|
|
Hjelm/hodelykt anbefaling: Gemini Xera
|
Re: Hjelm/hodelykt anbefaling: Gemini Xera
[Re: langen]
16/11/2011 19:24
|
otis
Fersking
|
Fersking
Jeg har forhåpninger om å bruke noe som dette: http://webshop.batterystore.no/product/404588/Bachmann_Reiseadapter-USA-Europa.html Det ser for meg ut som om denne skal gjøre jobben på en trygg måte, men jeg har ikke peiling på strøm og må undersøke nærmere. Ser at det finnes langt billigere alternativer bla. på ebay, men tør ikke den slags når jeg ikke er sikker på om det er trygt med tanke på brann/støt og andre skumle ting. Har noia for strøm. Edit: Om det finnes en elektriker der ute som ser at dette, av en eller annen grunn ukjent for meg, kommer til å gå til helvete vil jeg sette veldig pris på å bli gjort oppmerksom på det
Redigert av otis; 16/11/2011 19:35.
|
|
|
[Re: otis]
16/11/2011 20:14
|
sirballe
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Takk for svar :-)
Jeg sendte Gemini Lights en e-post og spurte om de kunne sende med eu adapter, og det kunne de gjøre.
Snakk om super service :-)
|
|
|
[Re: sirballe]
16/11/2011 21:51
|
otis
Fersking
|
Fersking
Selv takk! Gjorde nettopp det samme, av en eller annen grunn hadde ikke den tanken slått meg. Bestilte ekstra batterier i samme slengen nå som det kommer dobbelt så mange lykter som det som ble bestilt. Førstegenerasjonslykter + reflektorer og batterier sendes i morra fra HK. Stas skal det bli Om lyktene er like lysende som servicen blir dette aldeles strålende
Redigert av otis; 16/11/2011 21:52.
|
|
|
16/11/2011 22:54
|
langen
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Fett! Ta gjerne beamshots av både lyset både med reflektor og linse når du får lykten!
-Magnus
|
|
|
17/11/2011 07:06
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Det var jo usedvanlig bra kundeservice  Har en Xera i bestilling, gleder meg til å få denne i hus.
Jens
|
|
|
[Re: jeth]
17/11/2011 10:05
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Jeg mottok samme epost fra Gemini forrige onsdag og på mandag hadde jeg mine to første lykter på døren  . Byggekvaliteten virker svært bra, og førsteinntrykket er generell god. Med den minste batteripakken veier lykten nesten ingenting, må være helt perfekt til løping og ski. Jeg kommer også til å bestille på ekstrautstyr til de neste to lyktene som kommer om noen uker  .
|
|
|
[Re: KenR]
17/11/2011 12:21
|
langen
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Så du fikk 2 stk 1.gen lykter? Fikk du noen reflektorer som du evt har testet?
Det jeg mener å spørre om er: De har ikke begynt å sende ut 2.gen lyktene enda?
Redigert av langen; 17/11/2011 13:04. Rediger grunn: Det jeg mener..
-Magnus
|
|
|
17/11/2011 17:35
|
otis
Fersking
|
Fersking
Det ser for meg ut som om det enda er et par uker inntil utsendelse av annengenerasjons-lykter begynner; Siterer fra mail mottatt fra Gemeni i dag: "...The delay is caused by the circuit board. We were not completely satisfied by the functionality of one part of the program. What we have done now is we've sent you your complete order with our current board version. The only differences are the user programming feature is disabled. We really didn't want to keep you waiting any longer, so we've sent you some XERA lights to use for now. It is complete in every way except, without the manual programming feature. In about a week or two, when we have finalized the programming feature to spec, we'll send you the replacement XERA light heads for free with the programming feature enabled."(redigert: min utheving) Mailen jeg siterer fra er forresten bare en "beklager forsinkelsen"-mail, hvor det videre skrives at "...We hope you'll accept this as our apology for keeping you waiting and we appreciate your patience thus far." Makan til kundebehandling har jeg ikke vært i nærheten av. Er lykta i nærheten håper jeg de selger tonnevis. Pakka mi har nå forlatt HK forresten  Skal forsøke å ta noen bilder med og uten reflektor + sammen når jeg endelig får dem. Lyktene blir sendt med DHL EXPRESS, har ingen erfaring med dem men mener jeg har sett at de tar seg av fortolling? Noen som vet hvordan dette funker? Jeg tenker på levering, tid og betaling.. Leverer de på døra? Må jeg være hjemme og signere/betale i tilfelle, eller legger de ting i postkassa? Lurer også på om det går kjappere enn forenkla fortolling via posten (som jeg ofte syns tar votter og vinter)? redigert igjen: Så nettopp posten fra maxminus, og det ser jo ut som om DHL leverer veldig kjapt. Forhåpentlig mottar jeg lykter tirsdag/onsdag(?). Lurer fortsatt på hvordan oppgjør for fortolling foretas og om jeg må være hjemme..?
Redigert av otis; 17/11/2011 17:53.
|
|
|
17/11/2011 21:07
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Så du fikk 2 stk 1.gen lykter? Fikk du noen reflektorer som du evt har testet?
Det jeg mener å spørre om er: De har ikke begynt å sende ut 2.gen lyktene enda? Jeg fikk to stk 1. generasjon, da jeg bestilte to. Ender dermed opp med fire ser det ut til. Kjøpte ingen ekstra reflektor.
|
|
|
18/11/2011 00:01
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Hvordan er kvaliteten på gummien og koplingene her, og er det noen bedre løsninger ellers enn magicshine? Det ser jo unektelig mer robust ut.. Er blitt veldig betenkt over i alle fall magicshinelyktenes byggekvalitet, mine er egentlig forholdsvis lite brukt, i hvert fall svært forsiktig behandlet, ledningene fliser seg likevel opp nå, to batterier er defekte, en av lyktene har bare laveste styrke og ingen fungerende av/på bryter.. (I motsetning til gamle halogenlykter jeg har som fremdeles er sprell levende, helt feilfrie i wiringen, med seig gummiledning som fortsatt elsker kulden etter ti år med mye hardere bruk..)
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
18/11/2011 08:05
|
langen
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Enig - kundebehandlingen er helt syk, i positiv forstand. Har hatt 4 turer med min Xera nå, og er fremdeles veldig happy!
Min kom rett på døren, fikk tlf av DHL-fyren på formiddagen samme dag hvor han spurte om jeg var hjemme senere på dagen. Du får faktura med moms+momsutleggsgebyr i etterkant.
Veldig spent på hvordan den nye 3 x XM-L lykten til Gemini ser ut!
-Magnus
|
|
|
[Re: KenR]
18/11/2011 08:20
|
langen
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Var det jeg trodde 
-Magnus
|
|
|
18/11/2011 08:28
|
Christpa
Avhengig
|
Avhengig
Pakka mi har nå forlatt HK forresten  Skal forsøke å ta noen bilder med og uten reflektor + sammen når jeg endelig får dem. Lyktene blir sendt med DHL EXPRESS, har ingen erfaring med dem men mener jeg har sett at de tar seg av fortolling? Noen som vet hvordan dette funker? Jeg tenker på levering, tid og betaling.. Leverer de på døra? Må jeg være hjemme og signere/betale i tilfelle, eller legger de ting i postkassa? Lurer også på om det går kjappere enn forenkla fortolling via posten (som jeg ofte syns tar votter og vinter)? redigert igjen: Så nettopp posten fra maxminus, og det ser jo ut som om DHL leverer veldig kjapt. Forhåpentlig mottar jeg lykter tirsdag/onsdag(?). Lurer fortsatt på hvordan oppgjør for fortolling foretas og om jeg må være hjemme..? Bruker DHL Express fra HK/Kina ofte i jobbsammenheng. Express sendingene leveres alltid på 2-3 dager. Som nevnt over, du får faktura i etterkant og varene levert på døra, og noen må signere for varene.
|
|
|
18/11/2011 15:34
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Andre konkurrenter foruten Piko er jo f.eks niterider MiNewt 750 Pro, er det noen som har sett noen sammenliknende test? Den er litt dyrere men ikke mye.. ellers er denne interessant, utrolig lett men mye dyrere; -NiteFlux PMini; http://www.niteflux.com/Products_Pmini.aspxJeg antar at det som egentlig burde telle i større grad enn lyskjeglens form og temperatur (når de fleste bruker samme dioder og optikk..-) er øvrig byggekvalitet, det er jo mye av kostnadene som ligger i det i dag..
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
18/11/2011 15:37
|
otis
Fersking
|
Fersking
Godt å høre at du er fornøyd med lykta, er sikker på at jeg blir det samme. Fascinerende at en så knøttliten lykt kan produsere en sånn lysmengde; det ser helt vilt ut på bildene.
Takk for gjennomgang av DHL-porsedyrer, og takk til deg også Christpa for det samme! Fint å vite hvordan det funker.
Det blir spennende å se hvordan den nye lykta til Gemeni blir, men jeg tror nok (desverre/heldigvis) at to Xera er mer enn nok til mitt bruk. Det er absolutt en mulighet for at jeg hadde vurdert å gå til innkjøp av en om ikke kundebehandlingen hadde vært så god at de utstyrer meg + samboer med dobbelt så mye lys som vi hadde tenkt...men om behovet melder seg er det iallefall ikke tvil om hvilken produsent jeg undersøker først. Disse folka fortjener virkelig all den omsetning de kan få.
|
|
|
[Re: ingeplinge]
19/11/2011 20:45
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvordan er kvaliteten på gummien og koplingene her, og er det noen bedre løsninger ellers enn magicshine? Det ser jo unektelig mer robust ut.. Er blitt veldig betenkt over i alle fall magicshinelyktenes byggekvalitet, mine er egentlig forholdsvis lite brukt, i hvert fall svært forsiktig behandlet, ledningene fliser seg likevel opp nå, to batterier er defekte, en av lyktene har bare laveste styrke og ingen fungerende av/på bryter.. (I motsetning til gamle halogenlykter jeg har som fremdeles er sprell levende, helt feilfrie i wiringen, med seig gummiledning som fortsatt elsker kulden etter ti år med mye hardere bruk..) Dette lurere jeg også på. Så vidt jeg kan se på bildet så ligner esken veldig på den magichine lyktene kommer i og den lille veska som batteriet ligger i ser identisk ut med den som kom med min første magichine dra DX (før de kom til Norge). Kan noen av dere som har lykta svare meg på: - Har den bedre ledninger enn Magichine? Sitter og ser på en oppfliset ledning her... - Er den mer vantett? - Er batteriet bedre konstruert mht. til ladekontroll og holdbarhet mot slag og støt? Har akkurat fått en kompis til å fikse mitt batteri... - Kort sagt: Ser den ut til å være av betydelig bedre kvalitet enn Magichine sine lykter? Det er jo et kupp å kjøpe en lykt nå og så få en ny etterpå, for det er det de mener at de skal gjøre? 2 lykter til prisen av 1 altså? Der den ene har en litt eldre driver.
|
|
|
[Re: erikskon]
20/11/2011 09:57
|
langen
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Ledninger: Vet ikke. Har bare brukt den 4-5 ganger. Fortsatt OK - det skulle jo også bare mangle. Vanntett: 2 av turene har vært i regn, og det har gått bra. Batteri: 2-cell batteriet er i et hardt skall som for meg ser helt forseglet ut. Jeg har ikke sjekket lading veldig nøye med voltmeter, så jeg vet ikke nøyaktig shut-off spenning etc.
Ang kvalitet: Hva er det egentlig? Jeg føler uansett at jeg har fått mye for pengene, ihvertfall når jeg får et lyktehode nr 2 på kjøpet. Når man i tillegg kan bytte ut linse med reflektor så tilbyr jo denne pakken en veldig bra fleksibilitet.
-Magnus
|
|
|
20/11/2011 23:55
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Kvalitet, hva det er.. tja, det er ikke så kort fortalt.. ;-) Bøkene til Pirsig er verd å lese og kan gi en viss innsikt, i alle fall korresponderer deres definisjon godt med min.
|
|
|
[Re: ingeplinge]
21/11/2011 17:15
|
jeth
Camoboy
|
Camoboy
Ang. kvalitet synes jeg dette virker bra. Har en Light & Motion Seca, og i forhold til denne virker ledninger og koblinger å være en god del enklere og ikke fullt så solid. Skulle nesten bare mangle. Har også en annen "østen" lykt ( Luu), og iforhold til denne tror jeg kanskje kvaliteten på Xera virker å være et ørlite knepp opp.
Jens
|
|
|
23/11/2011 12:25
|
Edorf72
Fersking
|
Fersking
Fikk 2 stk Gemini Xera med DHL i går. Ekstra reflektorer var med i eskene. Jeg testet i går med reflektor på hjelmlykta og den vanlige optikken på styret. Reflektor på hjelmlykta anbefales og gir et veldig fokusert "langlys".
Jeg valgte stort batteri på den ene (plassert i ei modifisert drikkeflaske), mens lite batteri er plassert på hjelmen. Det store batteriet vill nok også kunne vært mulig å plassere på hjelmen uten at det blir for tungt. Litt usikker på denne...
Om Xera kommer til å erstatte halogen Silva på ski er jeg usikker på, men jeg skal i alle fall teste. Silvaen har et bedre hodebånd, men er mye større. Snøen reflekterer vel lyset i mye større grad så jeg er usikker på hva som oppleves best.
|
|
|
[Re: Edorf72]
05/12/2011 19:51
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Epost i dag  . I have two 2nd Gen XERA Light Heads queued for shipment.
|
|
|
05/12/2011 19:57
|
langen
OP
Besatt
|
OP
Besatt
La akkurat inn bestillingen av reflektor som skal sendes sammen med 2.gen lyktehodet. Yay 
-Magnus
|
|
|
06/12/2011 20:56
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Gleder meg til å få den andre, så jeg kan bruke sprederen også. Har fått testet lykta en del nå. Jeg er ørlitegrann bekymret over den ledningen som har blitt eksponert i inngangen til lyktekroppen, gummiringen holder den ikke fast, ledningene er nok stadig et ømt punkt også her, men bestiller ett stort hardt batteri til, i alle fall, til den andre lykta som likevel kommer. Reflektoren, dvs 'langlyset' som jeg bestilte med i første omgang er svært imponerende, i det hele tatt virker det meste av dette ganske mye bedre bygd enn magicshine-produktene jeg har (og har hatt). Bedre lys enn ur-magicshine'en syns jeg. Lett og nett. Pluss for ekstra glass i pakka, brukbart hodebånd, hjelmfeste, etc og brukbare tetninger til prisen. Og veldig kjapp leveranse, jeg fikk den på tre dager fra kina, gjorde bestilling lørdag natt etter langens første anbefalings-post, tirsdag kom dhl, (da var jeg overrasket, trodde det var noe helt annet, -som forøvrig ennå ikke er kommet...-)
Redigert av ingeplinge; 06/12/2011 20:58. Rediger grunn: leitfrykk
|
|
|
07/12/2011 12:57
|
langen
OP
Besatt
|
OP
Besatt
FYI: Gemini har sagt at problemet med at ledningen kan dras ut av lyktehodet skal være fikset på 2.gen hodene.
-Magnus
|
|
|
09/12/2011 20:41
|
Edorf72
Fersking
|
Fersking
Har testet lykta på ski også, batteriledningen lang nok til at den kan ligge i topplomma på drikkebeltet. Selve hodebåndet er vel OK, men kunne tenkt meg noe kraftigere hodebånd med mulighet for å stripse ledningen i bakkant av hodebåndet. Har en Knightrider lykt med denne muligheten. I tillegg til en Silva (halogen) som har et helt strøkent hodebånd. Fordelen med Gemini Xera er at den er så liten at man kan få plass til en snøskjerm, det fungerer dårlig med min store Silva.
Ellers så har jeg ikke klart å finne ut av hvordan man sjekker batteristatus, bortsett fra at lampa i bakkant lyser rødt ved 20% batteri. Har ikke prøvd generasjon 2 som sendes i dag fra Kina.
|
|
|
|
|