|
etter operasjonen
|
etter operasjonen
22/11/2011 20:39
|
Biky'girl
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
hei, opererte junpers knees'en min i går. Trengte ingen pinex forte etter jeg kom hjem, hadde ikke mye smerter, men i kveld så strammer det noe voldsomt rundt kneet er det vanlig at det kan føles verre den andre dagen tro? redd for infeksjon jeg ;/ Tar jo disse strake beinløftene og holder i 10-15 sek når jeg sitter i stolen og ligger i senga..skal visstnok ta 'hundrevis' av dem per dag noe som virker som uoverkommelig ut syns jeg.
|
|
|
Re: etter operasjonen
[Re: Biky'girl]
22/11/2011 21:37
|
gare
More than words
|
More than words
Det vil jo være litt hevelse så raskt etter operasjonen. Det kan være det du kjenner som stramt. Det skal på sett og vis ganske mye til for å kjenne en infeksjon allerede andre dagen.
Er du veldig bekymret så ser du nøye på kneet og ser om huden er rød, så kjenner du om huden på kneet er spesielt varm. Ta gjerne temperaturen på deg selv også.
Er du ikke særlig rød eller varm(både kne og deg)er det neppe noe grunn til å engste seg.
Hør på legen angående treningen.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
22/11/2011 22:21
|
obre
Fersking
|
Fersking
Hei igjen.. Jeg operert menisken på fredag.. Jeg hadde nok værre smerter en deg første dagen:) Men siden det har det bare blitt bedre.. i dag har prøvd rulle 3 ganger i 5 min per gang.. Det gikk greit, men kjenner at kneet ikke var klar for noe særlig mere.. Tror ikke du trenger å bekymre deg for den stramme følelsen du beskriver. Kneet mitt var ganske stivt, og det strammer. Dette har bedret seg fra dag til dag, men er fortsatt ikke i nærheten av borte.. Gi det en dag eller to til før du bekymrer deg er mitt tips  Ps. du går vel på voltaren, eller noe annet betenelses dempende de første dagen etter operasjon ? Ved operasjon i kneet er de som regel en del biologisk vev som blir provosert, od det er da helt naturlig med en betennelse i vevet rundt kneet.. Bettenelsen er en del av reperasjonsprossesen.. Ser det ikke som unaturlig at betennelsen kan være litt kraftigere dag to, før den går tilbake igjen  Lykke til Med kneet videre 
|
|
|
[Re: obre]
22/11/2011 22:27
|
gare
More than words
|
More than words
Selv om det kanskje bare har begrenset interesse er det ikke infeksjon i det nyopererte kneet. Det er en inflammasjon, og det er ikke synonymer selv om de ofte blir brukt om hverandre. Med infeksjon tenkes det oftest på en prosess forårsaket av en bakterie(eller virus/sopp/protozoer), en inflammasjon er kroppens reaksjon på slag/kutt/skade og er helt naturlig og også helt nødvendig.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
22/11/2011 22:48
|
Biky'girl
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
hei dere..takk for oppmuntringen  kneet føles vel ikke så mye varmere enn det andre kneet, har ikke tempmåler heller men føles ikke ut som feber her  men det føles himla stramt altså. Ja obre du hadde vel veldig vondt første dagen tok du ikke 6 paralgin forte? jeg har tatt voltaren som avtalt og pinex forte som smertestillene utenom, tok ingen i går men i dag har jeg tatt tilsammen 3 stk pinex. trener jo de strake beinløfta i lenestolen har tatt endel i dag men føles litt ubehagelig og gjøre det nå i kveld etter det begynte og stramme veldig ;/ men bør vel kanskje gjøre det for det?
|
|
|
30/11/2011 13:42
|
obre
Fersking
|
Fersking
Hei Biky`girl  Hvordan går det med kneet ditt?
|
|
|
30/11/2011 23:57
|
Biky'girl
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
heisan  I dag er det 10 dager siden operasjonen. Jeg har begynt å sykle 5 min på tredemølla 3 ganger om dagen, har gått en tur ute på 600 meter  har endel vondt i kneet fremdeles og går litt haltende enda, Føler at det går treigt med rehabiliteringen min jeg(?) Hvordan går det med deg Obre? 
|
|
|
01/12/2011 12:34
|
obre
Fersking
|
Fersking
Hei:) Jeg haddde nok litt store ambisjoner.. Startet med rullesykling lav motstand dag 4.. 3*5 min, så 3*10 min dagen etter, og så 15+20 min.. Ble nok litt tøff progresjon, for plutselig kom hevelsen tilbake.... Har nå tygd tabletter noen dager, tøyd og brukt is for hevelsen.. Men nå begynner det heldigvis å føles bedre.. Fortsatt litt smerte, men føles ganske bra egentlig.. Brøve sykkelen igjen i morgen tenkte jeg.. Må nok bare smøre oss med litt tolmodighet tenker jeg  Har søkt litt etter erfaringer på div forum, og det er tydeligvis stor forskjell på hvor fort mann blir bra.. men virker som de fleste har opp mot 6-8 uker før det kjennes greit å trene for fullt igjen.. Alt fra 2 uker til 2 år fant jeg erfaringer med på nettet.. Lykke til videre med rehabelitering
|
|
|
01/12/2011 21:46
|
Biky'girl
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei Var hos fysion i dag og fikk øvelser som skal tas flere ganger om dagen, han syns ikke jeg skulle stresse med å sykle noe særlig til og begynne med da var det bedre med øvelsene. Det som er så rart syns jeg at etter jeg begynte med den lille syklingen så har jeg i knehasen fått krampelignende smerter i forskjellige situasjoner, skjønner ikke det, har du hatt det? Ja vi må nok være litt tålmodig ja, men håper og kunne trene greit uten veldig store belastninger innen 1 måned jeg..men jeg må jo operere det andre kneet også, men må si at det frister ikke mye. Pass på da så du ikke overtrener da Obre 
|
|
|
04/12/2011 12:00
|
jan erik
Besatt
|
Besatt
Hei Var hos fysion i dag og fikk øvelser som skal tas flere ganger om dagen, han syns ikke jeg skulle stresse med å sykle noe særlig til og begynne med da var det bedre med øvelsene. Det som er så rart syns jeg at etter jeg begynte med den lille syklingen så har jeg i knehasen fått krampelignende smerter i forskjellige situasjoner, skjønner ikke det, har du hatt det? Ja vi må nok være litt tålmodig ja, men håper og kunne trene greit uten veldig store belastninger innen 1 måned jeg..men jeg må jo operere det andre kneet også, men må si at det frister ikke mye. Pass på da så du ikke overtrener da Obre Er du på Voltaren ennå? kramper kan være en bivirkning..
|
|
|
05/12/2011 12:59
|
Biky'girl
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
nei sluttet med smertestillende og voltaren etter 1 uke,. Merker det veldig godt i spesielle situasjoner, veldig irriterende hmmf
|
|
|
|
|