Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Forsvaret er ikke hva det engang var...

Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: SimonS] #1299501 18/11/2011 10:47
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, hodeplagg er viktig i forsvaret.
I mine gamle oppklaringsdager skulle vi også lære oss å bade midtvinters, og da med lue på. Og inne i lua skulle man legge trusa :-)

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: Knirkekne] #1299525 18/11/2011 11:17
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Knirkekne
I mine gamle oppklaringsdager skulle vi også lære oss å bade midtvinters, og da med lue på. Og inne i lua skulle man legge trusa :-)

He-he!

En annen hendelse jeg husker fra opptaksøvelsen jeg nevner, er en rugby-kamp vi spilte.
Først: dere skal finne 4 bjerke-rajer som skal være 7-8 år gamle og 2 m lange. Selvsagt uten målebånd - måtte ta det på feelingen.
Så: ut i blautmyr! og spill rugby med en stein som ball, en stein som veide ca. 5 kg.
Kan sikkert tenke dere hvordan dette var. Tungt som f... og gjørmete fra topp til tå.

Men nekte på å gjøre det. Ikke aktuelt. En ordre var en ordre,
og i vår situasjon (frivilig inne) var det bare snakk om å gjøre det en ble bedt om. Det var snakk om å komme inn på en skole!

Der og da - et helvete. Men nå, mange år etterpå, et minne som jeg ler av, og som aldri vil bli glemt!

Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: Knirkekne] #1299725 18/11/2011 15:19
F
FuzzyLogic Offline
Bah..
Bah..
F
Sitat: Knirkekne

Helt hypotetisk: krigssituasjon i Norge. Du kjemper mot fienden i Nord Norge i minus 25-30. Må trekke deg tilbake til gamle stillinger/skyttergrav over en elv. Vader over med undertøy på.
Hva tror du skjer når du må ligge i stillingen natten over med vått undertøy?

Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: SimonS] #1299749 18/11/2011 16:03
Kjell T. Ringen Offline
Entusiast
Entusiast
Det var også mange menn der som måtte kle seg naken foran de 3 damene, er det ingen av de som føler seg "misbrukt"? Hvor har det blitt av likestillingen?

Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: FuzzyLogic] #1299754 18/11/2011 16:10
Telemark Skier Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: FuzzyLogic

Urinveisinfeksjon ICON_CONFUSED ?? thinking

-------
ride it !
Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: FuzzyLogic] #1299756 18/11/2011 16:13
progres Offline
Besatt
Besatt
Sitat: FuzzyLogic

enuresis nocturna?

Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: SimonS] #1299758 18/11/2011 16:21
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
Jeg tror ikke på denne historien før jeg ser bildebevis.

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: Kjell T. Ringen] #1299760 18/11/2011 16:25
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Kjell T. Ringen
Det var også mange menn der som måtte kle seg naken foran de 3 damene, er det ingen av de som føler seg "misbrukt"?

Hva spiller det for rolle hvordan mannfolka der følte seg?

Hvor har det blitt av likestillingen?

Jeg tror du har misforstått begrepet likestilling.

Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: SimonS] #1299797 18/11/2011 17:54
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Vi øvde på å krysse vann med line i bare boxern, med kvinnelig befal tilstede. Ikke følte vi oss krenket, bare kalde.

Vi kjørte stormpanservogna med drivstofflekkasje og hele gjengen spydde tilslutt.

Raste ned tusenvis av trær i indre Troms, med vilje, så skogseimen satt fast i vogna. Herjet istykker flotte naturomeråder. Hadde alt mulig av ammo, fri tilgang på øvelser. Svømming i gjørme, spise bedre middag på lasterampa i vogna. Kjørte alt skarpt, skyttergravsrydding, rapelering inn i bygg, ned bro, klipper, klarering av byomeråder og hus, splintgranater, sjokkgr, Trente nærstrid med bajonett på var visst ikke lov. Uanmeldt krigsfangetrening i 12timer med bakbinding, slag, spark og trusler. Vi gikk 7dager uten å dusje. 86 netter i knappetelt på ett år. Kompisen min lå med to jentebefal av to, og ei av de 5jentene der. Slagsmål hver helg. Troppstur med tømming av brannslokkingsapparat på hotellet. Sadistiske befal, ja vi tok igjen ICON_WINK Ett år bajasutdannelse som skarpskytter i storm.

Ved å se hvor klin gale folk er/blir innenfor "boblen", og regler følger hverken befal eller menige selv i fredstid, så vil jeg fraråde alle jenter militæret. Krig er ikke pent. Det er brutalt. Skal du tåle å drepe noen i krig må du tåle å bade naken mens dine egne står med ryggen til.

Er du jente og fortsatt vil ha slik tjeneste, ja da er du den typen som passer til en slik jobb, og får min hele og fulle støtte!

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: skiraffen] #1299820 18/11/2011 18:44
heinrich Offline
Besatt
Besatt
Sitat: skiraffen
... tror ikke det er utbredt i norske spesialstyrker å nakenbade...

i disse avdelingene ville denne saken vært vm i ikke-sak. Og hadde en jente eller gutt, være det seg befal eller vervet, klaget pga nakenhet etter feks en fangelæresesjon tror jeg veien ut av avdelingen hadde vært kort begrunnet i helt legitime operasjonelle hensyn. Og med klaget mener jeg laget forsidesak ut av det.

Sitat: silverwrx
...i storm. ...

nough said. Å anbefale eller ikke anbefale tjeneste i Forsvaret basert på tjeneste i en av de mest spesielle og i mange tilfeller lavpannede avdelingene i Forsvaret tror jeg en bør være forsiktig med. ICON_WINK (fra en som har vært en del med storm og har masse bekjente som tjenestegjør eller har tjenestegjort der ICON_WINK )

på generelt grunnlag synes jeg denne saken er trist. Den er trist fordi forsvarsledelsen må gå ut å si noe er håpløst i et tiltak for å ikke skremme vekk fremtidige potensielle søkere istedenfor å si det jeg mener de burde sagt - "at det er beklagelig at vedkommende følte seg trakket på. punktum. ".. Det er trist at en jente som anså dette som traumatisk ikke bare sa nei. Det er også trist at dette er et case i det hele tatt, dvs å skulle skifte foran sine medsoldater. I operative avdelinger er tillit og kameratskap nøkkelverdier. Personlig integritet, mot og det å skjønne hva som er viktig og ikke viktig her i verden er evner og kunnskap en alle bør strebe etter. Å være såpass komfortabel i egen hud at en ikke lar slike ting affisere seg og å ha såpass selvtillit at en skjønner at in the greater scheme of things dette uviktig er noe jeg unner alle. Det er mange idioter i Forsvaret, som i alle andre bedrifter. Uten at jeg kjenner nevnte befalingsmann eller situasjonen forøvrig førstehånd mener jeg på ingen som helst måte å si at vedkommende er en idiot. Å lage en kjempesak av dette derimot mener jeg er idiotisk og unødvendig, men dessverre et tegn i tiden. At jeg kommenterer dette er vel sånnsett også idiotisk og hjelper vel ingenting.

Hadde jeg så beordret nakenhet i dette tilfellet? Nei, jeg hadde fått de til å hoppe uti med alt de gikk i, så vasket seg mens de var uti og så gitt de en leksjon i å tørke klær uten bruk av bål og overlevelse og feltkomfort under vanskelige og krevende forhold i felt. Om de ville tørket undertøyet hadde jeg latt være opp til den enkelte. ICON_WINK Men, jeg hadde behandlet alle likt, som i de fleste tilfeller vil si ulikt. Dog, kanskje en vakker dag når dette blåser over og litt perspektiv fåes vil varsleren få et annet syn og tenke på det på en annen måte en som et overtramp, heller bare som noe kjipt hun måtte gjennom som hun i ettertid kan se tilbake på å smile av. Jeg håper det ihvertfall.

Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: SimonS] #1299832 18/11/2011 19:06
Kjell T. Ringen Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg reagerer også på at hun sier på TV noe sånt som: behøver ikke gjøre det befalet sier bestandig...

Hvis en slik holdning blir for alle soldater blir hele forsvaret en søndagsskole.
Unntak fra ordre bør være bare der det er til skade for helsen, noe det ikke er i denne saken.

Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: Kjell T. Ringen] #1299834 18/11/2011 19:14
Dan Offline
More than words
More than words
Er ikke saken her at det er en mistanke om at hele øvelsen var iscenesatt for å gi guttene og befalene en mulighet til å se nakne jenter intimvaske seg? Altså at hvis det ikke hadde vært jenter med på laget så ville de ikke ha gjennomført øvelsen på denne måten i det hele tatt. Nå bare spekulerer jeg, men det er i hvert fall slik det høres ut når man hører forsvarets talsmenn snakke om hvor unødvendig denne øvelsen var.

Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: Dan] #1299836 18/11/2011 19:19
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan
Er ikke saken her at det er en mistanke om at hele øvelsen var iscenesatt for å gi guttene og befalene en mulighet til å se nakne jenter intimvaske seg? Altså at hvis det ikke hadde vært jenter med på laget så ville de ikke ha gjennomført øvelsen på denne måten i det hele tatt. Nå bare spekulerer jeg, men det er i hvert fall slik det høres ut når man hører forsvarets talsmenn snakke om hvor unødvendig denne øvelsen var.

Uansett hva som var hensikten vil mistanken alene være skadelig for forsvarets omdømme.

Noe annet som slo meg var at vedkommende var tillitsvalgt. Noen andre enn meg som mistenker at vedkommende ikke akkurat er populær blant befalet og dermed blir "tatt litt ekstra hardt"? Dette er selvfølgelig en svakt begrunnet mistanke fra min side, men flere indisier tegner et særdeles lite troverdig bilde av øvelsens viktighet.

Redigert av jens fredrik; 18/11/2011 19:24. Rediger grunn: trykkleif
Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: Dan] #1299840 18/11/2011 19:27
pinwiz Offline
Besatt
Besatt

næææsj..var vel bare en liten stakkarslig fistelløyntnant som var hypp på å se sine første stiff nipples.I levende live altså,ikke i Mann.

Redigert av pinwiz; 18/11/2011 19:28. Rediger grunn: kommafeil

Hva ville Lemmy gjort.......?

Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: PålGnål] #1299846 18/11/2011 19:33
Telemark Skier Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: PålGnål
Jeg tror ikke på denne historien før jeg ser bildebevis.

Bra kommentar, men det er trolig bedre bilder på nett av unge jenter som vasker seg, mange frivillig.

Saken er jo en prinsippsak og man skal vel også inkludere respekt for hverandre og kjønn ICON_CONFUSED

-------
ride it !
Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: SimonS] #1299849 18/11/2011 19:34
Kjell T. Ringen Offline
Entusiast
Entusiast
Hvis f.eks trening i forsering av elv på vinteren kan kalles unødvendi så var minst 90 prosent av alle øvelser jeg har deltatt i unødvendig...

Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: Kjell T. Ringen] #1299853 18/11/2011 19:38
pinwiz Offline
Besatt
Besatt
Hvis f.eks trening i forsering av elv på vinteren kan kalles unødvendi så var minst 90 prosent av alle øvelser jeg har deltatt i unødvendig...

Jepp. Med mindre du dro til en krigssone etter endt tjeneste,må du nok konkludere med at 90% av alle øvelser du deltok i var unødvendige.

Hva ville Lemmy gjort.......?

Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: Kjell T. Ringen] #1299856 18/11/2011 19:44
Telemark Skier Offline
Entusiast
Entusiast

øvelse gjør mester ... ikke glem det ICON_GRIN

-------
ride it !
Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: pinwiz] #1299862 18/11/2011 20:02
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: pinwiz

Jepp. Med mindre du dro til en krigssone etter endt tjeneste,må du nok konkludere med at 90% av alle øvelser du deltok i var unødvendige.

Eller skal vi si 100% ?

Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: SimonS] #1299870 18/11/2011 20:16
Kjell T. Ringen Offline
Entusiast
Entusiast
Ok vi sier 100%. Men det var en minnerik opplevelse.

Redigert av Kjell T. Ringen; 18/11/2011 20:18.
Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: SimonS] #1299872 18/11/2011 20:18
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nesten uansett hva man gjør er det vel ikke 100% unødvendig.

Damen har da iallefall fått bevist for seg selv, og resten av Norge, at hun IKKE trives naken forran større forsamlinger menn med kuldeindusert skrumpeskrukk.

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: Dan] #1299886 18/11/2011 20:48
silverwrx Offline
Besatt
Besatt

Morsom konspirasjonsteori!

Øvelsen er faktisk beordret av barth eide himself!

Selvfølgelig overvåket av amerikanske droner fra et hangarskip i Atlanteren med direct satelittlink til forsvarsministerens kontor!

Målet var egentlig å få tusenvis av nye mannlige førstegangstjenestesøkende, lokket med nakenbading!

Resultatet blir kanskje en kvinneandel i Forsvaret der 90prosent er eksibisjonistiske jenter fra stort sett Jessheimsomerådet, og 20nye år for Forsvaret med å fremstå som noe de ikke er..

Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: silverwrx] #1299888 18/11/2011 20:54
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Sitat: silverwrx
Vi øvde....

Priceless, håper dette var en parodi ICON_LAUGH

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support