Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 6 1 2 3 4 5 6

Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program.

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: Tex] #1299610 18/11/2011 12:59
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Tex
Hvorfor skriver du da at "vaniljen er uten tvil vanilin?"

Det er den vel alltid?

Ekte vanilje er 170 identifiserte stoffer i tillegg til vanilin.

Anonym5
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: EgilS] #1299611 18/11/2011 13:00
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Jeg har laget hjemmelaget vaniljesaus noen ganger, og selv første gang jeg gjorde det (da den endte opp med å skille seg noe) var den betraktelig bedre enn den til Tine.

Fram til den aha-opplevelsen delte jeg forøvrig oppfatningen om at Tines var helt uslåelig god, så her er det vel (som vanlig) snakk om at man synes noe er "bra nok" i mangel på å ha prøvd noe bedre. Jeg synes Hellstrøm gjør en god jobb med å bevisstgjøre folk på at god mat kan være både enkelt, godt og sunt, samt hvor ubehagelig historien om industriell matproduksjon egentlig er. Og i tillegg er den mannen som skapt for TV.

(Oppskrift har jeg ikke i hodet, men jeg mener man varmer opp melk og fløte med vaniljefrø, avkjøler, tilsetter eggedosis og varmer forsiktig opp til den tykner. Sånn ca.)

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: Tex] #1299612 18/11/2011 13:00
KTL Offline
Besatt
Besatt
Vanilje:

"Industri-vanilje" er laget av gran (eller ligninbasert vanillin, basert på det naturlige limstoffet i gran):

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: anonym5] #1299617 18/11/2011 13:08
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: pontiff
Ekte vanilje er 170 identifiserte stoffer i tillegg til vanilin.

Skjønner ikke hvor du vil hen.

Man bruker vel det du kaller "ekte vanilje" for å få smaken av vanilin, ikke de øvrige "stoffer"? (Jeg vet ikke hva du mener med "stoffer". Mener du organiske forbindelser?)

Hvorfor skulle det spille noen rolle hvilken plante vanilinen er ekstrahert fra? Dette fremstår for meg som bare nok et uttrykk for kunnskapsløs matsnobberi.

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: Tex] #1299620 18/11/2011 13:12
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Man bruker vel det du kaller "ekte vanilje" for å få smaken av vanilin, ikke de øvrige "stoffer"? (Jeg vet ikke hva du mener med "stoffer".

Jeg vil tro at de 170 andre stoffer bidrar til smaken av ekte vanilje, selv om vanilin selvsagt er dominerende.

Det går jo fint an å lage et matsnobbeeksperiment med vanilin og ekte vanilje, f.eks. i vaniljesaus? Jeg mener nå en gang at ekte vanilje smaker bedre enn vanilin, men kanskje jeg bare innbiller meg det.

Anonym5
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: SimonS] #1299628 18/11/2011 13:24
Tex Offline
Besatt
Besatt
Du skriver "vanilin og ekte vanilje" som om det er forskjellige ting. Det er vanilin i "ekte vanilje".

Jeg tør vedde på at du i en blindtest ikke vil kunne kjenne forskjell på vanilin med ulikt opphav. I min ungdom hadde jeg sommerjobb på en vanilinfabrikk, og der var det av og til prøvesmaking ...

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: SimonS] #1299631 18/11/2011 13:28
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Jeg støtter trådstarter i begge henseender, hvis han mener "Hellstrøm rydder opp hjemme" som er et knallprogram (i motsetning til "Hellstrøm rydder opp" som var umulig å se på fordi jeg ble så pinlig berørt på vegne av deltagerne).

Jeg syns også det er utrolig hvorfor det har fått lov til å feste seg en oppfatning om at det å lage mat far bunnen av tar lang tid og er komplisert.

Dette er ikke tilfellet! Du lager lett mange svært gode og sunne matretter fra bunn av på under 20 min.

Det er selvfølgelig heller ikke sånn at absolutt alle deler av maten bør lages fra bunnen for å oppnå de fleste gledene av "hjemmelaget mat".

Kunsten er å lage det som tar kort tid på dager man er stressa, så kan man kose seg ellers.

Poenget er å unngå halvfabrikata og ferdivarer så langt det er mulig fordi det i de fleste tilfeller er usunt og vesentlig vondere enn ordentlig mat. Det har ikke noe med snobberi å gjøre, men respekt for egen helse og liv.

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: Tex] #1299635 18/11/2011 13:31
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Du skriver "vanilin og ekte vanilje" som om det er forskjellige ting.

Jeg har da utførlig prøvd å forklare at ekte vanilje inneholder 170 andre stoffer i tillegg til vanilin. Leker du dum nå, eller mener du at kun og bare vanilin bidrar til smaken av ekte vanilje?

Jeg tør vedde på at du i en blindtest ikke vil kunne kjenne forskjell på vanilin med ulikt opphav.

Det er uinteressant. Hadde jeg smakt forskjellen på ekte vaniljer med 171 identifiserte stoffer eller konsentrert vanilin, uansett opphav?

Redigert av anonymous5; 18/11/2011 13:32.

Anonym5
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: SimonS] #1299636 18/11/2011 13:31
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Jeg tror jeg skal klare å skille vaniljesaus laget fra ekte vanilje og raffinert vanilin. Men det har vel mest å gjøre med at frøene er inkludert i førstnevnte og ikke sistnevnte...

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: sigmund1] #1299637 18/11/2011 13:34
Tex Offline
Besatt
Besatt
Sitat: sigmund1
Poenget er å unngå halvfabrikata og ferdivarer så langt det er mulig fordi det i de fleste tilfeller er usunt og vesentlig vondere enn ordentlig mat. Det har ikke noe med snobberi å gjøre, men respekt for egen helse og liv.

Oi. Respekt for liv, gitt.

Vel, jeg kan beskjemmet rapportere at i vårt hjem går det stort sett i halvfabrikata de dagene vi har god tid. Ellers går det i helfabrikata.

Både jeg, min kone og mine døtre er ved utmerket helse. Jeg har i det hele tatt ikke merket noen plager eller ulemper som følge av dette kostholdet og jeg har hatt det i mange år.

Godt er det også.

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: GeirK] #1299639 18/11/2011 13:40
progres Offline
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK

Det er tre ting som det ikke er lov å ta inn i vårt hus.

1. Potetmos på pose
2. Se & Hør
3. Sånne stygge, sju-armede adventstaker

ICON_SMILE
Følger opp med 3 herfra ( Sæd og Hor er utenfor enhver målestokk og tas ikke i betraktning engang - tilhører underverdenen)
1: tyggegummi
2: stekt sild
3: dagbladet
4: Jehovas vitner

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: anonym5] #1299641 18/11/2011 13:43
Tex Offline
Besatt
Besatt
Først nokså belærende:

Yup, vaniljen er uten tvil vanilin.

Så (etter litt hektisk googling, vil jeg anta):
Leker du dum nå, eller mener du at kun og bare vanilin bidrar til smaken av ekte vanilje?

Nei, jeg bare lærer av deg, jeg.

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: GeirK] #1299644 18/11/2011 13:54
Dan Offline
More than words
More than words
for så å ha tre unger installert på kor, fotballtrening og dans kl 18 IKKE har anledning til å kose seg med kompliserte middagsrutiner om de er aldri så avslappende.

Uten selv å ha unger så høres det for meg ut som at denne familjen har et stressproblem som utvilsomt vil smitte over på barna. Jeg tipper disse barna ville hatt det mye bedre av å drite i kor, fotballtrening og dans og heller bruke tiden til skikkelig kvalitetssamvær på kjøkkenet sammen med far og mor i et par timer. Sosialt samvær med kompisene får de jo uansett i skolen og i timene mellom skole og matlaging.

Dette skrevet av en som hadde maks én organisert aktivitet i uken som barn og ikke føler at jeg har gått glipp av veldig mye. Mine foreldre tjente jo penger selv og var ikke avhengige av å oppdra en ny fotballstjerne eller golfproff. ICON_SMILE

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: Tex] #1299651 18/11/2011 14:00
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Først nokså belærende:

Yup, vaniljen er uten tvil vanilin.

Min feil. Jeg skulle skrevet «vaniljen».

Anonym5
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: sigmund1] #1299654 18/11/2011 14:03
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Är värkligen de flesta halvfabrikata och ferdigvarar så dårliga för din hälsa?

Här er en del saker vi spiser ibland och jag tycker smakar gott.
Frysen paj
fiskepinnar
andra varianter av pannerad fisk
köttbullar
ikeas färdiga mos
dolmio pasta sås
färdig pizza (men inte väldigt ofta)

Hur mycker dårligare hälsa är det rimligt att vi får när vi äter det där rättena?

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: Dan] #1299656 18/11/2011 14:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Å nekte ungene å være med på de samme fritidsaktivitetene som kompisene er med på er heller ingen god løsning, Dan.

Problemet tror jeg heller er at Norge, som ett av de få landene i verden, er organisert slik at man spiser middag i full fart kl 16:51 før man farer avgårde på det ene og det andre. I store deler av verden spiser man middag sammen i ro og mak senere på kvelden. Jeg synes det virker som en langt bedre måte å organisere hverdagen på.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: Tex] #1299660 18/11/2011 14:11
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S

Oi. Respekt for liv, gitt.

Spissformulering, OK enig i det. Å spise god mat gir meg livsglede. Det tar ikke lenger tid og det koster ikke mer enn halvfabrikata. Et bevist forhold til mat har ingenting med snobberi å gjøre, det er tross alt av ganske stor betydning hva man spiser.

Å spise halvfabrikata fordi det sparer tid skyldes kunnskapsløshet. Det faktisk ikke er veldig tidsbesparende.

Man lever selvfølgelig greit på Grandis og pølser, men maten kommer ikke fortere på bordet enn pasta med tomatsaus (laget fra bunn av) og jeg våger påstå at smaken ikke er like god. I tillegg er det åpenbart mer usunt.

Når det er sagt finnes det selvfølgelig forskjellige kvaltieter på havlfabrikata og ferdigvarer også, mye er helt greit, og noe er direkte bra, men mer er veldig dårlig.

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: fredriks] #1299663 18/11/2011 14:13
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Fiskepinner og -boller spiser vi av og til også. I forigårs hadde vi fiskepinner stekt i stekovnen (da blir de best) sammen med woket broccoli og blomkål med litt kejap manis på. En dæsj sweet chili sauce på fiskepinnene gjør oss.

Men jeg prøver helst å lage middag av ikke-prosesserte råvarer. Eksempler:

Laksefiletbiter i folie med broccolibuketter, smør og rømme. Hives på grillen i 15minutter og tar 5 minutter aktiv tilberedningstid.

Kyllingfilet i strimler stir fried i wok med rødløk og en hel ananas i biter. Tilsettes en saus laget av kokosmelk og rød paprika i blenderen som har fått koke ned litt mens ingrediensene hakkes. Dette går også lynfort og blir utrolig godt!

Det finnes i det hele tatt mange svært enkle retter en kan lage av gode, sunne råvarer.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: SimonS] #1299666 18/11/2011 14:15
Tex Offline
Besatt
Besatt
Nå er det vel heller ikke noe problem vanskelig å legge seg til et svært usunt kosthold basert utelukkende på friske råvarer, med all mat laget fra grunnen av ...

Redigert av Tex; 18/11/2011 14:16. Rediger grunn: Det kan være et problem, men ikke vanskelig ....
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: sigmund1] #1299667 18/11/2011 14:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Det tar ikke lenger tid og det koster ikke mer enn halvfabrikata. Et bevist forhold til mat har ingenting med snobberi å gjøre, det er tross alt av ganske stor betydning hva man spiser.

Å spise halvfabrikata fordi det sparer tid skyldes kunnskapsløshet. Det faktisk ikke er veldig tidsbesparende.

Man lever selvfølgelig greit på Grandis og pølser, men maten kommer ikke fortere på bordet enn pasta med tomatsaus (laget fra bunn av)

Poenget du overser er at "kort tid" på langt nær trenger å være det samme som "lettvint". Du kan ikke ta ut av oppvaskmaskinen, dekke bordet samt skifte bleie på toåringen som akkurat har bæsja på seg mens du lager pastasaus fra bunnen. Det kan du mens du lager en frossenpizza.

- Robert Green Ingersoll
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: sigmund1] #1299672 18/11/2011 14:17
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Man lever selvfølgelig greit på Grandis og pølser, men maten kommer ikke fortere på bordet enn pasta med tomatsaus (laget fra bunn av) og jeg våger påstå at smaken ikke er like god. I tillegg er det åpenbart mer usunt.

Men är pasta med tomatsås så väldigt bra mat?

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: sigmund1] #1299677 18/11/2011 14:20
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Å spise halvfabrikata fordi det sparer tid skyldes kunnskapsløshet.

Da får du lære meg hvordan jeg lager ordentlig mat mens jeg står i dusjen.

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: fredriks] #1299682 18/11/2011 14:23
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: fredriks

Hur mycker dårligare hälsa är det rimligt att vi får när vi äter det där rättena?

Det tror jeg i stor grad kommer an på hva du spiser TIL de rettene

- Robert Green Ingersoll
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: GeirK] #1299689 18/11/2011 14:34
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fiskepinner og -boller spiser vi av og til også.

Spiser du slike ferdige frosne fiskepinner? De har ikke adgang i dette hus! De er ofte laget på ulovlig fisket fisk, sendt til Asia for produksjon, og hjem igjen til det norske markedet. Underveis er de gjerne frosset og tint 2-3 ganger. Dette er ikke menneskemat.

Men jeg vet så klart jo at du lager fiskepinner selv og ikke fyller magen med slik skit :-)

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: GeirK] #1299691 18/11/2011 14:34
KTL Offline
Besatt
Besatt

Så vidt jeg har fått med meg har utviklingen av forventet levealder i USA snudd og begynt å falle -og man ser vel de samme tegnene i EU. Det menes vel at usunt kosthold er en av flere faktorer som påvirker dette.

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: erling] #1299694 18/11/2011 14:37
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Link?

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: -Jan] #1299695 18/11/2011 14:37
KTL Offline
Besatt
Besatt
Sitat: -Jan
Å spise halvfabrikata fordi det sparer tid skyldes kunnskapsløshet.

Da får du lære meg hvordan jeg lager ordentlig mat mens jeg står i dusjen.

Hvis du ikke har tid til å lage skikkelig mat lever du ditt liv for fort!

Bonne appetit!

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: erling] #1299696 18/11/2011 14:38
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: erling
Fiskepinner og -boller spiser vi av og til også.

Spiser du slike ferdige frosne fiskepinner? De har ikke adgang i dette hus! De er ofte laget på ulovlig fisket fisk, sendt til Asia for produksjon, og hjem igjen til det norske markedet. Underveis er de gjerne frosset og tint 2-3 ganger. Dette er ikke menneskemat.

Men jeg vet så klart jo at du lager fiskepinner selv og ikke fyller magen med slik skit :-)

http://www.nrk.no/programmer/tv/brennpunkt/5424477.html

http://www.greenpeace.org/norway/no/nyheter/ulovlig-fisk-i-norske-butikker/

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: KTL] #1299698 18/11/2011 14:39
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: KTL

Så vidt jeg har fått med meg har utviklingen av forventet levealder i USA snudd og begynt å falle -og man ser vel de samme tegnene i EU. Det menes vel at usunt kosthold er en av flere faktorer som påvirker dette.

Og sambandet till min fråga och Geir's svar är? Amerikanarna spiser nog inte bara de rätterna jag frågade om.

Lurar också på om inte det du skriver är en myt men möjligt att det inte är det.

Re: Hellstrøm rydder opp,ett skikkelig fint program. [Re: fredriks] #1299699 18/11/2011 14:39
KTL Offline
Besatt
Besatt

mvh
Knut Tore

Tirsdagsklubben™
Side 3 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support