Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 6 1 2 3 4 5 6

Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program.

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: erling] #1299701 18/11/2011 14:46
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: erling
Sitat: GeirK
Fiskepinner og -boller spiser vi av og til også.

Spiser du slike ferdige frosne fiskepinner? De har ikke adgang i dette hus! De er ofte laget på ulovlig fisket fisk, sendt til Asia for produksjon, og hjem igjen til det norske markedet. Underveis er de gjerne frosset og tint 2-3 ganger. Dette er ikke menneskemat.

Men jeg vet så klart jo at du lager fiskepinner selv og ikke fyller magen med slik skit :-)

http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/5424477.html

http://www.greenpeace.org/norway/no/nyheter/ulovlig-fisk-i-norske-butikker/

Du kanske var lite väl spesifik i en del saker om man läser din linkar? Ofta, gärna och 2-3 gånger. Det gällde ju inte bara fiskepinnar heller.

Det stod väl inte heller hur utbrett problemet faktiskt är?

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: fredriks] #1299705 18/11/2011 14:47
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: fredriks

Men är pasta med tomatsås så väldigt bra mat?

Hvor sunt er toamter? http://www.lommelegen.no/320740/sunn-tomat

Hvor sunt er basilikum?
http://www.rolv.no/urtemedisin/medisinplanter/ocim_bas.htm

Og her en litt "tyngre" kilde:
http://www.forskning.no/Artikler/2003/juni/1056367265.3

Hvor sunt er hvitløk?
http://www.forskning.no/artikler/2007/februar/1171889979.64

Så i sum vil jeg si at pasta med tomatsaus er sunt!

Nå har ikke jeg barn så det diskvalifserer meg selvfølgelig fra å delta i en hver diskusjon, men du bruker to minutter på å hakke fire-fem tomater, 3o sekunder på å hakke to fedd hvitløk, 30 sekunder på å ribbe en halv basilikumplante og totalt 30 sekunder på å ha vann i en kjele, ha salt i vannet og klippe opp pastaposen. Vannet bruker 10 min på å koke og pastaen bruker 8 - 10. Sausen lager seg selv men rør i den to - tre ganger.

Totalt tipper jeg det tar 4 min ekstra arbeid, ingen overvåkning er nødvendig og det meste av retten lager seg selv.

Alternativt kan du lage en svinenakkestek - 5 min på å kutte grønnsaker - 15 sek på å åpne pakkingen på steken, 5 sek på steketermometer - 5 sek på å sette steken i ovnen - to timer til trening, barn, hva det måtte være.

Kraften fra stekeprosessen har du i en kasserolle - kok ned i to minutter sammen med eplejuice og smelt smør på 30 sekunder i dette oppkoket, dermed har du saus.
Har du fått litt tid til overs lager du cous cous på 5 min.

Glemte at det tar et par minutter å skjæreopp steken. Dekke på bordet er unødvendig.

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: SimonS] #1299706 18/11/2011 14:49
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: sigmund1] #1299707 18/11/2011 14:50
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Ok, det jag menade var att jag inte är så säker på att en hel del pasta med lite tomater och kryder är så väldigt sunt jämfört med andra maträtter.

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: fredriks] #1299708 18/11/2011 14:51
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: SimonS] #1299709 18/11/2011 14:51
Tex Offline
Besatt
Besatt
... og fra samme sted:

"Er fersk mat bedre enn frossen?

Nei, dette er en myte. Visse dypfryste grønnsaker holder t.o.m. en høyere næringsverdi enn ferske."

http://www.findus.no/produkter/faq/faq.asp

(Akkurat det forstår jeg ikke, men de påstår så.)

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: fredriks] #1299710 18/11/2011 14:52
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Ok, det jag menade var att jag inte är så säker på att en hel del pasta med lite tomater och kryder är så väldigt sunt jämfört med andra maträtter.

Jeg påstår da ikke at du skal spise pasta med tomatsaus hver dag, men det er en av mange retter som er sunne, enkle, billige og raske å lage fra grunnen av.

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: Tex] #1299713 18/11/2011 14:54
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: Tex
... og fra samme sted:

"Er fersk mat bedre enn frossen?

Nei, dette er en myte. Visse dypfryste grønnsaker holder t.o.m. en høyere næringsverdi enn ferske."

Masse råvarer går helt utmerket ann å fryse og er like sunne og gode frosne som ferske, jeg har ihvertfall ikke påstått noe annet.

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: Tex] #1299719 18/11/2011 15:03
Dan Offline
More than words
More than words

Er det vanskelig å skjønne? Det er veldig lite av matvarer som blir ødelagte av å dypfryses. Nesten all mat blir derimot gradvis forringet i næringsinnhold og spiselighet ved å ligge i kjøleskap eller romtemperatur. Så da er det jo ganske naturlig at grønnsaker som blir "drept" på jordet og hivd rett i fryseren inneholder mer næringsstoffer enn grønnsaker som blir fraktet i kjølebil eller vanlig lastebil for så å ligge fremme i romtemperatur i butikken i mange timer/dager.

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: SimonS] #1299720 18/11/2011 15:05
Tex Offline
Besatt
Besatt
.... ikke bare like sunne som ferske, men ( i følge Findus) faktisk enda sunnere!

Det har kansje noe med at næringsinnhold blir bedre konservert når maten er frossen?

Redigert av Tex; 18/11/2011 15:05. Rediger grunn: Neida Dan, jeg skjønner det når jeg tenker meg om. Men jeg liker å poste før jeg tenker.
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: fredriks] #1299732 18/11/2011 15:32
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fiskepinner og -boller spiser vi av og til også.

Spiser du slike ferdige frosne fiskepinner? De har ikke adgang i dette hus! De er ofte laget på ulovlig fisket fisk, sendt til Asia for produksjon, og hjem igjen til det norske markedet. Underveis er de gjerne frosset og tint 2-3 ganger. Dette er ikke menneskemat.

Men jeg vet så klart jo at du lager fiskepinner selv og ikke fyller magen med slik skit :-)

http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/5424477.html

http://www.greenpeace.org/norway/no/nyheter/ulovlig-fisk-i-norske-butikker/

Du kanske var lite väl spesifik i en del saker om man läser din linkar? Ofta, gärna och 2-3 gånger. Det gällde ju inte bara fiskepinnar heller.

Det stod väl inte heller hur utbrett problemet faktiskt är?

Min informasjon kommer hovedsaklig fra en norsk dokumentar jeg så for et par år siden. Men jeg finner den ikke på nettet. Linkene er det eneste jeg fant i farta som berører emnet. Etter å ha sett dokumentaren var jeg ganske rystet. Har ikke spist fiskepinner fra butikken siden. Bra for meg at jeg er sportsfisker og holder heimen med fersk selvfisket fisk. Har bra med både sei og kveite i fryseren.

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: Dan] #1299752 18/11/2011 16:08
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan
for så å ha tre unger installert på kor, fotballtrening og dans kl 18 IKKE har anledning til å kose seg med kompliserte middagsrutiner om de er aldri så avslappende.

Uten selv å ha unger så høres det for meg ut som at denne familjen har et stressproblem som utvilsomt vil smitte over på barna. Jeg tipper disse barna ville hatt det mye bedre av å drite i kor, fotballtrening og dans og heller bruke tiden til skikkelig kvalitetssamvær på kjøkkenet sammen med far og mor i et par timer. Sosialt samvær med kompisene får de jo uansett i skolen og i timene mellom skole og matlaging.

Dette skrevet av en som hadde maks én organisert aktivitet i uken som barn og ikke føler at jeg har gått glipp av veldig mye. Mine foreldre tjente jo penger selv og var ikke avhengige av å oppdra en ny fotballstjerne eller golfproff. ICON_SMILE

+1

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: fredriks] #1299763 18/11/2011 16:39
KTL Offline
Besatt
Besatt
Sitat: KTL

Hur mycker dårligare hälsa är det rimligt att vi får när vi äter det där rättena?

Det tror jeg i stor grad kommer an på hva du spiser TIL de rettene

Så vidt jeg har fått med meg har utviklingen av forventet levealder i USA snudd og begynt å falle -og man ser vel de samme tegnene i EU. Det menes vel at usunt kosthold er en av flere faktorer som påvirker dette.

Og sambandet till min fråga och Geir's svar är? Amerikanarna spiser nog inte bara de rätterna jag frågade om.

Lurar också på om inte det du skriver är en myt men möjligt att det inte är det.

Det er nok ingen myte, men det er så vidt jeg vet heller ikke bevist. Kona jobber som forsker på Folkehelseinstituttet, riktignok innen et annet ommråde, men temaet er oppe på internasjonale konferanser og er nok høyst reelt. Problemet er at dette nødvendigvis baseres på statistikk, og denne skal vektes for alle mulige forstyrrende faktorer, dermed er ikke alle svar entydige, bl.a at dette er en følge av endringer i kosthold, men det ser visstnok ut til at dette er tilfellet.

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: ] #1299765 18/11/2011 16:41
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: pedaIglipp

Tex tynner ut druejuice med litt 60% og kaller det vin også :-)

Det stemmer.
Jeg synes selvlaget vin er mye bedre enn all denne ferdigvinen.
At det tar lenger tid på den måten er kun en myte.
Sunnere er det også!

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: Dan] #1299766 18/11/2011 16:44
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: Dan
[...]grønnsaker som blir "drept" på jordet [..]

Det var nesten nødvendig med anførselstegnene her. Ellers hadde dette vært et heller merkelig utsagn fra en erklært vegetarianer ...

Martin

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: Tex] #1299768 18/11/2011 16:46
progres Offline
Besatt
Besatt

Det stemmer.
Sunnere er det også!

helvete heller - går det an at dere holder dere litt seriøse her. Nå kom det en masse kaffe ut gjennom nesen og tastaturet er nær et havari!

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: progres] #1299771 18/11/2011 16:48
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: progres

Det stemmer.
Sunnere er det også!

helvete heller - går det an at dere holder dere litt seriøse her. Nå kom det en masse kaffe ut gjennom nesen og tastaturet er nær et havari!

Du har ikke lært ennå altså?

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: SimonS] #1299772 18/11/2011 16:50
KTL Offline
Besatt
Besatt
Spagetti med tomatsaus er et godt eksempel på sunn og ikke sunn mat:
Fra den ene ytterligehet med billigste lyse spagetti med billig kjøttdeig og posesaus, til en god fulkornpasta, hjemmelaget saus, gjerne basert på tomat i boks som ofte er mer næringsrik enn drivhustomater fra vinternorge, og en karbonadedeig av brukbar kvalitet. Hell gjerne over litt sunne oljer (raps/oliven).

Hele greia tar 20 minutterå lage uansett fremgangsmåte (tiden det tar å varme vannet og koke spagettien). Det er bare innsatsen og matgleden som er forskjellen...

Refleksjon 1
Noen som har lagt merke til hvor lett det er å få posesaus til å løse seg i kaldt vann og reflektert over hva man må tilsette for å få til dette?

Refleksjon 2
Er ikke det å nyte et skikkelig måltid en av de verdifulle tingene i livet som man kan vurdere å legge litt ekstra innsats i?

PS.
En pastamiddag av litt kvalitet fortjener også et glass vin eller to og gir dermed et ytterligere bidrag til økt livskvalitet, posevarianten svelges med Cola - og er kun et ledd i prosessen med å sette barn til verden, oppfostre dem, pusse opp deres første leilighet, se litt på TV og dø.

Redigert av KTL; 18/11/2011 17:17. Rediger grunn: PS om vin og livsfilosofi

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: gare] #1299774 18/11/2011 16:57
progres Offline
Besatt
Besatt
Sitat: gare

Du har ikke lært ennå altså?

nei - det kommer bare så plutselig og overraskende på en saktmodig og uforberedt sjel

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: KTL] #1299807 18/11/2011 18:16
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: KTL

Det er nok ingen myte, men det er så vidt jeg vet heller ikke bevist. Kona jobber som forsker på Folkehelseinstituttet, riktignok innen et annet ommråde, men temaet er oppe på internasjonale konferanser og er nok høyst reelt. Problemet er at dette nødvendigvis baseres på statistikk, og denne skal vektes for alle mulige forstyrrende faktorer, dermed er ikke alle svar entydige, bl.a at dette er en følge av endringer i kosthold, men det ser visstnok ut til at dette er tilfellet.

Så finnes det någon statistik som visar det enna eller det andra? För mig låter det som att det är de som påstår det "kontroversialla" är de som borde klara av att backa opp det på en någorlunda bra måte.

Jag har förövrigt ingen anning om trovärdigheten till linken om detta jag postade förutom att jag har sett den tidigare i någon diskusion.

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: sigmund1] #1299808 18/11/2011 18:23
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: sigmund1

Jeg påstår da ikke at du skal spise pasta med tomatsaus hver dag, men det er en av mange retter som er sunne, enkle, billige og raske å lage fra grunnen av.

Det har jag inte heller trott att du påstod men jag tycker du generaliserar lite på samma sätt mot halv och hel fabrikat. Att bara spisa fördig pizza är inte bra men lite då och då tror jag att också det kan vara en bra del i ett kosthold. Andra saker tror jag kan vara bättre att spisa trots att de inte här hemmalagda än pasta med lite tomater.

Det är nog inte så svart och vitt som man kan tro om man läser en del inlägg.

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: sigmund1] #1299837 18/11/2011 19:19
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S

Jeg er ikke spesielt glad i pasta (spiser det aldri) - og jeg ser ikke helt forskjellen mot å spise loff med tomat på. Sistnevnte ser jeg ikke på som spesielt sunt, men hva er det i prosesseringen av pasta som gjør det sunt med tanke på at 100% av ingrediensen er hvitt mel (durum)? Jeg vet det også kan brukes bittelitt egg i tillegg i fremstillingen.

Jeg har lurt en god del på dette...

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: skiraffen] #1299841 18/11/2011 19:28
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: skiraffen

Jeg er ikke spesielt glad i pasta (spiser det aldri) - og jeg ser ikke helt forskjellen mot å spise loff med tomat på. Sistnevnte ser jeg ikke på som spesielt sunt, men hva er det i prosesseringen av pasta som gjør det sunt med tanke på at 100% av ingrediensen er hvitt mel (durum)? Jeg vet det også kan brukes bittelitt egg i tillegg i fremstillingen.

700 gram hvetemel eller durum hvetemel
2 ss olivenolje
1 ts salt
7 egg.

Ikke så veldig sunt kanskje.

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: skiraffen] #1299843 18/11/2011 19:29
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K

Har du hørt om fullkornspasta?

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: skiraffen] #1299844 18/11/2011 19:30
KTL Offline
Besatt
Besatt

Jeg derimot er over gjennomsnittlig glad i pasta - men pasta av hvitt mel går jeg klar av -av tre årsaker, den har praktisk talt ingen smak, du blir ikke mett av den (altså eventuelt brukbar som liten forrett) og den er, som alle andre flyktige karbohydrater, ikke spesielt sunn.
Hvit pasta er omtrent like spennede som loff og dermed ikke egnet til middag -derimot en skikkelig fullkornpasta med skikkelig tilbehør -tomatsaus (helst med karbonadedeig av god kvalitet) eller en pestovariant med skinke, og et skikkelig lag med modnet parmesan eller annen passende ost på toppen. Kan godt anrikes med godt med olivenojle (også for å få opp fettprosenten).

Da har du et skikkelig måltid som tåler konkurransen fra en god vin...

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: KenR] #1299857 18/11/2011 19:46
Stine L Offline
Ringrev
Ringrev
Quote:

Jeg hørte av en kostholdsveileder (men kan ikke dokumentere) at forskjellen på sunnhet mellom vanlig pasta og fullkornspasta er som loff og kneipbrød. Ikke så mye å hente på det, bortsett fra at noen mener det smaker bedre.

Redigert av Stine L; 18/11/2011 19:47.

Stine
- rimelig godt kjent i Atlantis ICON_TONGUE
www.grenserittet.com - sommerens fineste sykkelritt! ICON_SMILE
(x-MTBea)
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: KenR] #1299858 18/11/2011 19:47
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: maxminus

Joda, men tror aldri jeg har sett det "live". Like utbredt som fullkornsvafler (men dét prøvde jeg selv å lage en gang på nittitallet - ble ikke noen tradisjon akkurat). Synes ikke vafler heller går under definisjonen "sunt". Pannekaker også i samme kategori, kan jo også lage fullkornspannekaker.

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: skiraffen] #1299865 18/11/2011 20:04
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: maxminus

Joda, men tror aldri jeg har sett det "live". Like utbredt som fullkornsvafler (men dét prøvde jeg selv å lage en gang på nittitallet - ble ikke noen tradisjon akkurat).

interessant eftersom jag tror det finns fullkornspasta i alla butiker i trondheim som jag har varit inne i. Alla vanliga märken verkar ha det och det verkar till og med blivit vanligare med fullkorn än annan pasta i butikerna den senaste tiden.

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: SimonS] #1299890 18/11/2011 20:57
SimonS Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Fullkornspasta liker jeg ikke,dessuten så spiser jeg sjelden pasta,potet og ris..

Men det meste kan jo reddes med litt pizza i salatbollen,siden den nå er "blitt" en grønnsak(Google it).

For meg er uansett matlaging en morsom og givende greie,ganske glad for at jeg slipper "maten må bli ferdig så vi rekker....." hver dag kl 16.45.

Men det er jo uansett mulig å finne verktøy som gjør at man slipper dette stresset,og der ser jeg at Hellstrøm kommer med mange smarte grep.

Det å spise under en stressende atmosfære har jeg sjelden gjort,og jeg skal nå gjøre mitt for å posisjonere meg slik at det ikke bare blir ett stress heller.

Tror jeg går å legger persillekvasten min med meg tilbake i kjøleskapet og bytter den ut med en iiiiiskald øl...

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: Stine L] #1299898 18/11/2011 21:17
KTL Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Stine L
Quote:

Jeg hørte av en kostholdsveileder (men kan ikke dokumentere) at forskjellen på sunnhet mellom vanlig pasta og fullkornspasta er som loff og kneipbrød. Ikke så mye å hente på det, bortsett fra at noen mener det smaker bedre.

Stemmer nok det. forskjellen på kneipp og loff er faktisk så stor at det gjør en vesentlig forskjell omm du spiser det ene eller det andre. Det er vel egentlig mindre forskjell på kneipp og f.eks birkebeinerbrød -som mange oppfatter som næringsrikt og sunt, enn det er på kneipp og loff...

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Side 4 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support