i 2007. Treningsmessig lå jeg da på 8 - 10 timer fra Januar til Mars (tok også med meg en Cape Epic det året og den uka ble det selvfølgelig endel flere timer), litt mer etterhvert som været blir bedre og ettermiddagene lysere. Dessverre førte jeg ikke treningsdagbok den gangen men husker at jeg ikke akkurat var veldig begeistret for langturerv den gangen.

Skal jeg anta noe vil jeg tro 12 - 14 timer i uka fra April. Jeg har ikke barn, men med barn i en alder hvor de klarer seg selv burde det la seg gjøre å trene 12-14 timer ved siden av en krevende jobb.

Når det er sagt vet jeg ikke om så mange næringslivstopper som plasserer seg helt i toppen i sin aldersklasse.

dette er i vedlig stor grad en kunstig skapt greie av DN og FA.

Re: Doping i Birken. [Re: Niels] #1302724 24/11/2011 14:09
RazeFaze Offline
More than words
More than words

Jeg er også stor tilhenger av familieverdier, noe som gjør at jeg i lengre tid har undret meg over hvordan folk kan klare å ha "bestetid i Birken", være fremadstormende næringslivsleder, ha hytte på fjellet, båt i havna, gutteturer med kompiser og samtidig få tid til de tre barna som er i laderen 2-8 år.

De har hjemmeværende/kafe-gående kone, aupair/praktikant, vaskehjelp, hjemmehjelp, flere-millioner-i-inntekt og lite tid til barna.
Enkelt... de kan dyrke seg selv uten å ta del i det "virkelige" liv og de representerer et fantastisk lite antall mennesker i Norge :-)

Glemte at de også gjerne har "tennistrener" på lønningslista, ,sammen med gartner og en poolboy :-P

Redigert av RazeFaze; 24/11/2011 14:11.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Doping i Birken. [Re: Niels] #1302727 24/11/2011 14:12
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H

Jeg jobber nok ikke med org.utvikling, men har Mastergrad i HRM og bachelor i ledelse og økonomisk styring og har prøvd å jobbe i hodejeger bransjen og har hatt personalansvar selv i tidligere jobber.
Jeg var kanskje litt lite nyansert og ikke tydelig nok på at det var personlig synsing i min "sweeping statement", men jeg har jobbet under en del sjefer som nok ser på sin egen karriere utvikling som viktigere enn firmaets og de ansattes beste. Jeg er av natur svært opptatt av at man som leder er en fasilitator til å få frem det beste i den enkelte. Jeg syns å legge merke til at gode firmaer fokuserer på de ansatte for å fremme gode resultater istedenfor firmaets måltall. Kort fortalt gode resultater over lengre tid kommer av ansatte som trives på jobb ikke av en sjef som fokuserer på resultater først.
Kanskje er dette helt feil og på siden, men det var iallefall min tilnærming når jeg hadde personalansvar med godt resultat og en tilnærming jeg oppfatter ikke deles av ledere med karriereplaner.

Nei, men en kombinasjon kommer du ikke unna.

Barna? De tar vel kona seg av? ICON_SMILE Men det er vel også en myte at næringslivsledere jobber så veldig mye. Fleksibilitet gjør mye og tar du bort TV-titting så blir det faktisk mye tid til både unger og trening.

Re: Doping i Birken. [Re: RazeFaze] #1302736 24/11/2011 14:24
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: RazeFaze
Glemte at de også gjerne har "tennistrener" på lønningslista, ,sammen med gartner og en poolboy :-P

Så da slipper de å ta hånd om kona også.

Re: Doping i Birken. [Re: Dan] #1302748 24/11/2011 14:50
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Hvor mange av disse lederene er det egentlig som gjør det bra i Birken(hva er bra)? Tror som noen sier at dette er et bilde skapt av DN.

At noen bruker dop for å bedre resultatene i Birken tror jeg egentlig ikke. Doping i forbindelse med styrketrening er mulig, men vil det være noen fordel?

keo
Re: Doping i Birken. [Re: keo] #1302762 24/11/2011 15:13
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: keo
At noen bruker dop for å bedre resultatene i Birken tror jeg egentlig ikke. Doping i forbindelse med styrketrening er mulig, men vil det være noen fordel?

Jeg tror det er noen som bruker dop for å bedre resultatene i Birken.
Hvem som gjør dette; næringslivstopper, avdanke eks eliteløpere, naboen, eller tilfeldige forbipasserende, aner jeg ingenting om - men det skulle vært interessant å finne ut av dette.
Som nevnt over, med 20 000 deltakere, vil det være utopisk om ikke det var noen med mer enn mel i posen.
Omfattende uanonsert dopingkontroll - over hele fjøla - for å evt. kartlegge noe av dette, hadde vært uhyre interessant, men er nok neppe realistisk. Videre er det lite trolig at noen "myndigheter" vil "kaste bort" resurser på omfattende testing av andre enn de beste i elite og kanskje noen stikkprøver i pulje 1-2, som en avskrekkende effekt.

Jeg har selv erfart effekten av naturlig "doping", altså høydetrening, som jeg fikk gratis som en bieffekt av en langvarig jobb i høyereliggende himmelstrøk.
De første treningsturene i Nordmarka den påfølgende uka var rett og slett surrealistisk. Jeg løpe fra alle og ble ikke sliten. Tanken som slo meg var at om det finnes konkurrenter der ute som brukere kunstige stoffer for å oppnå en tilsvarende effekt, kan jeg bare å legge opp med en gang.. Heldigvis levere jeg ikke av å konkurrere, så det spiller det ingen rolle for meg om noen av mine konkurrenter skulle bruke denslags.

Re: Doping i Birken. [Re: Hekta-MTB] #1302765 24/11/2011 15:22
Trond Vidar Offline
Sitat: Hekta-MTB
[/quote]
Barna? De tar vel kona seg av?

Jepp. Fresh off the press: http://e24.no/jobb/hvilken-kvinne-oensker-seg-en-mann-som-tar-pappaperm/20124556

devilsmile

Re: Doping i Birken. [Re: Trond Vidar] #1302774 24/11/2011 15:49
Niels Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Hekta-MTB

Barna? De tar vel kona seg av?

Jepp. Fresh off the press: http://e24.no/jobb/hvilken-kvinne-oensker-seg-en-mann-som-tar-pappaperm/20124556

devilsmile [/quote]

Hans nåværende kone er jo ikke mye eldre enn hans eldste barn så her er det vel ett eller flere havarerte ekteskap eller samboerskap. Lurer på hvorfor ICON_WINK

Moulton TSR9
Re: Doping i Birken. [Re: thamg] #1303016 25/11/2011 08:04
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H

Jeg har selv erfart effekten av naturlig "doping", altså høydetrening, som jeg fikk gratis som en bieffekt av en langvarig jobb i høyereliggende himmelstrøk.
De første treningsturene i Nordmarka den påfølgende uka var rett og slett surrealistisk. Jeg løpe fra alle og ble ikke sliten. Tanken som slo meg var at om det finnes konkurrenter der ute som brukere kunstige stoffer for å oppnå en tilsvarende effekt, kan jeg bare å legge opp med en gang.. Heldigvis levere jeg ikke av å konkurrere, så det spiller det ingen rolle for meg om noen av mine konkurrenter skulle bruke denslags.

En mer interessant avsporing i saken om birken-mosjonist-pengesterk-doping er debatten om høydehus i norge. Noe av argumentet som benyttes mot høydehus i norge er muligheten for at pengesterke mosjonister skal gå amok og kjøpe seg muligheten til dette.
Hvordan tror vi dette kan slå ut og er vi for eller imot høydehus?

facebook.com/secondhandsessions

Re: Doping i Birken. [Re: hJürg1] #1303042 25/11/2011 08:43
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: trekbikes

En mer interessant avsporing i saken om birken-mosjonist-pengesterk-doping er debatten om høydehus i norge. Noe av argumentet som benyttes mot høydehus i norge er muligheten for at pengesterke mosjonister skal gå amok og kjøpe seg muligheten til dette.
Hvordan tror vi dette kan slå ut og er vi for eller imot høydehus?

I øyeblikket er det vel kun et hus i Norge - Syvmilsskogen i Trysil - som kan tilbyr dette. Dermed er det pr. idag veldig begrensning på hvor mange som kan utnytte det.

Som de noble konkuranse-menn disse er, vil jeg tro de vil møte likesinnede.
Putt derfor alle som evt. har fått sitt høydehusopphold i en egen klasse på skirenn, sykkelritt, hva det måtte være.
Kall klassen "Sjumilsklassen", "Mikrodopklassen" e.l.

Et eller annet dataprogram burde vel pr. 2011/2012 kunne kryssjekke og plukke hvem disse er og automatisk flytte de til riktig klasse.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå