Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Forsvaret er ikke hva det engang var...

Forsvaret er ikke hva det engang var... #1299177 17/11/2011 18:17
SimonS Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Nå ble ikke jeg beordret noen ganger til å bade naken på noen øvelse i forsvaret da jeg var der,men så hadde vi nærmest normale troppsbefal...

Sånn kan det gå....

Redigert av SimonS; 17/11/2011 18:25.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Frosvaret er ikke hva det engang var... [Re: SimonS] #1299185 17/11/2011 18:24
perbl Offline
More than words
More than words
Å generalisere over forholdene i forsvaret på bakgrunn av denne saken er vel som å konkludere med de generelle forholdene i norsk skole som følge av at en lærer har oppført seg uakseptabelt.

Per B.
Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: perbl] #1299187 17/11/2011 18:28
SimonS Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Nåhh,forsvaret har fremdeles en lang vei å gå når det gjelder mye,og det er ikke den eneste saken der de ved hjelp av uakseptable metoder tråkker på noens menneskeverd/setter andre i fare.

Så ja,jeg generaliserer tvert over forholdene i forsvaret,og det gjør jeg helt uten blygsel.

Redigert av SimonS; 17/11/2011 18:28.

Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: SimonS] #1299199 17/11/2011 19:00
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: SimonS
(...)hjelp av uakseptable metoder tråkker på noens menneskeverd (...)

Det har jeg vært innblandet i selv, og det må jeg ærlig innrømme at jeg ikke hadde forventet av det som jeg tidligere regnet som "våre beste menn".
Denne saken har vel blitt blåst ut av proporsjoner som vanlig. Men det er jo typisk Forsvaret å skulle ordne opp i konflikter på lavest mulig nivå, selv om problemet er langt mer grunnleggende.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: SimonS] #1299200 17/11/2011 19:02
Espen Offline
More than words
More than words
Har ikke vært i forsvaret selv, men kjenner mange som har fortalt mye rart.

Cowboykultur kalles dette i media i dag, og det er vel ikke så gærn beskrivelse?

e

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: SimonS] #1299201 17/11/2011 19:03
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg sier meg enig i en kamerats FB-status:
Hvis du har vervet deg frivillig og har akseptert å ta liv for staten for penger, da er det ganske smålig å sutre over å måtte ta av seg underbuksa.

Rust? Fordi det rimer på dust.
Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: SimonS] #1299211 17/11/2011 19:12
Espen Offline
More than words
More than words
Jada, men blir folk medre soldater av slikt?

Synes det vitner om ganske dårlig pedagogisk forståelse hos lederne.

E

post@espenwettre.no
Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: Espen] #1299216 17/11/2011 19:21
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Espen

E

Neppe. Men hvis du har fått tråkket på din egen integritet skal det kanskje mindre til for deg å umenneskeligjøre fienden? Det kan jo være en nyttig egenskap når man driver angrepsforsvar.

Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: SimonS] #1299219 17/11/2011 19:25
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Hu har vervet seg til forsvaret, hva forventer hun? I forsvaret er alle menn på lik linje og man må være forberedt på å møte en hver situasjon.
Ei jente som begynner å gråte for å måtte ta av seg underbuksa har ingenting å gjøre på feltøvelse eller i noen avdeling som oppholder seg i felt i det hele tatt.

Pedagogisk forståelse er et fremmedord i forsvaret, og vil nok også alltid være det.

Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: Espen] #1299222 17/11/2011 19:29
F
FuzzyLogic Offline
Bah..
Bah..
F

Synes det vitner om ganske dårlig pedagogisk forståelse hos lederne.

E

Ja, de beste soldater er de som adlyder ordre blindt.
I tillegg går dette ut på å overleve,vil ikke gå i våte klær i flere minusgrader.

Redigert av FuzzyLogic; 17/11/2011 19:31.
Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: DavidS] #1299228 17/11/2011 19:41
SimonS Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det legge jo ofte vekt på at man skal lære norske soldater opp til å tenke selv,og det å tvinge folk til å fornedre seg selv er vel neppe en god pedagogisk metode i så henseende.

Forøvrig så har man i forsvaret enda ikke tatt inn over se hvilken tid vi lever i idag,og det baserer jeg på alle jeg kjenner som har vært innom sine historier,inkludert meg selv.

Jeg kan forøvrig ikke se noen forskjell mellom at ett befal i forsvaret tvinger/presser ett menneske til å kle av seg foran andre,kontra at for eks. en lærer på skolen gjør det samme med en elev...
Og hvordan ville reaksjonen fra politiets side vært da,for saken er tross alt anmeldt(og henlagt,seff,noe som bare bekrefter mitt syn på at politiet er blitt en dårlig vits)?

Nok debatt for nå, reklamepausen på Hellstrøm rydder opp hjemme er over...

Fort kle dere nakne,eller så taper vi krigen.

Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: SimonS] #1299229 17/11/2011 19:41
Supernova Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg arbeider i Forsvaret, og har gjort det i 12 år. Jeg skammer meg over behandlingen denne jenta har fått. Likestilling, god personellbehandling og vanlig folkeskikk er områder Forsvaret, i min tid som ansatt, har tatt sjumilssteg. Fenriken med snusleppe som krenket soldater med ukvemsord ved en hver anledning er for eksempel nærmest utryddet, og de var det mange av. Denne episoden vitner, som Espen sier, om ekstremt umodent og lite reflektert lederskap. Sannsynligvis er problemet også veldig lokalt, da slike handlinger er helt utenkelige hos den jevne offiser. Forsvaret har faktisk veldig fokus på etikk, og det opplever jeg at grasrota også har. Slike episoder er først og fremst utrolig trist for fornærmede, men også katastrofalt for hele etaten. Nok en gang skammer jeg meg på vegne av mine kolleger. Måtte de bli ekskolleger.

"Now don't make me get off this bike!"
Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: Supernova] #1299236 17/11/2011 19:51
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Sitat: Supernova
Måtte de bli ekskolleger.

+1
Her har man vist så dårlig dømmekraft at jeg ikke klarer å forestille meg at de gjør en bedre jobb når det virkelig gjelder.

Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: DavidS] #1299250 17/11/2011 20:11
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R
Sitat: DavidS
Jeg sier meg enig i en kamerats FB-status:
Hvis du har vervet deg frivillig og har akseptert å ta liv for staten for penger, da er det ganske smålig å sutre over å måtte ta av seg underbuksa.

Han følte seg sikkert skikkelig kul når han sa dette! Slik jeg ser det vil Forsvaret ha flere jenter inn i militæret, og dette er også en mulighet å få ekstrapoeng til skoler på (uten å betale 100000 for FHS). I tillegg skal vel førstegangstjenesten være en opplevelse (helst en god en, sånn at flere fortsetter og tar sin utdanning der). Utlendinger som psykisk og fysisk voldtar kvinner på byen blir hatet, men løken med makt over gruppen som tvinger en jente til å kle av seg gjør jobben sin. Logikk, hvor har du tatt veien?

Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: DavidS] #1299260 17/11/2011 20:23
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj

Neppe. Men hvis du har fått tråkket på din egen integritet skal det kanskje mindre til for deg å umenneskeligjøre fienden? Det kan jo være en nyttig egenskap når man driver angrepsforsvar.

Javel? Tør jeg spørre om din forsvarsbakgrunn siden du tror dette?

Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: Supernova] #1299267 17/11/2011 20:35
Telemark Skier Offline
Entusiast
Entusiast
yes
helt enig.
dette viker som om det er ifra en anna tid.
18 år siden jeg dimma - blei godt kjent med noen av jentene ifra jentetroppen og har hatt noe kontakt med dem siden. Dem kunne fortelle endel dritt og var ikke alltid super happy. Hadde håpet forsvaret var kommet lengre enn hva denne jenta opplevde.
Supernova; håper du har rett

-------
ride it !
Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: SimonS] #1299296 17/11/2011 21:15
J
jørgm Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: SimonS
Nå ble ikke jeg beordret noen ganger til å bade naken på noen øvelse i forsvaret da jeg var der

Ikke? Det ble jeg. Den ene jenta vi hadde i troppen falt dessverre av lasset før den øvelsen, uten at jeg kjenner grunnen. Jeg er likevel ganske sikker på det ville blitt håndtert bedre enn denne saken om hun hadde vært der (ca 12 år siden).

Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: Rask] #1299316 17/11/2011 21:54
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Rask
Utlendinger som psykisk og fysisk voldtar kvinner på byen blir hatet, men løken med makt over gruppen som tvinger en jente til å kle av seg gjør jobben sin. Logikk, hvor har du tatt veien?

Du har fått med deg at hun kun var en av mange som måtte kle av seg, sant? Det er ganske langt fra det å være en del av en tvekjønnet gruppe som får beskjed om å kle av seg og gå og vaske seg til det å bli voldtatt, i mine øyne i alle fall.

Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: SimonS] #1299345 17/11/2011 23:04
Espen Offline
More than words
More than words
Forskjell på det ja, men duden har vist elendig dømmekraft. Det er det liten tvil om. Hvordan fungerer folk med dårlig dømmekraft i krig?

Det var 3 kvinner der, og den ene slapp nakenbading da hun var syk, mens den andre syntes det var greit.

Morsomt at folk på 23 år skal få opplæring i personlig hygiene forresten.

Puss tenna!
Spis mat!
Gå på do!

e

post@espenwettre.no
Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: Espen] #1299374 18/11/2011 07:11
Liol Offline
Ringrev
Ringrev

Morsomt at folk på 23 år skal få opplæring i personlig hygiene forresten.

Når du er ute på øvelse så er det veldig lett å bli apatisk og gi faen i å ta vare på deg selv. Derfor trengs det folk som tar ansvar for basisbehovene til de andre, som bl.a. å få de til å vaske seg. Om det var nødvendig å være helt naken for å gjøre dette er en helt annen historie...

Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: Liol] #1299377 18/11/2011 07:31
O
oysteinrolf Offline
Skal jeg mose trynet ditt, eller?
Skal jeg mose trynet ditt, eller?
O
Såg i årboka for et par dager siden og holdt på å kaste opp da jeg så det stygge tryne av LT'en vårs. Verdens største idiot, og i tillegg bergenser.

Husker jeg skulle levere egenmelding til han. Og den ble ikke innvilget, så forklarte jeg han at jeg hadde rettigheter i militæret. Og det var han fullstendig klar over, men jeg måtte forstå at han var der oppe, og jeg var der nede, og det går bare den veien og at det han sa var foran mine rettigheter.(Denne forklaringen fikk jeg på kontoret hans, etter at han ble forbannet av at jeg sa jeg hadde rettigheter).

Angrer selvfølgelig nå på at jeg ikke skreiv brev til både kaptein og AMU, men var litt redd for at at kapteinen muligens ville ha samme syn.

Tror han ble litt flau når jeg lå på sykehuset med feber og oppkast, et par dager seinere.

Forøvrig vil jeg si at denne løytnanten som nevnt i avisen, minte meg utrolig mye om militæret. Selv om vår lt var en idiot, så hadde han litt mer respekt for jentene.

Håper det kommer ut et bilde av lt'en i avisen.

http://www.iphonereparasjon.net Salg og reparasjon av iphone i Stavanger
Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: Liol] #1299407 18/11/2011 08:42
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
+1.

Jeg har tilog med måtte lære 20-åringer at når du har på deg våte klær må du ta dem av deg og bytte til de tørre klærne du har i sekken.

Hadde du vært i militæret, Espen, hadde dette ikke vært så uforståelig for deg.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: SimonS] #1299430 18/11/2011 09:17
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg er litt enig med alle.....

Synes at når du verver deg frivillig "til krig" så burde du tåle dette. Det er tross alt ikke speideren.

På den andre siden så er det så totalt unødvendig/meningsløst, og tvinge henne til å kle av seg. At jeg skjønner ikke hensikten.
Det er vel et eller annet befal med vond barndom, som liker å bruke makten graden hans gir.

Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: SimonS] #1299436 18/11/2011 09:23
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Da jeg leste om dette igår, så var det første som slo meg;
dette er noe som kunne hendt meg selv den gang jeg gikk infanteriets befalsskole en gang på begynnelsen av åtti-tallet. Da kunne en på opptaksøvelsen gjerne bli beordret til å gjøre slik ting. Det var mye rart vi lærte da grunnet de stadige kalde gufsene fra øst.

Jeg trodde ærlig talt at den måte å drive opplæring på var avlegs!!

Nå står det ikke noe om hva type avdeling dette dreier seg om, men tolker at det er en vanlig førstegangstjeneste og ikke skole.

Uansett, jeg er ikke enig i denne løytnantens opptreden og framgangsmåte.
Hvis målet med leksjonen var å lære seg å vaske seg i kulde og kaldt vann, kunne dette gjøres uten 30 mannlige tilskuere og på en annen plass.

Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: Kjesk] #1299452 18/11/2011 09:43
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: Nutte
Hvis målet med leksjonen var å lære seg å vaske seg i kulde og kaldt vann, kunne dette gjøres uten 30 mannlige tilskuere og på en annen plass.

Vet ikke helt om dette var formålet med "aktiviteten", i så tilfelle virker det jo litt tullete. Det er jo ganske utbredt anbefaling å ikke være for opptatt av vask under kalde forhold pga fettets isolerende virkning. Kuldetoleranse vs hygiene, tror ikke det er utbredt i norske spesialstyrker å nakenbade i høyfjellet i Afghanistan med tanke på å være en bedre soldat.

Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: skiraffen] #1299457 18/11/2011 09:47
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: skiraffen
Sitat: Nutte

Vet ikke helt om dette var formålet med "aktiviteten", i så tilfelle virker det jo litt tullete. Det er jo ganske utbredt anbefaling å ikke være for opptatt av vask under kalde forhold pga fettets isolerende virkning. Kuldetoleranse vs hygiene, tror ikke det er utbredt i norske spesialstyrker å nakenbade i høyfjellet i Afghanistan med tanke på å være en bedre soldat.

Si ikke det. Kan være ganske flaut, hvis du blir skutt og havner på sykehus, med skitten rumpe.

Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: SimonS] #1299482 18/11/2011 10:11
DavidS Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: JonahHex

Javel? Tør jeg spørre om din forsvarsbakgrunn siden du tror dette?

Det må du gjerne. Jeg hadde en strålende dag på sesjon med full score over hele linja. Så nekta jeg.
Uansett må man ikke ha vært i militæret for å kunne mene noe om det, og mitt utsagn er ikke en påstand, det er bare en tanke, et spørsmål, som jeg lufter.

Når det er sagt så syns jeg dette vitner om utdatert og lite gjennomtenkt lederskap og pedagogikk, jeg blir bare ikke overrasket.

Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: SimonS] #1299487 18/11/2011 10:27
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Jeg mener det er en fordel at man selv har vært i forsvaret, og da gjerne i operativ avdeling, før man uttaler seg med overbevisning om hvilke egenskaper som er nyttige for soldater i felt.

Er forøvrig enig i at dette er lite gjennomtenkt. Sannsynligheten er stor for at befalet i denne saken har minimalt med praktisk bakgrunn, har man erfaring oppfører man seg ikke sånn. Den gjengen her bør ikke få mer erfaring...

Redigert av JonahHex; 18/11/2011 10:30.
Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: Dexter] #1299488 18/11/2011 10:29
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Dexter
Synes at når du verver deg frivillig "til krig" så burde du tåle dette. Det er tross alt ikke speideren.

Jeg sier som Alex Ferguson (ref. rasismesaken Suarez-Evra): Det er 2011, våkn opp!

Re: Forsvaret er ikke hva det engang var... [Re: JonahHex] #1299492 18/11/2011 10:35
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: JonahHex
Er forøvrig enig i at dette er lite gjennomtenkt. Sannsynligheten er stor for at befalet i denne saken har minimalt med praktisk bakgrunn, har man erfaring oppfører man seg ikke sånn. Den gjengen her bør ikke få mer erfaring...

100% enig. Har selv tjenestegjort 3 år i Forsvaret, 2 av de i operativ tjeneste ved MPBn Heggelia. Husker vi fikk kadetter opp fra Krigsskolen som skulle være med oss rundt på patruljer, hvor den mest ivrige ville rapportere soldater uten hodeplagg idet forlot den lokale pizza-sjappa (Svingen?) ICON_SMILE Selvsagt langt, langt mindre graverende, men rullgardina ser ut til å gå ned for enkelte.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support