Helt enig. En nybegynner kan bli enda mer forvirret etter å ha sett programmet. De viktige detaljer kan man ikke få på TV men kun i Hellstrøms kokebøker. En skjult reklame kanskje?
Jeg tror nok for det første at det er TV3 som klipper litt småsuspekt. I det nevnte programmet så syntes jeg hele showet ble flaut,forutsigbart,samt at man la alt for stort fokus på familiens økonomi.
Men programmet er jo faktisk ikke ett rent matlagingsprogram.
Skulle programmet vært slik jeg ville hatt det,så hadde det nok blitt tre timer langt...
Det jeg tror kan være bra med selve programmet, er at det kan gå opp ett lys for enkelte,både når det gjelder hvor enkelt og raskt det kan være å lage mat selv,eller at maten kan være en opplevelse hver eneste dag,samt at man faktisk kan spare penger på å kjøpe og foredle ingrediensene selv.
Det jeg tror kan være bra med selve programmet, er at det kan gå opp ett lys for enkelte,både når det gjelder hvor enkelt og raskt det kan være å lage mat selv,eller at maten kan være en opplevelse hver eneste dag,samt at man faktisk kan spare penger på å kjøpe og foredle ingrediensene selv.
Dette var vel egentlig akkurat det jeg hadde forhåpninger om etter å ha lest denne tråden, i og med at jeg er truandes til å bruke mange hundre kroner om dagen på mat til meg sjøl. Når en kokk av Hellstrøms kaliber skal lage lavkostmat syntes jeg det virket interessant, og hadde hvertfall håpet å få et par ideer til nye ting jeg kunne prøve.
For ordens skyld så lager jeg det aller meste av maten min fra scratch (evt spiser ute), men jeg har mye å gå på når det gjelder å gjøre smartere innkjøp av større mengder råvarer som kan dekke f.eks en halvannen ukes meny der man lager mye forskjellig utfra det man kjøper inn. Det som preger meg nå er i stor grad at jeg kjøper inn ting til en eller to retter, framfor et mer langsiktig middags(evt forkost/lunch)-regime.
Jeg tror faktisk ikke jeg fikk noen verdens ting utav dette programmet foruten en flau smak i kjeften av familien som ble utlevert så til de grader på et overdrevet amerikanisert vis. Når hele konseptet preges av en dramaturgi som virker å anta at kokken kommer og redder livet til de som er med i programmet blir det bare teit, det burde holde med noe som er mer tilpasset konseptet som går ut på å få nye innspill til maten man kan lage hjemme på sitt eget kjøkken
Jeg tror faktisk ikke jeg fikk noen verdens ting utav dette programmet foruten en flau smak i kjeften av familien som ble utlevert så til de grader på et overdrevet amerikanisert vis. Når hele konseptet preges av en dramaturgi som virker å anta at kokken kommer og redder livet til de som er med i programmet blir det bare teit, det burde holde med noe som er mer tilpasset konseptet som går ut på å få nye innspill til maten man kan lage hjemme på sitt eget kjøkken
Helt enig,og jeg ville ikke gitt dette programmet mer enn terningkast 1,rett og slett elendig.
Satt tilfeldigvis en kompis hos meg da jeg så programmet.Under se en ødelagt vaskemaskin sekvensen sa jeg :Vædde 200kr på at TV3 fikse ny vaskemaskin,vædde du imot.Han svarte-Nei,æ har da førr fan sett på tv før.
Stor innkjøp,saumfaring av tilbudsaviser på søndagskvelden og planlegging er noe jeg selv begynte med for ett par år siden,og jeg bruker mye mindre kronasje på mat enn før,men maten er akkurat den samme(matbudsjettet mitt er nå på 1500kr,men som regel havner jeg langt under). Kjøpte for eksempel 5 kg ferskt lammekjøtt til 50kr pr. kg i aug.,og det har jaggu blitt mange middager(har enda 2 kg ish i frysern.)
Trenger man inspirasjon så er det en liten ide å ta seg en matsurferunde på www,for der finnes det virkelig mye inspirasjon og oppskrifter:
Jeg har laget hjemmelaget vaniljesaus noen ganger, og selv første gang jeg gjorde det (da den endte opp med å skille seg noe) var den betraktelig bedre enn den til Tine.
Fram til den aha-opplevelsen delte jeg forøvrig oppfatningen om at Tines var helt uslåelig god, så her er det vel (som vanlig) snakk om at man synes noe er "bra nok" i mangel på å ha prøvd noe bedre. Jeg synes Hellstrøm gjør en god jobb med å bevisstgjøre folk på at god mat kan være både enkelt, godt og sunt, samt hvor ubehagelig historien om industriell matproduksjon egentlig er. Og i tillegg er den mannen som skapt for TV.
(Oppskrift har jeg ikke i hodet, men jeg mener man varmer opp melk og fløte med vaniljefrø, avkjøler, tilsetter eggedosis og varmer forsiktig opp til den tykner. Sånn ca.)
Dette holder ikke. Udokumenterte påstander godtas ikke her på forumet. Du har kun to muligheter: - tilby prøvesmaking sentralt i Trondheim - hoste opp en oppskrift til meg
Har ikke sett alle av disse programmene, men store deler av det jeg har sett går jo med til at Hellstrøm kokkelerer og kommer med gutterale lyder som tydelig avslører hva han mener om gjestematen.
Det slår meg egentlig at fyren er utrolig lite karismatisk som programleder, jeg så et par av de programmene der han inviterte folk til julematlaging også, og det var aldri den helt store kosestemningen å fornemme. Sammenlignet med folk som klarer å kombinere matlaging med genuin hygge ala trauste Brimi synes jeg ikke Hellstrøm er helt etter min smak. Tror ikke det er en selvfølge av nivået han er på heller, både Blumenthal og Claus Meyer framstår for meg som mye triveligere og ydmyke folk som klarer å traktere gjester uten å framstå som noen utenomjordiske bedrevitere.
Redigert av perbl; 09/02/201213:57. Rediger grunn: La til litt mer eder og galle
Nei, dette funker ikke. Jeg er stor fan av Hellstrøm når han rydder opp, men dette er like underholdende som "Kjendiser spiller sjakk mot Magnus Carlsen"
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Jeg så avslutningen av episoden der han og gjesten skulle lage en pastarett. Gjestens pasta så ut akkurat som man får den i Italia, med sausen godt rørt inn i pastaen, men ikke mer saus enn akkurat nok til å "male" pastaen. Hellstrøms servering så derimot ut som noe som var tatt rett ut av en Fjordland-eske uten videre tillaging. Man skjønte jo forsåvidt at han måtte gjøre noe litt annerledes når gjesten hadde kapret den korrekte serveringsmåten, men resultatet så jo ikke ut som mat.
Hellstrøm hadde i tillegg en idé om at pasta ikke skal fosskoke, men holdes akkurat på kokepunktet. Teorien er sikkert grei, nemlig at kokvarmt vann transporterer mer varmt vann inn i pastaen enn det dampbobler gjør. Men hvis du ikke får bra pasta ved å fosskoke så har du rett og slett for liten kjele.